Työpaikkailmoitukset, jotka eivät pitäneet paikkaansa -peukutusketju
Erään työpaikkailmoituksen innoittamana. Oliko työpaikkailmoituksessa jotain älyttömiä ehtoja? Kävikö työhaastattelussa ilmi, ettei työpaikkailmoitus vastannutkaan todellisuutta? Tulitko valituksi työpaikkaan ja työ tai työympäristö oli aivan muuta, kuin etukäteen maalailtiin? Jaetaan kokemukset tähän ketjuun. Peukku ylös = kamala työpaikka, ei todellakaan ole mitä piti olla! Peukku alas = mitäs vikaa tässä työpaikassa on? Yksi työpaikka per viesti, ap aloittaa.
Työpaikkailmoituksessa maalailtiin kuvaa, kuinka työtä pääsee tekemään mukavassa tiimissä ja vastuuta riittää. Työntekijä pääsisi itse päättämään työtavoista, kunhan työ tulee tehdyksi. Totuus valkeni, kun aloitin työssä. Ilmapiiri tiimissä oli järkyttävän huono ja tiimin esimies halusi itse päättää kaiken pienistä työtavoista lähtien. Kaikesta olisi pitänyt pitää palaveria esimiehen kanssa, suunnilleen ostetaanko asiakastapaamiseen pullaa vai piirakkaa. Kyseinen esimies hoki koko ajan, kuinka vain hän voi ymmärtää asiakkaita ja tätä työtä, eikä kukaan muu voi osata työtä yhtä hyvin kuin hän.
Ap
Kommentit (50)
Muistan erään avoimen rekryn opiskeluajalta, kun kouluuni tultiin mainostamaan kesätöitä kehitysvammaisten parissa. Oli aikamoinen mainospuhe, kun kerrottiin kuinka työn (kehitysvammaisten kesäleiritoiminnan järjestäminen) oheen kuuluu myös wc-asioissa auttamista, oksennuksen ym. eritteiden siivoamista. Miesopiskelijoiden ilmeet oli näkemisen arvoisia, kun työstä kertova henkilö sanoi, että kehitysvammaisia sitten autetaan kuukautissuojien vaihtamisen kanssa ja erityisesti miespuolisia työntekijöitä kaivattiin leireille. Mielestäni yllättävää sijoittaa tuollaisia tehtäviä ei-hoitoalan ihmisen työhön.
Muka vastavalmistuneille tarkoitetut työpaikat. Ilmoituksissa yleensä korostetaan sitä, että työ sopii oikein hyvin vasta valmistuneelle eikä työkokemusta tarvitse kovin paljoa (tai ollenkaan) olla. Tärkeintä on motivaatio ja palava oppimisen halu.
Jostain kummasta syystä usein käy niin, että paikkaan valitaan silti joku, jolla on yli 5 tai jopa yli 10 vuotta työkokemusta. Tämän huomaa niissä hauissa, joissa ei-valituille kerrotaan, kuka paikan sai. Kaikkiin vastavalmistuneille tarkoitettuihin työpaikkoihin ei onneksi valita sitä, jolla on eniten kokemusta, mutta aika monessa sellaisessa haussa olen ollut mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ihme alapeukkuja on jotkut kokemukset saaneet. Taitaa olla työhaastattelijat peukuttamassa. :D
Samaa ihmettelin.
Taitaa firmojen pomoihin osua ja upota moni tarina täällä :D
Mahdottomat vaatimukset tuntuvat tällaisilta:
"Olethan nuori, innokas ja dynaaminen, etkä kaavoihin kangistunut. Edellytämme sinulta pitkää työkokemusta, vaikka olet nuori. Tunnethan juuri meidän työpaikan järjestelmät ja tavat. Sosiaalinen media on toinen kotisi ja hoidat työpaikan somea, mutta et roiku töissä puhelin kourassa. Olethan asiakaspalveluhenkinen ja hyvin sosiaalinen tiimipelaaja, vaikka työ onkin yksin työhuoneessa kykkimistä. Ps. Kuva mukaan, työntekijän on tärkeä olla edustava. P.p.s. Osaathan sujuvasti Portugalia ja Armeniaa, sillä työpaikalla kaikki eivät puhu sujuvaa Suomea."
Tuonlainen AP:n mainitsema mikromanageeraus on tullut tutuksi, valitettavasti.
Työpaikkailmoitukset tehdään myyviksi, jotta saataisiin hakijoita ja mahdollisimman paljon vaihtoehtoja. Myyvä = Luvataan paljon maan ja taivaan väliltä (tässä tapauksessa)
Työpaikkailmoitusten olisi hyvä olla MAHDOLLISIMMAN rehellisiä, jotta hakijan odotukset ja itse realiteetit vastaisivat toisiaan. Mikäli ne ei vastaa, niin usein työntekijä irtisanoutuu 1-3kk sisällä. Sitten käynnistetään uusi hakuprosessi ja sama rumba jatkuu.
Yrittäjät, olkaa mahdollisimman rehellisiä lupauksissanne.
Työpaikkailmoituksiin liittyen: https://www.aaltovoima.fi/tyopaikkailmoitukset-kuinka-luodaan-toimiva-j…
Painotus tekstissä: Rehellisyys ja totuudenmukaisuus
Hain tutkimushaastattelijan paikkaa. Kyseessä oli myyntityö provikkapalkalla, jossa asiakkaalle esitettiin pari kysymystä, sitten alettiin myydä tuotetta. Hohhoijaa... onneksi asia selvisi, kun puhuin puhelimessa rekrytoijan kanssa, enkä mennyt edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
"Työvuorot painottuvat iltaan, joten työ sopii hyvin opiskelijalle".
No ne iltavuorot alkaa aina klo 13, joten ei sovi. Suurin osa opiskelijoista on vielä tuohon aikaan niiden opintojensa parissa koululla.
Just tää. Itse olin haastattelussa jossa selkeästi sanoin, että olen opiskelija ja haen osa-aikaista, iltaan sekä viikonloppuun painottuvaa työtä. Sain listan ja siellä oli vuoroja 13-21 tai 14-22.... Tuota joo. Sori ei käy :)
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoituksessa lukee seuraavaa, niin oikeasti se tarkoittaa:
"Saat mukavat työkaverit ja kivan työyhteisön" = Työyhteisö on vaikea ja ilmapiiri surkea, mutta yritämme antaa muun vaikutelman.
"Palkka on kilpailukykyinen ja maksamme sopimusten mukaan" = Jep, maksamme sopimuksen määrittelemän minimin.
"Joustavat työajat" = Odotamme sinun joustavan, tekevän ylitöitä ja jäävän töihin yllättäen, mikäli työpäivä venyy.
"Mielenkiintoinen työnkuva" = Työtä on aivan liikaa ja palkka on p*ska, mutta koska tää työ on sulle kutsumus niin teet puoli-ilmaiseksi!
Tuohan on kuin siivousalalta...
Oliko tämä esimies itse läsnä haastattelussa? Mitä hän sanoi, kun annoit palautetta, ettei todellisuus vastaa ollenkaan haastattelussa puhuttua?
"Työpaikkailmoituksessa maalailtiin kuvaa, kuinka työtä pääsee tekemään mukavassa tiimissä ja vastuuta riittää. Työntekijä pääsisi itse päättämään työtavoista, kunhan työ tulee tehdyksi. Totuus valkeni, kun aloitin työssä. Ilmapiiri tiimissä oli järkyttävän huono ja tiimin esimies halusi itse päättää kaiken pienistä työtavoista lähtien. Kaikesta olisi pitänyt pitää palaveria esimiehen kanssa, suunnilleen ostetaanko asiakastapaamiseen pullaa vai piirakkaa. Kyseinen esimies hoki koko ajan, kuinka vain hän voi ymmärtää asiakkaita ja tätä työtä, eikä kukaan muu voi osata työtä yhtä hyvin kuin hän.
Ap"
"Muut työnantajan määräämät tehtävät" tulevat valitettavasti puheeksi vasta haastattelussa tai työn alkaessa. Eli työhön voi sisältyä joku epämiellyttävä tehtävä, josta ei pukahdetakaan hakuvaiheessa.
Muistan, että erääseen työpaikkaan haettiin meitä kesätyöntekijöitä. Kyseessä ei ollut siivoustyö, vaan ihan muu. Työn aloittaessa selvisi, että perjantaisin kesätyöntekijät siivoaisivat kaikki työtilat, taukohuoneet, wc:t jne. Olipa ihana helteellä kuurata miesten haisevia vessoja. Ei siis siinä muuten mitään, jos tuosta oltaisiin oltu rehellisiä jo hakuvaiheessa.