Työpaikkailmoitukset, jotka eivät pitäneet paikkaansa -peukutusketju
Erään työpaikkailmoituksen innoittamana. Oliko työpaikkailmoituksessa jotain älyttömiä ehtoja? Kävikö työhaastattelussa ilmi, ettei työpaikkailmoitus vastannutkaan todellisuutta? Tulitko valituksi työpaikkaan ja työ tai työympäristö oli aivan muuta, kuin etukäteen maalailtiin? Jaetaan kokemukset tähän ketjuun. Peukku ylös = kamala työpaikka, ei todellakaan ole mitä piti olla! Peukku alas = mitäs vikaa tässä työpaikassa on? Yksi työpaikka per viesti, ap aloittaa.
Työpaikkailmoituksessa maalailtiin kuvaa, kuinka työtä pääsee tekemään mukavassa tiimissä ja vastuuta riittää. Työntekijä pääsisi itse päättämään työtavoista, kunhan työ tulee tehdyksi. Totuus valkeni, kun aloitin työssä. Ilmapiiri tiimissä oli järkyttävän huono ja tiimin esimies halusi itse päättää kaiken pienistä työtavoista lähtien. Kaikesta olisi pitänyt pitää palaveria esimiehen kanssa, suunnilleen ostetaanko asiakastapaamiseen pullaa vai piirakkaa. Kyseinen esimies hoki koko ajan, kuinka vain hän voi ymmärtää asiakkaita ja tätä työtä, eikä kukaan muu voi osata työtä yhtä hyvin kuin hän.
Ap
Kommentit (50)
Haettiin asiantuntevaa myynnin ammattilaista asiakaspalvelu hommiin jossa kohtaa uusia asiakkaita päivittäin ja pääset tekemäön samalla paljon hyvää lämpimässä työyhteisössä jolla on pitkäaikainen kokemus myyntityöstä.
Todellisuudessa kyseessä oli puhelinmyynti työ jossa kaupattiin aikakausilehtiä.
Työpaikkailmoituksessa kehuttiin mukavaksi työpaikaksi pikkukaupungissa. Haastattelussa miespuolinen keski-ikäinen esimies puhui mulle limaisia. Valitettavasti en parikymppisenä tajunnut, ettei tuollaista paikkaa kannata ottaa vastaan. Otin työpaikan vastaan ja ko. esimies oli aivan yhtä kamala koko työsuhteen ajan. Työyhteisö oli muutenkin tunnelmaltaan ikävä, ihmiset puukottivat toisiaan selkään minkä ehtivät, jauhoivat p*skaa eikä toisia autettu.
Nauroin ammattialani ilmoitukselle työpaikasta. Vaativa työ, johon kuului paljon vastuualueita sekä yhteistyö alueen muiden tahojen kanssa. Kuitenkin jo ilmoituksessa korostettiin, että ko. palkattava on vain asiantuntija, jonka esimies on henkilö X (=teet itse monet esimiestason työt, mutta päätäntävaltaa sinulla ei ole). Hakemuksen lopussa kerrottiin palkan olevan tesin mukaan alin mahdollinen, mutta työnantaja ystävällisesti maksaa 150 e ylimääräistä korvausta työn vaativuudesta johtuen. :D :D
Ei saisi sanoa ääneen, mutta alani työpaikoilla sukupuoli on yksi määräävä tekijä. On työyhteisöjä, joihin halutaan valita nainen ja on työyhteisöjä, joihin halutaan mies. Eli kun työpaikka tulee auki, voi olla, että jo lähtökohtaisesti et voi saada paikkaa. Ääneen ei tietenkään sanota, että haluttiin juuri nainen/mies, mutta päätöksessä se näkyy.
Usein nämä tilanteet pelataan seuraavalla tavalla:
Työpaikkaan halutaan mies, mutta sitä ei sanota ääneen. Haastatteluun kutsutaan 4 henkilöä: Petteri, työkokemusta 5 v/Jarmo, työkokemusta 7 v/Eemeli työkokemusta 6 v/Saara työkokemusta 1 v. Näennäisesti haastatellaan eri sukupuolia. Työhaastatteluun ei kuitenkaan kutsuta saman pätevyystason naisia, jotta voidaan vedota siihen, kuinka "Petteri, Jarmo ja Eemeli olivat selvästi kokeneempia". Eli tässä tilanteessa Sari, 6 v työkokemusta ja Minna 5 v työkokemusta olisivat jääneet rannalle, eivätkä saaneet edes kutsua haastatteluun eli eivät voi tulla edes valituksi paikkaan. Saaralla ei olisi mitään mahdollisuuksia saada paikkaa, kun työkokemusta on paljon vähemmän kuin muilla haastatteluun kutsutuilla. Lopuksi työtehtävään esitetään haastattelun jälkeen Eemeliä ja varalle Jarmoa. = Haluttiin mies ja varmuudeksi varallakin on mies, jos Eemeli kieltäytyisi paikasta.
Alallani tapahtuu tätä siis molempiin suuntiin ja tuntuu aina tosi ikävältä, että pelataan hyvät hakijat pois omien intressien vuoksi.
"Haetaan sosiaalisen median ammattilaista..." Hakivat siis puhelimella soittelevaa lehtimyyjää. Tarjosivat "3000 euron kuukausipalkkaa" joka siis todellisuudessa oli 1200 euron pohjapalkka ja siihen myyntiprovikat päälle (jos niitä saa).
Mulle selvisi vasta työpaikan vastaanotettuani, että esimies oli halunnut työhön "edustavan työntekijän". Tätä ei sanottu rekryttäessä, mutta selvisi myöhemmin. Minut oli valittu osittain siksi, että täytin työnantajan mielestä tämän kriteerin ammatillisen pätevyyden lisäksi. Ja työ ei todellakaan ollut mitään sellaista, missä ulkonäöllä olisi pitänyt olla mitään väliä. Esimies halusi vain työntekijöiden antavan firmalle kauniit kasvot. Oli muutenkin inhottavaa olla tuossa firmassa töissä, sillä esimies haukkui "huonosti pukeutuvia" työkavereitani, vaikka heillä oli ihan tavalliset vaatteet. Esimiehelle ei kelvannut, kun olisi pitänyt olla "trendikkäämpää, jotta tavoitamme kaupunkilaiset kiireiset uravanhemmat samaistuttavasti". :(
ilmoituksesta unohtui maininta, että työnantaja olettaa sinun olevan tavoitettavissa töiden osalta 8-22 eikä mitään lisiä tästä tipu. töitä tehtiin muutenkin aivan sairaasti.
Ei ollut hakemuksessa, mutta haastattelussa. 45 min haastattelun loppuun haastattelija kysyi, onko minulla hetki aikaa. Haastattelun päätteeksi löi kouraan nipun tehtäviä sosiaaliseen mediaan/viestintään liittyen ja annettiin 30 min aikaa suoriutua tehtävistä. Sain tehtävät tehtyä määräajassa ja tulin valituksi. Jälkikäteen kuulin, että olin ainoa tehtävistä määräajassa suoriutunut. Tehtävässä oli kyse alle vuoden pestistä, jota sitten jatkettiin uusilla sijaisuuksilla.
Ymmärtäisin, jos tuo some/viestintä olisi ollut työtehtävän keskeinen osa-alue, mutta se oli vain yksi osa laajassa työkokonaisuudessa, joka pestiin kuului. Ja vaikka aiempaa kokemusta ei olisi ollut, niin olisihan nuo taidot voinut opetella työn ohessa. Eikä koulutustani vastaavassa työssä ole tapana tehdä haastattelussa tuollaisia tehtäviä.
Ääni muka-avoimille työpaikoille täältäkin! Omalla alallani se tarkoittaa vielä myös sitä, että oikealla sukutaustalla ovesi avautuvat aina uusiin paikkoihin. Virat ovat kiven alla ja moni odottaa ensimmäistä vakipaikkaa vuosikausia. Sitten tulee näitä suvun X vesoja, jotka saavat vakipaikan heti valmistumisen jälkeen, vaikka samaa virkaa olisivat hakeneet vuosien työkokemuksen jo keränneet. Ja jos nämä sukutaustaltaan laadukkaat haluavat vaihtaa paikkaa, niin löytävät helposti uuden viran toiselta paikkakunnalta. Siinä jää toiset nuolemaan näppejään, kun virat menevät sukutaustan perusteella.
Epärealistiset aikataulut työnhakijan kannalta. Haku on merkitty päättyväksi esim. 3.8 ja haastattelut ovat jo 5.8. Haastattelupäivä kerrotaan usein etukäteen, mutta jos saat kutsun haastatteluun, pitäisi paikalle päästä parin päivän varoajalla. Eikä haastattelupäiväarviossa usein kerrota, mihin aikaan päivästä haastattelu on. Hyvällä lykyllä saat puhelinsoiton, jossa sinut pyydetään paikalle ylihuomenna klo 15. Siinäpä mietit, miten pääset nykyisestä työpaikastasi uuden paikan haastatteluun.
yleensä mitä enemmän työpaikka itseään hehkuttaa hakuilmoituksessa, niin sitä huonompi paikka on työskennellä
Palkka oli ala-arvoinen työn vastuullisuuteen nähden. Silti hakijoita riitti, koska jokainen vakituinen työpaikka on haluttua tavaraa huonoista ehdoista viis.
"Työvuorot painottuvat iltaan, joten työ sopii hyvin opiskelijalle".
No ne iltavuorot alkaa aina klo 13, joten ei sovi. Suurin osa opiskelijoista on vielä tuohon aikaan niiden opintojensa parissa koululla.
Työpaikka mainosti olevansa rento ja joustava. Työpaikkahaastatteluun piti kuitenkin kaikkien saapua kasvotusten, vaikka välimatkaa olisi ollut useita satoja kilometrejä. Samassa työpaikassa etähaastattelu kelpasi toisen työntekijärekryn kohdalla, mutta tuossa ei.
Tutuksi tulee se, ettei ilmoiteta valinnasta. "Kesän mittaan ilmoitetaan" saa ajattelemaan, että sen elettävän kesän mittaan kuulee asiasta, mutta menee kyllä monta kesää eikä kuule mitään!
Vastasin avustajan lomittajan hakuun. Menin pyörällä, kun oli kiva ilma ja lyhyt matka. Ilmeni, että pitäisi kuljettaa avustettavaa kauppaan ja asioille. Matka tosin oli minimaalisen lyhyt, mutta kuka sitten olisi korvannut, jos tämä huonosti liikkuva avustettava olisi loukannut itsensä minun autossani?
Tällä kertaa avustaja lupasi ilmoittaa valinnasta. Ei tosin kuulunut mitään ei-valitulle!
Haastattelun lopuksi avustettava sanoi jotain, että rehellisyys on tärkeää.. En tiedä pitikö mua jotenkin epärehellisenä työttömyyden vuoksi. Jälkeenpäin tuli mieleen, että pitäisi rehellisesti laittaa tuo kuljetusasia ilmoitukseen. Vammaiset saavat taksiseteleitä kuljetukseen ja taksitkin haluavat leipänsä tienata.
Firma haki uutta työntekijää kasvaneen kysynnän takia. Luulin vielä haastattelun jälkeenkin meneväni sinne ns. ainoana uutena.
Mutta totuus valkeni hyvin pian. Sieltä oli monta irtisanoutunut ja meitä uusia "kasvaneen kysynnän" takia tulikin 3.
Lähdin koeajalla. En voinut luottaa enää kyseiseen firmaan.
Ja mukavasti maanatain iltapasko kertoo valheellisista työpaikkailmoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Argh, oma työpaikkani menee niin tälle listalle:
Mut palkattiin työpaikalle uudistamaan eräs suuri kokonaisuus yrityksessä, ihan vakituinen virka kyseessä. Valinnassa korostettiin, kuinka tärkeää uudistaminen on ja samalla työyhteisön someviestinnän kehittäminen. Totuus työstä? Osa työkavereista tappelee kynsin ja hampain uudistamista vastaan, koska "näin meillä on ennenkin tehty ja minä en tykkää tehdä modernilla tavalla työtä". Uudistuksia on vaikea viedä läpi edes astettain, kun muutama voimakastahtoinen matami haraa reippaasti vastaan. Kaikesta vängätään vastaan. Lisäksi nämä ihmiset kyseenalaistavat kaiken osaamiseni, "koska olet vielä niin nuori". Minulla on vuosien kokemus työelämästä, mutta koska olen 10-20 vuotta heitä nuorempi, niin minua ei oteta vakavasti. Someiestinnällekään ei ole työpäivinä aikaa, joten se pitäisi hoitaa omalla vapaa-ajalla.
Missä yrityksessä on tarjolla virkoja? Eli mitä teillä tehdään, jos siihen liittyy julkishallinnon virkavastuuta?
Ihme alapeukkuja on jotkut kokemukset saaneet. Taitaa olla työhaastattelijat peukuttamassa. :D
Tulee mieleen eräs kuvakaappaus vuosia vanhasta mollin ilmoituksesta, jossa palkkaus kohdassa luki tyyliin: "tuntipalkka 8 e. Mitä me maksetaan Kyllikille? 7 e??" :'D