Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pahempaa kuin mielenterveysongelmainen nuori,

Vierailija
11.07.2020 |

Joka terrorisoi vanhempiaan, syyttää, haukkuu, valittaa ja kääntää kaiken negatiiviseksi. Ei ole, tämä on perhehelvetti. Kerran oli avunhakemisyritys, mutta se meni täysin pieleen ja edelleen puhuu siitä "traumana". Tosiasiassa kaikki on hänellä älyttömän hyvin ja ulkopuoliset ei näitä pulmia voisi uskoa. On juuri täysi-ikäinen ja odotan niin, että lähtee omilleen. Olen aivan rikki ja tämä surkeakesäloma mennyt pahalla mielellä. En jaksa enkä pysty tapaamaan omia ystäviä, kun vaan itkettää. Olisko edes vertaistukea?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano nuorelle että hän on oikeastaan jo aikuinen ja sinulla ei olisi mitään pakkoa auttaa häntä enää eikä edes kuunnella mitään haukkumisia. Että moni "normaali" hänen ikäisensä on jo töissä ja tienaa aivan itse kaikki rahansa esim. vaatteisiin ja kesähuveihinsa. Tämän tarkoitus ei ole masentaa tytärtäsi, oikeasti se on vain palvelus hänelle.  Se saa hänet toivottavasti ajattelemaan että myös hänellä itsellään on vastuu omasta elämästään. Monesti mt-ongelmat eivät parane siksi koska nuori on ihan liian kiinni vanhemmissaan ja vanhemmat siloittelevat hänen elämäänsä eli ottavat vastaan sitä raivoa ja kiltisti mm. ostavat nuorelle kaiken mitä hän haluaa ja uhraavat oman ja muun perheen elämän yhden sekaisin olevan nuoren takia.

Itselläni oli aikoinaan äiti, jolla oli pahoja mt-ongelmia. Sitä en kuitenkaan nuorena tajunnut, koska äiti oli kuitenkin töissä ja ei ryypännyt ym. Mutta äiti oli todella kontrolloiva, ilkeä, näyryytti ja haukkui minua. Olin kiltti ja kun vähän joskus yritin puolustautua niin äiti saattoi vaikka lyödä. Sitten lopulta masennuin ja siitä alkoi vaihe kun äitini alkoi käyttäytyä minua kohtaan paremmin. Kai hän pelkäsi että olisin itsetuhoinen tai jotain ja havahtui että nyt pitää alkaa olla mukavampi. Olin tuolloin n. 15 v. Paranin masennuksesta onneksi hyvin, kouluttauduin ja muutin omilleni ja itse olen nykyään töissä mielenterveysongelmaisten parissa. Tässä työssä menneisyyteni on ollut eduksi, ymmärrän siksi paremmin asiakkaitani.

Et todellakaan ole alan ammattilainen. Kaikki ei sairasta samalla kaavalla ja samoista syistä. Elimelliset sairaudetkin voivat aiheuttaa mt-ongelmia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla