Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti nyt: minkäikäiset lapset teillä ulkoilee omin päin? Miten valvot?

Vierailija
12.05.2013 |

Minulla on 3 ja 4-vuotiaat, rauhalliset ja tottelevaiset lapset, jotka eivät karkaa pihalta. Omakotitalon piha on aidattu ja rauhallinen, turvallinen ja isot ikkunat oleskelutiloista ovat lasten leikkipaikalle päin. 3-vuotias ei ole koskaan yksin ulkona. 4-vuotias saattaa olla eism. 15 minuuttia yksin ulkona, mutta seuraan jatkuvasti tekemisiä ikkunasta.

Naapurustossa on hyvin kirjavaa käytäntöä, hyvinkin pienet lapset ajelevat pyörällä autotiellä, seikkailevat pihalta toiselle, epämääräisissä varusteissa ja kenenkään valvomatta. Sitten on näitä tapauksia, joissa vanhemmat pitävät lapsia talutushihnoissa.

Nyt siis rehellisiä vastauksia!

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh.

Taas huomaan että ihan aiheesta ole huolissani. En kyllä jätä lastani enää kavereille yksin leikkimään jos valvonta on tuota tasoa. Olen huomannut että jos antavat omansa olla valvomatta pihalla niin jättävät sinne myös lasten kaverit.

Itse en koskaan jättäisi omaa ja kylässä olevaa lasta vahtimatta mutta oletettavasti se on ihan normaali käytäntö.

Ja joo, meillä ei lapset valvomatta ulkoile alle kouluikäisinä.

Vierailija
2/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ja 9v. omalla kerrostalon pihalla tai naapurin kerrostalon pihalla samanikäisten kavereiden kanssa. Eivät saa lähteä yksin puistoon tai mihinkään muuallekaan ja aina täytyy ilmoittaa jos menee naapuripihaan (vaikka näenkin ikkunasta molemmat pihat). Katselen ikkunasta n. 10min. välein ja seurailen hetken aikaa mitä puuhaavat.

4 ja 2v. eivät luonnollisesti ulkoile ilman aikuista ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 08:13"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:57"]

Minulla on 3 ja 4-vuotiaat, rauhalliset ja tottelevaiset lapset, jotka eivät karkaa pihalta. Omakotitalon piha on aidattu ja rauhallinen, turvallinen ja isot ikkunat oleskelutiloista ovat lasten leikkipaikalle päin. 3-vuotias ei ole koskaan yksin ulkona. 4-vuotias saattaa olla eism. 15 minuuttia yksin ulkona, mutta seuraan jatkuvasti tekemisiä ikkunasta.

Naapurustossa on hyvin kirjavaa käytäntöä, hyvinkin pienet lapset ajelevat pyörällä autotiellä, seikkailevat pihalta toiselle, epämääräisissä varusteissa ja kenenkään valvomatta. Sitten on näitä tapauksia, joissa vanhemmat pitävät lapsia talutushihnoissa.

Nyt siis rehellisiä vastauksia!

[/quote]

3-vuotiaasta eteenpäin saavat ulkoilla vapaasti kotipihalla ja pihan takana olevassa metsässä. Metsässä on majatyömaansa, marjoja, talvisin hiihtoladut jne.

5-6 v eteenpäin saavat pyöräillä 700 metriä (lähimmälle oikealle autotielle asti)

2 v ja pienemmät saavat olla keskenään aidatulla terassilla.

(7 v saa mennä kavereidensa kanssa uimahallille. 6 v tarvii vielä mukaan jonkun aikuisen.)

[/quote]

Mummeliisa :) Miksei sulla ole tänne nimimerkkiä?

Vierailija
4/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Helsingissä OKT-alueella. Meillä on suojainen piha muiden talojen keskellä, lähellä ei ole autotietä, vesistöä/allasta tms. selvää vaaranpaikkaa. Lapset (kaksoset) ovat saaneet leikkiä omalla pihalla kahdestaan noin 3-vuotiaasta esim. sen aikaa kun laitan ruokaa. Ikkunoista suora näköyhteys pihalle. Lähempänä 5-vuoden ikää ovat saaneet itse kulkea naapuriin kavereiden luo. 6-vuotiaana pitää osata jo kulkea itse kouluun.

Vierailija
5/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin Rivarissa kun isommat oli "pieniä" 4-vuotiaina olivat kyllä omalla hiekkiksella ja keinuissa yksin. Vahtasin välillä ikkunasta.

Muutettiin omakotitaloon ja eskarilaisena saivat jo olla lähimetsässä niin että kodin piti näkyä.. eli pidemmälle eivät saaneet mennä. Metsän toisella puolella n 200m päässä oli pikkupuisto jossa saivat myös käydä vaikka mulla ei ollut sinne näköyhteyttä.

Koulu kun alkoi niin reviiri laajeni ja tällä hetkellä 3-luokkalaisina saavat ajaa fillareilla vaikka toiselle puolelle kaupunkia kavereille. (mä kyllä usein vielä kuskaankin)

kuopus on kohta 3v ja saa olla takapihalla yksin. aidattu eikä pääse karkaamaan (karkaisi kyllä jos voisi) joten kadulle ja metsään ei ole yksin asiaa vielä pitkään aikaan.

Vierailija
6/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaiset ulkoilevat keskenään.

Eskari-ikäinen ulkoilee kaverinsa kanssa joko meidän tai naapurin pihalla, johon ei ole tien ylityksiä.

Vierailija
7/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana ovat saaneet olla omakotitalon suojaisalla pihalla yksikseen. Keskimmäinen, rauhallinen ja pohdiskelija ja tutkija, sai olla jo 3-vuotiaana. Eskari-ikäisenä ovat saaneet olla lähiympäristössä vapaammin.

Vierailija
8/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan maaseudulla tien päässä. Ei vettä lähellä. Iso rauhallinen piha. 3- ja 5-vuotias leikkivät joskus etupihalla keskenään ja välillä silmäilen ulos. En kovin pitkää aikaa yleensä anna leikkiä keskenään, kun joskus voivat saada päähänsä lähteä seikkailemaan naapuriin päin, eli ikkunasta saa aika tiuhaan tahtiin seurata tilannetta. Aika hyvin tottelevat kuitenkin, kun olen sanonut, että etupihalla vain ollaan, minnekään ei lähdetä.

Vierailija
9/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 3-vuotias eikä saa mennä omalle pihalle yksin. Meiltä ei ole näköyhteyttä pihaan ja parkkipaikka ihan vieressä. Jos ollaan mummolassa, niin uskallan hetkeksi jättää rauhalliselle pihalle, johon on suora näköyhteys. Mutta sielläkin, jos tarvitsee pidemmäksi aikaa mennä sisällä käymään, niin pyydän jonkun muun vahtimaan.

Vierailija
10/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskariin syksyllä menevä tyttö ja on vuoden verran saanut ulkoilla yksinään. Mielestäni näitä ei voi vertailla suoraan iän mukaan, on aivan eri asia ulkoilla yksin aidatulla pihalla, jossa ei ole lähistölläkään vettä tai isoa tietä, kuin esim.ison kaupungin keskustassa kerrostalopihalla. Meillä siis aidattu piha ja autotielle matkaa, siinäkin saa ajaa vain 40km/h. Oma koti on hiekkatien varrella, jossa ajetaan kävelyvauhtia. 2v ei ole ollut yksin ikinä ja isommankin kanssa olen n.puolet ajasta itse ulkona myös. 

Vierailija
11/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset saa ulkoilla yksin. Kohta 4v on ulkoillut viime kesästä omassa pihassa, eskarilainen ja tokaluokkalainen ovat olleet itsekseen jo kauan. Asutaan rauhallisella omakotitaloalueella, ei muita teitä kuin talojen pihaan tuleva tie, ei vettä yms. Joskus olen itse pihalla tekemässä hommia mutta joskus en. Kaikkien naapurien (7kpl) lapset on täällä ulkona, eikä tässä ole mitään ihmeellistä. Näin kevät ja kesäaikaan lapset suorastaan asuvat ulkona, joten ei ole mahdollisuutta että koko ajan kävelisin lasten perässä - varsinkin kun jokainen on siellä omaikäistensä kanssa ja vähän eri suunnissa. Jos olisi vettä vieressä, olisi eri juttu mutta en keksi miksi en antaisi lasteni olla ulkona kavereiden kanssa ilman aikuista?

Vierailija
12/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 07:57"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 00:03"]

6v ja 3v leikkivät joka päivä kahdestaan ulkona. Tottelevat hyvin jne. Vaarapaikkoja ei ole. Ikkunoista näen heidät.

[/quote]

Mikset ulkoile heidän kanssaan? Itse en jättäisi 3-vuotiasta 6-vuotiaan vahdittavaksi!

[/quote]

Kyllä ulkoilen myös. 6v ei vahdi pienempää.

Minulla on täällä myös vastasyntynyt ja 1v, pakko käydä sisälläkin.

[/quote]

Eli lapsia on tehty liikaa omiin voimavaroihin ja ei ehdi niitä kaikkia vahtia. Jätetään herran haltuun ja kohtalon omaksi.

Minullakin oli useampi lapsi ja vauva päälle ja kyllä pakkasin vauvan matkaan vaunuihin, kun lähdin muiden kanssa ulos tai panin pienet nukkumaan kaksostenrattaisiin ja olin ulkona isompien kanssa.

'Minun ei ikinä tarvinnut jättää muita ulos yksin sen takia, että oli vauva kotona.

[/quote]

Hitto kaukana lestasta :D :D

Katsoppas, jotkut lapset ovat oikeasti rauhallisia ja kilttejä tapauksia :) Sellaisia nuo minun kaksi vanhempaa ovat, heidät on kasvatettu ;)

Kykenevät siis hetken olemaan kahdestaankin pihalla :)

Hyvillä ilmoilla emme käy sisällä kuin syömässä, miksi sitä pitäisi kakkavaipan tai ruoan teon takia joka muksu raahata sisälle?

Piha on turvallinen ja näen heidät ikkunasta :) Höllää vähän sitä nutturaasi!

Kannattaisi osoittaa luottamuksesi lapsille, minä ainakin luotan heihin ja olemme onnellinen perhe :)

Vierailija
13/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 12:06"]

6v ja 3v leikkivät joka päivä kahdestaan ulkona. Tottelevat hyvin jne. Vaarapaikkoja ei ole. Ikkunoista näen heidät.

[/quote]

Mikset ulkoile heidän kanssaan? Itse en jättäisi 3-vuotiasta 6-vuotiaan vahdittavaksi!

[/quote]

[/quote]

Eli lapsia on tehty liikaa omiin voimavaroihin ja ei ehdi niitä kaikkia vahtia. Jätetään herran haltuun ja kohtalon omaksi.

Minullakin oli useampi lapsi ja vauva päälle ja kyllä pakkasin vauvan matkaan vaunuihin, kun lähdin muiden kanssa ulos tai panin pienet nukkumaan kaksostenrattaisiin ja olin ulkona isompien kanssa.

'Minun ei ikinä tarvinnut jättää muita ulos yksin sen takia, että oli vauva kotona.

[/quote]

Katsoppas, jotkut lapset ovat oikeasti rauhallisia ja kilttejä tapauksia :) Sellaisia nuo minun kaksi vanhempaa ovat, heidät on kasvatettu ;)

Hyvillä ilmoilla emme käy sisällä kuin syömässä, miksi sitä pitäisi kakkavaipan tai ruoan teon takia joka muksu raahata sisälle?

Kannattaisi osoittaa luottamuksesi lapsille, minä ainakin luotan heihin ja olemme onnellinen perhe :)

[/quote]

Ja ensi keväänä itket, kun joku lapsista hukkui. Et kyllä paljoa lapsistasi välitä. Uutta pukataan, kun on vauvakuume ja tekotapa mukava, Isomasta päästä voi heittää ulos ja ei niiden hengellä ole niin väliä, kun lisää voi taas tehdä.''

Näitä kun lukee, niin en todellakaan sääli yhdenkään hukkuneen tai muuten tapaturmaisesti kuolleen lapsen vanhempia. Selkeää heitteillejättöä ja välinpitämättömyyttä. 

Vierailija
14/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 12:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja ensi keväänä itket, kun joku lapsista hukkui. Et kyllä paljoa lapsistasi välitä. Uutta pukataan, kun on vauvakuume ja tekotapa mukava, Isomasta päästä voi heittää ulos ja ei niiden hengellä ole niin väliä, kun lisää voi taas tehdä.''

Näitä kun lukee, niin en todellakaan sääli yhdenkään hukkuneen tai muuten tapaturmaisesti kuolleen lapsen vanhempia. Selkeää heitteillejättöä ja välinpitämättömyyttä. 

[/quote]

Ei ole pelkoa hukkumisesta :) Ja olet kyllä harvinaisen typerä "äidiksi". Jos ei muka monen lapsen äiti/isä tiedä sitä, että lapset ovat erilaisia niin huh huh ;)

KAsvata vähän niitä lapsiasi niin hekin kykenisivät hölläämään napanuoraansa sinuun.

Vierailija
15/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

KAIKKI viimeisten vuosien aiakan Suomessa hukkumalla kuolleet pikkulapset ovat olleet pienistä perheistä. miten se fakta sopii tuohon syytämääsi soopaan?

Vierailija
16/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 12:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole pelkoa hukkumisesta :) Ja olet kyllä harvinaisen typerä "äidiksi". Jos ei muka monen lapsen äiti/isä tiedä sitä, että lapset ovat erilaisia niin huh huh ;)

KAsvata vähän niitä lapsiasi niin hekin kykenisivät hölläämään napanuoraansa sinuun.

[/quote]

Ai niin joo, ei muuten ole tulossa enempää lapsia, synnytyksen jälkeen nips ja naps ja se oli siinä ;)

Vierailija
17/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ja keskimmäinen ovat saaneet ulkoilla ilman aikuista neljävuotiaasta päättyvän kadun rivitaloyhtiön ympäristössä yhdessä samaa ikää olevien kavereidensa kanssa. Kuopus oli neljävuotias, kun asuttiin kerrostalossa rakentamisaikana. Hän ei ulkoillut silloin valvomatta vaan oli viisivuotias, kun muutettiin ok-taloon ja silloin sai vasta luvan itsenäiseen ulkoiluun. Asutaan päättyvän kadun päässä. Osittain tämä kuopuksen itsenäinen ulkoilu venyi hänen luonteensa vuoksi ja osittain siksi, että valvonta kerrostalosta ulos olisi ollut mahdotonta.

Vierailija
18/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon pihassa ovat olleet hetkittäin (olen käynyt sisällä välillä, ripustanut pyykkiä toisaalla, hakenut postin...) kahdestaan 2+ ja 4+ alkaen suoralla näköetäisyydellä ikkunasta. Seuraavana kesänä sitten jo enemmän ja 5+ on voinut olla samanikäisen kaverin kanssa pihassa jo tunnin parikin. Toki tarkastan välillä miten leikit sujuvat. 3+ alkaen on saanut hakea kaveria naapurista (päättyvä tie maalla omakotialueella) kävellen, 4+ myös polkupyörällä. 5+ reviiri laajeni naapuritielle (kävellen tai pyörällä) ja parin sadan metrin päässä olevaan puistoon (kävellen). Lasten pysymisessä kotipihassa ei ole ollut koskaan ongelmaa ja olemme liikkuneet paljon yhdessä liikenteessä niin jalan kuin pyörillä eli säännöt ovat hallussa, arviointikyky toki kuten lapsella on. Ulkoilen itsekin mukana aina kun pystyn. Reissuleskellä vaan on omakotitalossa vähän muutakin puuhaa kuin istua hiekkalaatikon reunalla.

Vierailija
19/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6- ja 4-vuotiaat tytöt saavat ulkoilla itsenäisesti omalla pihalla omakotitalossa. Rajanaapureina kavereita ja pensasaitojen läpi aikuiset ovat "raivanneet" kulun, joten kaverin pihalle pääsee turvallisesti. Siitä tosin täytyy käydä ilmoittamassa, jos omalta pihalta poistuu. Asumme päättyvän tien päässä, joten myös oman portin edessä tytöt heittelevät välillä naapurin koiralle palloa. Rauhalliset likat, tulevat hyvin toimeen keskenään ja luotan siihen, että noudattavat sääntöjä. Ovat tähän asti totelleet. 

Vierailija
20/99 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 12:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ai niin joo, ei muuten ole tulossa enempää lapsia, synnytyksen jälkeen nips ja naps ja se oli siinä ;)

[/quote]

Sääliksi käy lapsia, joiden täytyy itsenäistyä jo alle kouluikäisinä äidistään, kun äiti tekee voimavaroilleen liikaa lapsia.

Näitä suurperheiden lapsia näkee juoksevan tuolla ulkona jatkuvasti. Muut niistä yrittää sitten huolta pitää.

Kaipa niitä lapsia tehdään sosiaalietuuksien takia. Toivottavasti sinun lapsiasi edes enkelit suojelisi, kun äiti ei kykene.

Ei todellakaan riitä empatiaa hukkuneiden lapsien äideille, kun näitä lukee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi