Äänekoski - millainen paikka adhd-lapselle? (palvelut, koulut ym)
Harkitaan muuttoa sinne, mutta meillä on lapsi, jolla vaikea ADHD + mahdollisesti bipolaarihäiriö, ja lisäksi muita pieniä lapsia. Millaiset palvelut keskustan tienoilla; saako perhetyötä, miten pienluokat? Koulu tulisi kai olemaan se Keskuskoulu. Kertokaa kokemuksia ja ylipäänsä kaikkea mitä tiedätte! :)
Kommentit (33)
Asuin Äänekoskella lapsuuden ja osan nuoruusta, mutta nyt olen jo jonkusen vuoden asunut muualla. Äänekoski on pienehkö ja rauhallinen kaupunki, jossa todella harvoin tapahtuu mitään ihmeellistä. Ajan mittaan kaikki tuntee kaikki, edes saman kaupungin asukkaaksi, jos ei muuten. Mielestäni kaupunki on oikein sopiva juuri lapsiperheille, harrastus mahdollisuuksia ja leikkipuistoja (Huuhan perhepuisto mm.) löytyy. Metsät ja järvi on niin lähellä keskustaa ja palveluja, että varmasti niissäkin riittää käymistä ja tutustumista (myös koulun kanssa). Äänekoskella myös edelleen käsittääkseni järjestetään melko paljon perhetapahtua (Uusi vuosi, vappu, juhannus, markkinat, joulu...). Ja mitä noihin alkoholisteihin ja huumeiden käyttäjiin tulee, niitä löytyy aivan joka kapungista ja kylästä, mutta Äänekoskella ainakin ne ovat aina olleet ns. leppoisaa porukkaa ja kun ei itse tunge nokkaansa heidän asioihinsa, ei heistä ole yhtään mitään haittaa.
Suosittelen!
Kiitos paljon, nro 12! Kuulostaa tosi hyvältä! Oon ihan intona tästä asiasta. Se talo olis niiiiiiiin ihana ja meille sopiva... :)
Lisää kokemuksia saa kertoa!
ap
Täytyy muistaa että 12:sen kommetti on henkilöltä joka kuuluu niihin 'normaaleihin'. ADHD-lapsesi ei ikinä tule tätä normaalin passia Äänekoskella läpäisemään ja hänestä tulee koulukiusattu ja karteltu henkilö. Karttelu aiheutuu lähinnä leimaantumisen pelosta, koska kaupunki on niin pieni ja ahdasmielinen. Jos ajattelet lastasi yhtään et todellakaan muuta kaupunkeihin kuten Äänekoski.
asun tällä hetkellä täällä äänekoskella ja täällä supistetaan kaikesta ja kokoajan.... eniten kärsii lapsi perheet.... tk ja päivähoito palveluja saa mutta se voi olla toisella puolen äänekoskea.... tk palvelut on kiven alla ainoastaan päivystyksen kautta pääsee tai sitten jos oottaa 20 kun tk menee kiinni niin sitten jyväskylästä saa palvelua..... ollaan päädytty muuttamaan uuraisille siellä paikallinen tk toimii ja koulukin on aika mukava pienempi paikkakunta kun äänekoski mutta muuten palvelut ovat paremmat. Tarkoitus olisi ruveta rakentamaan ja nyt taas saatiin kieltävä päätös rakennusten suhteen..... nyt mietinnässä että jos otettas tontti uuraisilta hirvaskankaan lähettyviltä niin joitain palveluja olisi mahdollista saada myös Äänekoskelta..... sinne suunniteilla se uusi koulu ja hyvät kulkuyhteydet joka suuntaan..... miettikää tarkkaan minne muutatte..... äänekosken puolella viheralueiden lapset käyvät yläastetta telakkakadulla suolahdessa jonne matka aika on aika pitkä......
Oon asunut lapsuuteni ja pääosin koko nuoruuteni Äänekoskella ja kun viimein PÄÄSIN sieltä pois, niin takaisin en mene. Voiko ahdasmielisempää kaupunkia olla! Erilaisuutta ei hyväksytä. Jos sun lapsi poikkeaa nk. normaalista, ÄLKÄÄ MUUTTAKO ÄÄNEKOSKELLE.
Kertoo varmaan jotain sekin, kun viime kesänä kävin siellä pitkästä aikaa. Kävin ruokakaupassa ja mulla oli päällä normikesävaatetus: polven alle ulottava kesämekko ja korkokengät (ei mitkään piikkikorot vaan ihan tavalliset korkokengät), niin kyllä kääntyi päät ja mummut ja nuoremmatkin naiset katsoi suut auki että "MIKÄS SE TUO ON". Ja siinä kun kävelin, niin kaikki, siis todellakin kaikki, muut asiakkaat kyttäsi tavara tavaralta mitä mun kärryissä on. Jos tuollainen kyttääminen, nyräily, haukkuminen ja ivailu ei häiritse, niin sinne vaan.
Mun sukulaisia asuu siellä ja ovat sanoneet ihan suoraan, että eivät anna lastensa leikkiä tietynlaisten "huonompiosaisten" lasten kanssa. Mä en voinut uskoa korviani, kun kuulin tän heidän suustaan.
En suosittele.
Vaikka se talo itsessään olis kuinka ihana tahansa, niin ei siitä ole mitään iloa jos se sijaitsee persereiässä.
Terveisin
(Luojan kiitos!) ent. äänekoskelainen
meidän perhe muutti äänekoskelle myös parisen vuotta sitten. olen asunut 7 eri paikakunnalla ja ainakin meidän perhe on viihtynyt äänekoskella. kommenteista tuntuu paistavan sellaisten henkilöiden kommentit jotkanovat ikänsä asuneet täällä. itsekkin olen alunperin pieneltä paikkakunnalta etelä suomessa lapsuuteni vietänyt, enkä juuri sitä paikkakuntaa kellekkään suosittele tai ainakaan itse takaisin muuttaisi. varmaan kun piirit on lapsuudessa pienet niin kaipaa ihminen vaihtelua. mutta kun on nähnyt myös eri kaupunkien elämää niin ei jokin toinen pienempi paikkakunta hassumpi olekkaan.harrastus mahdollisuuksia lapsille paljon esim uimahallilla liikkari ja liikuntapuistossa jalkapallo kentät ja hiihtomahdollisuudet. alkuun oli itsellänikin sellainen tunne että ihmiset tuijottaa, mutta siinähän tuijottavat jos tarvetta on.hetken päästä ei enään sellaitantunnetta ole tullut.
Sisäänpäin kääntynyt, nurkkakuntainen ilmapiiri siellä ainakin on. Huonompiakin paikkoja Suomesta löytyy ja Äänekoski on toki ihan siisti ja muuten ihan asiallinen paikka asua, mutta "erilaiset" ihmiset torpataan kyllä ihan kylmästi ulkopuolelle. Minäkin sain asua siellä 2 vuotta ennen kuin työtutut ja sun muut hyväpäiväntutut alkoivat oikeasti tervehtiä.
Ota etukäteen selvää erityislasten palveluista, tai vähintääkin koulun mahdollisista tukimuodoista. Nämä vaihtelevat kunnasta toiseen valitettavasti. Oma erityislapseni on ns inkluusioluokalla, siis luokalla jossa myös normaaleja lapsia, mutta vaan enemmän opettajia/avustajia. Tämmöisiä hyviä paikkoja vaan ei paljon ole, vaikka kaupunkimme on iso, ja meillä kävi huikea tuuri (näin siis eräs virkailija totesi).
En osaa antaa kovinkaan asiantuntevaa arviota, mielikuvia vain... Kuljen itse töissä Äänekoskella ja asun lähikunnassa. Pieni, rauhallinen kaupunki, Äänekoski ja Suolahti ovat molemmat tehdaskaupunkeja joten nämä nykyiset "kovat" ajat näkyvät tietyllä tapaa.
Palveluista olen kuullut sen verran huonoa että tk:sta on tosi vaikea saada aikoja. Keskuskoulu on tosi suuri, pienempiä kouluja en tunne. Sukulaiseni, nyt nuori aikuinen, on kasvanut Äänekoskella erityislapsena ja käsittääkseni asiat ovat sujuneet ihan ok. Luontoa ym riittää... :)
Kiitos kaikille taas! :) Voittopuolisesti olen nyt kuullut positiivisia kommentteja, tai vähintäänkin neutraaleja. 22:lle sen verran, että meidän ipana ei kyllä pystyisi olemaan integroituna isompaan ryhmään, vaan tarvitsee pienryhmän. Keskuskoulussa sellaisia näytti olevan. Sinällään se on vähän harmi, että tulee sitten leimaantumaan "tarkkislaiseksi", kun täällä on kokonaan hänenkaltaisilleen lapsille tarkoitetussa koulussa, jossa kaikilla on samanlaisia ongelmia ja siis ei saa minkäänlaista leimaa. Mutta pelkästään tuo koulu ei enää meitä täällä pitele, kun mitään muita apuja ei ole saatavissa. Keski-Suomessa sentään on vahva sukulaisverkosto lähellä, mikä sitten kompensoi huonojakin palveluja erittäin paljon (täällä palvelut surkeat tuota koulua lukuunottamatta).
Me asutaan Äänekosken laidalla pienellä kylällä ja kyllä minusta Äänekoski kaupunkina toimii hyvin. Palvelut pelaa.
Ihmiset nyt voi tuijottaa mutta niitä nyt on muuallakin pikkukaupungissa. Mitäpä niistä välittämään.
Huumeisiin en ole itse törmännyt ikinä, juoppoja näkee silloin tällöin pyörän kanssa. Eipä sekään saa muuttamaan täältä pois. :) Halvahko hyvä talo hyvältä rauhalliselta paikalta ja mukava kylä, mitäpä muuta toivoisin.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 07:49"]
Kiitos kaikille taas! :) Voittopuolisesti olen nyt kuullut positiivisia kommentteja, tai vähintäänkin neutraaleja. 22:lle sen verran, että meidän ipana ei kyllä pystyisi olemaan integroituna isompaan ryhmään, vaan tarvitsee pienryhmän. Keskuskoulussa sellaisia näytti olevan. Sinällään se on vähän harmi, että tulee sitten leimaantumaan "tarkkislaiseksi", kun täällä on kokonaan hänenkaltaisilleen lapsille tarkoitetussa koulussa, jossa kaikilla on samanlaisia ongelmia ja siis ei saa minkäänlaista leimaa. Mutta pelkästään tuo koulu ei enää meitä täällä pitele, kun mitään muita apuja ei ole saatavissa. Keski-Suomessa sentään on vahva sukulaisverkosto lähellä, mikä sitten kompensoi huonojakin palveluja erittäin paljon (täällä palvelut surkeat tuota koulua lukuunottamatta).
[/quote]
Ilmeisesti mikään ei nyt saa sun päätä kääntymään. Kyllä mä kuuntelisin niitä ihmisiä jotka on oikeasti eläneet Äänekoskella vähän pidempään kuin sen 2 vuotta.
Sinne sitten vaan. (Sanonpahan vaan että talojen edullisuuteen Äänekoski-/Suolahtisektorilla vaikuttaa yksi olennainen pointti: sijainti, sijainti, sijainti...)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 07:49"]
[/quote]
Ilmeisesti mikään ei nyt saa sun päätä kääntymään. Kyllä mä kuuntelisin niitä ihmisiä jotka on oikeasti eläneet Äänekoskella vähän pidempään kuin sen 2 vuotta.
Sinne sitten vaan. (Sanonpahan vaan että talojen edullisuuteen Äänekoski-/Suolahtisektorilla vaikuttaa yksi olennainen pointti: sijainti, sijainti, sijainti...)
[/quote]
No kelpaanko minä joka olen asunut Äänekoskella 23 vuotta ja todella pidän tästä kaupungista?
Elämää on keskustan ulkopuolellakin. Sijainti ei missään nimessä ole huono vaikkei asu lähellä keskustan palveluita, palveluita kun on syrjässäkin ja autot kulkee.
Haahhhaa! Kun sitä nk.elämää ei ole edes siellä keskustassa :D Ja mitä ihmeen palveluita siellä on jossain muualla kuin keskustassa? Karhunlähteen Siwa? No joo, siinä mielessä on ihan sama että ne palvelut on keskustassa kun joka puolelta on melkein kävelymatka keskustaan.
Just muutama päivä sitten juttelin vanhan ystävän kanssa. Hän asuu edelleen Äänekoskella ja kertoi että koko kylä on aivan kuollut. En tiedä miten paljon tähän vaikuttaa se kun paperitehdas suljettiin.
Äänekoskella on hyvät harrastusmahdollisuudet sekä aikuisille ja lapsille. Harrastukset ja asuminen on myös edullisempaa kuin esim. Jyväskylässä, josta itse 18 vuotta sitten muutin. Julkiset palvelut ovat huonontuneet viime vuosina niin kuin joka kunnassa. Äänekoski on mukava paikka asua. Nelostietä pitkin pääsee myös puolessa tunnissa Jyväskylään.
Äänekoskella asuu hirveitä juoruämmiä, jotka pistävät nokkansa toisten asioihin ja jotka kuvittelevat olevansa maailman napoja, erinomaisia ihmisiä. He ehkä pitävät sinusta, jos teet niinkuin he käskevät.
Ahdasmielistä sakkia kertakaikkiaan.
Nostan vielä, jos löytyisi lisää kokemuksia. :)
ap