Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lapsi antaa?

Vierailija
11.05.2013 |

"Lapsi antaa niin paljon" on lause jonka kuulee hyvin usein. Voisiko joku äiti tai isä kertoa mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Mitä menetän lapsettomuuden valinneena ihmisenä sellaista, mitä vain ja ainoastaan oma lapsi voi antaa? Ja tämä on sitten ihan oikea, ystävällisesti esitetty kysymys, johon toivon asiallisia vastauksia.

Ns. äidinrakkaus eli oksitosiinin myötävaikutuksesta syntyvä voimakas kiintyminen lapseen on toki tiedossa, joten sitä ei tarvitse mainita. Myös lapsen kehityksen seuraaminen, hoivaaminen ja kasvattaminen edellyttävät tietenkin sen lapsen, jos näistä asioista on kiinnostunut. Mutta kertokaa nyt, jos on jotakin muuta oleellista.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 10:04"]

Mikä siinä on ettei lapseton voi suostua myöntämään että lapsen saaminen muuttaa perspektiiviä radikaalisti.

[/quote]Kyllä minulla, joka tuon kommentoi, on omia lapsia. Minulla on myös omaa järkeä mitä tuntuu monilta palstamammoilta puuttuvan.

Vierailija
62/62 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap täällä vielä.

Alkuperäinen kysymys oli siis, mitä lapset antavat sellaista, mitä voi saada vain lapsista. En tiedä, kuinka moni lopulta vastasi tähän kysymykseen ja kuinka moni kertoi, mitä on ylipäätään saanut elämäänsä lisää lasten myötä. Kummatkin vastaukset ovat joka tapauksessa kiinnostavia ja arvokkaita. Kiitos teille!

En avannut tätä ketjua saadakseni vahvistusta omalle päätökselleni (joka tapahtui yli kymmenen vuotta sitten ja on peruuttamaton) vaan koska asia kiinnostaa minua. Olen saanut elämältäni paljon enemmän kuin nuorena uskalsin toivoakaan,  mutta iän myötä olen alkanut entistä enemmän kiinnostua myös ihmisistä, jotka ovat tehneet toisenlaisia ratkaisuja. Olen utelias, mistä olen mahdollisesti jäänyt paitsi.

Jos vastauksia tiivistää, lapsettoman voi sanoa olevan kokonaan vailla vanhemmuuteen liittyviä äärimmäisiä tunnekokemuksia, uuteen perheenjäseneen tutustumista ja hänen kanssaan elämistä, sukupolvien ketjun jatkamista, vanhemman roolissa toimimista ja mahdollisuutta elää lapsiperheen arkea sen koko kirjossa. Nämä tulevat varmasti myös jäämään itselleni tyystin vieraiksi kokemuksiksi.

On ilahduttavaa huomata, että monet vanhemmat arvostavat minun laillani myös itsetuntemuksen kehittymistä, merkityksen kokemusta ja tasaisen onnellista arkea. Jos tämä ketju jotakin vahvisti, se on ajatus siitä, että vahemmat ja vapaaehtoisesti lapsettomat kaipaavat elämältä ainakin osittain samoja asioita, ja että meidän välillämme ei ole mitään  perustavanlaatuista erilaisuutta. Kaikki haluavat olla onnellisia, kukin omalla tavallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän