Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ihminen istuu ruuhkabussissa yksin käytäväpaikalla?

Vierailija
10.05.2013 |

Tällaiseen arkipäivän itsekkyyteen törmää yllättävän usein. Siis istutaan ruuhkabussissa käytäväpaikalla niin, että ikkunapaikka on tyhjä (tai istutaan ikkunapaikalla ja pidetään laukkua käytäväpaikalla, vaikka laukku mahtuisi hyvin syliin). Vaikka bussi alkaa olla niin täynnä, että osa seisoo käytävällä, ei tehdä elettäkään siirtyäkseen ikkunapaikalle tai ottaakseen laukun syliin. Ja tätä näkee melkein joka päivä!

Mitä näiden ihmisten päässä liikkuu?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä noilta "en halua istua patterin vieressä" ihmisiltä: MIKSI ette voi alunperin mennä istumaan sellaiselle paikalle jossa joku jo istuu ikkunan vieressä? Nuo patterit sun muut lienevät vain tekosyitä "istua kahdella penkillä" yhden sijasta. Busseissa voi valita mihin menee istumaan, jos on tietyt paikat tuottavat ongelmia niin silloin menee toisille paikoille istumaan, mutta niin ettei muille aiheudu ongelmia. On monille aika korkea kynnys pyytää päästä istumaan "ikkunapaikalle" tai muuten huomauttaa asiasta. Sitä vastoin on aivan luontevaa istua ikkunapaikalla istuvan viereen (kauas siitä patterista).

Itseäni aikanaan ärsyttä rankasti kahden penkin valtaajat, tein opiskelijana hommia myyjänä ja ei ollut kiva pitkän työpäivän jälkeen vielä joutua seisomaan väsyneillä jaloilla kotimatkalla.

Vierailija
22/43 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on itsekeskeisyyttä.

Joka aamu siinä bussissa, jossa kuljen on yksi semmoinen vittumaisen näköinen narttu. Se nousee bussiin aina samalta pysäkiltä kanssani ja toimii joka aamu niin, että istuu käytäväpaikalla ja laittaa reppunsa ikkunapaikalleen. Ei ikinä anna paikkaa kellekään vaikka jengi seisoo vieressä.

Kerran näin kun se nosti vielä jalkansakin kaiteelle, kun istui siinä keskiovien läheisyydessä.

Tekisi kyllä mieli lukea lakia, mutta koska tulen aina samalta pysäkiltä niin en viitsi.

Ja tämä on ilmeisesti yliopistoikäinen ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen ja tiedän, että meitä usein syytetään tuosta kahden istuimen varaamisesta. (Itse en kyllä siihen syyllisty, eikä tietääkseni kukaan tuttavistanikaan). Mutta ihan uteliaisuuttani olen tarkkaillut tilanteita, nähdäkseni onko näissä syytteissä perää. Ja arvatkaapa, ketkä näyttävät usein tekevän näin: yllätys, yllätys - nuoret miehet! Joko sille viereiselle istuimelle läväytetään reppu tai sitten istutaan jalat niin reteästi harallaan, ettei siihen viereiselle penkille ketään mahdu. Useammin minä näen nuorten ihmisten näin tekevän kuin vanhojen. Mutta meitähän on niin helppo syyttää, tällaisilla forumeilla varsinkin, jossa ei niinkään paljon eläkeläisiä käy. 

Vierailija
24/43 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan päivittäin työmatkat bussilla ja kotiinpäin tullessa nousen kyytiin matkan varrelta. Aina siellä on useampi tällainen kassin kanssa matkustaja. Olen ottanut tavakseni mennä aina sellaisen viereen vaikka muualla olisikin tilaa. En tiedä oppivatko nämä ihmiset koskaan, mutta joutuvatpa ainakin siirtämään kassejaan.

Vierailija
25/43 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:28"]

Ihminen, joka odottaa, että joku olisi menossa ikkunapaikalle. Istun käytäväpaikalla ja annan tilaa ikkunapaikalle haluavalle. Kassi on penkillä, niin kauan kuin bussissa on tilaa tai  joku pyytää päästä siihen paikalle. Teen bussissa oloni mahdollisimman mukavaksi, mutta en estä ketään istumasta. Laukku on parempi pitää ikkunapenkillä, koska nykyään on näitä laukun murskaajia.

[/quote]

Miksi sinä itsekäs ihminen et voi mennä siihen ikkunapaikalle ???

[/quote]Mikset itse voi mennä siihen ikkunapaikalle? Miksi sinun pitää saada se käytäväpaikka?

Vierailija
26/43 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:28"]

Ihminen, joka odottaa, että joku olisi menossa ikkunapaikalle. Istun käytäväpaikalla ja annan tilaa ikkunapaikalle haluavalle. Kassi on penkillä, niin kauan kuin bussissa on tilaa tai  joku pyytää päästä siihen paikalle. Teen bussissa oloni mahdollisimman mukavaksi, mutta en estä ketään istumasta. Laukku on parempi pitää ikkunapenkillä, koska nykyään on näitä laukun murskaajia.

[/quote]

Miksi sinä itsekäs ihminen et voi mennä siihen ikkunapaikalle ???

[/quote]Mikset itse voi mennä siihen ikkunapaikalle? Miksi sinun pitää saada se käytäväpaikka?

[/quote]

Mä ainakin voin hyvin mennä siihen ikkunapaikalle, mutta päästäkseni sinne sen käytäväpaikalla olevan pitää väistää. Onkohan joissain kaupungeissa niin tilavia busseja,  että mahtuu ohi noin vaan? Ei täällä ainakaan ole. Jos mä menen ikkunapaikalle, sen käytäväpaikalla istujan on pakko nousta ylös. T. 8

Vierailija
27/43 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 23:03"]

Kysyisinh myös, että millaiset ihmiset TÖNII tahallaan vaunuja eivätkä väistä ketään muutenkaan? Sitten kirotaan kun vaunut vie tilaa. Matkustetaan bussilla 300m ja jäädään pois. Samaan aikaan äidit ovat seisseet parhaimillaan sen 45min vaunujensa vieressä ja väistäneet jokaikistä. Vanhat ihmiset tässä juuri pahimpia, kiroilevat ja tönivät aivan tarkoituksella ja huutelevat vielä kovaan ääneen, kun viedään niiiiin paljon tilaa.

:/

[/quote]

Laittakaa ne vaunut niin että ne ei estä muita liikkumasta. Vaunujen kanssa kulkevat ovat pahimpia häiriötekijöitä julkisessa liikenteessä. Ensimmäisenä ne vievät tilaa aivan järjettömästi. Sitten ne estävät muita liikkumasta busseissa, ratikoissa ja metroissa. Lopuksi ne lapset huutaa kuin palosireeni.

Hanki rattaat jotka mahtuu bussin syvennykseen eikä tule käytävälle.

Vierailija
28/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä päin bussit koskaan ruuhkaudu, joten not my problem. Ja ite istun aina ikkunapaikalla ja laitan repun käytäväpaikalle. Säästän neljän penkin ryhmät isoille seurueille, myös silloin kun liikun vain yhden ystävän kanssa (yleensä liikun kyllä yksin).

Vierailija
29/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nimenomaan haluan sinne ikkunapaikalle. En huomioi mitään pattereita. Käytäväpaikalla istuminen tuntuu jotenkin... Tyhjältä? Siis jos ikkunapaikka on vapaa. Silloinkin vähän tuntuu tyhjältä, vaikka siinä ikkunapaikalla istuisikin joku. Miksi olen muuten havainnut, että aikuiset ja vanhukset istuvat aina käytäväpaikalle ja lapset ja nuoret ikkunapaikalle? Outoa.

Vierailija
30/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette muuten aika onnettomia tapauksia jos ette osaa mennä siihen käytäväpaikalle istumaan...

Tyypillisiä tasapäistettyjä suomalaisia nyhveröitä -hip hurraa.

Vanha viesti, mutta mitäköhän tarkoitti?

Vierailija
31/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nimenomaan haluan sinne ikkunapaikalle. En huomioi mitään pattereita. Käytäväpaikalla istuminen tuntuu jotenkin... Tyhjältä? Siis jos ikkunapaikka on vapaa. Silloinkin vähän tuntuu tyhjältä, vaikka siinä ikkunapaikalla istuisikin joku. Miksi olen muuten havainnut, että aikuiset ja vanhukset istuvat aina käytäväpaikalle ja lapset ja nuoret ikkunapaikalle? Outoa.

Vai tyhmältä?

Vierailija
32/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, mutta vain sen kerran kun istahdin ensin ikkunapaikalle ja huomasin, että katto/ikkuna oli vuotanut sille penkille. Ainakin toivon, että se oli sadevettä...

Vierailija
33/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitävät huolen, että pakolainen ei istu heidän viereen ja yritä pölliä lompakkoa taskusta.

Vierailija
34/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan! Istuin kaksi kertaa viime kesänä. Ensimmäisellä kerralla ikkunapaikan istuimeen oli joku viisas jättänyt purkkansa enkä halunnut pilata housujani. Toisella kerralla ikkunapaikalla istunut mies nousi pois ja olin siirtymässä hänen paikalleen, kun huomasin istuimella märän läntin. Olin menossa pitämään esitelmää enkä halunnut saada jonkun random miehen nesteitä takamukselleni. Molemmilla kerroilla sain todella paheksuvia katseita ja nousinkin etuajassa seisomaan. Jostain kumman syystä kukaan ei silti istunut noille paikoille. :D

Vierailija
35/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tyhjempi bussi niin sitä parempi on alkaa kiusaamaan näitä käytäväpaikalla istujia. Kannattaa olla mahdollisimman ystävällinen ja kohtelias ja puhua vain niinkuin se ikkunapaikka just siitä kohtaa kelpaisi.

Vierailija
36/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytävän vieressä istuvalla on varmaan monta syytä. Näistä tulee mieleen muutama

- jää kohta pois

- ei halua että ikkunasta vetää kylää / tulee auringon paistetta

- on ollut joskus kolarissa ja tietää että turvallisin istumapaikka on juuri käytävän vieressä

- on joutunu joskus jonkin lihavan litistettäväksi ikkunaa vasten.

Mutta jouvat. Jos joku ei ymmärrä kysyä istumapaikaa niin oma vika. Jos minä nään vapaan istumapaikan ja muuten joutuisin seisomaan niin sanon anteeksi. Ja näytän että haluan paikan. Kukaan ei ole kieltäytyny antamasta istumapaikaa. Oma vika jos silloin joutuu seisomaan.

On ihan eri asia sitten nämä jotka nostaa junassa kuraset kenkänsä vastapäiselle istumapaikalle jolla ei voi enään istua kun penkki on niin likainen.

Vierailija
37/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sanon kovalla äänellä heille että siirtyisivätkö siihen viereiselle penkille kun bussi on ihan täynnä. Vastaukseksi mulkaistaan pelästyneenä ja siirrytään äkkiä. Suomalaiset<3

Vierailija
38/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nämä telttoihin pukeutuneet naiset jättävät ikkunapenkin vapaaksi. Voisi heillekkin opettaa suomalaista bussikulttuuriakin.

Vierailija
39/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun käytäväpaikalle, koska siitä pääsee helpommin ulos. Ikkunapaikalta ulos tunkeminen on joka kerta extremeä (kaupungin busseissa). Monta kassia kädessä, poljen ehkä ihmisten varpaita, minun on pysyttävä pystyssä, kun bussi jarruttaa voimakkaasti tullessaan pysäkilleni.

Vierailija
40/43 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein tuntuvat olevan eläkeläisiä tai muita vanhuksia. Katsovat muita vihaisesti ja suoraan halveksuen, ja pahin painajainen tuntuu olevan tuntemattoman (varsinkin nuoren henkilön) vieressä istuminen.

Kyllä tähän yhtä lailla syyllistyvät monet nuoretkin. Lisäksi monet lapset, teinit ja nuoret kun istuvat joskus esimerkiksi niillä erikoispaikoilla, eli vanhuksille, vammaisille, liikuntarajoitteisille ja raskaana oleville tarkoitetuilla paikoilla, niin ei elettäkään, että olisivat siirtymässä pois kun joku noista mainituista ihmisistä on tulossa bussiin ja etsimässä täpötäydessä bussissa paikkaa.

No, saattaahan ne paikat olla joskus tarkoitettuja joillekkin äideille pienien lapsienkin kanssa. Mutta isommat lapset (yli 10-vuotiaat) voivat mielestäni tuollaisessa tilanteessa jo aivan hyvin seistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi