Minkälainen ihminen istuu ruuhkabussissa yksin käytäväpaikalla?
Tällaiseen arkipäivän itsekkyyteen törmää yllättävän usein. Siis istutaan ruuhkabussissa käytäväpaikalla niin, että ikkunapaikka on tyhjä (tai istutaan ikkunapaikalla ja pidetään laukkua käytäväpaikalla, vaikka laukku mahtuisi hyvin syliin). Vaikka bussi alkaa olla niin täynnä, että osa seisoo käytävällä, ei tehdä elettäkään siirtyäkseen ikkunapaikalle tai ottaakseen laukun syliin. Ja tätä näkee melkein joka päivä!
Mitä näiden ihmisten päässä liikkuu?
Kommentit (43)
Pahinta on, että jos sellaiselle ystävällisesti sanoo, että pääsiskö istumaan, he mulkaisee silmät selällään ja antaa paikan tooooodella hitaasti ja vaivalloisesti ja jupisee koko ajan että AI JUMA MIKÄ VAIVA
Ihminen, joka odottaa, että joku olisi menossa ikkunapaikalle. Istun käytäväpaikalla ja annan tilaa ikkunapaikalle haluavalle. Kassi on penkillä, niin kauan kuin bussissa on tilaa tai joku pyytää päästä siihen paikalle. Teen bussissa oloni mahdollisimman mukavaksi, mutta en estä ketään istumasta. Laukku on parempi pitää ikkunapenkillä, koska nykyään on näitä laukun murskaajia.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:27"]
Pahinta on, että jos sellaiselle ystävällisesti sanoo, että pääsiskö istumaan, he mulkaisee silmät selällään ja antaa paikan tooooodella hitaasti ja vaivalloisesti ja jupisee koko ajan että AI JUMA MIKÄ VAIVA
[/quote]
Siksi pitääkin olla mahdollisimman vittumainen. Minä ainakin nostan sen laukun ja heitän sen sen sille omistajalleen. En rupea kyselemään lupia.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:28"]
Ihminen, joka odottaa, että joku olisi menossa ikkunapaikalle. Istun käytäväpaikalla ja annan tilaa ikkunapaikalle haluavalle. Kassi on penkillä, niin kauan kuin bussissa on tilaa tai joku pyytää päästä siihen paikalle. Teen bussissa oloni mahdollisimman mukavaksi, mutta en estä ketään istumasta. Laukku on parempi pitää ikkunapenkillä, koska nykyään on näitä laukun murskaajia.
[/quote]
Miksi sinä itsekäs ihminen et voi mennä siihen ikkunapaikalle ???
Mä menin joku viikko sitten useamman kassin kanssa bussiin. Viimeinen vapaa paikka oli ikkunapaikka, jonka mummo oli varannut laukulleen. Kysyin kohteliaasti, että olisko tässä vapaata. Mummo vastasi "Eikö muualla olisi?". Hämmennyin ja sanoin että ei tosiaan ole. Mummo nosti sitten kassinsa ja valitti kun hän ei voi pitää sitä sylissä ja nyt se pitää laittaa lattialle. Enpä siihen sitten osannut sanoa muuta kuin että "joo-o." Lattialle mä ne omanikin laitoin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:35"]
Mä menin joku viikko sitten useamman kassin kanssa bussiin. Viimeinen vapaa paikka oli ikkunapaikka, jonka mummo oli varannut laukulleen. Kysyin kohteliaasti, että olisko tässä vapaata. Mummo vastasi "Eikö muualla olisi?". Hämmennyin ja sanoin että ei tosiaan ole. Mummo nosti sitten kassinsa ja valitti kun hän ei voi pitää sitä sylissä ja nyt se pitää laittaa lattialle. Enpä siihen sitten osannut sanoa muuta kuin että "joo-o." Lattialle mä ne omanikin laitoin.
[/quote]
Olisit kysynyt, että onhan laukulle ostettu oma lippu?
9: No olisi pitänyt, mutta olin ehkä ihan pikkusen hämmentynyt että jollain on pokkaa pitää kahden euron kangaskassiaan arvokkaampana kuin mun pyllyä. Ap:lle vastaisin että ilmeisesti jotenkin seniili, itsekäs tai muuten typerä ihminen.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:35"]
[/quote]
Olisit kysynyt, että onhan laukulle ostettu oma lippu?
[/quote]
Vaasan taajamajunassa yksi konnari ainakin perjantaisin joskus kuuluttaa "jos laukuille ei ole ostettu omaa lippua, laittakaa ne niille varatuilla paikoille, että kaikki pääsevät istumaan".
Joskus, jos on ollut jotain isoja huolia mielessä tai muuten uppoutunut täysin ajatuksiinsa, on käynyt niin, ettei ole huomannu bussin tai ratikan täyttyneen. On siis noussut alunperin lähes tyhjään kulkuneuvoon ja laittanut laukkunsa viereensä penkille. Seuraavan kerran kun havahtuu, onkin kauhea ruuhka ja bussi täynnä. Ei ole ollut tarkoitus jättää laukkua siihen viereen - normaalisti olen muut huomioiva ja mahdollisimman vähän tilaa vievä.
Ikkunapaikalla on patteri, jonka vieressä en halua istua kun muuten alkaa hiki virtaamaan ja kenelläkään ei olisi sen jälkeen mukavaa. Päästän sinne kyllä sinut jos siihen haluat, ei tarvitse kun kysyä.
No kaikille varmaan sattuu vahinkoja ja jos vaan päästää toisen sitten istumaan kun pyydetään, niin ei kai siinä mitään? Vaikka ärsyttäähän se puhua vieraille... Yleensä jos joku istuu ikkunapaikalla patterisyystä tai siksi että on kohta jäämässä pois, se jo pälyilee valmiiksi sisääntulevia ja antaa kyllä heti paikan jos joku vaikuttaa siltä että haluaisi siihen tulla.
Kyseessä ei tosin ollut ruuhkabussi, ei ollut edes täynnä. Mutta minä istuin viimeksi käytäväpaikalla, koska lapseni nukkui rattaissa siinä istumapaikkani edessä bussin keskitasanteella. En pitänyt kassiani penkillä ja olisin päästänyt reippaasti istumaan ikkunapaikalle, jos joku olisi halunnut. Halusin istua käytävällä, jotta pääsisin nopeasti ja muita matkustajia vaivaamatta kapsen luokse jos hän heräisi.
Oliko kamalaa?
Olette muuten aika onnettomia tapauksia jos ette osaa mennä siihen käytäväpaikalle istumaan...
Tyypillisiä tasapäistettyjä suomalaisia nyhveröitä -hip hurraa.
Ehdotan, että teetetään tarroja, "olen itsekäs ihminen", joita voimme huomaamatta liimata tällaisten ihmisten hihaan.
Kysyisinh myös, että millaiset ihmiset TÖNII tahallaan vaunuja eivätkä väistä ketään muutenkaan? Sitten kirotaan kun vaunut vie tilaa. Matkustetaan bussilla 300m ja jäädään pois. Samaan aikaan äidit ovat seisseet parhaimillaan sen 45min vaunujensa vieressä ja väistäneet jokaikistä. Vanhat ihmiset tässä juuri pahimpia, kiroilevat ja tönivät aivan tarkoituksella ja huutelevat vielä kovaan ääneen, kun viedään niiiiin paljon tilaa.
:/
Minä istun käytäväpaikalla jos patteri porottaa liikaa tai olen juuri jäämässä pois. Silloin kyllä osaan sanoa ääneen bussiin tulijalle että täällä on vapaa paikka, ja kerron syynkin.
Samoin usein laitan läppärikassin penkille, mutta tottakai nostan sen syliin kun bussiin tulee muita ja istumapaikat ovat vähissä.
Normikohteliaisuus toimii ainakin meillä päin, harvoin näkee huonosti käyttäytyviä.
Poikkeuksena ovat usein teinit, joiden ilmeisesti on pakko saada koko kahdenistuttava penkki itselleen että saa laittaa jalat penkille tai muuten urheilla. Kaverukset siis vievät 4 istumapaikkaa.
Koska olen ilkeä täti- ihminen, istun aina tuplapenkkiteinin viereen.. hehe... toki kysyn että onko tässä vapaata.
Ihan perseestä joutua pyytämään, että pääsee ikkunapaikalle, kun joku juntti istuu käytäväpaikalla. Asiat olisi sujuvampia, jos bussi täytettäisiin järjestyksessä. Lisäksi en halua puhua vieraille, jos ei ole pakko.
Todistin kerran vastaavaa tapausta ruuhkabussissa. Mun edessä olevalla penkillä istui mies käytäväpaikalla, ja ikkunapaikka oli tyhjä. Bussi oli melkein täynnä jos ei ihan, ja miehen viereen tuli sitten nainen meuhkaamaan että täytyy päästää muutkin istumaan jne. No, mies sitten nousi ja päästi naisen sinne ikkunan viereen. Ja alkoi puolestaan känniörvellä kaikenmaailman juttuja tuolle naiselle! Naisen piti sit kuunnella niitä kun ei kehdannut poiskaan lähteä.
Usein tuntuvat olevan eläkeläisiä tai muita vanhuksia. Katsovat muita vihaisesti ja suoraan halveksuen, ja pahin painajainen tuntuu olevan tuntemattoman (varsinkin nuoren henkilön) vieressä istuminen.