Huomio te "fakiirit", joiden ruokamenot alle 200 eur/aikuinen
Miten te teette sen? Minkä tuoteryhmän poisjättö aiheutti ruokalaskun hyvän laskun? Mitä syötte? Meillä 500 eur/2 aikuista, joskus harvoin puristettu 430-450 eur/kk/2 henk., mutta varsinkin viime kuukausina ei tunnu onnistuvan, vaikka jätettu pois juustoja, pihvejä, kahvi, ym. erikoistuotteita. Epäillään, että kauppa nostanut hintoja vaivihkaa, koska ennen onnistui pienentää lähemmäs 400.
Kommentit (200)
Elämä olisi kyllä aika ankeaa, jos aina alkaisi miettimään, miten selviää mahdollisimman halvalla.
Kokoomuksen äänestäjä
Olen aina ihmetellyt miten saa enemmän kulutettua. Meillä 2 + 2 esiteiniä eli ruokaa kuluu. Syödään tosi hyvin; lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä. Tehdään itse perusruokaa tyyliin jauhlihakastike, siskonkakkarasoppa, uunilohi, kanaa ja riisiä, Meillä menee n. 150-170 e/viikossa ruokakaupppaan ja siihyen kuuluu myös vessapaperit, tiskiaineet yms. MUtta käymme siis LIdlissä, se tekee keskimääärin n. 30-40 e vähemmän/kerta
Ruokakauppaan menee itsellä n. 60e viikossa. Sisältäen saippuat ja vessapaperit. Kastikkeet, keitot ja laatikot pitävät ateriakulut alhaisina. Itse olen 100- kiloinen mies ja syön aina isoja annoksia. Turhia mössöjä ei tule syötyä ollenkaan. Opettelin tekemään edullisia kotiruokia itse, koska aikaisemmassa parisuhteessa ruoka koostui lähinnä kanafileestä ja salaatista.
Jos esim. nakkikastikkeen tekee 900g nakkipaketista, riittää se helposti 5 aterialle. Hintaa kastikkeelle tulee muutama hilu. Vältän kalliita vihanneksia. Lautaselle tien löytää juurekset ja kaalit. Hedelmiä ostan aiba sen mukaan, mikä on halvinta. Kyllä persaukinenkin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppaan menee itsellä n. 60e viikossa. Sisältäen saippuat ja vessapaperit. Kastikkeet, keitot ja laatikot pitävät ateriakulut alhaisina. Itse olen 100- kiloinen mies ja syön aina isoja annoksia. Turhia mössöjä ei tule syötyä ollenkaan. Opettelin tekemään edullisia kotiruokia itse, koska aikaisemmassa parisuhteessa ruoka koostui lähinnä kanafileestä ja salaatista.
Jos esim. nakkikastikkeen tekee 900g nakkipaketista, riittää se helposti 5 aterialle. Hintaa kastikkeelle tulee muutama hilu. Vältän kalliita vihanneksia. Lautaselle tien löytää juurekset ja kaalit. Hedelmiä ostan aiba sen mukaan, mikä on halvinta. Kyllä persaukinenkin pärjää.
60€ viikossa pelkästään sulle. Ei ole ihan vähän. Mitäs jos sulla olisi muija ja pari kolme mukulaa, ei kuulosta kovin edulliselta tuo sun ruokametodi.
Syömällä viikossa pari kertaa puuroa pysyy ruokalasku 200€ kk. Naudanlihaa en osta normaalisti koskaan vaan syön kanaa tai sikaa.
Meitä on kaksi, työtön vielä pari kuukautta ja minä oöenr opiskelija. Tulot siis yhteensä 900-1300 kuussa, vuokra 440 onneksi vaan.
Viikon ostokset maksaa noin 60 euroa. Kokataan itse ja suurimaksi osaksi kasvisruokaa, mies joskus syö lihaa.
Ei me edes niin halvalla syödä, mutta kasvissyönti nyt vaan on halvempaa. Ei ostella älyttömiä määriä pestoa, hilloa tai jotain vastaavaa. Ei syödä kaupasta mysliä, tehdään itse.
Perusjutut aina Lidlistä, eli kasvikset ja juurekset, maitotuotteet, riisi, pasta...
Ei tää oikeesti vaikeaa ole. Toki ois kivaa jos vois vähä vapaammi ostaa vaikka tuoreita yrttejä tai kalaa, mutta hyvin meillä menee.
Perunat ja kananmunat ei maksa juuri mitään.
Mulla on 100-120 eur / kk, siinä on myös vessapaprut, vitamiinit ja voiteet ym. mitä välillä tarvii.
Suurin säästö syntyy siitä, etten syö lainkaan leipää ja leivänpäällisiä. Pois ovat jääneet myös kaikki einekset lukuunottamatta halvinta italiansalaattia ja hk:n lihapullia. lihana on vain halvin jauheliha. Muutoin ruoka on juuresvoittoista. Ei koskaan kurkkua ja tomaattia, ravintoarvo nolla ja kalliita verrattuna esim. porkkanaan. Kaurahiutale ja halvin makaroni auttavat paljon, samoin se, että ostaa kaalia silloin kun on sesonki. Hedelmiä on varaa ostaa, kun ostaa vain sitä, mikä kulloinkin halvinta. Paljon maitoa ja herkkuna jäätelö pakkasmarjoilla, jätski on halpaa onneksi.
Mutta siis: leipä ja päälliset: äly kallis setti ja niiden osuus ruokalaskussa iso
Max. 150e/kk, sisältäen wc/talouspaperit, koiran ruoat (3kg pussi maksaa n 25e).
En syö lihaa, ostan paljon hedelmiä ja vihanneksia jne. Teen ruoat yleensä itse
Asun yksin.
Syön yksinkertaista kasvispainotteista kotiruokaa, suosin etnisiä kauppoja ja Prisman -60% ilta-alea. Viime vuonna käytin ruokaan keskimäärin n. 120 €/kk, ja siihen sisältyi myös ravintolakäynnit eli muutama euron hampurilainen Mäkkärissä. :)
Oma ruoka laskuni viikossa on n. 35-40 euroa, ja tilaan ravintolaruokaa kerran viikossa, eli yhteensä tulisi n. 50e/vko, eli n. 200e /kk. Olen kasvissyöjä, mikä jo madaltaa ruokalaskua. En käytä juustoa tai maitotuotteita. Teen ruoat kotona alusta alkaen viikon arkipäiville. Ostan paljon linssejä, kvinoaa, papuja, tomaattimurskaa, tofua ja mausteita. Leivän päällä käytän hummusta, tomaattia, joskus vegaanista tuorejuustoa. Käytän erilaisia pähkinöitäkin, mutta niitä pitää ostaa isoina pusseina, eli katson aika paljon kilohintoja. Vihanneksista ostan melkeinpä aina kaupassa käydessäni porkkanoita, sipulia, keräkaalta, pakasteesta parsakaalta, enamame-papuja.. Ostan myös keksejä, karkkia ja sipsiä, eli ihan mukavasti tulee syötyä. :)
Meitä on kolme aikuista ja yksi lapsi. Suunnilleen 1200 menee kuussa kauppaan, eli sellainen joku 250-300 vähän viikosta riippuen. Sisältää ruoan lisäksi kaikki päivittäistavarat.
Kun lihaa tai kalaa (jotka on niitä kalliimpia aineksia) on tarjouksessa, niin jos tarjous on hyvä niin ostetaan sitten kerralla enemmän pakkaseen. Sillälailla pystyy pitämään hyvää ja monipuolista ruokavaliota yllä tasaisesti, eikä tarvi olla syömättä, jos sattuu olemaan vähemmän rahaa jollain viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Syömällä viikossa pari kertaa puuroa pysyy ruokalasku 200€ kk. Naudanlihaa en osta normaalisti koskaan vaan syön kanaa tai sikaa.
60% alesta saa lihaa noin 3€/kg. Sikaa, nautaa, kanaa tai hevostakin.
Muuten syön paljon halpaa hernekeittoa ja hedelmiä yms, jotka 1-2€/kg. Puuro toki kanssa halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Perunat ja kananmunat ei maksa juuri mitään.
Joo, perunaa ja spagettia/makaroonia paljon ja vähemmän lihaa niin kokonaishinta laskee reippaasti.
Vaikka makaroonilaatikon ohjeissa on lähes aina 400g lihaa niin ihan hyvä tulee vaikka laittaa puolet vähemmän.
jos rahaa sattuu olemaan alle 200 /kk niin pakkohan se on. jos ei ole ruokaa, ollaan syömättä. ei sitä ruoka-apuakaan pääse hakemaan jos ei ole millä ladata bussikorttia.
Pottu on aina hyvää perusruokaa vaikka Jokapäivä, kun paistaen pannulla maustaa cajenpippurilla tms. Proteiinit saa soijarouheesta, kalasta, sienistä...
Kaurahiutaleet käy moneen.
Ei maksa paljon.
Meillä menee 500 kuussa. Kaksi aikuista, yksi teini, kaksi koiraa.
rajuuston tilalle maitorahka. kannattaa katsoa lihojen kilohintoja. poro pois ostoskorista. jos juustoa kuluu, niin siivutettujen ei kannata ostaa. valmiiksi siivutetussa juustossa korkeampi kilohinta. vokkivihannesten tilalle maissipaprikaherne sekoitusta.