Huomio te "fakiirit", joiden ruokamenot alle 200 eur/aikuinen
Miten te teette sen? Minkä tuoteryhmän poisjättö aiheutti ruokalaskun hyvän laskun? Mitä syötte? Meillä 500 eur/2 aikuista, joskus harvoin puristettu 430-450 eur/kk/2 henk., mutta varsinkin viime kuukausina ei tunnu onnistuvan, vaikka jätettu pois juustoja, pihvejä, kahvi, ym. erikoistuotteita. Epäillään, että kauppa nostanut hintoja vaivihkaa, koska ennen onnistui pienentää lähemmäs 400.
Kommentit (200)
Me muutettiin Saksaan. Auttoi ;)
Meillä on 17 hengen suurperhe, josta iso osa on (urheileviä 6000 päivittäiskilokalorin) teinejä ja aikuisia.
Päivittäistavaroihin menee noin 3000 euroa kuussa.Jäämme siis ap:n alle.
Hedelmiä, vihanneksia, kalaa, lihaa, juustoja jne on silti yllin kyllin.
Leivät leivomme itse, samoin kasvatamme munivat kanat ja perunat, sipulit yms.
Mitä ihmettä teillä syödään, jos ruokalasku tuollainen?
Meillä on 5-henkinen perhe, nuorin poika jo 14v eli syö kuin aikuinen tai enemmänkin. Päivällä syödään kaikki koulussa tai töissä, illalla on lämmin ruoka ja viikonloppuna 2 lämmintä ateriaa molempina. Prismaan saan kulutettua limsoineen ja sipseineen kaikkineen 130 e/vko.
Eineksiä syödään todella harvoin, ruuan hintaa en edes katso. Kausivihannekset on aina halvempia kuin Afrikasta roudatut "tuoretuotteet", joten meillä ei nyt ole eksoottisia hedelmiä vaan kotimaista tylsää lanttua. Juusto on aina kotimaista eikä koskaan kevyttuotetta. Raejuustoa kuluu paljon, samoin rahkaa. Pojat sekoittavat niihin marjoja (ne on käyty kesällä itse poimimassa).
Kaupassa käyn kahdesti viikossa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 19:42"]
Joutuu tinkimään vihanneksista ja hedelmistä - karkealla kädellä, jos tuohon pystyy. Aikuisilla se menettelee, lasten kohdalla kyseenalaista säästöä.
[/quote]
No ei välttämättä, kun valikoi vihannekset. Tomaatteja ja paprikoita on usein tarjouksessa 2,5-3,5 euroa/kg. Ruukkusalaattia ostataan ja itsekin kasvatetaan salaattia ikkunalla. Kun niitä täydentää porkkanoilla ja pakastevihanneksilla, tulee hyvinkin vähintään 200g/ateria ihan edullisesti.
Meillä syödään lisäksi kalliita pakastemarjojakin joka aamu, ja silti neljän hengen ruokakulut on alle 600 euroa /kk
Säästöä keskivertosuomalaiseen tulee varmaan eniten lihasta. Meillä syödään usein jauhelihaa, jota vielä usein ostetaan -30% ja tehdään kerralla enemmän ruokia pakastimeen. Sei on edullista, ja siitä hyvin maustettuna ihan herkullisia kalapihvejä ja -pyöryköitä. Broileria syödään myös aika usein. Ns. parempaa kokolihaa syödään 2-4 kertaa kuukaudessa, lohta saman verran. Soijalihaa syödään silloin tällöin, se on tosi edullista, ja sillä voidaan "ansaita" vaikkapa sisäfilepäivä, ja kuukauden ruokalasku pysyy silti kuosissaan.
En usko että nykyisillä ruuan hinnoilla kukaan pääsee tuohon summaan. Meitä on myös kaksi ja minä koen olevani jokseenkin mestari pennin venytyksessä. Nyt en ole hetkeen seuraillut tarkemmin kauppalaskua, mutta arvioisin että 300/kk riittää hyvin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 19:47"]
Ala käymään Lidlissä.
[/quote]
Niinpä. Tämä on minun kohdallani ratkaissut asian. Vaikka ostan luomuna kaiken sen (vähän), mitä siellä luomuna saa. Jotain muita luomujuttuja ostan muista kaupoista, mutta se, että pääasiassa tekee ostokset Lidlissä, vaikuttaa tosi paljon.
Muita tekijöitä ovat sitten peruselintavat: kaurapuuroa, perunaa, porkkanaa, leivät leivon itse, lihaa ei ole joka päivä. Myös se vaikuttaa, kuinka paljon syö. Yksi hyvä tapa säästää ruokamenoissa, on syödä vähän / kohtuudella.
Meillä menee ruokaan 200 euroa kuukaudessa, joskus n. 50 euroa enemmänkin.. Meitä on 2. Ihan tavallista kotiruokaa tehdään ja saa kyllä välillä kaupassa ihmetellä mm. maitotuotteiden ja lihan hintaa!
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 19:42"]
Joutuu tinkimään vihanneksista ja hedelmistä - karkealla kädellä, jos tuohon pystyy. Aikuisilla se menettelee, lasten kohdalla kyseenalaista säästöä.
[/quote]
No ei välttämättä, kun valikoi vihannekset. Tomaatteja ja paprikoita on usein tarjouksessa 2,5-3,5 euroa/kg. Ruukkusalaattia ostataan ja itsekin kasvatetaan salaattia ikkunalla. Kun niitä täydentää porkkanoilla ja pakastevihanneksilla, tulee hyvinkin vähintään 200g/ateria ihan edullisesti.
Meillä syödään lisäksi kalliita pakastemarjojakin joka aamu, ja silti neljän hengen ruokakulut on alle 600 euroa /kk
Säästöä keskivertosuomalaiseen tulee varmaan eniten lihasta. Meillä syödään usein jauhelihaa, jota vielä usein ostetaan -30% ja tehdään kerralla enemmän ruokia pakastimeen. Sei on edullista, ja siitä hyvin maustettuna ihan herkullisia kalapihvejä ja -pyöryköitä. Broileria syödään myös aika usein. Ns. parempaa kokolihaa syödään 2-4 kertaa kuukaudessa, lohta saman verran. Soijalihaa syödään silloin tällöin, se on tosi edullista, ja sillä voidaan "ansaita" vaikkapa sisäfilepäivä, ja kuukauden ruokalasku pysyy silti kuosissaan.
[/quote]Kuulostaa surulliselle.
Toisaalta hienoa jos teillä toimii.
Meillä oli tänään iltapalaksi pieniä tacoveneitä (täytteenä vuohenjuustoa jauheliaa, paprikaa, tomaattia jne.) , kermaviilidippiä dipattavineen ja ruisnappeja tuorejuustolla sekä graavilohella.
Hedelmiä maun mukaan sen jälkeen sille, jolle maittoi.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 19:47"]
Ala käymään Lidlissä.
[/quote]
Niinpä. Tämä on minun kohdallani ratkaissut asian. Vaikka ostan luomuna kaiken sen (vähän), mitä siellä luomuna saa. Jotain muita luomujuttuja ostan muista kaupoista, mutta se, että pääasiassa tekee ostokset Lidlissä, vaikuttaa tosi paljon.
Muita tekijöitä ovat sitten peruselintavat: kaurapuuroa, perunaa, porkkanaa, leivät leivon itse, lihaa ei ole joka päivä. Myös se vaikuttaa, kuinka paljon syö. Yksi hyvä tapa säästää ruokamenoissa, on syödä vähän / kohtuudella.
[/quote]
P.S. Alkoholi ja limsat eivät kuulu tavallisiin ostoksiin myöskään, eikä tupakka.
huhtikuun pidin kirjaa menoista, ruokamenot noin 250€ sisältäen kissan ja aikuisen naisen, kissan menot noin 20€ ja minä söin ainakin samalla summalla karkkia.
Muuten en kyllä tinkinyt yhtään mistään, kotimaisia kasviksia, kalaa ja kanaa, varsinaisesti en lihastakaan tinkinyt mutta jos vieraita ei käy en kotona lihaa syö.
Meillä ei ole kummallakaan edullista työpaikkalounasta, vaan lounaaksi syödään ed. päivien tähteitä boksissa (sisältyvät 500 eur:n 2:n hengen ruokalaskuumme)... Tietty pitäisi muidenkin ruokalaskuun laskea myös summa, jonka maksaa kodin ulkopuolella lounaista, eikö?
No meillä ei tällä hetkellä poikkeuksellisesti kumpikaan syö kodin ulkopuolella lounasta ja silti riittää noin karkeasti 300e/kk kahdelle aikuiselle.
[quote author="KateM" time="10.05.2013 klo 20:06"]
Kuulostaa surulliselle.
Toisaalta hienoa jos teillä toimii.
Meillä oli tänään iltapalaksi pieniä tacoveneitä (täytteenä vuohenjuustoa jauheliaa, paprikaa, tomaattia jne.) , kermaviilidippiä dipattavineen ja ruisnappeja tuorejuustolla sekä graavilohella.
Hedelmiä maun mukaan sen jälkeen sille, jolle maittoi.
[/quote]
Tarvitsitko nyt egosi nostatusta, vai mihin pyrit kommentillasi? Kyllä meilläkin syödään mainitsemasi kaltaisia aterioita, ja sitä paremmiltahan ne maistuvat, kun sellaisia ei ole joka päivä.
Mutta minua kiinnostaa tosiaan tietää, mihin pyrit tällaisella kommentilla ketjussa, jossa kerrotaan keinoja pitää ruokalasku alle 200e/hlö/kk.
Miksi edellisessä kommentissa minun nimimerkki?
Meillä se onnistuu pakon sanelemana.
Lihaa on harvoin, sekin jauhelihaa, soijarouheella monesti jatkettuna. Kasviksia syödään sesongin mukaan, hedelmiä harvoin (marjoja, kun poimitaan paljon kesäaikana, ja nekin ovat olleet ilmaisia mansikoita lukuunottamatta), jugurtteja, viilejä, vanukkaita tms. ei syödä paitsi turkkilaista jugurttia. Puuroa syödään aamupalana, ja leivät leivon itse. Samoin kuin tarjottavat vieraille. Mehuja, limsoja, virvoitusjuomia, ei osteta, vaan juodaan omatekoisia mehuja (paitsi joskus harvoin).
Sieniä kerään aina mahdollisuuksien mukaan paljon, ja niistä syödään maukasta ruokaa pitkin talvea.
Yrttejä kasvatan kesällä, ne antavat makua ruokiin. Yksi suosikkiruokiamme onkin yksinkertainen kuitupasta ja yrttinentomaattikastike (annoshinta siis todella edullinen).
Tuosta turkkilaisestajugurtista tekee myös maukkaita levitteitä leiville.
Isommalle porukalle on suhteessa halvempaa tehdä ruokaa kuin yhdelle tai kahdelle hengelle. Itse asun yksin, ja jos ruokamenoissa haluan säästää, niin vaihtoehtoina on a) syödä halpaa ja huonolaatuista ruokaa, eli tarjouseinestä tai b) käyttää enemmän aikaa suunnitteluun, ostoksiin ja valmistukseen. Olen valinnut jälkimmäisen, eli 1-2 kertaa viikossa ruokaostoksia valmiin suunnitelman mukaan, juoksen tarjousten perässä muutamassa eri kaupassa, ja teen lähes kaiken alusta asti itse. Valitsen kauden vihanneksia ja hedelmiä/marjoja, en syö joka päivä lihaa tai kalaa, vaan käytän myös soijaa, papuja ja linssejä. Viikon ruuat kannattaa myös suunnitella sen mukaan mitä kaapeissa jo on, niin että ei tarvitse heittää pilalle menneitä roskikseen. Mielestäni syön monipuolisesti, terveellistä ja hyvää ruokaa, alle 200 euroa kuussa, eli mahdollista se on jos vain on aikaa ja energiaa. Väliin mulla kyllä loppuu into, ja silloin pistän haisemaan ja ostan mitä mieli tekee parin viikon ajan...
Meidän ruokalasku on tuota luokkaa ilman mitään erityistä tinkimistä. Ostetaan ruoat pääsääntöisesti Prismasta, koska se on ainakin tällä paikkakunnalla edullisempi kuin Citymarket ja helpompi kuin Lidl. (Jos olisi tiukka tilanne ja haluttaisiin säästää mahdollisimman paljon, ostettaisiin todennäköisesti Lidlistä kaikki mitä sieltä saa ja lisäksi seurattaisiin K-ryhmän tarjouksia.) Tehdään vain yksi kauppareissu viikossa, jolloin ostokset tulee suunniteltua huolellisesti ja heräteostoksia ei tule. Suunnitelmallisuus ja se, että laitamme ruokaa ja leivomme paljon itse, ovat varmaan avaimet pieniin ruokamenoihin. Hedelmistä ja vihanneksista emme todellakaan tingi. Alkoholia, limsoja ja herkkuja sen sijaan ostamme jo ihan terveyssyistä melko vähän.