Huomio te "fakiirit", joiden ruokamenot alle 200 eur/aikuinen
Miten te teette sen? Minkä tuoteryhmän poisjättö aiheutti ruokalaskun hyvän laskun? Mitä syötte? Meillä 500 eur/2 aikuista, joskus harvoin puristettu 430-450 eur/kk/2 henk., mutta varsinkin viime kuukausina ei tunnu onnistuvan, vaikka jätettu pois juustoja, pihvejä, kahvi, ym. erikoistuotteita. Epäillään, että kauppa nostanut hintoja vaivihkaa, koska ennen onnistui pienentää lähemmäs 400.
Kommentit (200)
Häh? Meillä on 1 aikuinen ja vauva ja ruokalasku 100-120e. Teen kaikki ruoat alusta asti (vauvankin), en syö mitään herkkuja, ostan usein halvinta.
Ei vaippojen j vessapaperin kuulu olla ruokalaskussa
Meillä kaksi aikuista ja pysytään alle 400€/kk suunnittelulla ja sillä, että tehdään itse.
1 reissu lihakauppaan/kk n80€, pakastan lihat
1reissu etniseen kauppaan/kk, ostan mausteita ja papuja ja linssejä, n. 30-40€/kk
4 reissua kauppaan ( yleensä Lidl)/kk, yhden reissun summa n60€
Viimeisin Lidl -käynti 62,40€:
Tomaattimurska 3kpl
Kookosmaito 3kpl
Lihafondi
Rypsiöljy
Skyr 2kpl
Parmankinkku 2pkt
Kypsytetty cheddarjuusto
Maustamaton tuorejuusto 2pkl
Lohi 1,6kg
Parsakaali 1,5kg
Punakaali
Bataatteja
Kesäkurpitsoja
Porkkana 1kg
Sipuli 1kg
Valkosipuli
Espresso 3 prk
Maito 3 tlk
Tomaatti
Riisi 1kg
Bataatti 1kg
Mozzarella
Halloumi
Mielestäni siis ihan terveellisesti syödään, enkä varsinaisesti laske kaupassa hintoja enää, rutiinit ovat niin tuttuja. Leipää meillä ei tosin syödä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:24"]Häh? Meillä on 1 aikuinen ja vauva ja ruokalasku 100-120e. Teen kaikki ruoat alusta asti (vauvankin), en syö mitään herkkuja, ostan usein halvinta.
[/quote]Jos miestä ei ole perheessä niin ruokakulut ovat kyllä usein tosi paljon pienemmät. Jos teen vaikka makaronilaatikon kun mies työreissussa, niin syömme sitä lasten kanssa 2-3 päivää. Kun mies kotona niin riittää juuri ja juuri kahdelle aterialle eli päiväksi.
Käytän useimmiten K-supermarkettia, koska se on lähin suuri ruokakauppa (ja siellä on suljetut kylmiöt!) Syön terveellisesti ja monipuolisesti. Liha- tai kanapaketit saatan ostaa alelapulla läheisestä alepasta. Ei tarvitse kovin miettiä ruokamenoja. Syön, mitä tykkään. Ostan yleensä halvimman valmistajan tuotteen (siis kilohinta). Limua en osta, enkä pahemin herkkujakaan. Ei vaan tee mieli. Ehkä siinä on teidän suuren ruokalaskun syy? Ostan kuitenkin esim. pähkinöitä ja kasvimaitoa, jotka ovat aika kalliita. Tietenkin myös ihan vaan kulutus voi vaikuttaa. Painan 50 kg, enkä pahemmin liiku, joten kovin paljon en ruokaa tarvitse. Ruokaan menee kuussa n. 150 euroa (Helsinki). Siinä on myös pesuaineet ja kosmetiikka mukana, mutta ei alkoholia eikä kissanruokaa. Kissanruokaan menee jotain 20 e varmaan ja alkoholiin 30-50 (mukaanlukien baari-illat). -opiskelijanainen20v
Ai niin! En heitä ruokaa hukkaan. Koskaan. Ellei se ole pilalla. -opiskelijanainen20v
Alettiin kesällä pitämään kirjaa kaikista menoista, ja huomattiin, että tuhlattiin ruokakauppaan500-600e/kk ja lihoin aika kovaa tahtia. Nyt meillä menee 50-70e/viikko, eli yhteensä 200-280e/kk kahden hengen ruokiin. Emme saa työpaikka/koulu tms lounaita, minä käyn töissä omine eväineni ja mies on työtön.
Ensinnäkin selaan aina kaikki tarjouslehdet ja teen viikon ruokasuunnitelman sen mukaan. Ostan aina viikon ruuat kerralla ja sieltä kaupasta missä oli parhaat tarjoukset. Nykyään syömme terveellisesti ja olen laihtunut puolessa vuodessa 20kiloa. Silti rahaa menee noin vähän.
Aamupalaksi mies syö leipää lisukkeilla, minä puuroa + lisukkeita tai rahkaa + lisukkeita. Välipalaksi ja iltapalaksi syön rahkaa, hedelmiä tai salaattia yms, mies leipää. Mies on myös kova juomaan kahvia ja sitä menee noin paketti viikossa.
Ruuat on aika perusruokia, makaroonilaatikkoa, keittoja, kanaa, pihvejä, ruokaisia salaatteja.. Aina lautaselta löytyy puolet kasviksia. Käytämme pakastekasviksia (esim kukkakaalipussi maksaa 90snt ja babyporkkanat 50snt ja siitä tulee 4 annokseen kasvikset) usein. Lisäksi on aina tuoreita salaattiaineksia, salaattia, kurkkua, tomaattia.
Lihaa syömme melkein joka aterialla. Lihasta on lähes joka viikko tarjouksia ja lisäksi ostamme alennettuja pakkaseen. Maitoon meillä menee paljon rahaa.
Esimerkiksi nyt maanantaina ostoskärryn sisältö oli tälläinen:
- 2kg naudanjauhelihaa (5e/kg)
- 4litraa pirkka maitoa
- turkkilaista jugurttia 1kg
- maitorahkaa
- kaksi litran smoothietölkkiä rahkan lisukkeeksi
- kahvia 2 pakettia
- 2x jääsalaattipussi
- 500g raejuustoa
- 450g pakastekukkakaali
- 250g kebabliha
- ranskankerma
- fetapurkki
- ruisleipää
- babyporkkanapussi
- valkosipulia
- kurkku
- 2x kirsikkatomaattirasia
- tomaatteja
- 500g porkkanapussi
- punasipulia
- paprika
- possun kasslerpaisti
Viikon menu näyttää tältä:
- possun kassleria ja pakastekasviksia + fetaa uunissa
- lihapullia, tsatsikia ja salaattia
- kebabsalaatti / miehelle ranskalaisia
- porkkana-linssikeittoa + sämpylöitä
Kauppaan meni yhteensä 50,05e. Maitoa pitää vielä hakea viikonlopuksi pari tölkkiä. Alle 55e menee siis tämän viikon ruokiin, ja siinä oli jo kahvikin vähintään pariksi viikoksi.
Olen yksinasuva työssäkäyvä opiskelija. Rahaa ruokaan (puhtaasti siis ruokaan, jättäen huomiotta kaikki muut kauppaostokset) minulla menee aika tarkalleen 50 euroa viikossa ja syön mielestäni varsin hyvin. Miten tämä sitten onnistuu?
1. Aamupalaksi syön puuroa, johon sotken raejuustoa/marjoja/hedelmiä - syön aamiaisen viikolla töissä ja tainekset tulevat työnantajan puolesta. Aamupalatarpeisiin menee rahaa siis vain viikonloppuisin, jolloin syön myös puuroa ja sotken joukkoon itse poimimiani majoja (vadelmat, mustikat, mansikat, viinimarjat). Hinta ei päätä huimaa.
2. Lounaan maksan lounassetelillä (joita saan, en maksa näistä) tai syön opiskelijaruokalassa (2,50€/annos)
3. Välipalaksi syön rahkaa hedelmien tai marjojen kera tai avokadoa ja raejuustoa sotkettuna (välipaloihin menee n. 10 euroa/vko)
4. Työnantaja tarjoaa iltaruoan, joka on useimmiten salaattia erilaisilla lisukkeilla (= ei kuluja)
5. Iltapalaksi syön (nälästä riippuen) useimmiten hedelmiä, turkkilaista jogurttia tai munakasta. Kulut ovat varsin maltilliset, 2-3 euroa per päivä.
6. Kokkaan kotona vain viikonloppuisin, tuoreista hyvistä raaka-aineista (paljon kalaruokia, joita varten ostan esim. yhden fileen tai pihviateriaa varten yksittäisen pihvin)
Karkeasti arvioiden kauppaan menee 20 euroa viikolla ja 30e viikonlopun "parempaan ruokailuun". Kaapista löytyy perustarpeet ja mausteet, joita päivitän aina tarpeen mukaan. Pidän myös aika-ajoin viikolla "paastopäiviä" niin, että syön vain aamupalan, opiskelijaruokalassa ja illalla töissä iltaruoan, joten kuluja tulee vain 2,50€/pvä. Nämä "säästyneet" rahat käytän sitten viikonlopun herkutteluun.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:36"]
Meidän kaupassa naudanjauheliha (paisti) maksaa 15€ kilo.... 2 pvän lihapullat maksaa lähes 30€...
Tänään ostin 500g tuoretagliatellea, kerman, 300g palvikinkkua, patongin, täysjyvä reissareita, iltasanomat ja laatikon kissanruokaa: 20€! Ja tuosta syö 5 henkeä kerran. Ja tosiaan tuossa oli vain pääruoka, ei aamiais- eikä iltapalatarpeita!! Ihmettelen edelleen teidän halpoja kauppoja, täällä pk seudulla niitä ei ole...
[/quote]
Kuten sanoin: TARJOUKSET. Cittarissa oli naudanjauheliha tarjouksessa 4,99e/kg. Käsittääkseni se on voimassa ihan joka cittarissa, kun nettisivuilla oleva tarjouslehti on valtakunnallinen. Näyttäis noita cittareita pk-seudullakin olevan.
[/quote]
No ne on niitä valmiiksi pakattuja lihoja. Syömäkelpoisia varmaan mutta ajatus kyllä etoo... Kyse oli hyvälaatuisesta ruuasta. Ja tosiaan cittarissa tuo 15€ kilo irto jauheliha
[/quote]
Se oli cittarin itse pakkaamaa jauhelihaa. Siis sitä "ei vakuumipakattua".
[/quote]
no meillä ei ole tuollaisia tarjouksia ole tuoretavarasta:(
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:09"]
Me ei käytetä marinoituja eikä valmiiksi leikattuja pihveä, eikä "paistisuikaleita" tms vaan ostan aina koko possun- tai broilerinfileen ja leikkaan itse. Tiedän mitä saan kun vielä irtotiskistä valitsen. Pakatusta lihasta ei koskaan tiedä, esim paisteja olen reklamoinut useamman kerran kun olen erehtynyt ostamaan. Miksi muuten valmis lihamureke?? Siinä on varmaan lihapitoisuus alle 50% jolloin korppujauholle tulee hyvä kilohinta!
[/quote]
No sitten ei kannata ihmetellä sitä kauppalaskun suuruutta.
Valmis lihamureke siksi, että meillä on välillä päiviä, jolloin ei ehdi ruokaa kunnolla valmistamaan. Lihamureke ja kasvikset uuniin ja sinäaikana teen töitä/menen lenkille koirien kanssa. Joskus einekset on ihan jees. Harvemmin kyllä syödään, mutta mieluummin tuollasta kun pakastepitsaa.
[/quote]
Murekkeen sekoittamiseen menee 5min? Mikset tee niitä itse pakkaseen??
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 17:51"]
Minä ostan jauhetun ja kokolihan suoraan tutulta viljelijältä, halvempaa on kuin kaupassa ja liha on täyttä tavaraa. Nytkin ostin 15kg naudan jauhelihaa ja 5kg kokolihaa. Lisäksi syömme broilerinfileitä, lohta, muikkua ja vähän possua. Syömme juureksia paljon, ja pakastimet pursuavat itse poimittuja marjoja. Paprikaa menee paljon, myös sipulia.
Jogurtti on maustamatonta, maito rasvatonta (joskus ostan lapselle rasvaisempaa), levitteenä Oivariini. Leipä ruisleipää, juusto Oltermannia.
Perusruokamme ei maksa paljoa, mutta syömme sitä liikaa:) Oltermanni menee muutamassa päivässä, samoin ruisleipää syömme 2 x päivässä. Emme osta eksoottisia hedelmiä, koska omia marjoja on tarpeeksi, mutta mies tykkää syödä myös banaaneja. Eineksiä ei syödä.
Ja se, mistä en luovu ja mikä auttaa arjessa suunnattomasti, on suunnittelu. Suunnittelen kahden viikon ruokalistan ja ostan ruoka-ainetarpeet sen mukaan. Tosin lihaa, kalaa ja marjoja on aina runsain mitoin, mutta muut. Helpottaa! Ei tarvitse miettiä, mitä kokkaisi, ja suunnitelmallisuus auttaa myös esivalmistelemaan seuraavan päivän ruokia.
Meitä siis 2 aikuista ja 1 lapsi.
[/quote]
Meillä tuo 15 kilon lihapaketti (8 kg jauhelihaa, 7 paistia yms) maksaa 225€ suoraan tuottajalta. Kallista!
[/quote]
Ostan aina suoraan tilalta LUOMUnautaa, 30kg:n paketissa, kilohinta 13€. En kyllä pidä sitä kalliina. Mitä tuo mainitsemasi 15 kilon lihapaketti on?
[/quote]
Nautaa. Vastaavan saa myös lampaasta, sama hinta. Missäpäin tuo sun tila on?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 19:53"]
Me muutettiin Saksaan. Auttoi ;)
[/quote]
ja muutettiin Kiinaan, taatusti vielä halvempaa kuin Saksassa ;)
eli, miten toi sun kommentti auttaa muita? Ei mitenkään
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:13"]
Minä ostan jauhetun ja kokolihan suoraan tutulta viljelijältä, halvempaa on kuin kaupassa ja liha on täyttä tavaraa. Nytkin ostin 15kg naudan jauhelihaa ja 5kg kokolihaa. Lisäksi syömme broilerinfileitä, lohta, muikkua ja vähän possua. Syömme juureksia paljon, ja pakastimet pursuavat itse poimittuja marjoja. Paprikaa menee paljon, myös sipulia.
Jogurtti on maustamatonta, maito rasvatonta (joskus ostan lapselle rasvaisempaa), levitteenä Oivariini. Leipä ruisleipää, juusto Oltermannia.
Perusruokamme ei maksa paljoa, mutta syömme sitä liikaa:) Oltermanni menee muutamassa päivässä, samoin ruisleipää syömme 2 x päivässä. Emme osta eksoottisia hedelmiä, koska omia marjoja on tarpeeksi, mutta mies tykkää syödä myös banaaneja. Eineksiä ei syödä.
Ja se, mistä en luovu ja mikä auttaa arjessa suunnattomasti, on suunnittelu. Suunnittelen kahden viikon ruokalistan ja ostan ruoka-ainetarpeet sen mukaan. Tosin lihaa, kalaa ja marjoja on aina runsain mitoin, mutta muut. Helpottaa! Ei tarvitse miettiä, mitä kokkaisi, ja suunnitelmallisuus auttaa myös esivalmistelemaan seuraavan päivän ruokia.
[/quote]
Meillä tuo 15 kilon lihapaketti (8 kg jauhelihaa, 7 paistia yms) maksaa 225€ suoraan tuottajalta. Kallista!
[/quote]
Ostan aina suoraan tilalta LUOMUnautaa, 30kg:n paketissa, kilohinta 13€. En kyllä pidä sitä kalliina. Mitä tuo mainitsemasi 15 kilon lihapaketti on?
[/quote]
[/quote]
Varsinais-Suomessa. Mutta esim. Herttoniemen ruokapiiriin tulee samasta paikasta luomunauta, hinnasta en kyllä tiedä.
Katsokaa kaupassa niitä kilohintoja, ei pakkaushintoja.
Leipä on iso menoerä, jos ostaa valmista leipää. Jos leipoo itse kaikki leivät, ruokalasku pienenee todella huomattavasti. Eli leipokaa itse leivät, jos suinkin pidätte leipomisesta, kerralla iso satsi ja ylimääräiset leivät pakastimeen josta viikon aikana niitä voi sulatella. Ruisjauhot maksavat 0,79€/kg, 2kg vehnäjauhopussi maksaa 0,84-1,15€ kaupasta riippuen eli halvimmillaan 0,42€/kg. Rainbow kuivahiiva on edullista, Lidlin kuivahiiva myös suht edullinen mutta S-ryhmän Rainbow taitaa olla halvempi. Leipätaikinaa tehdessä joukkoon voi sekoitella perunaa, kurpitsaa, porkkanaa, mysliä, kaurahiutaleita tai muita puurohiutaleita, siemeniä ja toki muitakin jauhoja voi käyttää kuin ruis- ja vehnäjauhoja.
Linssit ovat terveellisiä ja hyvänmakuisia, esimerkiksi vihreissä linsseissä on paljon proteiinia ja kuitua. Vihreät linssit maksavat noin 2-3€/kg, riippuen kaupasta. Keittäessä linssit kasvavat ja turpoavat suuremmiksi. Jos ostaa jotain "pika-linssejä" eli jotka ovat ihan samaa tavaraa kuin kuivat perus linssit, mutta valmiiksi liotetettuja ja uudelleen kuivattuja kilohinta voi olla jopa 8€/kg, ja valmiiksi keitetyt säilyketölkeissä voivat maksaa jopa 10€/kg. Sama juttu papujen, herneiden ja kik-herneiden kanssa. Kannattaa katsoa kilohintoja. Jotkin pavut vaativat pitkän keittoajan, eikä kukaan viitsi liotella yön yli papuja ja keitellä kahta tuntia lisätäkseen vähän papuja lihakastikkeen joukkoon. Niitä kannattaakin keittää kerralla iso satsi ja pakastaa, pakastimesta niitä voi ottaa tarvitsemansa määrän ruokien lisukkeeksi, kastikkeisiin, salaatteihin jne.
Kalaa ja lihaa kannattaa ostaa tarjouksesta eikä tuijotella vaan pakkaushintoja vain niitä itse kilohintoja. Usein pieni paketti broilerin filesuikaleita on kilohinnaltaan kalliimpi kuin isompi paketillinen. Kannattaa tehdä hintavertailuja eri markettien välillä, omalla alueellani Prisma on huomattavasti halvempi kuin Citymarket ja Lidl, esimerkiksi maito maksaa Prismassa 0,73€/l, Lidl 0,84€/l ja Citymarket 0,95€/l.
Usein kauppojen omat merkit, Rainbow, Euroshopper, Extra, Pirkka jne ovat edullisempi kuin "merkkituotteet", joskus jopa saman tehtaan tavaraa halvemmassa pakkauksessa. Kannattaa vertailla näitäkin.
Ja kun valmistaa ruoat itse, esimerkiksi kastikkeet eikä osta valmiita ateriakastikkeita lasipurkeissä, eikä puolivalmiita tuotteita säästyy taas pitkä penni.
Ruoan terveellisyydessä ei kannata säästellä. Vihanneksista ja hedelmistä ei kannata leikata kauppalaskua, muuten kuin suosimalla kulloisenkin sesongin tuotteita ja vertailla eri tuotteiden kilohintoja. Esimerkiksi terttutomaatit ovat usein paljon halvempia kuin "tavalliset" tomaatit, ja kirsikkatomaattien kilohinta yleensä korkea. Espanjalainen kurkku on yleensä halvempaa kuin suomalainen, varsinkin talvikaudella. Syksyllä kurpitsa on halpaa, talvella juurekset ovat halpoja sekä kaali jne. Kesällä kesäkurpitsaa ja kotimaisia vihanneksia...
Riisi on yleensä edullisempaa jos asuu etnisen kaupan lähellä josta voi hakea isomman säkin riisiä, 5€/10kg eli 2€/kg jne. Lidlin basmatiriisi taitaa maksaa 2,45€/kg ja on myös ihan hyvää. Uncle Ben's riisi kilohinnaltaan paljon kalliimpaa.
Kesällä kannattaa kerätä marjoja, syksyllä sieniä, omenoita jne. Pakastaa, valmistaa hilloja, marmeladeja jne. Mausteyrttejä voi kasvattaa itse, käyttää tuoreena tai kuivattaa.
Leivonnaiset kannattaa leipoa itse jos niitä kaipaa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varsinais-Suomessa. Mutta esim. Herttoniemen ruokapiiriin tulee samasta paikasta luomunauta, hinnasta en kyllä tiedä.
[/quote]
Nyt ihan OT mutta naurattaa niin tuo "ostan lihan suoraan viljelijältä". Lihanviljelijä :D
Tosi hyvä topic muuten, tässä lukemista kaikille "miten ruokalasku pienemmäksi"- ja "rahat loppuu, mitä syödä" -kyselijöille.
Monet vinkkailivat ruokien pakastamisesta (ja keräilystä), jota aikoinaan ahkerasti harrastinkin. Mutta miten yksin pk-seudulla minimaalisessa yksiössä asuva, pakastelokeron omaava pystyy säästämään? Tuntuu todella haastavalta pitää menot kurissa..
Ja huomioon pitää ottaa vielä se että, minkä ikäisiä syöjät ovat. Ruoan kulutus on aivan eri alle kouluikäisillä verrattuna murkkulaisiin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 19:45"]Ja mä teen aina kauppalista valmiiksi ennenkuin menen kauppaan ja mietin tarjouslehtinen edessä mitä ostan.
3
Voi luoja kulkeeko joku oikeasti sen lehden kanssa? Luulin sen olevan urbaani legenda
Ei kulje vaan istuu kotonaan kirjoittamassa kauppalistaa tarjouslehtisen perusteella. Tai lehtisten, kun päätetään missä kaupassa tällä kertaa käydän siksi, kun juuri siellä on meille sopivia tarjouksia.
Tarjoukset kannattaa hyödyntää, mutta tehdä kuitenkin jonkinlainen peruslista viikon ruokia varten.
Minkä verran teillä menee ruokaa hukkaan? Isojen erien ja halvempien kilohintoje etu hupenee siihen, että niistä ole menee hukkaan. Kannattaa toisinaan katsoa enemmän annoksen hintaa kuin kilohintaa varsinkin sellaisten ruokien kohdalla, joita ei syödä useampana päivänä.
2