4-vuotias hukkui lampeen kotipihassa
Tämä on juuri sitä mistä on varoitettu. Miksi silti käy aina uudestaan?
Kommentit (181)
Minulla oli aikanaan tarkka nukkumaanmeno aika pienelle eli n 20 00, toki lipsumisia tuli. Luin aika paljon iltasatuja, jokja ilta ja välillä meni tuntikin. Olin niin kauan että lapsi nukahti. Pidin siihen aikaan ovea takalukossa. Samaten maaseudulla lomilla ovi oli aina kiinni myös päiväsaikaan. Taatusti lapsi ei päässyt yksin ulos ja iso järvi oli ja on n 100 metrin päässä. Lapsen ollessa pihalla olin itsekin. En luottanut edes omaan äitiini että katsoisi lastani.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 11:56"]
Lapseni katosi kerran kun laitoin vaatteen tankoon takaisin, katsoin siis alle sekunnin pois lapsesta ja niin katosi 15 min ajaksi vaarallisessa paikassa. Eli vain ihminen joka osaa olla räpyttämättä silmiään voi sanoa ettei hänen lapsellensa voisi tapahtua mitään valvonnan alla.
[/quote]Silloin pitää olla katse lapsessa jos liikkuu vaarallisilla paikoilla. Miksi viedä lasta vaarallisille paikoille.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 01:45"]
Huomaa, että suurin osa kirjoittajista on kaupungissa kerrostalossa asuvia ikänsä työttömänä/kotiäitinä olleita, joilla ei ole mitään muuta tekemistä kuin istua lapsensa vieressä 24/7. Lisäksi kaikki tuntuvat tietävän tarkalleen, mitä tuolla on tapahtunut. Entä jos äiti on esimerkiksi ollut lapsensa kanssa päiväunilla, herännyt ja alkanut kaivata lasta, joka on sitten löytynyt lammesta? Lisäksi paikka on Ylivieska, joten äiti on voinut olla vaikka lapsensa kanssa sikalassa, josta lapsi on karannut äidin hoitaessa elukoita.
Menkää oikeasti hoitoon te, jotka sekoilette vanhempien syyllisyydestä. Teissä on jokin pahasti vialla.
[/quote]Päiväunilla 20.30. Ei voi olla päiväunilla jos pieniä lapsia. Lapset hereillä jne.
Sitä jaksan aina ihmetellä kun lapsi sytyttää verhot palamaan tai jotain muuta. Miksi tulitikut on lapsen saatavilla. Itse laitoin tulitikut kaapin perimmäiseen nurkkaan ja minunki piti nousta "akantappo" jakkaralle ja vielä kiipistellä että sain ne tikut kun halusin sytyttää kynttilöitä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:22"]
Meillä 3-vuotias on 9-vuotiaan siskonsa kanssa ulkona, mutta mua pelottaa silti. Vettä ei ole lähellä, mutta asutaan kulmatontilla, joten autoliikennettä on kahdella tontin reunalla. Toki omakotitaloalue ja umpiperä eli läpikulkuliikennettä ei ole, mutta kun tuollainen pieni voi singahtaa auton eteen miten vaan.
Jotenkin olen aina sydän syrjällään ja usein menen itse seisomaan ikkunan taakse, koska pelkään niin kovasti. 9-vuotias on vastuuntuntoinen tyttö ja mua hävettää sekin, että joutuu vahtimaan pikkuveljeään. Kerran alkuvuodesta näin, että tyttö ei seurannut veljeä ja kysyin ovelta, että missä on, eikä tyttö tiennyt. Hermostuin aika pahasti tytölle ja sen jälkeen on ollut tarkka. Sekin vähän harmittaa, kun kehtaan pientä lasta velvoittaa tuollaiseen vaihtimiseen. Enimmäkseen kuitenkin itse olen pihalla tai seuraan koko ajan ikkunasta. Lisäksi sovitaan aina tytön vahtivuoroille aikaraja ja annan pieniä palkkioita välillä. Joutuu vahtimaan ehkä 2-3 krt/vko noin 30-40 min kerralla. Eilen viimeksi ja sai palkkioksi 1,5 Euroa, jolla haki itselleen ison jätskin kaupasta.
[/quote]Mikä on niin tärkeää että et jouda pihalle katsomaan 2 v lasta. Tiskikone tiskaa ja pölyt ehtii pyyhkiä myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 17:13"]
Meidän naapurin 4- ja 2-vuotiaat ovat aina keskenään ulkona, vanhemmat eivät koskaan ole vahtimassa. Heidän ikkunastaan ei edes näe kunnolla leikkipaikalle. Ei ole lampea onneksi, mutta usein ovat esim. pyöräilemässä tiellä. Huolissani olen seuraillut että milloinhan jotain sattuu, ovat vielä ulkona monesti tosi myöhään, ihan klo 21 jälkeenkin. Ei todellakaan saa jättää 4-vuotiasta ulos yksin, eikä varsinkaan 2-vuotiaan vahdiksi.
[/quote]Mitä ihmettelet? Ilmoita lastensuojeluun.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:54"]
Minä sanon, että Suomessa (ja monissa muissakin länsimaissa) lapsia vahditaan liikaa. 4-vuotias pärjää ihan hyvin yksin pihalla, jos vanhemmat ovat tehneet säännöt selviksi. Vanhemmat, jotka pörräävät lastensa ympärillä 24/7 tappavat lastensa luovuuden. Ja tapaturmia voi aina sattua, vaikka lapsella olisi kypärä ja pelastusliivit ja äiti seisoisi vieressä.
[/quote]
Naurettava väite! 4-vuotias EI VOI YMMÄRTÄÄ esimerkiksi sitä, että jos menee veden ääreen leikkimään, voi sinne tippua ja KUOLLA. 4-vuotiaalla ei ole minkäänlaista tajuntaa siitä, että hänen oma elämänsä voi sillä tavalla päättyä. 4-vuotias odottaa ja luottaa, että hänestä aikuinen huolehtii ja aikuinen pelastaa aina pulmista, jos niitä tulee.
Ja koska ei voi ymmärtää esimerkiksi sitä kuolemaa, niin kyllä se kynnys alenee melkein olemattomiin olla menemättä sinne, jos saa jonkun hyvän idean lapsukainen.
[/quote]
Ja kuka tämän näin varmasti tietää?
Minä ainakin ymmärsin kuoleman jo hyvin varhain, paljon alle kouluiän.
Muistan senkin, kun alle kouluikäisenä olin äitini ja siskoni (joka oli silloin vauva) kanssa mökillä, jonka pihassa oli osittain umpeenkasvanut lampi. Ei äiti ehtinyt minun perässäni juosta (tämä oli sitä aikaa, kun ihmisillä ei ollut nykyajan mukavuuksia vakituisessa asunnossakaan, saati sitten mökkioloissa) ja ketään muuta aikuista ei paikalla ollut. Sisätiloissakaan en viihtynyt. Äitini oli vanhan kansan ihminen, itse maalla järven rannalla kasvanut ja sen mittapuun mukaan olin hänen mielestään jo tarpeeksi vanha liikkumaan yksin pihassa, kuten hän itse aikanaan ja koko kylän lapset sen ikäisinä. Joskus olin käynyt lammella katsomassa sammakonkutuja vanhemman (teini-ikäisen) sisareni kanssa, mutta aina hänkään ei ollut mukana mökillä. Siskoni oli kuitenkin takonut päähäni sen kuinka lähelle lammen reunaa sai ja voi mennä, samoin vanhempien taholta oli asiat ajettu päähän.
Kerran, kun olin lammella yksin muistan, kun veden pinnalla mattona ollut levä houkutti astumaan lampeen. Kuvittelin hetken, että se voisi kantaa minut. Osaan olla myös aika impulsiivinen, jonka takia olen myöhemmin elämässä joutunutkin usein vaikeuksiin, mutta tuolloin voimakkaimmaksi nousi kuitenkin ajatus siitä, että en saa tehdä niin, se on kiellettyä ja tapahtuu jotain pahaa ja peruuttamatonta, jos astun niille leville. Ymmärsin asian vaarallisuuden.
Että lapsia ei pidä myöskään täysin aliarvioida.
[/quote]Lapsi voi olla luova mutta ei henkensä kaupalla. Lapsi on luova hiekkalaatikolla ja äiti turvallisen matkan päässä. Siinä voidaan myös jutella. Ollaan yhdessä ja läsnä.
SE on vaan niin että kun sulla on lapsi niin VASTUU on otettava. Jätettävä kaikki turha pois.
Hassua, kuinka samat mammat ihannoi sitä vanhaa aikaa, milloin lapsia ei vahdittu ja juostiin yksin ja ei äideillä ollut aikaa lapsilleen.
Silti viedään esikoinen hoitoon, koska lapselle on parempi olla päiväkodissa, kuin kotona äidin kanssa, joka ei jaksa jakaa itseään kahdelle lapselle
Mutta ennen se olikin hienoa, että lapset laukkoi yksin pihoilla ja vanhempia ei kiinnostanut, missä ne oli.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 18:09"]
Tunnen muutaman tapauksen, kun lapsi on hukkunut uimakoulussa, joten eivät ole 100% turvallisia nekään, että muistakaa nyt te täydelliset mammat varoa vielä näitäkin, noin ihan varmuuden vuoksi...
[/quote]Vein lapseni uimakouluun n 5 v ja olin myös itsekin siellä. Katselin miten pikkuiseni pärjää.
Vuosia sitten olin vastuuntunnoton kun poika menetti 2 hammasta edestä ja oli n 2 v. Menin suihkuun ja olin ehkä 3 min. Tunsin syyllisyyttä pitkän aikaa. Poika ajoi ympyrää mopolla sisällä. Isää ei näkynyt mailla halmeilla.
Osaanottoni perheelle!! Olkaa armollisia itsellenne ja toisillenne. Isoveli tarvitsee nyt vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:47"]
Te, jotka vahditte lapsianne 24/7, kauanko ulkoilette päivässä. Lumien sulamisen jälkeen omat lapseni haluavat olla lähes koko päivän ulkona. Pakko on kuitenkin tehdä ruokaa ja siivotakkin joka päivä. Vai pakotatteko aina lapset lopettamaan leikit kaverien kanssa, kun pakolliset kotihommat odottaa?
Olen yrittänyt lapsiani varoittaa pihojen vaaroista. Ja nämä huonot uutiset käydään myös läpi, jotta lapset oppisivat havaitsemaan vaaralliset tilanteet. Hukkua voi, vaikka vanhempi olisi vieressä. Koululaisia hukkuu myös ja kuolee tapaturmiss. Milloin on aika hellittää napanuoraa ja päästä lapsi tutustumaan ympäristöönsä?
Osanotto uutisen perheelle!
[/quote]Tottakai lapset haluaa sitä sun tätä. Aikuinen asettaa rajat.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 08:51"]
135:lle . Ehkä vahdit lapsiasi haukan tavoin ja vältät onnettomuudet näin.
Pojot sulle siitä.
Asenteesi taas tulee pilaamaan todennäköisesti lapsiesi elämää ja omaasikin.
Poika kohta 17 vee eikä kaljoittele eikä muutakaan alkoholia. Itse en käytä alkoholia kotona ja isänsä raivoraitis.
Ja mä veikkaan että ne ketkä täällä suunapäänä arvostelee muita on niitä ketkä kantaa 14wee teinilleen kaljaa hyvää hyvyyttään joidenkin vuosien päästä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:47"]
Te, jotka vahditte lapsianne 24/7, kauanko ulkoilette päivässä. Lumien sulamisen jälkeen omat lapseni haluavat olla lähes koko päivän ulkona. Pakko on kuitenkin tehdä ruokaa ja siivotakkin joka päivä. Vai pakotatteko aina lapset lopettamaan leikit kaverien kanssa, kun pakolliset kotihommat odottaa?
Olen yrittänyt lapsiani varoittaa pihojen vaaroista. Ja nämä huonot uutiset käydään myös läpi, jotta lapset oppisivat havaitsemaan vaaralliset tilanteet. Hukkua voi, vaikka vanhempi olisi vieressä. Koululaisia hukkuu myös ja kuolee tapaturmiss. Milloin on aika hellittää napanuoraa ja päästä lapsi tutustumaan ympäristöönsä?
Osanotto uutisen perheelle!
[/quote]Tottakai lapset haluaa sitä sun tätä. Aikuinen asettaa rajat.
[/quote]Ei voi hukkua jos oot vieressä ja vahdit. Seisotko tumput suorina jos näet että lapsi putos laiturilta?
ilmoitus tämän päivän kalajokilaaksossa :(
107. Et siis tainnut ihan ymmärtää edellistä kirjoitusta n:o 106. Luepa uudelleen vähän ajatuksen kanssa...
Ja... okei, jos ne muut hommat oli sulla sellaisia, joita ei missään tapauksessa ollut pakko tehdä, tai olisit voinut tehdä ne myöhemmin ja saanut lapsenvahdin siksi ajaksi. Että ole siis onnellinen, jos sinulla on näin loistava valinnanvapaus. Tervetuloa katsomaan toisenlaiseen todellisuuteen, missä työt on tehtävä, myöskin ulkona, oli mikä oli. Kyllä se lapsi hoidetaan siinä, pakon edessä (kun muutakaan mahdollisuutta ei ole, kukaan muukaan ei pakollisia töitä tee, eikä hoitajia ole), samalla ja se hoidetaan ja vahditaan siinä niin hyvin kuin mahdollista. Turha tulla sanomaan siinä tilanteessa, että kun ei ole edes yritetty ja näistä vesistöjen aitauksista on ollut täällä jo aiemmin faktaa, että ei niistä tässä enempää. Jos sinun itsesi ei tarvitse mitään muuta kotona ulkona tehdä kuin vahtia lapsia, niin ok., mutta toisilla on toisenlainen todellisuus.
Jos lapsesi olisi kuollut, niin mitä arvelet, miten olisit selviytynyt tuosta syyllisyydestäsi ja kestänyt sitä ajatusta, että et olekaan täydellinen super-yli-ihminen?Olisi ihan mielenkiintoista tietää.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 23:53"]
107. Et siis tainnut ihan ymmärtää edellistä kirjoitusta n:o 106. Luepa uudelleen vähän ajatuksen kanssa...
Ja... okei, jos ne muut hommat oli sulla sellaisia, joita ei missään tapauksessa ollut pakko tehdä, tai olisit voinut tehdä ne myöhemmin ja saanut lapsenvahdin siksi ajaksi. Että ole siis onnellinen, jos sinulla on näin loistava valinnanvapaus. Tervetuloa katsomaan toisenlaiseen todellisuuteen, missä työt on tehtävä, myöskin ulkona, oli mikä oli. Kyllä se lapsi hoidetaan siinä, pakon edessä (kun muutakaan mahdollisuutta ei ole, kukaan muukaan ei pakollisia töitä tee, eikä hoitajia ole), samalla ja se hoidetaan ja vahditaan siinä niin hyvin kuin mahdollista. Turha tulla sanomaan siinä tilanteessa, että kun ei ole edes yritetty ja näistä vesistöjen aitauksista on ollut täällä jo aiemmin faktaa, että ei niistä tässä enempää. Jos sinun itsesi ei tarvitse mitään muuta kotona ulkona tehdä kuin vahtia lapsia, niin ok., mutta toisilla on toisenlainen todellisuus.
Jos lapsesi olisi kuollut, niin mitä arvelet, miten olisit selviytynyt tuosta syyllisyydestäsi ja kestänyt sitä ajatusta, että et olekaan täydellinen super-yli-ihminen?Olisi ihan mielenkiintoista tietää.
[/quote]
Mitä töitä sinulla on sellaisia, että annat lapsesi kuolla, kun ne on pakko tehdä?
Pihan ehtii haravoida myöhemmin ja jos kotona tekee töitä, lapsen voi viedä päiväkotiin.
Mitään sellaista työtä ei ole, että olisi pakko lapsi laittaa yksin pihalle leikkimään ilman valvontaa.
Ei mitään. Pelkkää puolustelua.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 10:22"]
Pari viikkoa sitten meillä oli lähelläpiti-tilanne liikennevaloissa. Seisoimme suojatien laidalla, minä, 6-vuotias ja 8-vuotias. Pidin 6-vuotiasta kädestä, 8-vuotias seisoi vieressäni. Heti kun jalankulkijoiden valo vaihtui meille vihreäksi, poikani lähti nopeasti ylittämään suojatietä, minä olin pienemmän kanssa pari askelta hänen takanaan. Tällöin meidän vasemmalta kädeltä kääntyy siihen suojatielle auto, joka ajaa luvattoman vauhdikkaasti ja osuu melkein poikaani. Auto olisi osunut, jos en olisi rääkäissyt niin pahasti, että poikani hyppäsi taaksepäin. Auto jäi millin päähän pojasta.
Onni onnettomuudessa, mitään ei tapahtunut, ja tilanteen jälkeen jälleen teroitin lapsilleni, että vaikka olisi vihreäkin valo, pitää katsoa vasemmalle ennen tien ylitystä, sillä kaikki autot eivät noudata liikennesääntöjä. Tällaisia, erilaisia läheltä piti -tilanteita tapahtuu kaikille, ja niistä saamme me vanhemmat tilaisuuden teroittaa ja varoittaa lasta vaaroista. Mutta joskus, joku läheltä piti -tilanne koituu kohtaloksi ja päättyy lööppeihin.
[/quote]
Mutta jos lapsesi olisivat olleet kahdestaan ja et olisi ollut rääkäisemässä, olisi poikasi kuollut
Juuri tätä mammat ei ymmärrä. Ajatellaan, että se lapsi jäi melkein auton alle, mutta ehdin nykäistä takaisin. Päätelmä: Vahinkoja sattuu, vaikka seisoisi vieressä, joten ei kannata edes yrittää. Joten päästän lapsen yksin ulos, koska lapsi voi kuolla, vaikka seisoisin vieressä.
Lapsia kuolisi enemmän jos kaikki mammat vain makaisi sisällä, eikä vahtisi lapsiaan. Kun niitä vahinkoja sattuu, hengissä selviää ne lapset, joilla se vanhempi seisoo vieressä.
Tämä on juuri se ero, mitä nämä hurskastelijat ei ymmärrä. Eli jos lapsesi tippuu lampeen ja seisot vieressä. Ehdit sen pelastaa.
Jos lapsesi tippuu lampeen ja makaat kotona sohvalla. Lapsesi hukkuu.
[/quote]
Miten voit tietää ja olettaa, että lapsen huoltaja on maannut kotona sohvalla tms. Ei hyvä ihme tätä teorisointia! Kovin on yksioikoista, putkimaista ja kaavamaista ajattelua. Ei elämässä muutenkaan kaikki mene aina tietyn kaavan mukaan. Ei ole olemassa sattumia, kaikella on tarkoituksensa.Kun tämä em. tilanne liikennevaloissa meni näin, sen kuului mennä niin, sillä oli ilmeisesti jotain sanottavaa myös kuskille. Jos äiti ei olisi ollut läsnä olisivat asiat voineet mennä toisin, mutta ei välttämättä niin, että lapsi olisi automaattisesti jäänyt auton alle. Jotain muuta olisi voinut tapahtua. Asiat eivät oikeasti mene niin putkimaista ja ennalta-arvattavaa rataa, kuin jotkut kuvittelevat. Googlettakaa vaikka sana synkronia, sieltä löytyy myös kaikenlaista kiinnostavaa, jota en nyt viitsi tähän erikseen linkittää.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 22:44"]
Siksi on aiheellista nostaa hukkumisaihe mukaan ja herätellä ihmisten vastuuta ja syyllistymistäkin - pieni lapsi ei voi ulkoilla turvallisesti yksin pihalla. Moni tällä keskustelupalstalla ei sitä näytä ymmärtävän.
[/quote]
Olet väärässä. Suurin osa tällä keskustelupalstalla ei tunnu ymmärtävän, että se, mikä on tällä hetkellä riski, säästää riskeiltä tulevaisuudessa. Otan esimerkin: naapurin äiti ei päästä lapsiaan kiipeämään puuhun, koska se on vaarallista. Minä päästän, vaikka se on vähän vaarallista. Lastemme motoriikka on aivan eri tasolla. Väitän omien lasteni elämän olevan tulevaisuudessa huomattavasti turvallisempaa, koska otamme nyt sen hirvittävän riskin, että päästämme heidät kehittämään motoriikkaansa. Lapset ovat mm. kiipeilleet puihin ja leikkineet veden ääressä noin 100000 vuotta. Silti emme ole kuolleet sukupuuttoon. Jännittävää, eikö totta? Ja vaikkapa tuhat vuotta sitten vanhemmilla ei todellakaan ole ollut aikaa kävellä metrin päässä lapsesta 24 tuntia vuorokaudessa. Se on viimeisen 20 vuoden ilmiö.
[/quote]Lapsellani on hyvä motoriikka vaikka ei ole puissa kiipeillyt. Menimme leikkipuistoon ja siellähän on monenlaistza härveliä. Opetin kiipeämään ihan pienestä pitäen valvonnan alla.