Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka haluatte asua Helsingissä, "koska siellä on niin paljon mahdollisuuksia"

Vierailija
10.07.2020 |

Niin mitä näistä mahdollisuuksista oikeasti käytätte säännöllisesti?

Kommentit (356)

Vierailija
301/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä satama lentokenttä on kätevä.

Miten jaksatte jotain perskolokylästä tulla Helsinki-Vantaalle tai vaikka Länsisatamaan?!

Vierailija
302/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o

Täällä maalla

-koiran kanssa lenkkeilen tien piennarta pitkin. Metsä tuoksuu sateen jäljiltä, käki kukkuu, kettu menee tien yli usein.

Aamuisin on ihana istua kahvikupin kanssa pihatuolissa. Pelloilta tuleva tuuli tuoksuu ihanalle.

-työpaikka on lähellä. Lapsilla harrastukset lähellä. Jos jollain on harrastus vähän oudompi, niin autot on keksitty.

-naapureita on joka sormelle ja varpaalle, kaikki iloisia ja leppoisia. Kavereita on mulla enemmän kuin koskaan. Kyläilemme ja järjestämme kutsuja ja juhlia.

-Kaupungissa asuessani kävin teatterissa ja elokuvissa yhtä harvoin/usein kuin nyt. Kyllä täältä niihin on päässyt monta kertaa vuoteen.

Olipas outo kommentti. Okei asun Espoossa, mutta Helsingin ydinkeskustaan on ehkä 10km.

- Käen kukunnan kuulee ihan hyvin omaan pihaan, metsää on vieressä ja kettujakin näkyy. Lähin peltokin on ehkä kilometrin päässä.

- Aamukahvin voi juoda omalla terassilla

- No työmatka on ehkä 15km, mutta maalla sitä työpaikkaa ei edes olisi

- Naapureita on varmasti enemmän kuin sinulla

Mutta tunnetko ne naapurit? Jutteletteko mukavia?

Mitä niillä sadoillatuhansilla randomeilla tekee?

Pelto kilometrin päässä...wau. Väliin mahtuu betonierämaata hurumykket?

Naapureista saa tuntea just ne jotka haluaa eikä ole sitä maaseudun paskamoista kyttäyskulttuuria. Naapurin ei tarvitse tietää kaikkea mitä meillä tapahtuu tai mihin ollaan menossa.

Mikä ihmeen onnenlähde se pelto on? Itse katselen mieluummin tuota metsää ikkunasta. Ja sinne lähimmälle pellollekin pääsee reittiä metsä - pientaloalue - metsä. Mikäli nyt sinne jostain syystä sydän halajaa.

Eihän täällä maallakaan kaikki tiedä kaikkien asioita. Täällä on omia porukoitaan.

Iso merkitys on sillä, mitä itse kertoo muille. En mä kerro joka riidasta mieheni kanssa tai pankkitilin saldoa. Tietysti näkyvät asiat näkyy muille, kuten pihatyöt, remontti, jne, mutta samaa kyttäystä on okt-alueellakin kaupungeissa.

Kyllä kaupungista löytyy juorupiirit jonkun ammattiryhmän, harrasteryhmän tms.parista, samoin kuin kunnallispolitiikasta, ja joutuu itse valikoimaan sanottavansa samalla tavoin kuin maalla. Kuulijoita juoruille on monin verroin enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksatte jotain perskolokylästä tulla Helsinki-Vantaalle tai vaikka Länsisatamaan?!

Helposti, 1-2 kertaa vuodessa jaksaa ajella ja matka on samalla lapsille myös rattoisa.

Mut mikään ilmastoa jatkuvasti pilaava citysuhari "käynpä tsekkaamas Berliinin galleriat taas" en halua olla.

Vierailija
304/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun läpi ja mulle tuli siitä jotenkin hassu fiilis.

Tiivistettynä: Helsingissä kyllä on vaikka mitä hyvää, mutta kun työ ja julkisissa istuminen vie kaiken ajan!

Näinpä...mua ei paljon lohduttaisi jotkut museot ja näyttelyt, jos varsinaisen arjen sanelisi puolen tunnin-tunnin nupottaminen jossain metrossa tai ratikassa ynseiden ja kännykkää koomassa tuijottavien aamuihmisten, räkivien ihmisten, juoppojen ja ma mujen seassa.

On ihanaa huristaa omalla autolla töihin, voi soittaa stereoista musiikkia, laulaa, juoda vaikka kahvikupin loppuun, katsella kauniita maisemia...katella kun muut seisoo pysäkeillä loputtomiin.

No, eiköhän vihreät tee lopun tästä mun riemusta, ja pakota kaikki niihin joukkoliikenteen purtiloihin.

Minulta menee kotoa kauppatorin kupeeseen työmatka 40 min. Menee hyyyvin nopeasti, samalla voi vaikka kuunnella kirjaa ja juoda aamukahvin. Eikä tarvitse kahta minuuttia pidempään mitään odotella. Vaivatonta, ei tarvitse keskittyä.

Hyvin olet saanu jostain helsinkiläisen työmatkasta maalattua dramaattisen kuvan.

Ihan normaaleja ihmisiä siellä metrossa on, en ole mikään landepaukkuherkkis, joka ei kestä olla samassa tilassa ulkkareiden kanssa 😂

Normi työviikolla sulla menee 400 minuuttia eli 6 tuntia 40 minuuttia eli melkein yksi työpäivä työmatkoihin, ja se on sun mielestä hyyyvin nopeasti? 🤭

Vierailija
305/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa maakunta-sanan oikeaoppinen käyttö! Suomi on jakautunut maakuntiin ja Helsinki kuuluu Uudenmaan maakuntaan, joten teidän logiikalla sekin on ”böndeä”. Oikeampi termi voisi olla esimerkiksi maaseutu.

Vierailija
306/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti, 1-2 kertaa vuodessa jaksaa ajella ja matka on samalla lapsille myös rattoisa.

Mut mikään ilmastoa jatkuvasti pilaava citysuhari "käynpä tsekkaamas Berliinin galleriat taas" en halua olla.

Eli saastutat paljon enemmän kuin minä paha kaupunkilainen. En aja ensin farmarilla satamaan/lentokentälle ja siitä ulkomaille ja vielä jopa useasti vuodessa. Ilmastoa pilaat tahdoit sitä tai et. Tiesitkö, että lisääntyminen on yksi pahimmista ympäristörikoksista ja olet sen tehnyt jo monesti!

Vierailija
307/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä voi ravintoloissa väistellä luoteja tai sitten Hietsussa kiviä.

Vierailija
308/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä Oulusta lentää tunnissa Helsinki-Vantaalle. Täällä lentokentälle ajaa keskustasta 15 minuutissa ja kentällä portti sulkeutuu 15 minuuttia ennen lähtöä. Käsimatkatavaroilla voi siis lähteä vielä 45 minuuttia ennen lähtöaikaa ja kotoa Helsinki-Vantaalle siis 1 h 45 min. Aamulla lähtee neljä konetta, ekalla kerkee oikein hyvin vielä ennen seiskaakin lähteville aamulennoille Helsingistä. Vastaava yhteys on ollut lukuisilta maakunttakentiltä Kajaanista lähtien.

Vierailija
309/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiivistettynä: Helsingissä kyllä on vaikka mitä hyvää, mutta kun työ ja julkisissa istuminen vie kaiken ajan!

Näinpä...mua ei paljon lohduttaisi jotkut museot ja näyttelyt, jos varsinaisen arjen sanelisi puolen tunnin-tunnin nupottaminen jossain metrossa tai ratikassa ynseiden ja kännykkää koomassa tuijottavien aamuihmisten, räkivien ihmisten, juoppojen ja ma mujen seassa.

On ihanaa huristaa omalla autolla töihin, voi soittaa stereoista musiikkia, laulaa, juoda vaikka kahvikupin loppuun, katsella kauniita maisemia...katella kun muut seisoo pysäkeillä loputtomiin.

No, eiköhän vihreät tee lopun tästä mun riemusta, ja pakota kaikki niihin joukkoliikenteen purtiloihin.

Minulta menee kotoa kauppatorin kupeeseen työmatka 40 min. Menee hyyyvin nopeasti, samalla voi vaikka kuunnella kirjaa ja juoda aamukahvin. Eikä tarvitse kahta minuuttia pidempään mitään odotella. Vaivatonta, ei tarvitse keskittyä.

Hyvin olet saanu jostain helsinkiläisen työmatkasta maalattua dramaattisen kuvan.

Ihan normaaleja ihmisiä siellä metrossa on, en ole mikään landepaukkuherkkis, joka ei kestä olla samassa tilassa ulkkareiden kanssa 😂

40 min? Ja 40 min.takaisin...se on jo 1 h 20 min.pelkkään matkustamiseen.

40 minuutissa ajais hyvää pikatietä tai motaria jo reilut 60 km.

Juu ei mua ärsytä pelkästään ma mut. Mua ärsyttää ylipäätään joukkoliikenne: ne miljoonat pysähtymiset, seisomapaikoilla huojuminen toisessa kiinni, tympeän ja väsyneen näköiset ihmiset, joku hupparihemmo-nuorisolauma joka mölyää lähiliikenteen junassa tai bussissa...ei kiitos.

Vierailija
310/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdesta ajaa kentälle nopeemmin kuin vaikka Punavuoresta.

Kenttiä on muuallakin Suomessa.

Vierailija
311/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä Oulusta lentää tunnissa Helsinki-Vantaalle. Täällä lentokentälle ajaa keskustasta 15 minuutissa ja kentällä portti sulkeutuu 15 minuuttia ennen lähtöä. Käsimatkatavaroilla voi siis lähteä vielä 45 minuuttia ennen lähtöaikaa ja kotoa Helsinki-Vantaalle siis 1 h 45 min. Aamulla lähtee neljä konetta, ekalla kerkee oikein hyvin vielä ennen seiskaakin lähteville aamulennoille Helsingistä. Vastaava yhteys on ollut lukuisilta maakunttakentiltä Kajaanista lähtien.

Onhan se nyt silti helpompi ja ennen kaikkea halvempaa mennä suoraan Helsinki-Vantaalle.

Vierailija
312/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli saastutat paljon enemmän kuin minä paha kaupunkilainen. En aja ensin farmarilla satamaan/lentokentälle ja siitä ulkomaille ja vielä jopa useasti vuodessa. Ilmastoa pilaat tahdoit sitä tai et. Tiesitkö, että lisääntyminen on yksi pahimmista ympäristörikoksista ja olet sen tehnyt jo monesti!

Millä farmarilla?

Ja hei, ne on city-ihmiset jotka eniten ravaa ympäri Eurooppaa trendireissuillaan.

Jos oot Helsingistä, niin millä sun kerrostalo lämpiää? Kivihiilellä? Meillä on okt:ssa maalämpö.

Vierailija
313/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä voi h u o r a t a loputtomasti ilman, että siitä menee maine.

Vierailija
314/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 min? Ja 40 min.takaisin...se on jo 1 h 20 min.pelkkään matkustamiseen.

40 minuutissa ajais hyvää pikatietä tai motaria jo reilut 60 km.

Juu ei mua ärsytä pelkästään ma mut. Mua ärsyttää ylipäätään joukkoliikenne: ne miljoonat pysähtymiset, seisomapaikoilla huojuminen toisessa kiinni, tympeän ja väsyneen näköiset ihmiset, joku hupparihemmo-nuorisolauma joka mölyää lähiliikenteen junassa tai bussissa...ei kiitos.

No ei minusta ole mitään järkeä lähteä ydinkeskustaan autolla. 😅

Tai varsinkaan maksaa itseäni kipeäksi autosta ja bensoista.... Myöskin pitää tankata ja huoltaa, ja kai sitä pitää ylläpitää ja siivotakin. Ei kiitos.

Se 1 h 20 min ei tunnu missään, super halpaa ja nopeaa muutenkin. Ihan mukavaa olla keskustassa töissä, siellä on kivoja kahviloita ja rafloja, helppo nähdä kavereita tai perhettä töiden jälkeen. toisin oli, kun olin jossain Vantaan perukoilla töissä.

Työmatka menee mukavasti ajatuksissaan tai vaikka jotain kuunnellen.

Vierailija
315/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ihan tosissanne noiden museoiden kanssa? Tässä juuri katselin itse, missä niissä voisi käydä kun ensi viikolla käyn taas Helsingissä.

Designmuseossa on kaksi vaihtuvaa näyttelyä, toinen kertoo joidenkin tekijöiden omaleimaisista fonteista. Toinen näyttely kertoo siitä, kuinka muotoilijat ovat matkustelleet! Tänne pääsi virtuaalikierrokselle ja näytti kyllä hieman aneemiselta.

Kansallismuseossa on tietysti lähinnä se peruskokoelma. Lisäksi siellä on näyttely unohdetuista inkerinsuomalaisista.

Luonnontieteellisessä museossa on tämän keväänä uutuutena Suomen hyönteislajien tunnustusopas. Aiemmin keväällä on ollut myös yhden valokuvaajan kuvia sisältävä valokuvanäyttely ilmastonmuutoksen tutkimisesta.

Siis käyttekö te oikeasti viikoittain nauttimasta näistä kyseisistä kulttuuri”aarteista”? Tai kertokaa mulle jokunen kiehtova museonäyttely, johon voin ensi viikolla mennä rakastumaan kyseiseen museoon.

Kansallismuseo on mielestäni muuten huono. Siellä pitäisi olla pysyvä näyttely kodeista vuosisatojen aikakausilta, ja pysyvät pikkunäyttelyt merkkihenkilöistä, sen pitäisi olla kunnon Suomi-museo. Kuten eläinmuseo jossa suuri osa on pysyvää.

Vierailija
316/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin työpaikoista ja opiskelupaikoista on hyvä tarjonta. Pääsen matkustamaan ulkomaile (korona-aikana en tietenkään) ja kotisuomessa helposti. Taidemuseoissa usein mielenkiintoisia näyttelyitä, joissa käyn. Ooppera/teatteri ja musiikkiesityksissä laaja tarjonta, niissä käyn ehkä kerran-pari vuodessa. Jos tarvitsen jonkun vähän harvinaisemman erikoistuotteen, löydän sen usein kivijalkaliikkeestä, eikä tarvitse tilata verkkokaupasta. Kauppaan pääsen yölläkin, ja lähin ruokakauppa on muutaman sadan metrin päässä. Myös palvelut kuten R-kioski, posti, apteekki, ravintolat, baarit ja kaikenlaiset erikoisliikkeet kävelymatkan päässä. Ystävät asuvat lähellä, useimmat vähintään joukkoliikenteen päässä. Myös luontoon pääsee hetkessä.

Vaikka nautimmekin avopuolisoni kanssa tästä näin lapsettomina, muutamme todennäköisesti Pohjois-Suomeen, mistä olemme kotoisin, jos lapsia saamme. Asuminen Helsingissä perheen kanssa maksaisi niin paljon.

Kaikki eivät varmasti koe tarpeelliseksi moisten palveluiden olemassaoloa näin lähellä. Itse nautin, ainakin tässä elämänvaiheessa. Yksilöllisiähän nämä asiat ja tarpeet ovat, joten turha sen enempää asiasta kiistellä.

Vierailija
317/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt silti helpompi ja ennen kaikkea halvempaa mennä suoraan Helsinki-Vantaalle.

Ulkomaanlentoja lähtee useilta muiltakin kentiltä!

Vierailija
318/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi olispa meillä vielä Viipuri niin voitais tapella kumpi on parempi, Helsinki vai Viipuri. Ja kotikaupunkini Kotka olisi kivasti siinä puolivälissä molempia.

Vierailija
319/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin keskustasta Finnairin bussilla ajaa saa matka-aikaan varata vähintään 45 minuuttia, hitaammilla julkisilla paljon enemmän. Liikenne sinne kentälle vetää maakunnissa kilometriä kohden huomattavan paljon nopeammin.

Halvempaa? Nyt on tietysti korona-aika, mutta halvin lento Oulusta Helsinkiin huomiselle on alle 38 euroa. Toki se Finnairin bussi on halvempi, mutta toisaalta se asuminen maksaa pääkaupunkiseudulla kuukaudessa tyypillisesti 500+ € enemmän (joko vuokrana tai asunnon myyntihintana, saman rahan voi provinssissa asuessaan sijoittaa muuhun), niin sillä erotuksella lentää tuon välin aika monesti kuukaudessa.

Helpompi? Onko todella helpompaa hurauttaa vartissa kentälle ja kävellä suoraan ovelta 50 metriä turvatarkastukseen - vai vastaavat jutut pääkaupunkiseudulla?

Vierailija
320/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o

Täällä maalla

-koiran kanssa lenkkeilen tien piennarta pitkin. Metsä tuoksuu sateen jäljiltä, käki kukkuu, kettu menee tien yli usein.

Aamuisin on ihana istua kahvikupin kanssa pihatuolissa. Pelloilta tuleva tuuli tuoksuu ihanalle.

-työpaikka on lähellä. Lapsilla harrastukset lähellä. Jos jollain on harrastus vähän oudompi, niin autot on keksitty.

-naapureita on joka sormelle ja varpaalle, kaikki iloisia ja leppoisia. Kavereita on mulla enemmän kuin koskaan. Kyläilemme ja järjestämme kutsuja ja juhlia.

-Kaupungissa asuessani kävin teatterissa ja elokuvissa yhtä harvoin/usein kuin nyt. Kyllä täältä niihin on päässyt monta kertaa vuoteen.

Olipas outo kommentti. Okei asun Espoossa, mutta Helsingin ydinkeskustaan on ehkä 10km.

- Käen kukunnan kuulee ihan hyvin omaan pihaan, metsää on vieressä ja kettujakin näkyy. Lähin peltokin on ehkä kilometrin päässä.

- Aamukahvin voi juoda omalla terassilla

- No työmatka on ehkä 15km, mutta maalla sitä työpaikkaa ei edes olisi

- Naapureita on varmasti enemmän kuin sinulla

Mutta tunnetko ne naapurit? Jutteletteko mukavia?

Mitä niillä sadoillatuhansilla randomeilla tekee?

Pelto kilometrin päässä...wau. Väliin mahtuu betonierämaata hurumykket?

Naapureista saa tuntea just ne jotka haluaa eikä ole sitä maaseudun paskamoista kyttäyskulttuuria. Naapurin ei tarvitse tietää kaikkea mitä meillä tapahtuu tai mihin ollaan menossa.

Mikä ihmeen onnenlähde se pelto on? Itse katselen mieluummin tuota metsää ikkunasta. Ja sinne lähimmälle pellollekin pääsee reittiä metsä - pientaloalue - metsä. Mikäli nyt sinne jostain syystä sydän halajaa.

Eihän täällä maallakaan kaikki tiedä kaikkien asioita. Täällä on omia porukoitaan.

Iso merkitys on sillä, mitä itse kertoo muille. En mä kerro joka riidasta mieheni kanssa tai pankkitilin saldoa. Tietysti näkyvät asiat näkyy muille, kuten pihatyöt, remontti, jne, mutta samaa kyttäystä on okt-alueellakin kaupungeissa.

Kyllä kaupungista löytyy juorupiirit jonkun ammattiryhmän, harrasteryhmän tms.parista, samoin kuin kunnallispolitiikasta, ja joutuu itse valikoimaan sanottavansa samalla tavoin kuin maalla. Kuulijoita juoruille on monin verroin enemmän.

Maaseudulla alkoholi ja avioliiton ulkopuoliset suhteet ja sinkkelämä ovat tabu. Jos naapurit näkee että tulet yöllä taksilla kotiin niin sinulla on paras olla kelvollinen selitys kun he alkavat utelemaan. Jos ei ole, leimaudut huonoksi ihmiseksi ja sinua aletaan syrjiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi