Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka haluatte asua Helsingissä, "koska siellä on niin paljon mahdollisuuksia"

Vierailija
10.07.2020 |

Niin mitä näistä mahdollisuuksista oikeasti käytätte säännöllisesti?

Kommentit (356)

Vierailija
261/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

julkista liikennettä, jota ei kaikkialla ole.

Mulla menee nyt kehyskunnasta 50km työmatkaan reippaasti vähemmän aikaa, kun helsingin sisällä julkisilla.

Vierailija kirjoitti:

lisäksi täällä on rahaa maksaa kotona makoileville ruhtinaallisesti.

No aijaa. Minulla ei ollut varaa asua helsingissä, niin mistä ihmeestä sitä rahaa riittäisi rahoittamaan muiden elämistä. Niin paljon kuin Helsinki tulee olemaan aina minulle kotikaupunki (syntynyt ja kasvanut siellä), tuskin tulen koskaan muuttamaan takaisin, ihan sillä kun ei ole tarpeeksi pätäkkää. Helsinki on ihan tajuttoman kallis kaupunki asua.

Asuminen on kallista, mutta ruoka ei sen kalliimpaa kuin muualla Suomessa ja matkakortti on kohtuuhintainen.

Toki näin Kööpenhaminassa asuneelle kaikkialla tuntuu edulliselta.

Joo, eihän H.ki sentään ihan "tajuttoman kallis" ole.

Vierailija
262/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut koko ikäni (30 vuotta) Helsingissä. Kaupunki tuttu, siellä paljon palveluita lähellä (koulut, terveysasemat, puistot, kirjastot, kaupat jne) ja auton sijaan julkisilla kuljen. Täällä bussit, metrot, ratikat ja junat ja nopeimmat reitit tietoon reittioppaalla. Paljon ulkoilumahdollisuuksia niin lenkkeilijöille, kulttuurista kiinnostuneille vaeltajille kuin vaikkapa polkupyöräilijöille. Lyhyt matka näkemään sukua ja ystäviä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjun läpi ja mulle tuli siitä jotenkin hassu fiilis. Helsinkihän on hieno kaupunki jossa riittää tekemistä, mutta ei mulla kyllä ole aikaa ja rahaa nauttia niin paljon siitä kuin monilla tänne kirjoittaneilla. 

Monissa viesteissä tuotiin esiin sitä, kuinka Helsingissä voi käydä paljon museoissa, näyttelyissä, tapahtumissa ja niin edelleen. Lisäksi useilla on viikottain lukuisia käyntejä kahviloissa ja ravintoloissa. 

Tykkään itsekin kaikista niistä asioista, mutta en kyllä millään ehdi nauttia kaupungin tarjonnasta samassa mittakaavassa. Olen ammatiltani sosiaalityöntekijä, ja työpäivä vie matkoineen lähemmäs 10h päivästä. Siihen kun vielä lisää ruuan laittamisen ja suht säännöllisen liikunnan harrastamisen, niin mä en yksinkertaisesti tahdo arkena ehtiä mihinkään. Okei, joskus tulee käytyä arkena ulkona syömässä tai vaikka leffassa, mutta aika harvoin. Aika vähän tulee ystäviäkään nähtyä arki-iltaisin, kun kaikilla omia kiireitään.

Koska työ vie suurimman osan ajasta, arkena voisin asua ihan yhtä hyvin vaikka jossain Lahdessa, koska iltaisin tulee harrastettua lähinnä salilla käyntiä ja uintia. 

Toki viikonloppuisin tulee välillä lähdettyä kantakaupungin tarjonnasta nauttimaan, mutta arkisin Helsingin kulttuuritarjonta näkyy elämässäni kovin vähän. Ehkä tänne sitten kirjoittaa paljon freelancereita ja muita itsensä työllistäjiä, joilla on enemmän aikaa tehdä asioita, ja rahaa asua lähempänä ydintä?

Tiivistettynä: Helsingissä kyllä on vaikka mitä hyvää, mutta kun työ ja julkisissa istuminen vie kaiken ajan!

Vierailija
264/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun läpi ja mulle tuli siitä jotenkin hassu fiilis. Helsinkihän on hieno kaupunki jossa riittää tekemistä, mutta ei mulla kyllä ole aikaa ja rahaa nauttia niin paljon siitä kuin monilla tänne kirjoittaneilla. 

Monissa viesteissä tuotiin esiin sitä, kuinka Helsingissä voi käydä paljon museoissa, näyttelyissä, tapahtumissa ja niin edelleen. Lisäksi useilla on viikottain lukuisia käyntejä kahviloissa ja ravintoloissa. 

Tykkään itsekin kaikista niistä asioista, mutta en kyllä millään ehdi nauttia kaupungin tarjonnasta samassa mittakaavassa. Olen ammatiltani sosiaalityöntekijä, ja työpäivä vie matkoineen lähemmäs 10h päivästä. Siihen kun vielä lisää ruuan laittamisen ja suht säännöllisen liikunnan harrastamisen, niin mä en yksinkertaisesti tahdo arkena ehtiä mihinkään. Okei, joskus tulee käytyä arkena ulkona syömässä tai vaikka leffassa, mutta aika harvoin. Aika vähän tulee ystäviäkään nähtyä arki-iltaisin, kun kaikilla omia kiireitään.

Koska työ vie suurimman osan ajasta, arkena voisin asua ihan yhtä hyvin vaikka jossain Lahdessa, koska iltaisin tulee harrastettua lähinnä salilla käyntiä ja uintia. 

Toki viikonloppuisin tulee välillä lähdettyä kantakaupungin tarjonnasta nauttimaan, mutta arkisin Helsingin kulttuuritarjonta näkyy elämässäni kovin vähän. Ehkä tänne sitten kirjoittaa paljon freelancereita ja muita itsensä työllistäjiä, joilla on enemmän aikaa tehdä asioita, ja rahaa asua lähempänä ydintä?

Tiivistettynä: Helsingissä kyllä on vaikka mitä hyvää, mutta kun työ ja julkisissa istuminen vie kaiken ajan!

Kolleega hei, valitse työpaikka sijainnin mukaan. Itsellä 5min kävelymatka töihin ja ehdin museoihin ja ulos syömään. T: sossu Stadissa

Vierailija
265/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolleega hei, valitse työpaikka sijainnin mukaan. Itsellä 5min kävelymatka töihin ja ehdin museoihin ja ulos syömään. T: sossu Stadissa

Se ei ole lainkaan mahdotonta, toivottavasti niin käykin jonain päivänä.

Silti se, mitä sanoin, on arkea monelle Helsingissä asuvalle, eikä kaikilla ole mahdollisuuksia valita duunipaikkaa kodin vierestä, vaan työmatkat vievät useita tunteja viikossa.

Vierailija
266/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on olla hienoa, että maksaa sen tonnin vuokran jostain itsarikaksiosta Kalliosta. Järjettömyyttä perustellaan sitten jollain kulttuuritarjonnalla (kerran vuodessa käydään museossa). 

Vierailija
267/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etnisiä ravintoloita, (elokuva)teatteria, julkista liikennettä, savusaunaa, taksia ja wolttia

No mut siis eikö nämä löydy Turusta, Tampereelta, Jyväskylästä, Kuopiosta...? Samoin kun jonkun aiemmin mainitsemat yliopisto, painotusopetus jne. Toki valikoima on Helsingissä suurin, mutta vaihtoehtoja riittää muuallakin, eikä Helsingin vaihtoehto ole hirsimökki maalaispitäjässä jonka kyläkauppa on auki kolmena päivänä viikossa.

Itse asun Kuopiossa, joka on varmaan monelle kauhea vaihtoehto, mutta itse en ole osannut harmitella muuta kuin sitä että ulkomaille lähtiessä (eli harvoin) pitää matkustaa ihan liikaa päästäkseen Helsinki-Vantaalle.

Vierailija
268/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan asua Helsingissä, koska ylipäätään pidän kaupungeista enkä viihdy maaseudulla. En viihdy edes pienissä kaupungeissakaan. Olen alalla, jossa voisin periaatteessa tehdä töitä pienilläkin paikkakunnilla, joten työn perässä ei ole pakko asua Helsingissä mutta haluan asua. Helsingin "mahdollisuuksia" en käytä niin usein mitä voisin, etenkin nyt koronan aikana. 

Vierailija
269/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen media-alalla, ja käytännössä kaikki kiinnostavat alan työpaikat ovat Helsingissä. Jossakin maakuntalehdessä tai Ylen aluetoimituksessa työskentely ei inspiroi.

Harrastan purjehdusta, ja Helsingin edustalla on ihana saaristo, jonne päääsee nopeasti vaikka töiden jälkeen iltapurjehdukselle.

Mieheni puolestaan on ruokahifistelijä, joka tykkää testata säännöllisesti kaupungin uusimpia ravintoloita. Olisi masentavaa asua kaupungissa, jonka ravintolatarjonta on epäinspiroiva.

Lisäksi tykkäämme käydä keikoilla, klubeilla ja erilaisissa kaupunkitapahtumissa.

Meillä ei ole autoa, vaan kuljemme kaikkialle pyörällä tai julkisilla.

Olemme kolmekymppinen lapseton pariskunta.

Vierailija
270/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mahdollisuuksia rikastua moninaisimmilla tavoilla.

Vierailija
271/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tärkein etu Helsingissä on tasokas ja laaja ravintolatarjonta. Miehen kanssa käydään paremmin syömässä noin kerran kuussa tyyliin Natura, Jura, Copas y tapas. Kavereiden kanssa ulkona myös syömässä noin kerran kuussa.

Ruuan/herkkujen erikoiskaupat kuten Sweetheart, Vegekauppa, suklaakaupat: ehkä kerran kuussa

Elokuva-arkisto ja leffafestarit: usean kerran vuodessa

Erilaiset kulttuuritapahtumat: pari kertaa vuodessa

Museot/näyttelyt parin kuukauden välein

Leikkipuisto- ja muu lapsille suunnattu toiminta, jota ei todellakaan tarjota synnyinkaupungissani: usean kerran viikossa

Nää tulee ainakin mieleen.

Vierailija
272/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se Helsinki ole aika lailla viikossa koluttu koko kaupunki? 

Vierailija
273/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole satamassa tai Seutulassa puolessa tunnissa kun haluan reissata, tuleekin reissattua useasti.

Vierailija
274/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etnisiä ravintoloita, (elokuva)teatteria, julkista liikennettä, savusaunaa, taksia ja wolttia

No mut siis eikö nämä löydy Turusta, Tampereelta, Jyväskylästä, Kuopiosta...? Samoin kun jonkun aiemmin mainitsemat yliopisto, painotusopetus jne. Toki valikoima on Helsingissä suurin, mutta vaihtoehtoja riittää muuallakin, eikä Helsingin vaihtoehto ole hirsimökki maalaispitäjässä jonka kyläkauppa on auki kolmena päivänä viikossa.

Joo, kyllähän juuri Tampereella, Jyväskylässä, Turussa jne. voi tehdä monia samoja asioita kuin Helsingissä, mutta ollaan hiljaa niistä.

Monien suosima narratiivi on se, että Helsinki on Suomen ainoa kaupunki, eikä kehäkolmosen ulkopuolella ole muuta kuin pikkukaupunkeja, joissa asuvat ne, jotka eivät ole päässeet Helsinkiin. Ei siellä pyöri leffateattereissakaan kuin tyyliin Se mieletön remppa, ja kulttuuritarjontana on Lauri Tähkän keikka. Ruuaksi syövät lenkkimakkaraa ja viikonloppuisin heiluvat baareissa täydessä seipäässä kuunnellen suomipoppia. Illallisella käydään ABC-asemalla. Onhan siellä maakunnissa kyllä jotain yliopistoja, mutta ei niissä suoritettuja tutkintoja voi mitenkään verrata Helsingin yliopistossa tai Aalto-yliopistossa suoritettuihin tutkintoihin. 

Vierailija
275/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolavalikoima on hyvä. Koska yliopisto sekä työpaikka ovat keskustassa, käyn hyvissä paikoissa uuusein.

Minulla on museokortti, joten museoissa käyn ehkä 2-4 krt kuukaudessa. Myös Korkeasaaressa tulee käytyä kävelyillä, koska vuosikortti maksoi pari kymppiä.

Julkinen liikenne käytössä lähes joka päivä, kun autoa tai korttia ei ole.

Toki lentokenttä ja satamat säännöllisesti käytössä, vaikka ei nyt koko ajan.

Vierailija
276/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se Helsinki ole aika lailla viikossa koluttu koko kaupunki? 

No ei. Kaupungin lisäksi on luontokohteet. Tapahtumia ja uusia juttuja on jatkuvasti. Ei se toimi niin, että kerran käy vähän Kiasmassa ja se on "nähty".

Vierailija
277/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on olla hienoa, että maksaa sen tonnin vuokran jostain itsarikaksiosta Kalliosta. Järjettömyyttä perustellaan sitten jollain kulttuuritarjonnalla (kerran vuodessa käydään museossa). 

Öö Helsingissä on aika paljon muitakin kaupunginosia ja niistä pääsee sutjakasti ympäri kaupunkia ja keskustaan julkisilla 😅

Itse, kuten moni muukin, usein käyn museossa ja muualla.

Ja mikä hiton itsarikaksio?!

Meitä on kaksi aikuista ja 48 neliön kaksio. Isommalle ei ole tarvetta. En tajua, mitä tekisin vaikka isommalla makkarilla tai ekstrahuoneilla.

Vierailija
278/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Jos töitä löytyy muualta, voi asua paljon edullisemmin ja sitten käydä vaikka kaksi kertaa kuussa Helsingissä viettämässä kunnon pääkaupunkiviikonlopun, kiertää pari museota ja muuta.

Asuin aikoinaan Helsingissä ja kyllä aina välillä tuli poikettua johonkin vaikka Kiasman museokauppaan, mutta harvemmin ehdin itse näyttelyihin. Esim. oopperassa en käynyt koskaan, mulla oli tosi myöhään venyvä työ. Nykyisin kun käyn, tulee tehtyä niitä turistijuttuja.

Vierailija
279/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutteko oikeasti Helsingissä vain siitä ilosta että saatte ajaa ruuhkametroissa ja junissa?

Nymmää ole kyl iha mahrottoma hämmästynny.

Itse haluan asua siellä missä on hyvät julkiset liikenneyhteydet. Se on vain yksi tärkeä kriteeri. Toinen on ystävät ja suku. Kolmas on kaupunkimainen miljöö ja elämän meno. Neljäs erilaiset keikkatyöt. En halua vakinaista työtä. Viides kulttuuri ja harrastustarjonta. Haluan vaihtuvuutta, en pysyvyyttä. Hektisyä elämää, en harmoonista rauhaa, kuin pieninä annoksina.

Vierailija
280/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o

Täällä maalla

-koiran kanssa lenkkeilen tien piennarta pitkin. Metsä tuoksuu sateen jäljiltä, käki kukkuu, kettu menee tien yli usein.

Aamuisin on ihana istua kahvikupin kanssa pihatuolissa. Pelloilta tuleva tuuli tuoksuu ihanalle.

-työpaikka on lähellä. Lapsilla harrastukset lähellä. Jos jollain on harrastus vähän oudompi, niin autot on keksitty.

-naapureita on joka sormelle ja varpaalle, kaikki iloisia ja leppoisia. Kavereita on mulla enemmän kuin koskaan. Kyläilemme ja järjestämme kutsuja ja juhlia.

-Kaupungissa asuessani kävin teatterissa ja elokuvissa yhtä harvoin/usein kuin nyt. Kyllä täältä niihin on päässyt monta kertaa vuoteen.

Olipas outo kommentti. Okei asun Espoossa, mutta Helsingin ydinkeskustaan on ehkä 10km.

- Käen kukunnan kuulee ihan hyvin omaan pihaan, metsää on vieressä ja kettujakin näkyy. Lähin peltokin on ehkä kilometrin päässä.

- Aamukahvin voi juoda omalla terassilla

- No työmatka on ehkä 15km, mutta maalla sitä työpaikkaa ei edes olisi

- Naapureita on varmasti enemmän kuin sinulla

Mutta tunnetko ne naapurit? Jutteletteko mukavia?

Mitä niillä sadoillatuhansilla randomeilla tekee?

Pelto kilometrin päässä...wau. Väliin mahtuu betonierämaata hurumykket?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi