Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka haluatte asua Helsingissä, "koska siellä on niin paljon mahdollisuuksia"

Vierailija
10.07.2020 |

Niin mitä näistä mahdollisuuksista oikeasti käytätte säännöllisesti?

Kommentit (356)

Vierailija
281/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu, että kaupungissa asuvat vauhdittavat ilmastonmuutosta käymällä kahviloissa ja ravintoloissa ja he ylipäätään ostelevat paljon enemmän kuin maalla asuvat.

On ekologisempaa ja halvempaa keittää kahvi kotona ja töissä, kuin hakea joku takeaway-pahvitötsä kahvilasta.

Sitäpaitsi, en itse kestäisi jotain jatkuvaa ravaamista gallerioissa, jos ei ole joku kulttuurialan toimija (sen kuvan siitä käyntitiheydestä mitä moni helsinkiläinen haluaa antaa, vaikka maalaiset saattavat käydä kulttuurijutuissa lähes yhtä usein).

Ihan kuin olisin loputtomalla turistireissulla.

Vierailija
282/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun läpi ja mulle tuli siitä jotenkin hassu fiilis.

Tiivistettynä: Helsingissä kyllä on vaikka mitä hyvää, mutta kun työ ja julkisissa istuminen vie kaiken ajan!

Näinpä...mua ei paljon lohduttaisi jotkut museot ja näyttelyt, jos varsinaisen arjen sanelisi puolen tunnin-tunnin nupottaminen jossain metrossa tai ratikassa ynseiden ja kännykkää koomassa tuijottavien aamuihmisten, räkivien ihmisten, juoppojen ja ma mujen seassa.

On ihanaa huristaa omalla autolla töihin, voi soittaa stereoista musiikkia, laulaa, juoda vaikka kahvikupin loppuun, katsella kauniita maisemia...katella kun muut seisoo pysäkeillä loputtomiin.

No, eiköhän vihreät tee lopun tästä mun riemusta, ja pakota kaikki niihin joukkoliikenteen purtiloihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o

Täällä maalla

-koiran kanssa lenkkeilen tien piennarta pitkin. Metsä tuoksuu sateen jäljiltä, käki kukkuu, kettu menee tien yli usein.

Aamuisin on ihana istua kahvikupin kanssa pihatuolissa. Pelloilta tuleva tuuli tuoksuu ihanalle.

-työpaikka on lähellä. Lapsilla harrastukset lähellä. Jos jollain on harrastus vähän oudompi, niin autot on keksitty.

-naapureita on joka sormelle ja varpaalle, kaikki iloisia ja leppoisia. Kavereita on mulla enemmän kuin koskaan. Kyläilemme ja järjestämme kutsuja ja juhlia.

-Kaupungissa asuessani kävin teatterissa ja elokuvissa yhtä harvoin/usein kuin nyt. Kyllä täältä niihin on päässyt monta kertaa vuoteen.

Olipas outo kommentti. Okei asun Espoossa, mutta Helsingin ydinkeskustaan on ehkä 10km.

- Käen kukunnan kuulee ihan hyvin omaan pihaan, metsää on vieressä ja kettujakin näkyy. Lähin peltokin on ehkä kilometrin päässä.

- Aamukahvin voi juoda omalla terassilla

- No työmatka on ehkä 15km, mutta maalla sitä työpaikkaa ei edes olisi

- Naapureita on varmasti enemmän kuin sinulla

Mutta tunnetko ne naapurit? Jutteletteko mukavia?

Mitä niillä sadoillatuhansilla randomeilla tekee?

Pelto kilometrin päässä...wau. Väliin mahtuu betonierämaata hurumykket?

En ole se jolta kysyit mutta noista naapureista. Ei täällä ole välttämätöntä tuntea naapureita jos ei halua. Itse tervehdin ja ehkä joskus vaihdan pari sanaa jonkun kanssa. Ei mitään mielenkiintoa tuntea. Olen syntynyt täällä, minulla on suuri osa sukua ja lapsuudenystävät ja muut ystävät ympäri pk-seutua. Heidän kanssaan olen tekemisissä enemmän. Siitä olen tyytyväinen että naapurustossa kaikki ovat ns kunnon väkeä, ei mitään melskaajia tms. Saa olla rauhassa.

Vierailija
284/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä keskustelut tuppaa aina vähän provosoitumaan, mikä on harmi.

Olen itse oululainen ja vuosia pohtinut, mikä on se Helsingin vetovoima, joka vetää täältä ja kaikkialta muualta nuoria sinne. Työn perässä muuttamisen ymmärrän kyllä hyvin, sitä osaa en ihmettele.

Käyn itse Helsingissä noin kerran kuukaudessa, enimmäkseen työn puolesta mutta aina on sitä omaa aikaakin. Yleensä mulle jää vähän sellaista ekstra-aikaa tapettavaksi, kun en vaan keksi mitä siellä tehdä. Ajattelin, että jos tästä ketjusta saisi virikkeitä. 😊

Me ulkopaikkakuntalaiset pyörimme Helsingissä aika pitkälle siellä kantakaupungissa. Siksi kai me näemme niin paljon narkkeja ja hörhöjä ja koemme Helsingin monesti vähän turvattomana paikkana. Ymmärrän, että on monia toisenlaisia kivoja asuinalueita pääkaupunkiseudulla, mutta se näkemys muotoutuu monesti sen oman tunnekokemuksen pohjalta.

Minun lempipaikkani Helsingissä taitaa olla Kansallisteatteri, siellä on aina ollut ihania elämyksiä. Yleensä olen pari kertaa vuodessa käynyt myös jossain maailmantähden konsertissa, ja ne on kyllä hienoja elämyksiä. Toisaalta sinne Helsinkiin lentää Oulusta tunnissa, joten sen parin konsertin vuoksi ei ole tarvetta muuttaa pk-seudulle.

Ennen Helsingissä oli ihanaa kaikki ne ihanat kaupat, joita oli vain siellä. Sitten tuli tuo nettishoppailu, ja nyt sitä kaikkea ihanaa voi tilata kätevästi kotiin maailmalta, eikä sitten ole enää kauheasti tullut Helsingin kaupoissa pyörittyä. Täällä meillä on apteekki auki klo 23 asti ja 24/7 oleva ruokakauppakin löytyy kävelymatkan päästä, mutta itselläni ei ole niille tarvetta. Wolt on kyllä kiva olemassa, mutta se toimii kanssa kyllä vähän joka kaupungissa. Yksityisiä lääkäriasemia täällä on useita. Minulla on omalääkäri ja hänen oma henkilökohtainen puhelinnumeronsa, johon voin aina olla yhteydessä suoraan.

Kahviloissa tykkään minäkin istuskella, mutta siinäkään en koe täällä olevan puutteita. Ruokaravintoloissakin tykkään käydä. Tämä on vähän sellainen osio, jota voisin varmaan enemmän ja uskaliaammin kokeilla Helsingissä. Tällä kylällä kun ei ole yhtään Michelin-tähdellä varustettua ravintolaa! Ehkä se on se hinta, joka on vähän ujostuttanut näihin Helsingin erikoisempiin ruokaravintoloihin tutustumista, kun tuntuu että se hintataso on heti aika korkea. Mutta varmasti voisin löytää jotain kivoja ruokapaikkoja lähes ketjuravintoloidenkin hinnalla.

Toinen tässä ketjussa mainittu hyvä pointti on nuo eri museoiden vaihtuvat näyttelyt. Tuntuu itsestä jotenkin ihmeelliseltä, että joku käy joka viikko museossa. 😁 Olen kyllä visiteerannut Helsingin museoissa, mutta voisin varmaan perehtyä tähän valikoimaan paremmin ja toivottavasti tehdä löytöjä.

Vielä lisään, että minua kummastuttaa nuo jutut siitä, kuinka saa lapset hienoon kouluun. Ymmärrän kyllä, että white flight on jo Suomessakin ilmiö. Sitä iloisempi olen siitä, että täällä on hyviä kouluja tarjolla lähes jokaisella asuinalueella.

Kirjastojutut ovat kauppojen lisäksi muuttuneet viime aikoina kovasti nettivetoisiksi. Onhan meillä täällä fyysisetkin kirjastot, mutta on tosi huikeaa, kun verkkokirjastosta voi lainata todella isosta valikoimasta e-kirjoja. Kahdesti ei ole kirjastosta löytynyt haluamaani teosta. Jätin silloin hankintaehdotuksen, ja molemmilla kerroilla kyseinen teos otettiin valikoimiin. On suunnattoman hienoa, että tällaiset mahdollisuudet ovat nyt kaikille! Aiemmin on tullut Amazonista tilattua todella monta kirjaa.

Veikkaisin, että seuraava vauhdilla nettiin siirtyvä juttu on opetus, etenkin toisen asteen ja korkeakoulujen opetus ja opiskelu.

Ulkopaikkakuntalaisena kävin innoissani katsomassa Oodia. Pettymys oli valtava kun tajusin kirjakokelmien olevan vain varjo pikkukaupungin missä asun kirjaston valikoimistakin. En näe mitään tarkoitusta tuolla kirjastolta mistä puuttuvat kirjat. Hukka investointi ja suunnattomat käyttökulut veronmaksajien rasitteena. Sama tilanne on kyllä muidenkin isojen kaupunkien kirjastoissa missä olen käynyt. Kirjakokeelmissa ei ole enää mitään. Kirjastolaitos on rappiolla. Se on enää suojatyöpaikka.

Oodi onkin tehty jonkunlaiseksi monitoimitilaksi missä on kaikenlaista happeninkiä. Olen samaa mieltä että veronmaksajien rahoilla tehdään kaikenlaista... En itsekään käytä kirjastona Oodia, olen käynyt pari kertaa siellä ohimennen. Esim Itäkeskuksen kirjastossa on enemmän niteitä kuin Oodissa ja tietääkseni muissakin sivukirjastoissa.

Vierailija
285/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ihan tosissanne noiden museoiden kanssa? Tässä juuri katselin itse, missä niissä voisi käydä kun ensi viikolla käyn taas Helsingissä.

Designmuseossa on kaksi vaihtuvaa näyttelyä, toinen kertoo joidenkin tekijöiden omaleimaisista fonteista. Toinen näyttely kertoo siitä, kuinka muotoilijat ovat matkustelleet! Tänne pääsi virtuaalikierrokselle ja näytti kyllä hieman aneemiselta.

Kansallismuseossa on tietysti lähinnä se peruskokoelma. Lisäksi siellä on näyttely unohdetuista inkerinsuomalaisista.

Luonnontieteellisessä museossa on tämän keväänä uutuutena Suomen hyönteislajien tunnustusopas. Aiemmin keväällä on ollut myös yhden valokuvaajan kuvia sisältävä valokuvanäyttely ilmastonmuutoksen tutkimisesta.

Siis käyttekö te oikeasti viikoittain nauttimasta näistä kyseisistä kulttuuri”aarteista”? Tai kertokaa mulle jokunen kiehtova museonäyttely, johon voin ensi viikolla mennä rakastumaan kyseiseen museoon.

Vierailija
286/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse oululainen ja vuosia pohtinut, mikä on se Helsingin vetovoima, joka vetää täältä ja kaikkialta muualta nuoria sinne. Työn perässä muuttamisen ymmärrän kyllä hyvin, sitä osaa en ihmettele.

Käyn itse Helsingissä noin kerran kuukaudessa, enimmäkseen työn puolesta mutta aina on sitä omaa aikaakin. Yleensä mulle jää vähän sellaista ekstra-aikaa tapettavaksi, kun en vaan keksi mitä siellä tehdä. Ajattelin, että jos tästä ketjusta saisi virikkeitä. 😊

Me ulkopaikkakuntalaiset pyörimme Helsingissä aika pitkälle siellä kantakaupungissa. Siksi kai me näemme niin paljon narkkeja ja hörhöjä ja koemme Helsingin monesti vähän turvattomana paikkana. Ymmärrän, että on monia toisenlaisia kivoja asuinalueita pääkaupunkiseudulla, mutta se näkemys muotoutuu monesti sen oman tunnekokemuksen pohjalta.

Minun lempipaikkani Helsingissä taitaa olla Kansallisteatteri, siellä on aina ollut ihania elämyksiä. Yleensä olen pari kertaa vuodessa käynyt myös jossain maailmantähden konsertissa, ja ne on kyllä hienoja elämyksiä. Toisaalta sinne Helsinkiin lentää Oulusta tunnissa, joten sen parin konsertin vuoksi ei ole tarvetta muuttaa pk-seudulle.

Ennen Helsingissä oli ihanaa kaikki ne ihanat kaupat, joita oli vain siellä. Sitten tuli tuo nettishoppailu, ja nyt sitä kaikkea ihanaa voi tilata kätevästi kotiin maailmalta, eikä sitten ole enää kauheasti tullut Helsingin kaupoissa pyörittyä. Täällä meillä on apteekki auki klo 23 asti ja 24/7 oleva ruokakauppakin löytyy kävelymatkan päästä, mutta itselläni ei ole niille tarvetta. Wolt on kyllä kiva olemassa, mutta se toimii kanssa kyllä vähän joka kaupungissa. Yksityisiä lääkäriasemia täällä on useita. Minulla on omalääkäri ja hänen oma henkilökohtainen puhelinnumeronsa, johon voin aina olla yhteydessä suoraan.

Kahviloissa tykkään minäkin istuskella, mutta siinäkään en koe täällä olevan puutteita. Ruokaravintoloissakin tykkään käydä. Tämä on vähän sellainen osio, jota voisin varmaan enemmän ja uskaliaammin kokeilla Helsingissä. Tällä kylällä kun ei ole yhtään Michelin-tähdellä varustettua ravintolaa! Ehkä se on se hinta, joka on vähän ujostuttanut näihin Helsingin erikoisempiin ruokaravintoloihin tutustumista, kun tuntuu että se hintataso on heti aika korkea. Mutta varmasti voisin löytää jotain kivoja ruokapaikkoja lähes ketjuravintoloidenkin hinnalla.

Toinen tässä ketjussa mainittu hyvä pointti on nuo eri museoiden vaihtuvat näyttelyt. Tuntuu itsestä jotenkin ihmeelliseltä, että joku käy joka viikko museossa. 😁 Olen kyllä visiteerannut Helsingin museoissa, mutta voisin varmaan perehtyä tähän valikoimaan paremmin ja toivottavasti tehdä löytöjä.

"Me ulkopaikkakuntalaiset pyörimme Helsingissä aika pitkälle siellä kantakaupungissa. Siksi kai me näemme niin paljon narkkeja ja hörhöjä ja koemme Helsingin monesti vähän turvattomana paikkana."

Tämä aina hämmentää minua, paljon kantakaupungissa liikkuvaa. Pyörivätkö ihmiset rautatieaseman ja Kampin aseman kulmilla, vai mistä tämä vaikutelma turvattomuudesta ja narkeista tulee? Itse kuljen noista vain läpi, silloin kun on pakko, mutta en niiden tienoilla aikaa vietä. Niiden ympäristöhän on aika rumaakin. Ajanviettoa varten on koko vanha keskusta siinä ihan lähellä, ja muut kivat vanhat kaupunginosat.

Pyöriikö siinä asemalla tosiaan jotenkin ihan ihmeen kauheesti narkkeja nykyään? En ole käynyt Helsingissä pitkään, viimeksi kun kävin ihan normaalilta asemalta näytti.

Ehkä muualla asuvien mielestä mikään määrä narkkeja ei ole normaalia ja hyväksyttävää? Helsinkiläisten mielestä se on normaalia, kunhan ei ole ihan ihmeen kauheasti.

Vierailija
287/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän valaistuja kävely- ja pyöräilyreittejä ympäri vuoden, sekä hiihtolatuja, niitä tykitettyjäkin pitkälle kevääseen. Parasta on ulkoilu koiran kanssa auratulla, kymmeniä kilometrejä pitkässä valaistussa ulkoiluverkostossa.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.vihreat…

Vierailija
288/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Me ulkopaikkakuntalaiset pyörimme Helsingissä aika pitkälle siellä kantakaupungissa. Siksi kai me näemme niin paljon narkkeja ja hörhöjä ja koemme Helsingin monesti vähän turvattomana paikkana."

Tämä aina hämmentää minua, paljon kantakaupungissa liikkuvaa. Pyörivätkö ihmiset rautatieaseman ja Kampin aseman kulmilla, vai mistä tämä vaikutelma turvattomuudesta ja narkeista tulee? Itse kuljen noista vain läpi, silloin kun on pakko, mutta en niiden tienoilla aikaa vietä. Niiden ympäristöhän on aika rumaakin. Ajanviettoa varten on koko vanha keskusta siinä ihan lähellä, ja muut kivat vanhat kaupunginosat.

Pyöriikö siinä asemalla tosiaan jotenkin ihan ihmeen kauheesti narkkeja nykyään? En ole käynyt Helsingissä pitkään, viimeksi kun kävin ihan normaalilta asemalta näytti.

Ehkä muualla asuvien mielestä mikään määrä narkkeja ei ole normaalia ja hyväksyttävää? Helsinkiläisten mielestä se on normaalia, kunhan ei ole ihan ihmeen kauheasti.

Helsingin aseman huumetouhu on aika kevyttä, ei tee mitään vaikutusta Tampereelta tuleviin! 

Vierailija
289/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kovasti näitä maalaisisia, jotka näkevät "narkkeja" joka kulmalla Helsingissä. Olen asunut täälllä kymmeniä vuosia. Liikun itse päivittäin keskustan alueella, ja kovin harvoin näen ihmisiä, jotka voisin satavarmasti tunnistaa narkeiksi. Mistä sen näkee?

Olen vain kerran nähnyt livenä että joku piikitti huumeita Helsingissä, ja tämä tapahtui 90-luvulla Hesarilla eräässä rappukäytävässä.

Olen asunut ulkomailla suurkaupungeissa, joissa todella näkee ihmisiä asumassa kaduilla ja vetämässä huumeita. Helsinkiä ei voi edes verrata noihin mestoihin.

Vierailija
290/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o

Täällä maalla

-koiran kanssa lenkkeilen tien piennarta pitkin. Metsä tuoksuu sateen jäljiltä, käki kukkuu, kettu menee tien yli usein.

Aamuisin on ihana istua kahvikupin kanssa pihatuolissa. Pelloilta tuleva tuuli tuoksuu ihanalle.

-työpaikka on lähellä. Lapsilla harrastukset lähellä. Jos jollain on harrastus vähän oudompi, niin autot on keksitty.

-naapureita on joka sormelle ja varpaalle, kaikki iloisia ja leppoisia. Kavereita on mulla enemmän kuin koskaan. Kyläilemme ja järjestämme kutsuja ja juhlia.

-Kaupungissa asuessani kävin teatterissa ja elokuvissa yhtä harvoin/usein kuin nyt. Kyllä täältä niihin on päässyt monta kertaa vuoteen.

Olipas outo kommentti. Okei asun Espoossa, mutta Helsingin ydinkeskustaan on ehkä 10km.

- Käen kukunnan kuulee ihan hyvin omaan pihaan, metsää on vieressä ja kettujakin näkyy. Lähin peltokin on ehkä kilometrin päässä.

- Aamukahvin voi juoda omalla terassilla

- No työmatka on ehkä 15km, mutta maalla sitä työpaikkaa ei edes olisi

- Naapureita on varmasti enemmän kuin sinulla

Mutta tunnetko ne naapurit? Jutteletteko mukavia?

Mitä niillä sadoillatuhansilla randomeilla tekee?

Pelto kilometrin päässä...wau. Väliin mahtuu betonierämaata hurumykket?

Naapureista saa tuntea just ne jotka haluaa eikä ole sitä maaseudun paskamoista kyttäyskulttuuria. Naapurin ei tarvitse tietää kaikkea mitä meillä tapahtuu tai mihin ollaan menossa.

Mikä ihmeen onnenlähde se pelto on? Itse katselen mieluummin tuota metsää ikkunasta. Ja sinne lähimmälle pellollekin pääsee reittiä metsä - pientaloalue - metsä. Mikäli nyt sinne jostain syystä sydän halajaa.

Vierailija
291/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan sitä kun Helsinkiä ympäröi meri. Melkein mistä tahansa päin Helsinkiä on max 10 min matka merenrannalle :)

Vierailija
292/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän valaistuja kävely- ja pyöräilyreittejä ympäri vuoden, sekä hiihtolatuja, niitä tykitettyjäkin pitkälle kevääseen. Parasta on ulkoilu koiran kanssa auratulla, kymmeniä kilometrejä pitkässä valaistussa ulkoiluverkostossa.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.vihreat…

Helsingin vetovoimatekijät - kävely, pyöräily ja hiihtäminen 😁

Vierailija
293/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan sitä kun Helsinkiä ympäröi meri. Melkein mistä tahansa päin Helsinkiä on max 10 min matka merenrannalle :)

Ja missä tahansa muussa Suomen rannikkokaupungissa sulla olisi varaa ostaa oma talo meren rannalta. :)

Vierailija
294/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missä tahansa muussa Suomen rannikkokaupungissa sulla olisi varaa ostaa oma talo meren rannalta. :)

Asun jo merenrannalla, tosin Espoossa :)

Vierailija
295/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis käyttekö te oikeasti viikoittain nauttimasta näistä kyseisistä kulttuuri”aarteista”? Tai kertokaa mulle jokunen kiehtova museonäyttely, johon voin ensi viikolla mennä rakastumaan kyseiseen museoon.

Sama huvitti (hyvällä tavalla) itseänikin. Mielestäni tässä ketjussa on myös ehkä vähän romantisoitu Helsingin kulttuuritarjontaa liikaakin. En ole itse taiteen asiantuntija, mutta hyvin aktivinen musiikinkuuntelija, mutta en pidä Helsingin keikkatarjontaa kovinkaan kaksisena. Oikeasti kiinnostavia ulkomaalaisia artisteja/bändejä käy Helsingissä paljon harvemmin kuin esim. Tukholmassa. Suomalaiset artistit taas kiertävät joka pitäjän muutenkin. 

Ei sillä: on Helsingin kulttuuritarjonta täysin ylivertainen Suomen mittapuulla. Mutta Euroopan mittapuulla ei.

Vierailija
296/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että kaupungissa asuvat vauhdittavat ilmastonmuutosta käymällä kahviloissa ja ravintoloissa ja he ylipäätään ostelevat paljon enemmän kuin maalla asuvat.

On ekologisempaa ja halvempaa keittää kahvi kotona ja töissä, kuin hakea joku takeaway-pahvitötsä kahvilasta.

Sitäpaitsi, en itse kestäisi jotain jatkuvaa ravaamista gallerioissa, jos ei ole joku kulttuurialan toimija (sen kuvan siitä käyntitiheydestä mitä moni helsinkiläinen haluaa antaa, vaikka maalaiset saattavat käydä kulttuurijutuissa lähes yhtä usein).

Ihan kuin olisin loputtomalla turistireissulla.

Top kolme eniten päästöihin vaikuttavaa asiaa ovat ruoka, liikkuminen ja asuminen.

Näin ollen kaupungissa asuva lihan syöntiä vähentänyt yksiössä asuva autoton ihminen tuottaa paljon vähenemmän päästöjä.

Vierailija
297/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan kaipaavani maaseudun väljää asumista. Ärsyttää siellä kuitenkin ihmisten kyttäys ja uteliaisuus. Helsingissä saan olla vapaa. Asun rivitalossa, jossa on myös luontoa ympärillä. Tämä on mukava välimuoto. Haluan pysyä täällä koska täällä on lapsillani niin paljon mahdollisuuksia enemmän kuin maaseudun tuppukylissä. Kyllä nämä terveyspalvelutkin ovat täällä käden ulottuvilla.

Vierailija
298/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun harrastuksieni vierellä. Tallille, salille ja tennikseen pääsen polkupyörällä, jalan tai bussilla. Noi on sellasia jokaviikkosia harrastuksia. Sit harvemmin käyn esim. kirjastossa, uimassa, leffassa, teatterissa ja kerran vuodessa käydään kavereiden kanssa oopperassakin. On kiva kun noihin kaikkiin pääsee max puolessa tunnissa julkisilla.

Sisarukseni asuvat myös pääkaupunkiseudulla perheineen. Kaikkien työt nyt vaan tuntuu olevan täällä. Heidän, heidän puolisoidensa, heidän mahdollisten puolisoidensa edellisten avioliiton lasten toisen vanhemman työt ja sitä rataa.

Itse opiskelen ja käyn töissä Helsingissä. Olishan se kivaa ja idyllistä asua jossain Haukivuorella, mutta siellä ei oo oikein töitä.

Vierailija
299/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun läpi ja mulle tuli siitä jotenkin hassu fiilis.

Tiivistettynä: Helsingissä kyllä on vaikka mitä hyvää, mutta kun työ ja julkisissa istuminen vie kaiken ajan!

Näinpä...mua ei paljon lohduttaisi jotkut museot ja näyttelyt, jos varsinaisen arjen sanelisi puolen tunnin-tunnin nupottaminen jossain metrossa tai ratikassa ynseiden ja kännykkää koomassa tuijottavien aamuihmisten, räkivien ihmisten, juoppojen ja ma mujen seassa.

On ihanaa huristaa omalla autolla töihin, voi soittaa stereoista musiikkia, laulaa, juoda vaikka kahvikupin loppuun, katsella kauniita maisemia...katella kun muut seisoo pysäkeillä loputtomiin.

No, eiköhän vihreät tee lopun tästä mun riemusta, ja pakota kaikki niihin joukkoliikenteen purtiloihin.

Minulta menee kotoa kauppatorin kupeeseen työmatka 40 min. Menee hyyyvin nopeasti, samalla voi vaikka kuunnella kirjaa ja juoda aamukahvin. Eikä tarvitse kahta minuuttia pidempään mitään odotella. Vaivatonta, ei tarvitse keskittyä.

Hyvin olet saanu jostain helsinkiläisen työmatkasta maalattua dramaattisen kuvan.

Ihan normaaleja ihmisiä siellä metrossa on, en ole mikään landepaukkuherkkis, joka ei kestä olla samassa tilassa ulkkareiden kanssa 😂

Vierailija
300/356 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis kävelen minuutissa ostoskeskukseen, jossa on ruokakaupat, muut palvelut ja useampi ravintola ja yksi kahvila. Minuutissa myös ehtii kirjastoon, kirkkoon ja terveyskeskukseen.

Vajaa kymmenessä minuutissa metro, bussipysäkki parissa minassa. Ranta ja metsä myös 10 min, kuten myös toinen kauppakeskus ja 24/kauppoja ja sun muuta.

30 min keskustaan.

Vaikea olisi tottua johonkin Kouvolaan, vaikka sielläkin sattuisi palveluiden lähellä olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän