Te, jotka haluatte asua Helsingissä, "koska siellä on niin paljon mahdollisuuksia"
Niin mitä näistä mahdollisuuksista oikeasti käytätte säännöllisesti?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä34029 kirjoitti:
Helsinki on täynnä mielenkiintoisia paikkoja, nyt korona-aikaan kiertelin kaupunkia ristiin rastiin ja aina tuli vastaan uutta. Keskusta on pieni ja aika tylsä, mutta meren rannat ja jokirannan lenkkipolut! Kun reviiriä laajentaa Espooseen ja Vantaalle, voi lenkkeillä loputtomiin uusissa maisemissa.
Yksi ihana juttu on, että julkisilla voi tehdä minimatkoja lähikaupunkeihin. Ne ovat väkiluvuilta Suomen suurimpia ja myös täynnä kiinnostavia museoita, konsertteja, taidenäyttelyitä ja muita kulttuurikohteita. Viimeksi kävin Tuusulanjärven kohteissa. Oli ihana päivä.
Tykkään myös siitä, että monet kaupat on nykyään aina auki.
Minulle myös monikulttuurisuus on plussaa. Rakastan sitä, että eri lähiöistä löytyy uusia ravintoloita, josta saa mieletöntä turkkilaista ruokaa (ei kebabia, vaan kunnon turkkilaista ruokaa, tai syyrialaista tai etiopialaista...). Fine dining ravintoilihin keskustassa ei omat rahat riitä.
Tykkään siitä, että lapseni oppivat pienestä asti, että on erilaisia ihmisiä ja eri tapoja.
Kaupunki on lapsille turvallinen, koulut huippuhyviä. Naapurit asiallisia ja ystäviä helppo saada.
Yhteydet kaikkialle Suomeen nopeita, oli sitten työmatkaminne tahansa, Tukholmaan ja Tallinnaan pääsee käden käänteessä.
Tämä. Minäkin arvostan, että lapseni oppii moninaiseen maailmaan eikä luo mielikuvia pelkkien kuulopuheiden perusteella. Ja luontoon pääsee julkisilla, se on ihanaa.
Mistä tulee tämä suomalaisten julkisen liikenteen ihannointi. Likaisia ruuhkaisia vaunuja ja autoja. Olet sidottu niiden aikatauluihin ja reitteihin. Raahata ostoskassejasi niissä. Tai tyytyä paskan r kioskiakin kalliimman lähikaupan paskaa valikoimaan. Tai voi polkea pyörällä hiki päässä pakkasessa ja vesisateessa. Tämähän on kuin neuvostoliitosta. Ei mitään todellista yksilön vapautta päättää missä liikkuu ja milloin. Ei tällainen kolhoosi ajattelu ole ikinä kuulunut todelliseen länsimaalaisuuteen.
Jos olet itse viimeksi matkustanut julkisella liikenteellä Neuvostoliitossa niin sinulla ei ole paljoa varaa samoa mitään esim pk-seudun julkisesta liikenteestä. Ainoastaan metron linjapituus on heikompi keski-eurooppalaisiin ja skandinavisiin verrokkikaupunkeihin verrattuna mutta bussien ja raitiovaunujen taso on täysin vertailukelpoinen, samoin aikataulut. Töistä kotiin tultaessa voi poiketa ruokakaupassa ja jatkaa seuraavalla vuorolla, ja yhden päivän ruokaostokset mahtuvat yhteen kassiin. Rahaa säästää kun perheen ainoaa autoa ei tarvi jatkuvasti tankata ja huolta. Lisäksi jos käy vaikka kaupungilla ostoksilla julkisilla ja poikkeaa yhdelle oluelle, niin ei tarvitse pelätä poliiseja jotka vainoaa autoilijoita alkometrin kanssa.
En ole lainaamasi kirjoittaja mutta vahva veikkaukseni on että ainakin Leningradissa ja Moskovassa oli neuvostoaikana toimivampi joukkoliikenne kuin Helsingissä ikinä. Helsingin metro han on vitsi verrattuna noiden suurkaupunkien metroihin, jotka siis rakennettiin jo kauan sitten Neuvostoliiton aikana.
Oen käynyt Neuvostoliitossa ja silloin oli metro vain Helsinkiä paljon suuremmissa Moskovassa, Leningradissa ja Kiovassa ja jossain Bakussa. Pienemmissä alle 3 miljoonan asukkaan Neuvostoliiton kaupungeissa oli vain kolisevia vanhoja raitiovaunuja ja busseja. Muutenkin metroverkon ulkopuolella oli Moskovassakin surkea joukkoliiikenne. Eikä autojakaan omistanut siellä kuin joka 10:s perhe.
Helsingin seudulla on siksi hyvä asua koska täällä voi omistaa sekä auton että kulkea julkisilla. Voi siis suunnitella menonsa ihan kumpaa tahansa vaihtoehtoa käyttäen. Taksinkin saa yöllä mikä ei ole itsetäänselvää maaseudulla enää. Auton pitäminen ei ole kallista jos sillä ajaa vain n 10.000 km vuodessa ja ei tarvitse olla tämän vuoden mallia, ja perhe pärjää yhdelläkin autolla toisin kuin maalla jossa joutuu pyörittämään monen auton rumbaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä keskustelut tuppaa aina vähän provosoitumaan, mikä on harmi.
Olen itse oululainen ja vuosia pohtinut, mikä on se Helsingin vetovoima, joka vetää täältä ja kaikkialta muualta nuoria sinne. Työn perässä muuttamisen ymmärrän kyllä hyvin, sitä osaa en ihmettele.
Käyn itse Helsingissä noin kerran kuukaudessa, enimmäkseen työn puolesta mutta aina on sitä omaa aikaakin. Yleensä mulle jää vähän sellaista ekstra-aikaa tapettavaksi, kun en vaan keksi mitä siellä tehdä. Ajattelin, että jos tästä ketjusta saisi virikkeitä. 😊
Me ulkopaikkakuntalaiset pyörimme Helsingissä aika pitkälle siellä kantakaupungissa. Siksi kai me näemme niin paljon narkkeja ja hörhöjä ja koemme Helsingin monesti vähän turvattomana paikkana. Ymmärrän, että on monia toisenlaisia kivoja asuinalueita pääkaupunkiseudulla, mutta se näkemys muotoutuu monesti sen oman tunnekokemuksen pohjalta.
Minun lempipaikkani Helsingissä taitaa olla Kansallisteatteri, siellä on aina ollut ihania elämyksiä. Yleensä olen pari kertaa vuodessa käynyt myös jossain maailmantähden konsertissa, ja ne on kyllä hienoja elämyksiä. Toisaalta sinne Helsinkiin lentää Oulusta tunnissa, joten sen parin konsertin vuoksi ei ole tarvetta muuttaa pk-seudulle.
Ennen Helsingissä oli ihanaa kaikki ne ihanat kaupat, joita oli vain siellä. Sitten tuli tuo nettishoppailu, ja nyt sitä kaikkea ihanaa voi tilata kätevästi kotiin maailmalta, eikä sitten ole enää kauheasti tullut Helsingin kaupoissa pyörittyä. Täällä meillä on apteekki auki klo 23 asti ja 24/7 oleva ruokakauppakin löytyy kävelymatkan päästä, mutta itselläni ei ole niille tarvetta. Wolt on kyllä kiva olemassa, mutta se toimii kanssa kyllä vähän joka kaupungissa. Yksityisiä lääkäriasemia täällä on useita. Minulla on omalääkäri ja hänen oma henkilökohtainen puhelinnumeronsa, johon voin aina olla yhteydessä suoraan.
Kahviloissa tykkään minäkin istuskella, mutta siinäkään en koe täällä olevan puutteita. Ruokaravintoloissakin tykkään käydä. Tämä on vähän sellainen osio, jota voisin varmaan enemmän ja uskaliaammin kokeilla Helsingissä. Tällä kylällä kun ei ole yhtään Michelin-tähdellä varustettua ravintolaa! Ehkä se on se hinta, joka on vähän ujostuttanut näihin Helsingin erikoisempiin ruokaravintoloihin tutustumista, kun tuntuu että se hintataso on heti aika korkea. Mutta varmasti voisin löytää jotain kivoja ruokapaikkoja lähes ketjuravintoloidenkin hinnalla.
Toinen tässä ketjussa mainittu hyvä pointti on nuo eri museoiden vaihtuvat näyttelyt. Tuntuu itsestä jotenkin ihmeelliseltä, että joku käy joka viikko museossa. 😁 Olen kyllä visiteerannut Helsingin museoissa, mutta voisin varmaan perehtyä tähän valikoimaan paremmin ja toivottavasti tehdä löytöjä.
Vielä lisään, että minua kummastuttaa nuo jutut siitä, kuinka saa lapset hienoon kouluun. Ymmärrän kyllä, että white flight on jo Suomessakin ilmiö. Sitä iloisempi olen siitä, että täällä on hyviä kouluja tarjolla lähes jokaisella asuinalueella.
Kirjastojutut ovat kauppojen lisäksi muuttuneet viime aikoina kovasti nettivetoisiksi. Onhan meillä täällä fyysisetkin kirjastot, mutta on tosi huikeaa, kun verkkokirjastosta voi lainata todella isosta valikoimasta e-kirjoja. Kahdesti ei ole kirjastosta löytynyt haluamaani teosta. Jätin silloin hankintaehdotuksen, ja molemmilla kerroilla kyseinen teos otettiin valikoimiin. On suunnattoman hienoa, että tällaiset mahdollisuudet ovat nyt kaikille! Aiemmin on tullut Amazonista tilattua todella monta kirjaa.
Veikkaisin, että seuraava vauhdilla nettiin siirtyvä juttu on opetus, etenkin toisen asteen ja korkeakoulujen opetus ja opiskelu.
Ulkopaikkakuntalaisena kävin innoissani katsomassa Oodia. Pettymys oli valtava kun tajusin kirjakokelmien olevan vain varjo pikkukaupungin missä asun kirjaston valikoimistakin. En näe mitään tarkoitusta tuolla kirjastolta mistä puuttuvat kirjat. Hukka investointi ja suunnattomat käyttökulut veronmaksajien rasitteena. Sama tilanne on kyllä muidenkin isojen kaupunkien kirjastoissa missä olen käynyt. Kirjakokeelmissa ei ole enää mitään. Kirjastolaitos on rappiolla. Se on enää suojatyöpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuutta olla oma itseni ilman jatkuvaa seläntakanapuhumista ja ilkeiden juorujen kohteena olemista. Täällä kukaan ei kyttää omia tai perheeni tekemisiä toisin kuin aiemmalla kotipaikkakunnalla, joka oli pieni ja ahdasmielinen kaupunki.
Juuri tämä on se jota arvostan Helsingissä, vaikken osaisi kuvitella siellä asuvani (ruuhkat, kalliit vuokrat).
Rakastan käydä elokuvissa, erilaisissa ravintoloissa ja kahviloissa. Syön paljon esim. Vietnamilaista ruokaa, jota vähemmän on tarjolla maalla. Lisäksi harrastuksiin kuuluu jooga ja tanssi. Tykkään myös ihan vaan pyöriä kaupungilla ja käydä erilaisissa tapahtumissa (joskus saattaa vahingossa törmätä esim. puistokonserttiin). Rakastan myös sitä että täällä ihmismassat on täynnä erilaisia ja näköisiä tyyppejä. Täällä on vaan helpompi hengittää ja tehdä asioita ilman sen kummempia suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse oululainen ja vuosia pohtinut, mikä on se Helsingin vetovoima, joka vetää täältä ja kaikkialta muualta nuoria sinne. Työn perässä muuttamisen ymmärrän kyllä hyvin, sitä osaa en ihmettele.
Käyn itse Helsingissä noin kerran kuukaudessa, enimmäkseen työn puolesta mutta aina on sitä omaa aikaakin. Yleensä mulle jää vähän sellaista ekstra-aikaa tapettavaksi, kun en vaan keksi mitä siellä tehdä. Ajattelin, että jos tästä ketjusta saisi virikkeitä. 😊
Me ulkopaikkakuntalaiset pyörimme Helsingissä aika pitkälle siellä kantakaupungissa. Siksi kai me näemme niin paljon narkkeja ja hörhöjä ja koemme Helsingin monesti vähän turvattomana paikkana. Ymmärrän, että on monia toisenlaisia kivoja asuinalueita pääkaupunkiseudulla, mutta se näkemys muotoutuu monesti sen oman tunnekokemuksen pohjalta.
Minun lempipaikkani Helsingissä taitaa olla Kansallisteatteri, siellä on aina ollut ihania elämyksiä. Yleensä olen pari kertaa vuodessa käynyt myös jossain maailmantähden konsertissa, ja ne on kyllä hienoja elämyksiä. Toisaalta sinne Helsinkiin lentää Oulusta tunnissa, joten sen parin konsertin vuoksi ei ole tarvetta muuttaa pk-seudulle.
Ennen Helsingissä oli ihanaa kaikki ne ihanat kaupat, joita oli vain siellä. Sitten tuli tuo nettishoppailu, ja nyt sitä kaikkea ihanaa voi tilata kätevästi kotiin maailmalta, eikä sitten ole enää kauheasti tullut Helsingin kaupoissa pyörittyä. Täällä meillä on apteekki auki klo 23 asti ja 24/7 oleva ruokakauppakin löytyy kävelymatkan päästä, mutta itselläni ei ole niille tarvetta. Wolt on kyllä kiva olemassa, mutta se toimii kanssa kyllä vähän joka kaupungissa. Yksityisiä lääkäriasemia täällä on useita. Minulla on omalääkäri ja hänen oma henkilökohtainen puhelinnumeronsa, johon voin aina olla yhteydessä suoraan.
Kahviloissa tykkään minäkin istuskella, mutta siinäkään en koe täällä olevan puutteita. Ruokaravintoloissakin tykkään käydä. Tämä on vähän sellainen osio, jota voisin varmaan enemmän ja uskaliaammin kokeilla Helsingissä. Tällä kylällä kun ei ole yhtään Michelin-tähdellä varustettua ravintolaa! Ehkä se on se hinta, joka on vähän ujostuttanut näihin Helsingin erikoisempiin ruokaravintoloihin tutustumista, kun tuntuu että se hintataso on heti aika korkea. Mutta varmasti voisin löytää jotain kivoja ruokapaikkoja lähes ketjuravintoloidenkin hinnalla.
Toinen tässä ketjussa mainittu hyvä pointti on nuo eri museoiden vaihtuvat näyttelyt. Tuntuu itsestä jotenkin ihmeelliseltä, että joku käy joka viikko museossa. 😁 Olen kyllä visiteerannut Helsingin museoissa, mutta voisin varmaan perehtyä tähän valikoimaan paremmin ja toivottavasti tehdä löytöjä.
Vielä lisään, että minua kummastuttaa nuo jutut siitä, kuinka saa lapset hienoon kouluun. Ymmärrän kyllä, että white flight on jo Suomessakin ilmiö. Sitä iloisempi olen siitä, että täällä on hyviä kouluja tarjolla lähes jokaisella asuinalueella.
Kirjastojutut ovat kauppojen lisäksi muuttuneet viime aikoina kovasti nettivetoisiksi. Onhan meillä täällä fyysisetkin kirjastot, mutta on tosi huikeaa, kun verkkokirjastosta voi lainata todella isosta valikoimasta e-kirjoja. Kahdesti ei ole kirjastosta löytynyt haluamaani teosta. Jätin silloin hankintaehdotuksen, ja molemmilla kerroilla kyseinen teos otettiin valikoimiin. On suunnattoman hienoa, että tällaiset mahdollisuudet ovat nyt kaikille! Aiemmin on tullut Amazonista tilattua todella monta kirjaa.
Veikkaisin, että seuraava vauhdilla nettiin siirtyvä juttu on opetus, etenkin toisen asteen ja korkeakoulujen opetus ja opiskelu.
Ulkopaikkakuntalaisena kävin innoissani katsomassa Oodia. Pettymys oli valtava kun tajusin kirjakokelmien olevan vain varjo pikkukaupungin missä asun kirjaston valikoimistakin. En näe mitään tarkoitusta tuolla kirjastolta mistä puuttuvat kirjat. Hukka investointi ja suunnattomat käyttökulut veronmaksajien rasitteena. Sama tilanne on kyllä muidenkin isojen kaupunkien kirjastoissa missä olen käynyt. Kirjakokeelmissa ei ole enää mitään. Kirjastolaitos on rappiolla. Se on enää suojatyöpaikka.
Samaa mieltä kanssasi Oodista siinä, että se oli pettymys. Arkkitehtuurisesti kyllä hieno talo, mutta se oli valittu tehdä julkiseksi olohuoneeksi. Omat käyttäjänsä toki silläkin, mutta ei ollut minun paikkani. Sinällään kyllä arvostan tätä tavaranlainaus-/jakamistalousideologiaa, mutta sen ompelukoneen tai mölkkypelin saa lainattua vähän jokaisesta Suomen kunnasta.
Duuni isossa lakitoimistossa. Toinen vaihtoehto olisi Lontoo...
Mutta 5 kertaa viikossa, paitsi loma-aikana.
Itse voisin asua helsingissä, pikkukaupungissa tai vaikka keskellä peltoa. Asun tällähetkellä pk seudulla ja olen ihan tyytyväinen. Ainoa asia joka ajaisi enemmin maalle kuin kaupunkiin ( tällä hetkellä 50/50), olisi se että omia hevosia voisi ottaa ja se tulisi kohtuuhintaiseksi. Toki kaupungissakin voisi ottaa jos asuu jossain jossa on vaikka suht halpa talli lähellä tai sattuu omistamaan ison tontin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
julkista liikennettä, jota ei kaikkialla ole.
Mulla menee nyt kehyskunnasta 50km työmatkaan reippaasti vähemmän aikaa, kun helsingin sisällä julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
lisäksi täällä on rahaa maksaa kotona makoileville ruhtinaallisesti.
No aijaa. Minulla ei ollut varaa asua helsingissä, niin mistä ihmeestä sitä rahaa riittäisi rahoittamaan muiden elämistä. Niin paljon kuin Helsinki tulee olemaan aina minulle kotikaupunki (syntynyt ja kasvanut siellä), tuskin tulen koskaan muuttamaan takaisin, ihan sillä kun ei ole tarpeeksi pätäkkää. Helsinki on ihan tajuttoman kallis kaupunki asua.
Asuminen on kallista, mutta ruoka ei sen kalliimpaa kuin muualla Suomessa ja matkakortti on kohtuuhintainen.
Toki näin Kööpenhaminassa asuneelle kaikkialla tuntuu edulliselta.
Työ. Helsingissä sain mahdollisuuksia, mitä kotipaikkakunnalla ei olisi ikinä ollut. Työllistyminen oli siellä vaikeaa, monet lähtevät pois tai sinnittelevät epävarmassa osa-aikatyössä. Ei tälläkään työllä rikastu, mutta on se silti kaikella tapaa paljon enemmän kuin olisin odottanut.
Vapaa-aika: esimerkiksi kävelen paljon kantakaupungin vanhoissa osissa ja meren lähellä, koska rakastan niitä. Käyn kahviloissa monta kertaa viikossa, etsin aina uusia kivoja paikkoja. Harrastuksiini liittyvät piirit ja mahdollisuudet ovat myös valtavan laajat ja ovat tuoneet elämääni paljon. Eli kyllä, elän helsinkiläiselämää päivittäin. Vain koronan vuoksi viime kuukaudet elämä on ollut aika erilaista.
Lentokenttää ja satamia, pääsee kätevästi ja aina muualle lomille. Stadi on hyvä merellinen mesta asua ja liikkua. Siinäpä se. Olen asunut parissa kymmenessä muussakin kaupungissa. Myös Suomessa.
Työ on se tärkein. Ja mahdollisuus vaihtaa työtä niin halutessaan. Muuten elokuvissa ja keikoilla tulee käytyä viikoittain.
Samanhenkiset kaverit. Ravintolaruokailu. Kaupungilla hortoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä34029 kirjoitti:
Helsinki on täynnä mielenkiintoisia paikkoja, nyt korona-aikaan kiertelin kaupunkia ristiin rastiin ja aina tuli vastaan uutta. Keskusta on pieni ja aika tylsä, mutta meren rannat ja jokirannan lenkkipolut! Kun reviiriä laajentaa Espooseen ja Vantaalle, voi lenkkeillä loputtomiin uusissa maisemissa.
Yksi ihana juttu on, että julkisilla voi tehdä minimatkoja lähikaupunkeihin. Ne ovat väkiluvuilta Suomen suurimpia ja myös täynnä kiinnostavia museoita, konsertteja, taidenäyttelyitä ja muita kulttuurikohteita. Viimeksi kävin Tuusulanjärven kohteissa. Oli ihana päivä.
Tykkään myös siitä, että monet kaupat on nykyään aina auki.
Minulle myös monikulttuurisuus on plussaa. Rakastan sitä, että eri lähiöistä löytyy uusia ravintoloita, josta saa mieletöntä turkkilaista ruokaa (ei kebabia, vaan kunnon turkkilaista ruokaa, tai syyrialaista tai etiopialaista...). Fine dining ravintoilihin keskustassa ei omat rahat riitä.
Tykkään siitä, että lapseni oppivat pienestä asti, että on erilaisia ihmisiä ja eri tapoja.
Kaupunki on lapsille turvallinen, koulut huippuhyviä. Naapurit asiallisia ja ystäviä helppo saada.
Yhteydet kaikkialle Suomeen nopeita, oli sitten työmatkaminne tahansa, Tukholmaan ja Tallinnaan pääsee käden käänteessä.
Tämä. Minäkin arvostan, että lapseni oppii moninaiseen maailmaan eikä luo mielikuvia pelkkien kuulopuheiden perusteella. Ja luontoon pääsee julkisilla, se on ihanaa.
Tämä on hyvä pointti. Olen nyt tänä kesänä huimannut miten vaikeaa on maaseudulla päästä mihinkään ilman autoa. Ja yleensä kaikki kivat paikat Suomessa (Yyteri, Verla, Turun saariston saaret) . Todella vaikeaa päästä ilman autoa.
Itse asun maaseudulla, lähimpään kauppaan on 15 km matkaa ja pärjään oikein hyvin ilman autoa.
Kuljen polkupyörällä kesät/talvet ja kesäkuussa tein lomaretkenkin polkupyörällä. Kilometrejä tuli yli 500 ja näin paljon kivoja paikkoja, vaikka en tällä kertaa juuri Yyterissä, Verlassa, tai Turun saaristossa käynytkään. Tosin niissä olen käynyt jo aiemmin ja nimenomaan polkupyörällä.
Mä en voi tasapaino-ongelman vuoksi käyttää pyörää. Siitä olisi kyllä tosi paljon etua.
Helsinki tarjoaa TUNTEEN, joka on urbaanifiilis. On ihanaa voida juosta sporiin, metroihin, mennä keskellä yötä kauppaan, nähdä erinäköisiä ihmisiä, katsoa merelle, olla ei kukaan, kulkea missä vain ja fiilistellä menoa, kuppiloita monenlaisia, läpileikkaus yhteiskuntaan,...
Vierailija kirjoitti:
"Me ulkopaikkakuntalaiset pyörimme Helsingissä aika pitkälle siellä kantakaupungissa. Siksi kai me näemme niin paljon narkkeja ja hörhöjä ja koemme Helsingin monesti vähän turvattomana paikkana."
Tämä aina hämmentää minua, paljon kantakaupungissa liikkuvaa. Pyörivätkö ihmiset rautatieaseman ja Kampin aseman kulmilla, vai mistä tämä vaikutelma turvattomuudesta ja narkeista tulee? Itse kuljen noista vain läpi, silloin kun on pakko, mutta en niiden tienoilla aikaa vietä. Niiden ympäristöhän on aika rumaakin. Ajanviettoa varten on koko vanha keskusta siinä ihan lähellä, ja muut kivat vanhat kaupunginosat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Me ulkopaikkakuntalaiset pyörimme Helsingissä aika pitkälle siellä kantakaupungissa. Siksi kai me näemme niin paljon narkkeja ja hörhöjä ja koemme Helsingin monesti vähän turvattomana paikkana."
Tämä aina hämmentää minua, paljon kantakaupungissa liikkuvaa. Pyörivätkö ihmiset rautatieaseman ja Kampin aseman kulmilla, vai mistä tämä vaikutelma turvattomuudesta ja narkeista tulee? Itse kuljen noista vain läpi, silloin kun on pakko, mutta en niiden tienoilla aikaa vietä. Niiden ympäristöhän on aika rumaakin. Ajanviettoa varten on koko vanha keskusta siinä ihan lähellä, ja muut kivat vanhat kaupunginosat.
Pyöriikö siinä asemalla tosiaan jotenkin ihan ihmeen kauheesti narkkeja nykyään? En ole käynyt Helsingissä pitkään, viimeksi kun kävin ihan normaalilta asemalta näytti.
Helsinkiläinen kirjoitti:
Täällä on ihmisiä. Pidän ihmisvilinästä ja tungoksesta. Siksi teen kaupunkilomiakin.
Siellä missä vilisee ihmisiä vilisee myös pikku pikku koronaviruksiakin.
Käyn elokuvissa, oopperassa, teattereissa, museoissa jne tiheästi. Samoin tapahtumissa. Käytän metroa, lähijunaa, raitiovaunua, bussia useinm
Vierailija kirjoitti:
Rakastan käydä elokuvissa, erilaisissa ravintoloissa ja kahviloissa. Syön paljon esim. Vietnamilaista ruokaa, jota vähemmän on tarjolla maalla. Lisäksi harrastuksiin kuuluu jooga ja tanssi. Tykkään myös ihan vaan pyöriä kaupungilla ja käydä erilaisissa tapahtumissa (joskus saattaa vahingossa törmätä esim. puistokonserttiin). Rakastan myös sitä että täällä ihmismassat on täynnä erilaisia ja näköisiä tyyppejä. Täällä on vaan helpompi hengittää ja tehdä asioita ilman sen kummempia suunnitelmia.
Tämä oli mullakin ennen koronaa. Nyt ei tee mieli mennä mihinkään missä on ihmisiä. :( Ehkä tämä fiilis mene evähitellen ohi ...