Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Toivon, että vielä joku päivä tulevaisuudessa tajutaan miten mieletöntä tämä on, että ihmiset kouluttautuu ja kouluttautuu avoimessa vuosia saamatta opiskelupaikkaa. Noi kaikki tutkinnot vissiin menee kansallisarkistoon. Sieltä voi sitten joku tulevaisuuden tutkija tutkija ja ihmetellä :D
MonMite kirjoitti:
Mulla on logopedia ykkös vaihtoehtona ja psyka vasta toisena. Toisaalta kun tätä viestiketjua lukee niin tuntuu ettei mitään saumaa päästä sisään! Mä olen kirjoittanut neljä A:ta, mun lukihäiriö vasta havaittiin kirjoitusten jälkeen, aistini vähän ylikuormittuivat tilanteessa. :D Osaisko joku kertoa mitä tarkoittaa kun sanotaan että valintakokeet järkätään samanaikaisesti? Onko mulla kaksi koetta kolmessa tunnissa vai yksi koe jolla haetaan samaan paikkaan? Kyllä olen ensikertalaisia. Huomenna näkyy pääsykokeen ennakkomateriaali! Iiks!
Valintakokeet järjestetään valtakunnallisesti samanaikaisesti. Siis samalla kellon lyömällä samana päivänä kaikissa koekaupungeissa. Koe on mitä luultavimmin kaikille sama, pisteytyksessä voi sitten MAHDOLLISESTI olla vaihtelua riippuen siitä, hakeeko kokelas psykalle vai logolle. Tai sitten ei, kukaan ei vielä tiedä. Olethan selvittänyt yliopistolta mahdollisuutesi erityisjärjestelyihin lukihäiriön vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Huoh, olen kymmenen vuotta sitten aloittanut psykologian avoimessa. Kertaakaan en ole uskaltautunut psykologian pääsykokeisiin. Olisi ehkä kannattanut silloin kymmenen vuotta sitten, mutta silloin oma työ - ja perhetilanne esti matkustamisen pääsykokeisiin. Nyt sitten elämäntilanne on sellainen, että voin vihdoin hakea ja alkaa panostamaan pääsykokeisiin, mutta valitettavasti ikä alkaa painaa päälle. Noh parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Psykologia tosissaan kiinnostaa. Ei terapiatyö. Sen työn opiskelijaksi todennäköisesti pääsisin jos hakisin.
Sullehan sopii sitten se Jyväskylän avoimen väylä!
Miten niin sopii? Vaikka hän ei halua terapeutiksi, niin hän saattaa haluta psykologiksi.
Musta on surullista, miten tää jatkuva paine ja kilpailu saa hakijat kääntymään toisiaan vastaan... Tällä keskustelupalstalla on paljon hyvää ja hyödyllistä, mutta myös ihan liikaa vihapuhetta, väheksymistä ja toisten alaspainamista. Toki ymmärrän mistä se kaikki kumpuaa, mullakin nyt kolmas haku edessä, mutta yritettäisiin silti pitää mielessä, ettei toisten menestys ole meiltä itseltämme pois. Kaikki me tehdään hirveesti töitä sisäänpääsyn eteen ja varmasti suurin osa sen paikan ansaitsis. Ja varmasti aikanaan ovi avautuu jokaiselle sinnikkäälle!! Valtavat tsempit kaikille loppu rutistukseen! Tulee ennakkomateriaaleissa mitä hyvänsä, niin tehdään parhaamme <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, olen kymmenen vuotta sitten aloittanut psykologian avoimessa. Kertaakaan en ole uskaltautunut psykologian pääsykokeisiin. Olisi ehkä kannattanut silloin kymmenen vuotta sitten, mutta silloin oma työ - ja perhetilanne esti matkustamisen pääsykokeisiin. Nyt sitten elämäntilanne on sellainen, että voin vihdoin hakea ja alkaa panostamaan pääsykokeisiin, mutta valitettavasti ikä alkaa painaa päälle. Noh parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Psykologia tosissaan kiinnostaa. Ei terapiatyö. Sen työn opiskelijaksi todennäköisesti pääsisin jos hakisin.
Miten? Ei siinä valmistu psykologiksi kuitenkaan. Toki tutkia voisi, mutta siihenkin alan olla liian vanha. Ei enää mitään tohtorintutkintosuunnitelmia ja paukut menneet muutenkin jo. Tunnen itseni vanhaksi ja raihnaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten? Ei siinä valmistu psykologiksi kuitenkaan. Toki tutkia voisi, mutta siihenkin alan olla liian vanha. Ei enää mitään tohtorintutkintosuunnitelmia ja paukut menneet muutenkin jo. Tunnen itseni vanhaksi ja raihnaiseksi.
Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
45 naurakaa vaan
sivusta seuraillut kirjoitti:
Musta on surullista, miten tää jatkuva paine ja kilpailu saa hakijat kääntymään toisiaan vastaan... Tällä keskustelupalstalla on paljon hyvää ja hyödyllistä, mutta myös ihan liikaa vihapuhetta, väheksymistä ja toisten alaspainamista. Toki ymmärrän mistä se kaikki kumpuaa, mullakin nyt kolmas haku edessä, mutta yritettäisiin silti pitää mielessä, ettei toisten menestys ole meiltä itseltämme pois. Kaikki me tehdään hirveesti töitä sisäänpääsyn eteen ja varmasti suurin osa sen paikan ansaitsis. Ja varmasti aikanaan ovi avautuu jokaiselle sinnikkäälle!! Valtavat tsempit kaikille loppu rutistukseen! Tulee ennakkomateriaaleissa mitä hyvänsä, niin tehdään parhaamme <3
Noo... nämä ovat asioita, joissa toisen menestys ON itseltä pois. Jos jää varasijalle 1 ja joku täältä keskustelusta pääsee sisään, on se paikka juuri itseltä pois. Toinen on sen tietenkin ansainnut, koska on pärjännyt pistevertailussa paremmin. Sen sijaan vaikkapa toisen vauvauutiset eivät ole lainkaan itseltä pois, koska oma ja kaverin lisääntymiset eivät liity toisiinsa.
Ollaan silti kannustavia toisillemme! Osa ilkeilijöistä on vakiopalstalaisia, jotka eivät edes hae, tulevat vain ilkeilemään. Kertoo suosiostamme. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
45 naurakaa vaan
jep sun elämä meni jo
sivusta seuraillut kirjoitti:
Ihana hyvänmielen viesti, oon ihan samaa mieltä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
45 naurakaa vaan
Miksi nauraa? Sulla on valmistumisen jälkeen työvuosia vielä vaikka kuinka. Opiskeleminenkin on aikuisiällä usein helpompaa, kun on perspektiiviä ja kokemusta sekä työelämästä että muista opinnoista. Kun kerran tiedät mitä tahdot, tavoittele sitä ylpeydellä!
Koitetaampa tsempata toisia täällä huomenna julkaistavan ennakkomateriaalin kanssa! Eikä pilata ketjua voivottelemalla enaikertailisista tai mistään muustakaan.
Ei 45v ole liian vanha hakemaan psykalle tai yliopistoon. Itseä nauratti lähinnä tuo "vanha ja raihnainen". Tuli mieleen et joku 65 v. on yrittämässä psykalle.
Moi! Minäkin olen jo neljäkymppinen ja koko ikäni olen haaveillut psykologian opinnoista ja ammatista. Minulla ei kotoa ole annettu parhaita mahdollisia eväitä opiskeluun, olen esim. perheemme ensimmäinen ylioppilas ja myöhemmin YAMK tutkinto kaupalliselta alalta. Mutta en koskaan ole uskonut että voisin onnistua tässä, en koskaan ole pitänyt itseäni tarpeeksi hyvänä yliopistoon. Tämä on se mikä tulee jo kotoa, meillä kaikilla ei ole akateemista perhettä, hyvä ydinperheen malli tai edes tukevat vanhemmat. Tästä on ollut kirjoittelua mediassakin, sillä korkeakouluihin tuppaa pääsemään enemmän hyvätaustaisten perheiden jälkeläiset ja se on harmi, sillä tarvitaan myös toisenlaista kokemuspohjaa.
Olen pystynyt luomaan melko menestyksekkään uran mediaseksikkäällä alalla josta maksetaan kivasti. Matkustanut ympäriinsä ja ostanut mitä huvittaa. Kuulostaa kivalta? No joo, onhan se ihan jees, mutta samaan aikaan olen uupunut, sillä tiedän olevani väärällä alalla ja se mikä oli kivaa ja mediaseksikästä vielä kolmekybäsenä, ei ole sitä enää. Ei ole linjassa yhä vahvempien arvojeni kanssa. Nyt käyn psykoterapiassa ja siellä keskustelut ovat nimenomaan avanneet sitä, että minun on nyt haettava psykaan. Työni loppuu reilun viikon päästä, ja aion paneutua pääsykoematskuihin niin hyvin kuin pystyn :)! On todella harmillista olla elävä esimerkki siitä, että olen uupumispisteessä kun en saa tehdä sitä mitä minun pitäisi. Ja toki avoimen puolelta suoritan kursseja joka tapauksessa. Tuntuu hassulta, että opiskeluhaluisilta torpataan mahdollisuus sen takia, että alle parikymppisenä valitsi jotain koska ei uskonut itseensä.
Noh, tämän kaiken höpöttelyn jälkeen olen innoissani, aion yrittää tosissani vaikka tiedän todennäköisyyden päästä sisään olevan häviävän pieni :)! Toivottavasti pidetään keskustelu kannustavana ja ymmärretään eri näkökantoja täällä keskustelussa.
Toivon tsemppiä kaikille teille muillekin, yritetään parhaamme ja aina sinne joku pääsee - pääsykokeissa nähdään!
Saakohan sitä edes nukuttua yöllä..!
HUOMENNA. Tsemppiä kaikille luku-urakkaan! 💪🏻
Ei taida valvominen vaikuttaa materiaaliin mitenkään. Sen sisäistämistä se kyllä saattaa hankaloittaa.
Huomenta! Viimeinen rauhallinen, mutta niin jännittävä aamu! Ihana kevätaurinko paistaa!
Mulla on logopedia ykkös vaihtoehtona ja psyka vasta toisena. Toisaalta kun tätä viestiketjua lukee niin tuntuu ettei mitään saumaa päästä sisään! Mä olen kirjoittanut neljä A:ta, mun lukihäiriö vasta havaittiin kirjoitusten jälkeen, aistini vähän ylikuormittuivat tilanteessa. :D Osaisko joku kertoa mitä tarkoittaa kun sanotaan että valintakokeet järkätään samanaikaisesti? Onko mulla kaksi koetta kolmessa tunnissa vai yksi koe jolla haetaan samaan paikkaan? Kyllä olen ensikertalaisia. Huomenna näkyy pääsykokeen ennakkomateriaali! Iiks!