Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020?page=406
pieni paluu vielä viime vuoden tunnelmiin.
Ja valmistautumisiajatuksia taas ensi vuoden pääsykokeisiin. Kuka ehtii avata uuden keskustelun ekana?
Saanko mä avata? Olen kerännyt kauheasti tietoa valmiiksi ekalle sivulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja valmistautumisiajatuksia taas ensi vuoden pääsykokeisiin. Kuka ehtii avata uuden keskustelun ekana?
Avaa vaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että masennun, kun en pääse
Tiiän että masennun/oon alakuloinen vähän aikaa jos en pääse... Mut eiköhän se mee sit ohi. Jos on ottanut ison tavoitteen ja nähnyt sen eteen paljon vaivaa niin toki se harmittaa jos ei tavoite toteudukaan... Toivottavasti täällä mahdollisimman moni pääsee ❤️
pelkään että kun masennun niin lihon. Ei ole terveydelle hyväksi. jos pääsisisin saisin uutta intoa terveellisin elämäntapoihin
Täällä yks masentunut ja lihonut, ei oo elämän pahin asia ollenkaan, älä huoli.
Täällä yksi sosiaalityön opiskelija! Oon tehnyt mielenkiintoisia sijaisuuksia mm. koulukuraattorina ja nuorisopsykiatrian poliklinikalla. Molemmissa työnkuvissa tein muuten osittain ihan samaa työtä kuin psykologit. Tietty psykologit teki tutkimuksia, mikä oli suurin ero työnkuvissa. Mulla on tähtäimessä nimenomaan psykoterapeutin työ ja tiedän, että nykyistäkin reittiä pääsisin psykoterapeutiksi. Oon hakemassa psykalle sen takia, että terveysalan pohjakoulutusta arvostetaan enemmän kuin muiden alojen pohjakoulutuksia. Lisäksi esim. HUS on linjannut, että ostavat psykoterapiaa vain terveysalan pohjakoulutuksen omaavilta. Pelkään, että tällaiset linjaukset tulevat tulevaisuudessa yleistymään (tämä vain oma arvaus, ei ole faktaa). Yksi tuttu sairaanhoitaja kertoi, että hänen työpaikassaan jopa vähän "naureskellaan" muille kuin terveysala taustaisille psykoterapeuteille. Vaikka olen sosiaalityön opiskelija, niin koen, että mulla on paljon enemmän tietoa psykologiasta kuin sosiaalityöstä. Psykologia on niin intohimo, että kaikkea alaan liittyvää tulee luettua vapaa-ajalla. Kuitenkin sosiaalityökin on ihan hyvä pohjakoulutus psykoterapialle. Tällä tutkinnolla saa ainakin hyvin psykoterapiaopintoihin vaadittavaa alan työkokemusta verrattuna moneen muuhun yliopisto-koulutukseen. Jos en pääse psykalle, niin hakeudun psykoterapeutiksi tätä reittiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hermoromahduksen partaalla. Panostin tänä vuonna ihan järjettömästi, ja sössin silti. Kaikki ärsyttää tällä hetkellä ihan hirveästi, ja haluaisin suunnilleen lillua jossain vesitankissa puoliunessa tuloksiin asti ja saada sen jälkeen itkeä rauhassa - koska tosiaan pelkään pahinta.
Jännä, miten opiskelupaikasta kilpailu tuntuu näin elämää suuremmalta... Tsemppiä kaikille odotteluun ❤
Saako ykköstoiveeseen pääsystä viestin johonkin tiettyyn kellonaikaan?
Hähhää! Minäpä pääsin opiskelemaan byggologiaa!!
Rakennamme todellisuutta pullo kerrallaan
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi sosiaalityön opiskelija! Oon tehnyt mielenkiintoisia sijaisuuksia mm. koulukuraattorina ja nuorisopsykiatrian poliklinikalla. Molemmissa työnkuvissa tein muuten osittain ihan samaa työtä kuin psykologit. Tietty psykologit teki tutkimuksia, mikä oli suurin ero työnkuvissa. Mulla on tähtäimessä nimenomaan psykoterapeutin työ ja tiedän, että nykyistäkin reittiä pääsisin psykoterapeutiksi. Oon hakemassa psykalle sen takia, että terveysalan pohjakoulutusta arvostetaan enemmän kuin muiden alojen pohjakoulutuksia. Lisäksi esim. HUS on linjannut, että ostavat psykoterapiaa vain terveysalan pohjakoulutuksen omaavilta. Pelkään, että tällaiset linjaukset tulevat tulevaisuudessa yleistymään (tämä vain oma arvaus, ei ole faktaa). Yksi tuttu sairaanhoitaja kertoi, että hänen työpaikassaan jopa vähän "naureskellaan" muille kuin terveysala taustaisille psykoterapeuteille. Vaikka olen sosiaalityön opiskelija, niin koen, että mulla on paljon enemmän tietoa psykologiasta kuin sosiaalityöstä. Psykologia on niin intohimo, että kaikkea alaan liittyvää tulee luettua vapaa-ajalla. Kuitenkin sosiaalityökin on ihan hyvä pohjakoulutus psykoterapialle. Tällä tutkinnolla saa ainakin hyvin psykoterapiaopintoihin vaadittavaa alan työkokemusta verrattuna moneen muuhun yliopisto-koulutukseen. Jos en pääse psykalle, niin hakeudun psykoterapeutiksi tätä reittiä.
Täällä yli 10 vuoden työkokemus sosiaalityöstä eri aloilla ja en ole itse törmännyt työni kautta siihen, että terveysalan pohjakoulutuksen omaavia suosittaisiin. En oikein edes tiedä, missä määrin HUS ostaa psykoterapiaa (yleensä taitavat vain ohjata Kelan kuntoutuspsykoterapiaan), ja ylipäätään HUS:n ostopalveluiden toimivuudesta ja lainmukaisesta kilpailutuksesta voi olla tällä hetkellä monenlaisia mielipiteitä. Siellä ne poliisit sitä ihmettelee paraikaa. En siis olisi liian huolissani, jos oma pohjakoulutus on muuta kuin terveysalaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako ykköstoiveeseen pääsystä viestin johonkin tiettyyn kellonaikaan?
Joo. Noin klo 8 ja klo 20, jos paikkaa ei ole vielä ottanut vastaan.
Ok. Mihin aikaan opintopolku sitten päivittyy?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mihin aikaan opintopolku sitten päivittyy?
Pääasiassa virka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yli 10 vuoden työkokemus sosiaalityöstä eri aloilla ja en ole itse törmännyt työni kautta siihen, että terveysalan pohjakoulutuksen omaavia suosittaisiin. En oikein edes tiedä, missä määrin HUS ostaa psykoterapiaa (yleensä taitavat vain ohjata Kelan kuntoutuspsykoterapiaan), ja ylipäätään HUS:n ostopalveluiden toimivuudesta ja lainmukaisesta kilpailutuksesta voi olla tällä hetkellä monenlaisia mielipiteitä. Siellä ne poliisit sitä ihmettelee paraikaa. En siis olisi liian huolissani, jos oma pohjakoulutus on muuta kuin terveysalaa.
Olen samoilla linjoilla. Ihmettelen, että terapeutiksi haluava sosiaalityöntekijä hakisi niinkin vaikeasto hakupaineiselle alalle kuin psykologiaan, kun pääsee tavoitteeseensa jo nykyisillä opinnoilla. Kannattaako sitä sairaanhoitajan naureskelua ottaa noin itseensä? Mun kokemuksen mukaan jotkut sairaanhoitajat nyt naureskelevat milloin mitäkin esim. mukaan mahtuu ihan puhtaasti r*sisteja, jotka antavat sen näkyä työssään. Psykologiksi koulutetaan niin älyttömän vähän porukkaa ja luultavasti melko harva heistä hakeutuu teraeutiksi, tosin lukuja mulla ei ole. Joka tapauksessa se ei ole mikään helpoin tie terapeutiksi, joten luulisin suurimman osan hyödyntävän psykologin pätevyyttä ihan eri tavoin. Pointtina se, että ei tule olemaan tilannetta, että psykologit olisi niitä ainoita oikeita terapeutti koulutukseen hakijoissa, joten miksipä et menisi nykyisellä sos.työn tutkinnollasi ja lukisi psykaa vapaa-aikana omaksi iloksesi.
Mun tavoite on päästä opiskelemaan psykologiaa mut jos se ei tuu onnistumaan niin yritän muita väyliä pitkin tavoitteeseeni eli työskentelemään mielenterveyden ja psykologisen tiedon parissa. Mua kiinnostaa tosi paljon nää vaihtoehtoiset polut! Psykoterapeutin työ olisi kiinnostavaa, ehkä ennemmin kriisiterapiaan suuntautuva tai ratkaisukeskeinen kuin jokin psykoanalyyttinen johon oma lyhytjännitteisyys ei varmaan riittäisi...
Puheterapeutti voi ilmeisesti myös hakeutua psykoterapeuttikoulutukseen ja sitä oonkin miettinyt myös yhtenä vaihtoehtona koska tykkäisin varmaan myös puheterapeutin työstä niin sitten jos haluaisi siitä vielä suuntautua johonkin ois toi psykoterapeutin vaihtoehto. Yhden yliopistotutkinnon suorittaneena mulla on asenneongelma sen suhteen että nyt jatkaisin AMK:ssa vaikka mitä väliä sillä ois loppujen lopuksi... Mut niin, jokin tutkinto johon saisi paljon psykologiaa mukaan ois ihana jos en pääaineopiskelijaksi psykalle pääse.
Ei tätä jännitystä kestä. Btw, kirjoitin ensin 'kännitystä' 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tarkoitin että terveysala taustaisia psykoterapeutteja suositaan. HUS ei muistaakseni ole ainoa paikka, joka on linjannut näin. Lisäksi psykoterapeuttikoulutuksen pohjakoulutus vaatimuksiin on tullut viime vuosina muutoksia. En yhtään ihmettelisi, vaikka olisi menossa siihen suuntaan, että pian vain terveysalan pohjakoulutus kelpaa. Tälläkin hetkellä suositaan psykologi/ lääkäri taustaisia psykoterapeutteja ja näillä koulutuksilla helpompi päästä psykoterapeutti koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun tavoite on päästä opiskelemaan psykologiaa mut jos se ei tuu onnistumaan niin yritän muita väyliä pitkin tavoitteeseeni eli työskentelemään mielenterveyden ja psykologisen tiedon parissa. Mua kiinnostaa tosi paljon nää vaihtoehtoiset polut! Psykoterapeutin työ olisi kiinnostavaa, ehkä ennemmin kriisiterapiaan suuntautuva tai ratkaisukeskeinen kuin jokin psykoanalyyttinen johon oma lyhytjännitteisyys ei varmaan riittäisi...
Puheterapeutti voi ilmeisesti myös hakeutua psykoterapeuttikoulutukseen ja sitä oonkin miettinyt myös yhtenä vaihtoehtona koska tykkäisin varmaan myös puheterapeutin työstä niin sitten jos haluaisi siitä vielä suuntautua johonkin ois toi psykoterapeutin vaihtoehto. Yhden yliopistotutkinnon suorittaneena mulla on asenneongelma sen suhteen että nyt jatkaisin AMK:ssa vaikka mitä väliä sillä ois loppujen lopuksi... Mut niin, jokin tutkinto johon saisi paljon psykologiaa mukaan ois ihana jos en pääaineopiskelijaksi psykalle pääse.
Ei tätä jännitystä kestä. Btw, kirjoitin ensin 'kännitystä' 😅
Ikävä kyllä moni akateeminen joutuu nykyään vaihtamaan AMK:hon tai jopa amikseen. Tohtorit ja tutkijatkin maistereiden lisäksi. Jos oma ala ei työllistä, se ei työllistä. Toisen yliopistotutkinnon rahoittaminen on myös lähes mahdotonta, ellei maisterihaussa pääse. Sekin puoltaa noita alemman tason opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tarkoitin että terveysala taustaisia psykoterapeutteja suositaan. HUS ei muistaakseni ole ainoa paikka, joka on linjannut näin. Lisäksi psykoterapeuttikoulutuksen pohjakoulutus vaatimuksiin on tullut viime vuosina muutoksia. En yhtään ihmettelisi, vaikka olisi menossa siihen suuntaan, että pian vain terveysalan pohjakoulutus kelpaa. Tälläkin hetkellä suositaan psykologi/ lääkäri taustaisia psykoterapeutteja ja näillä koulutuksilla helpompi päästä psykoterapeutti koulutukseen.
Miksi et hae sairaanhoitajaksi? Sairaanhoitajan koulutus ei käsittääkseni yliopistokoulutetulla kestä sitä koko 4 vuotta? Tavallaan ymmärrän tuon terveyenhuoltoalan suosimisen, koska psykoterapiassa käyvillä ihmisillä on monesti myös jokin lääkitys, jolloin sen fyysisistä vaikutuksista yms. terveydestä on hyvä tietää. Toisaalta ei psykologien koulutuksessä käydä hirveästi kai fysiologia tai anatomiaa läpi