Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
3121/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita yleisen ja aikuiskasvatustieteen pyrkijöitä? Itsellä siis varavaihtoehtona, mikäli en psykalle pääse. VAKAVA-koe on torstaina 27.5, joten jos aikataulu on sama kuin psykassa, todistusvalinnan tulosten pitäisi tulla huomenna. Jännittää...

Minä haen myös yleiseen kasvatustieteeseen varavaihtiksena. Onko sulla mahis päästä todistuksella sinne? Mulla ihan hilkulla.

Kyllä mä uskoisin, että on ihan hyvä mahis. Mulla on pisteitä 91, eli n. 20p enemmän kuin viime vuoden ensikertalaisten raja Helsinkiin. Tässä täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että tänä vuonna todistuskiintiö on 60%, kun se oli viime vuonna 80%, eli rajat nousevat. 

Paljonko sulla on pisteitä?

Mulla ei ole noin paljoa. Olisko vajaa 80. Oon hakenu myös Joensuuhun, johon ne pisteet luultavasti riittää.

Vierailija
3122/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kaikille todistusvalinnassa valituille ja teille varasijalaisillekin! Itsellä puuttuu tokarista tarvittavia aineita ja jään näin ollen valovuosien päähän jopa noista varasijoista. Olen miettinyt tutkinnon täydentämistä, mutta tuntuu vaan isolta ja epävarmalta ponnistukselta sekin, kun todistusvalinnan taso on näin kova. M tai E:kään ei riitä reaalista ja matikkakin pitäis kirjottaa lyhyestä pitkäksi. Lukion oon käynyt melkein viisi vuotta sitten, joten mitään rutiinia siellä opiskeluunkaan ei enää ole :/ 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3123/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea kaikille todistusvalinnassa valituille ja teille varasijalaisillekin! Itsellä puuttuu tokarista tarvittavia aineita ja jään näin ollen valovuosien päähän jopa noista varasijoista. Olen miettinyt tutkinnon täydentämistä, mutta tuntuu vaan isolta ja epävarmalta ponnistukselta sekin, kun todistusvalinnan taso on näin kova. M tai E:kään ei riitä reaalista ja matikkakin pitäis kirjottaa lyhyestä pitkäksi. Lukion oon käynyt melkein viisi vuotta sitten, joten mitään rutiinia siellä opiskeluunkaan ei enää ole :/ 

Täällä on jo moneen kertaan nähty, että yo-kirjoitukset on aikuiselle aika iisi juttu.

Matikkaa EI tarvitse vaihtaa. Hyvin kirjoitettu lyhyt antaa pisteitä enemmän kuin huonosti kirjoitettu pitkä. Se ei työmäärällisesti kertakaikkisesti kannata, se on kaikkein työläin korotus.

Isoimmat ongelmat on äikkä ja enkku, joita on aika vaikea korottaa.

Vierailija
3124/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on jo moneen kertaan nähty, että yo-kirjoitukset on aikuiselle aika iisi juttu.

Matikkaa EI tarvitse vaihtaa. Hyvin kirjoitettu lyhyt antaa pisteitä enemmän kuin huonosti kirjoitettu pitkä. Se ei työmäärällisesti kertakaikkisesti kannata, se on kaikkein työläin korotus.

Hyviä pointteja, kiitos! Enkun sijasta ruotsi pitkänä vois olla mulle parempi, siitähän taitaa saada samat pisteet?

Vierailija
3125/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja, kiitos! Enkun sijasta ruotsi pitkänä vois olla mulle parempi, siitähän taitaa saada samat pisteet?

Joo saa ja keskipitkän L:kin antaa enemmän pisteitä kuin pitkän E. :)

Vierailija
3126/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite koroti tänä keväänö pitkän enkun M->L eli ei sekään mikään mahdoton homma oo :)

Vierailija
3127/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa luku-urakka olla ohi, olipahan aikamoista. Tällä hetkellä on vähän ristiriitaiset fiilikset, olin jotenkin paljon varmempi osaamisestani tuossa viikko-pari sitten. Laskuissa ei ole tullut oikeastaan yhtään virheitä nyt muutamaan päivään ja artikkelitkin ovat pääpiirteittäin hallussa, aika hyvin uskoisin ainakin joidenkin tärkeiden yksityiskohtienkin tarttuneen. Nippelitiedossa häviän varmasti hyvän opiskelutekniikan omaaville superpänttääjille, mutta kokonaisuus tuntuu aika hyvältä. Jännä nähdä, millainen koe siellä keskiviikkoaamuna on vastassa. Tsemppiä kanssahakijoille viimeisiin hetkiin, kaikki tosissaan hakevat ovat varmasti tehneet kovan työn, josta voi olla ylpeä. Ylihuomenna me sitten kilpaillaan!

Vierailija
3128/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vähän ajoissa 😅 mut koska pääsykoetiedot julkaistaan? Siis että pääsikö sisään vai ei ja kuinka kauan jäi?

Vierailija
3129/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ootte laskeneet niin mitä ootte laskeneet? Mielenkiinnosta kysyn.

Musta tuntuu et oisin oikealla alalla jos nyt pääsisin psykalle. Oon nauttinut tästä pääsykokeeseen opiskelusta tosi paljon! Ei oo ollut yhtään vaikeaa lukupäivinä alkaa opiskelemaan. Ainut miinus on tää jäätävä ja loppua kohti huipentuva pääsykoeahdistus... Pelkään et lapset herättelee ens yönä enkä saa nukkua kunnolla. Viime yönä nuorimmainen valvotti klo 3.30-5 eikä meinannut itellä tulla uni sen jälkeen. Tekis mieli mennä hotelliin pääsykoetta edeltäväksi yöksi.

Pääsykokeen jälkeen hemmottelen itseäni, sen oon luvannut itselleni jo :) Tosin pääsykoepäivänä meen iltapäivällä hammaslääkäriin korjauttamaan pienen lohkeaman. Ja to-la meen töihin. Mut siis muuten aion kyllä rentoutua ja tehdä kaikkea mukavaa mitä ei nyt oo ehtinyt.

Mitä te muut tosihakijat teette huomenna vikana päivänä ennen h-hetkeä?

Vierailija
3130/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ouluun hakeva kirjoitti:

Te jotka ootte laskeneet niin mitä ootte laskeneet? Mielenkiinnosta kysyn.

Musta tuntuu et oisin oikealla alalla jos nyt pääsisin psykalle. Oon nauttinut tästä pääsykokeeseen opiskelusta tosi paljon! Ei oo ollut yhtään vaikeaa lukupäivinä alkaa opiskelemaan. Ainut miinus on tää jäätävä ja loppua kohti huipentuva pääsykoeahdistus... Pelkään et lapset herättelee ens yönä enkä saa nukkua kunnolla. Viime yönä nuorimmainen valvotti klo 3.30-5 eikä meinannut itellä tulla uni sen jälkeen. Tekis mieli mennä hotelliin pääsykoetta edeltäväksi yöksi.

Pääsykokeen jälkeen hemmottelen itseäni, sen oon luvannut itselleni jo :) Tosin pääsykoepäivänä meen iltapäivällä hammaslääkäriin korjauttamaan pienen lohkeaman. Ja to-la meen töihin. Mut siis muuten aion kyllä rentoutua ja tehdä kaikkea mukavaa mitä ei nyt oo ehtinyt.

Mitä te muut tosihakijat teette huomenna vikana päivänä ennen h-hetkeä?

Oon laskenu valmennuskeskuksen ja muualta laskuja. Ja huomenna oli ajatus, että haen vähä syömistä aamuksi ja matkalle + taidan lukee lopunpäivää. Nytkään ei millään malta lopettaa

Vierailija
3131/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon vähän ajoissa 😅 mut koska pääsykoetiedot julkaistaan? Siis että pääsikö sisään vai ei ja kuinka kauan jäi?

Kun todistusvalinnat on käsitelty, Opintopolku alkaa käsitellä toisen asteen valintoja. Ne tulevat to 17.6.

Todennäköisesti juhannusviikolla alkaa tipahdella koevalintoja. Ne tulevat samalla tavalla ala kerrallaan kuin todistusvalinnatkin. Kaikki on valmista viimeistään 9.7.

Vierailija
3132/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa joku ihana. Varjovalmennus ROC2 tehtävä...

Testi 1

AUC1=0,95

SE(AUC1)=0,45

Var*AUC1)=0,2025

Testi 2

AUC2=0,55

SE(AUC2)=0,9

Var(AUC2)=0,81

Z=?

Miten tosta saa muka vastaukseks 0,513??? Oon pyörittäny noita kaavoja mut ei onnistu.

Vierailija
3133/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes tiedä enää mitä lukis tai kertais vielä... Laskuja oon laskenut vähän. Pohjalla hyvät tiedot tilastotieteestä (25 op perusteita) niin kuvittelen että osaan yhä laskea niin en ole hionut laskurutiinia. Yksityiskohtia vois kertailla mut se on jotenkin niin sellasta hakuammuntaa et jaksaako sitten. Hankalaa kun ei tiedä miten tarkkaan pitää muistaa ulkoa tietoja artikkeleista. Toivoisin etteivät olisi päätyneet laittamaan kokeeseen kauhean paljoa mitään pieniä yksityiskohtia vaan painottaisivat ymmärtämistä.

Vierailija
3134/8033 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ouluun hakeva kirjoitti:

Mä en edes tiedä enää mitä lukis tai kertais vielä... Laskuja oon laskenut vähän. Pohjalla hyvät tiedot tilastotieteestä (25 op perusteita) niin kuvittelen että osaan yhä laskea niin en ole hionut laskurutiinia. Yksityiskohtia vois kertailla mut se on jotenkin niin sellasta hakuammuntaa et jaksaako sitten. Hankalaa kun ei tiedä miten tarkkaan pitää muistaa ulkoa tietoja artikkeleista. Toivoisin etteivät olisi päätyneet laittamaan kokeeseen kauhean paljoa mitään pieniä yksityiskohtia vaan painottaisivat ymmärtämistä.

Parasta (ja kamalinta :D) kertaamista on aktiivinen mieleenpalauttaminen.

Muistelet kiivaasti mitä kaikkea artikkeleista tiedät ja kertaa sen, mitä et muistanut.

Vierailija
3135/8033 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko täällä sai todistuksella psykan paikan? Peukku ylös

Vierailija
3136/8033 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testi 1

AUC1=0,95

SE(AUC1)=0,45

Var*AUC1)=0,2025

Testi 2

AUC2=0,55

SE(AUC2)=0,9

Var(AUC2)=0,81

Z=?

Miten tosta saa muka vastaukseks 0,513??? Oon pyörittäny noita kaavoja mut ei onnistu.

Tarvisko tossa vielä esitietona AUC:ien välisen korrelaation arvon eli mikä on r= ?

Vierailija
3137/8033 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa tuo AUC, jossa ”väkänen” päällä?

Vierailija
3138/8033 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Z = ((AUC) ̂_1 - (AUC) ̂_2)/SE((AUC) ̂_1 - (AUC) ̂_(2))

Where

SE(AUC^1−AUC^2)=VarAUC1^+Var(AUC2^)−2cov(AUC1^,AUC2^)SE(AUC^1−AUC^2)=VarAUC1^+Var(AUC2^)−2cov(AUC1^,AUC2^)

Cov(AUC1^,AUC2^)=r SE(AUC1)^SE(AUC2)^

Vierailija
3139/8033 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testi 1

AUC1=0,95

SE(AUC1)=0,45

Var*AUC1)=0,2025

Testi 2

AUC2=0,55

SE(AUC2)=0,9

Var(AUC2)=0,81

Z=?

Tarviis paremman tehtävänannon.

Vierailija
3140/8033 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testi 1

AUC1=0,95

SE(AUC1)=0,45

Var*AUC1)=0,2025

Testi 2

AUC2=0,55

SE(AUC2)=0,9

Var(AUC2)=0,81

Z=?

r eli korrelaatio tosiaan puuttuu tiedoista, se on tässä tapauksessa ilmeisesti 0.5, selvisi ihan vaan kokeilemalla.

Kaava on seuraavanlainen:

Yläkerta: AUC1-AUC2

Alakerta: Var(AUC1)+Var(AUC2) - 2 x r x SE(AUC1) x SE(AUC2) —> tästä tuloksesta otetaan vielä neliöjuuri

Eli Z = AUC1-AUC2 / alakerran kaavan neliöjuurella

Jos r on 0.5, niin vastaukseksi tulee toi 0.513