Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
2781/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalta ite yritän eli sairaanhoitaja oon. Nyt kylläkin kotona 1v muksun kans eli jos en tänä vuonna pääse nii josko ens vuonna sit. Nyt oon ehtiny lukee vaan n.60 tuntia et josko vuoden päästä pystyis vähän enemmän keskittymään lukemiseen. On siis jo vähä tämmönen luovuttaja fiilis kun haen siis logon puolelle ja vaan Hesaan eli vaan 2 paikkaa jaossa kokeella. Josko ens vuonna hakis myös Turkuun ja Tampereelle.

Vierailija
2782/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ouluun hakeva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ouluun hakeva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostais kuulla, että mitä b-vaihtoehtoja teillä on (jos on)? Oletteko osallistumassa muihin kokeisiin tai pidättekö varmana, että pääsette todistuksella jonnekin alempiin hakutoiveisiin? Haetteko myös AMKeihin vai pelkästään yliopistoon? 

Mä haen kaikkiin psykan paikkoihin paitsi Hki ja sit vikana hakukohteena Oulun logopedia. Oulun psyka ykkösenä mut otan paikan vastaan muualtakin.

Toisen tutkinnon jo tehneenä ei asiaa todistusvalintaan. Mut jos todistusvalinta tulee joskus takas vanhoille hakijoille ja yhä haen niin meen kirjoittamaan itselleni uuden ainereaalin psykan lisäksi koska ois nyt jo psykan L, äikän L, pitkän matikan M ja pitkän enkun E. Noista tulee jo 124 pistettä. Ärsyttää kun jo yhden tutkinnon suorittaneita syrjitään.

Logolle varmaan pääset tuolla todistuksella. Sinnehän taidetaan ottaa ei-ensikertalaisiakin?

Täh, pakko mennä katsomaan onko näin... En oo edes itse katsonut sitä koska se mun varavaihtoehto.

No niinpä otetaankin näköjään... Mutta mun pisteet todellakin sinnekin vain tuon 124 koska mulla ei ole muita ainereaaleja kuin psyka. Mulla ois vanha yleisreaali, kirjoitin yo-kokeet vuosina 2005-2006 niin oli mahdollisuus tehdä molemmat. Vanhasta yleisreaalista en saa nyt mitään vaikka sekin ois E. Ruotsista ois myös E mut tuossa ei lasketa kuin yks kieli. Tuskin 124 riittää Oulun logopedialle? Mitä ne rajat on olleet sinne aiemmin, oliko sama todistusvalinta aiemminkin?

Miten saat tuolla todistuksella 124 pistettä? Logon pistetaulukko antaa noista 103,0.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2783/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 160 tuntia tällä hetkellä, jos tää päivä lasketaan mukaan. Tohon päälle tulee valmennuskurssilla käytetyt tunnit, eli en oo kauheesti muuta tehny kun opiskellu ja nukkunu.

Toivottavasti tajuat miten etuoikeutettu olet, kun voit tehdä noin.

Miksi tätä alapeukutetaan? Ei täällä kaikilla todellakaan ole noin hyvää tilannetta. Pointti ei ollut arvostella, vaan muistuttaa mahdollisen kisaväsymyksen keskellä siitä, että miten hyvin asiat ovat niillä jotka ovat vapaita panostamaan kunnolla. Te saatte luulyavasti suurimman osan paikoista.

Olihan tuo kommentti nyt aivan älyttömän katkeran kuuloinen ja passiivis-aggressiivinen. Ihan out of the blue tollanen ihme sivallus. Ei millään tavalla huokunut mikään asiallisuus tai tsemppihenki :D

Miksi ihmeessä hyvässä tilanteessa olijat odottavat, että h-tin haastavassa tilanteessa olevat tsemppaisivat heitä? Ikävä rikkoa illuusio, mutta me olemme nyt kaikki toistemme kilpailjoita - toiset vaan saa aika paljon etumatkaa.

Silti täällä saa ihan vapaasti peukuttaa ihan mihin suuntaan parhaalta tuntuu. Siitä on turha pahoittaa mieltään, vaikka kuinka olisi oma kuuppa sekoamassa :)

Vierailija
2784/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiva, otan kyllä varmaan logopediankin paikan vastaan jos vain saan! Tykkäisin sairaalassa ja yliopistolla työskentelystä joten se vois olla mun juttu sekin. Ois ehkä vähän rennompi mennä kokeeseen jos ois jo tuo paikka tiedossa... Jos en tänä vuonna tuu valituksi niin sit ens vuonna pitää käydä raapustamassa jokin reaali, vaikka terveystieto, jospa sen sais nykyisellä tutkinnolla hyvällä arvosanalla läpi.

Vierailija
2785/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ouluun hakeva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ouluun hakeva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostais kuulla, että mitä b-vaihtoehtoja teillä on (jos on)? Oletteko osallistumassa muihin kokeisiin tai pidättekö varmana, että pääsette todistuksella jonnekin alempiin hakutoiveisiin? Haetteko myös AMKeihin vai pelkästään yliopistoon? 

Mä haen kaikkiin psykan paikkoihin paitsi Hki ja sit vikana hakukohteena Oulun logopedia. Oulun psyka ykkösenä mut otan paikan vastaan muualtakin.

Toisen tutkinnon jo tehneenä ei asiaa todistusvalintaan. Mut jos todistusvalinta tulee joskus takas vanhoille hakijoille ja yhä haen niin meen kirjoittamaan itselleni uuden ainereaalin psykan lisäksi koska ois nyt jo psykan L, äikän L, pitkän matikan M ja pitkän enkun E. Noista tulee jo 124 pistettä. Ärsyttää kun jo yhden tutkinnon suorittaneita syrjitään.

Logolle varmaan pääset tuolla todistuksella. Sinnehän taidetaan ottaa ei-ensikertalaisiakin?

Täh, pakko mennä katsomaan onko näin... En oo edes itse katsonut sitä koska se mun varavaihtoehto.

No niinpä otetaankin näköjään... Mutta mun pisteet todellakin sinnekin vain tuon 124 koska mulla ei ole muita ainereaaleja kuin psyka. Mulla ois vanha yleisreaali, kirjoitin yo-kokeet vuosina 2005-2006 niin oli mahdollisuus tehdä molemmat. Vanhasta yleisreaalista en saa nyt mitään vaikka sekin ois E. Ruotsista ois myös E mut tuossa ei lasketa kuin yks kieli. Tuskin 124 riittää Oulun logopedialle? Mitä ne rajat on olleet sinne aiemmin, oliko sama todistusvalinta aiemminkin?

Miten saat tuolla todistuksella 124 pistettä? Logon pistetaulukko antaa noista 103,0.

Jösses, se siitä sitten :'D Mitähän oon laskenut, ehkä katsoin vain et näyttää samalta kuin psykan enkä edes tarkemmin laskenut...

Vierailija
2786/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdankohan päästä omalla 140,6 pistemäärälläni minnekkään :/

"Humble brag"... 😅🙄

Vierailija
2787/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys roc-artikkelista:

"PPV is defined as the propability of disease for positive test results"

Ja myöhemmin:

"Posterior odds of disease=likelihood ratio x prior odds of disease"

Niin eikö nää oo sama asia? Toisaalta PPV:n kaavaa en millään saa näyttämään tuolta jälkimmäiseltä.

Vierailija
2788/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa sen, no justiinsa, siinä on ainakin se ero että psyka tiputettu normiaineeksi ja pisteytys sen mukainen. Laskin et saisin logopedialle 100 pistettä, huoh. No, pääsykokeeseen oon menossa joka tapauksessa niin sama se siltä osin... Jännittää ihan hirveästi et mitä kysyvät. Tuossa aineistossa on mahdollisuuksia vaikka mihin.

Vierailija
2789/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja myöhemmin:

Niin eikö nää oo sama asia? Toisaalta PPV:n kaavaa en millään saa näyttämään tuolta jälkimmäiseltä.

Muakin kiinnostaisi tuo mitä Posterior odds tässä tarkalleen tarkoittaa?

Todennäköisyys se ei kai voi olla, koska likelihood ratio saa arvoja 0:sta äärettömään, ja kertolaskun tulos voi olla enemmänkin kuin 1, mikä ei ole todennäköisyydelle mahdollista.

Minäkin pyörittelin tuota kaavaa jonkin verran, mutten oikein ymmärtänyt mistä on kyse. Ehkä se vain 'laadullinen' suuntaa antava ajatus? En tiedä.

Vierailija
2790/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein vuoden 2019 valintakokeen loogisen päättelyn tehtäviä ja jäin miettimään tehtävien ja 13 oikeita vastauksia? Miten 3:sen 16.4.2000 ja 13:sta 1 on ratkaistu? Osaisiko joku neuvoa?

Googlaa Cheryls Birthday. Toi toinen on allekkainlasku.

Vierailija
2791/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myöhemmin:

Muakin kiinnostaisi tuo mitä Posterior odds tässä tarkalleen tarkoittaa?

Todennäköisyys se ei kai voi olla, koska likelihood ratio saa arvoja 0:sta äärettömään, ja kertolaskun tulos voi olla enemmänkin kuin 1, mikä ei ole todennäköisyydelle mahdollista.

Minäkin pyörittelin tuota kaavaa jonkin verran, mutten oikein ymmärtänyt mistä on kyse. Ehkä se vain 'laadullinen' suuntaa antava ajatus? En tiedä.

Tuolla on selitystä asiasta:

https://www.lesswrong.com/tag/odds

Vierailija
2792/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myöhemmin:

Tuolla on selitystä asiasta:

https://www.lesswrong.com/tag/odds

Odds lasku Hijaki et al. ROC-paperiin liittyen tarkoittaa tätä:

Posterior odds of disease =  likelihood ratio * prior odds of disease

Esimerkkilasku:

Oletetaan, että taudin todennäköisyys on p = 0.05, ja meillä on tautia havaitseva laite, jolla on sensitiivisyys=0.5 ja spesifisyys = 0.75.

Tällöin voidaan laskea PPV ihan normaalisti: 

PPV =  Sen * p / ( Sen *p + (1-p) * (1-Spef) ) = 0.5 * 0.05 / ( 0.5 * 0.05 + ( 1 - 0.05) * ( 1- 0.75) )

= 0.095238...

Toisaalta:

likelihood ratio = LR+ = Sen / (1 - Spef) = 0.5 / (1- 0.75) = 2

Ja 'prior odds' on (ks. https://www.lesswrong.com/tag/odds):

'prior odds' = p / ( 1 -p ) = 0.05 / (1 - 0.05) = 0.0526315789...

Jolloin 'posterior odds' on:

'posterior odds' = LR+ * 'prior odds' = 2 * 0.0526315789... = 0.105263157....

'odds' saadaan vielä muutettua todennäköisyydeksi kaavalla:

p = 'odds' / (1 + 'odds') = 0.105263157... / ( 1 + 0.105263157...) = 0.095238...

ELI: 

laskettu PPV on sama kuin oddsien ja likelihood-ration avulla laskettu posterior -todennäköisyys !

Menikö oikein?

Vierailija
2793/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 160 tuntia tällä hetkellä, jos tää päivä lasketaan mukaan. Tohon päälle tulee valmennuskurssilla käytetyt tunnit, eli en oo kauheesti muuta tehny kun opiskellu ja nukkunu.

Toivottavasti tajuat miten etuoikeutettu olet, kun voit tehdä noin.

Miksi tätä alapeukutetaan? Ei täällä kaikilla todellakaan ole noin hyvää tilannetta. Pointti ei ollut arvostella, vaan muistuttaa mahdollisen kisaväsymyksen keskellä siitä, että miten hyvin asiat ovat niillä jotka ovat vapaita panostamaan kunnolla. Te saatte luulyavasti suurimman osan paikoista.

Olihan tuo kommentti nyt aivan älyttömän katkeran kuuloinen ja passiivis-aggressiivinen. Ihan out of the blue tollanen ihme sivallus. Ei millään tavalla huokunut mikään asiallisuus tai tsemppihenki :D

Joo, oon itekin samaa mieltä, että vaikutti vähän sivallukselta. Asiat voi ilmasta monella tavalla. Oon myös tehny tosi paljon töitä ja järjestelyjä ja myös ottanu lainaa, että pystyin pitää kuukauden vapaata ja maksaa valmennuskurssin (jonka maksan useassa osassa, muuten ei ois ollu varaa kurssiin). Ja tiedostan kyllä etuoikeuteni.

Vierailija
2794/8033 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän ketjun vasta. Itse "kokeilen" että miten menee pääsykoe. Lukenut olen ehkä vain noin 30-40h, avoimen yo:n opinnot suoritettu niin kiinnostelisi päästä kyllä ihan kunnolla opiskelemaan. Mutta nyt kun tätä ketjua luin niin oma valmistautuminen on kyllä aika heikkoa :D täytyy kuitenkin kokeilla pääsykoe että miten menee.

Kysymys, opiskeletteko monet tilastomatikkaa koe varten? Itse ajattelin että kun sitä ei materiaaleissa ollut, ei tuossa kokeessa nuo matemaattiset kysymykset liity ehkä kuin ROC osuuteen ja sitten logiikkatehtäviin. Tilastotieteen perusteet löytyy kyllä kirjana mutta en sitä aktiivisesti ole tätä varten opiskellut.

Tsemppiä kaikille, kohta tämäkin proggis on ohi tältä erää!

Vierailija
2795/8033 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käytätte vikat päivät ennen koetta? Täysillä viimiseen asti, vai koitatteko ehtiä rentoutumaan kunnolla että aivot on terässä sit kokeessa?

Itellä hankaluuksia kertailussa, kun asiat on niin laajoja. Omat muistiinpanot ja harjoituskyssärit tuntuu osaavan jo ulkoa ja pelkään, että siitä syntyy valheellinen kuva omasta osaamisesta, kun ihan kaikkia tärkeitä yksityiskohtia ei varmasti ole niihinkään saanut poimittua. Ja toki se, että osaan just noi itse muotoillut vastaukset ei välttämättä auta soveltavammissa tai kompakysymyksissä... Kaikkiaan alkaa hiipiä hirveä epävarmuus, että onko tästä kuukauden aherruksesta lopulta jäänyt päähän riittävästi :(

Luettuja tunteja en ole laskenut, mutta töitä on tehty paljon, mutta lopultahan kyse on kuitenkin tekniikasta ja pelkään, onko oma ollut kuitenkaan se paras mahdollinen. Keskiviikon jälkeenhän se nähdään, onko onnistunut painamaan muistiin juuri ne kokeentekijöiden valitsemat asiat...

Tsemppiä kaikille loppurutistukseen! Kävi miten kävi niin saadaan olla ylpeitä tehdystä urakasta!

Vierailija
2796/8033 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ouluun hakeva kirjoitti:

Kävin katsomassa sen, no justiinsa, siinä on ainakin se ero että psyka tiputettu normiaineeksi ja pisteytys sen mukainen. Laskin et saisin logopedialle 100 pistettä, huoh. No, pääsykokeeseen oon menossa joka tapauksessa niin sama se siltä osin... Jännittää ihan hirveästi et mitä kysyvät. Tuossa aineistossa on mahdollisuuksia vaikka mihin.

aineisto annettu lukea ja siitä kysymykset. Meneepä helpoksi. Aika pitää ottaa jotta voi lukea. Turha muuta selitellä.

Vierailija
2797/8033 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen ettei ole mitään jakoa, kun huomaa miten muut on tehneet hommia. Takana työn kannalta raskas kevät, eikä aikaa tai jaksamista ole riittävästi. Täytyy sitä silti yrittää. Kokeitten kohdalla tulee aina sellainen ajatusvääristymä, että ei ole valmistautunut tarpeeksi, vaikka olisi tehnyt kaikkensa. Itse olen tosin monedtskin syystä johtuen valmistautunut ihan rehellisesti huonosti. :)

Vierailija
2798/8033 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen nyt varavaihtoehtona sosiaalityötä opiskelemaan. Viikossa pitäisi koluta ennakko läpi psykan jälkeen😂😅

Vierailija
2799/8033 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ouluun hakeva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ouluun hakeva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ouluun hakeva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jösses, se siitä sitten :'D Mitähän oon laskenut, ehkä katsoin vain et näyttää samalta kuin psykan enkä edes tarkemmin laskenut...

No nyt ei taida todistuksella tosiaan tänä keväänä tärpätä, mutta toivottavasti kokeessa on onni myöten. Sulla on kuitenkin niin hyvä todistus, että jos käyt sen toisen reaaliaineen kirjoittamassa niin aika varmasti pääset viimeistään ensi vuonna :)

Vierailija
2800/8033 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen ettei ole mitään jakoa, kun huomaa miten muut on tehneet hommia. Takana työn kannalta raskas kevät, eikä aikaa tai jaksamista ole riittävästi. Täytyy sitä silti yrittää. Kokeitten kohdalla tulee aina sellainen ajatusvääristymä, että ei ole valmistautunut tarpeeksi, vaikka olisi tehnyt kaikkensa. Itse olen tosin monedtskin syystä johtuen valmistautunut ihan rehellisesti huonosti. :)

Ei määrä vaan laatu! Mullakin vääristyy kuva omasta lukemisesta, varsinkin kokeen jälkeen. Tiedän, että olen lukenut paljon ja pitkään, mutta joka ikisen kokeen jälkeen fiilis on aina sama: "olis pitäny lukea enemmän, miks en lukenu", vaikka olisin aivan uupunut kokeen jälkeen.

Muistakaa olla ylpeitä niistä pienistäkin saavutuksista