Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
2741/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei korona-aikana jousteta virka-ajoissa ja tykitetä tuloksia yötä päivää läpi viikonlopun. Koko maan etu olisi, että mahdollisimman vähän väkeä olisi liikkeellä pääsykokeisiin. Jos hakijat hemmetti sentään joutuu joustamaan jo toista vuotta putkeen mitä kummallisimmin järjestelyin (vrt. koe kaatosateessa teltassa moottoritien vieressä), olisi vähintäänkin kohtuullista olettaa, että tulosten kanssa pidettäisiin myös poikkeuksellista kiirettä.

Niiiiin samaa mieltä!!

Vierailija
2742/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenestä muusta tuntuu vähän epätoivottomalta päästä? Tiedän, että mulla on ihan yhtä suuri mahis, mutta jotenki tuntuu etten mä vaan tule pääsemään :/ jotenkin iskostunu sellanen kuva mieleen ja mun vanhempikin on ehdottanut muuta alaa ja voi kun sinne on vaikea päästä. Niin kovasti ja pahoin tarvitsisin koulupaikkaa, mutta tuntuu niin mahdottomalta. Kauhea vuodatus tänne, kun ei muuten pysty

Eihän tämä helppoa ole, ja koko tunneskaala on kyllä tullut käytyä läpi tämän viimeisen neljän viikon aikana. Loput viestistäni koskee pääasiassa Helsinkiä.

On hyvä olla realistinen ja ymmärtää, kuinka pieni osa (jopa hyvistä) hakijoista todellisuudessa pääsee sisään. Näkisin tämän niin, että jos olet lahjakas, tunnollinen ja sinulla on mahdollisuus uhrata lähes täyden työpäivän verran tunteja kuutena-seitsemänä päivänä viikossa viimeisen kuukauden ajan, niin pääset kilpailemaan paria sataa muuta vastaan, joilla on sama tilanne. Loput onkin sitten "tuurista" kiinni. Tuurilla tarkoitan siis, että kokeessa on sun aivoille sopivia logiikkatehtäviä, että tilastossa ei sorru esimerkiksi huolimattomiin pyöristysvirheisiin sekä että artikkelimonivalinnoissa tulkitsee ennakkomateriaalia samalla tavalla kuin kokeen laatija ja että pystyy pysymään tarkkana koko kolmen tunnin ajan jokaisen kysymyksen kohdalla. Loput on sitten melkeinpä tähtien asennosta kiinni.

Sanotaan niin, että yksikään huono hakija ei pääse sisään valintakokeen perusteella, mutta myöskään se, että on huippuhakija, ei vielä takaa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2743/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DIA luvattu aikaisintaan tiistaina, joten maanantai on meidän päivämme!

Mistä tämä tieto on? t. yhden DIA-hakijan hermostunut äiti :D

Vierailija
2744/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenestä muusta tuntuu vähän epätoivottomalta päästä? Tiedän, että mulla on ihan yhtä suuri mahis, mutta jotenki tuntuu etten mä vaan tule pääsemään :/ jotenkin iskostunu sellanen kuva mieleen ja mun vanhempikin on ehdottanut muuta alaa ja voi kun sinne on vaikea päästä. Niin kovasti ja pahoin tarvitsisin koulupaikkaa, mutta tuntuu niin mahdottomalta. Kauhea vuodatus tänne, kun ei muuten pysty

Puolakanahon ja muiden HOT-paperia mukaillen haluan sanoa, että mielessä johdettu negatiivinen ajatus voi olla automaattinen ja nopea: itsestä kielteiseen kertomukseen uskominen voi aiheuttaa elämänalan kapeutumista.

HOT-terapian osa-alana on nimenomaisesti se, että hyväksyy ja sallii kielteiset uskomukset itsestä, kuten tänne kirjoittaessasi olet jo tehnytkin, mutta tärkeä on myös harjoittaa sellaisten ajatusten vaimentamista! Ole läsnä käsillä olevassa hetkessä, ota vähän perspektiiviä asioihin vaikka teekupposen ääressä ja pyri siihen mikä omassa elämässäsi on tärkeää, ja luota itseesi!

Onnea opiskeluun ja kokeeseen!

Vierailija
2745/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolakanahon ja muiden HOT-paperia mukaillen haluan sanoa, että mielessä johdettu negatiivinen ajatus voi olla automaattinen ja nopea: itsestä kielteiseen kertomukseen uskominen voi aiheuttaa elämänalan kapeutumista.

HOT-terapian osa-alana on nimenomaisesti se, että hyväksyy ja sallii kielteiset uskomukset itsestä, kuten tänne kirjoittaessasi olet jo tehnytkin, mutta tärkeä on myös harjoittaa sellaisten ajatusten vaimentamista! Ole läsnä käsillä olevassa hetkessä, ota vähän perspektiiviä asioihin vaikka teekupposen ääressä ja pyri siihen mikä omassa elämässäsi on tärkeää, ja luota itseesi!

Onnea opiskeluun ja kokeeseen!

Heh totta. Jännä, että itse hyvin tietää että sisään pääsee ihan normaalit ihmiset jne, mutta silti vaikka kuinka itselle uskottelee mahdollisuuksista on syvällä sellanen "hitot mä pääse mihinkään" tunne ja "tiedän" etten mä tule pääsemään psykalle. Sit kans epävarma kuinka hyvin pitäisi artikkelit osata ja osaanko mä oikeasti ne hyvin, mut kuvittelen vaan etten osaa ja entä jos kaikki tähdet onkin kohdillaan (niinku on ollut tähän asti) ja pääsen, mutta tiiän etten pääse, vaikka mulla onkin mahdollisuus, mut en ole tarpeeksi hyvä, mut entä jos oonkin 🤯🤯🤯,🤯

Vierailija
2746/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä helppoa ole, ja koko tunneskaala on kyllä tullut käytyä läpi tämän viimeisen neljän viikon aikana. Loput viestistäni koskee pääasiassa Helsinkiä.

On hyvä olla realistinen ja ymmärtää, kuinka pieni osa (jopa hyvistä) hakijoista todellisuudessa pääsee sisään. Näkisin tämän niin, että jos olet lahjakas, tunnollinen ja sinulla on mahdollisuus uhrata lähes täyden työpäivän verran tunteja kuutena-seitsemänä päivänä viikossa viimeisen kuukauden ajan, niin pääset kilpailemaan paria sataa muuta vastaan, joilla on sama tilanne. Loput onkin sitten "tuurista" kiinni. Tuurilla tarkoitan siis, että kokeessa on sun aivoille sopivia logiikkatehtäviä, että tilastossa ei sorru esimerkiksi huolimattomiin pyöristysvirheisiin sekä että artikkelimonivalinnoissa tulkitsee ennakkomateriaalia samalla tavalla kuin kokeen laatija ja että pystyy pysymään tarkkana koko kolmen tunnin ajan jokaisen kysymyksen kohdalla. Loput on sitten melkeinpä tähtien asennosta kiinni.

Sanotaan niin, että yksikään huono hakija ei pääse sisään valintakokeen perusteella, mutta myöskään se, että on huippuhakija, ei vielä takaa mitään.

Kiva kun näistä asioista voi puhua täällä. Mun lähipiiri on pääsääntöisesti tosi kannustava, mutta kukaan ei oikeasti ymmärrä, miten vaikea sinne on päästä sisään. 

Oon hakenut parina vuonna ja kun en oo päässyt, niin vastaus on ollut "teet sitten ens keväänä enemmän töitä sen eteen". Mut mä oon ottanu aina kuukauden vapaaks ja opiskellu työpäivän verran 6-7 päivää viikossa ja ku teen niin, niin läheiset ihmettelee et mitä mä nyt oikeen ylireagoin, eiks vähemmällä pärjää.

Toinen yleinen kommentti on "sä oot niin fiksu niin pääset helposti sisään" ja sit ku ei pääse, niin tulee tosi tyhmä ja laiska olo, vaikka on oikeesti yrittäny kaikkensa. Sori avautuminen, on tunteet pinnassa. Pointti oli, että kiitos vertaistuesta!

Vierailija
2747/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kertoa kuinka onnellinen oon ! En tajunnut MITÄÄN tosta ROC-artikkelista eka lukukerralla ja mietin että siihen tyssää kokonaan. No, unohdin sen ja kävin muut läpi ja tänään palasin vihdoin siihen ROc-artikkeliin ja nyt sitten jotenkin ymmärsinkin sen lähes täydellisesti ja tein kaavoista esimerkkilaskutki ja hyvin meni. Huh, älkää menettäkö toivoanne ! :)

Jee, hyvä sä!

Mistä sait numerot kaavoihin (vai keksitkö päästä) ja sait tarkastettua oikean tuloksen?

Vierailija
2748/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko ootte käyttöneet aikaa opiskeluun? Itellä tällä hetkellä n. 119h. Tunnithan ei todellakaan merkkaa osaatko vai et! Ihan vain mielenkiinnosta kysyn

Vierailija
2749/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko ootte käyttöneet aikaa opiskeluun? Itellä tällä hetkellä n. 119h. Tunnithan ei todellakaan merkkaa osaatko vai et! Ihan vain mielenkiinnosta kysyn

Samoissa mennään täällä, nyt noin 120 h...

Vierailija
2750/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 7940 minuuttia eli 132,33 tuntia. Mutta välillä kissa on halunnut huomiota enkä oo laittanut kelloa pauselle siksi ajaksi, eli ei kerro koko totuutta toi lukuarvo

Vierailija
2751/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko kestää valmistua logopediksi, jos on jo alla yksi maisteri (eli sivuaineet ja pakolliset korkeakoulusälät kasassa)?

Vierailija
2752/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 10. Nyt täyttä tykitystä kokeeseen asti...Sen mitä töiltä ehtii :D

Vierailija
2753/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koette osaavanne logiikka asioita?

Vierailija
2754/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla takana about 126 tuntia.

Vierailija
2755/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ketään, joka hakenut Jyväskylän maisteriin- millaisilla papereilla ts. mitä perus- ja aineopintojen ka.?

Vierailija
2756/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on parin vuoden aikana töissä ahdisteltu (sekä kollegan että oppilaan taholta), lyöty, ja nyt kävi ilmi, että multa on varastettu kortteja, joilla tili on tyhjennetty. En saa nykyisellä maisterilla parempia töitä, joten voi kun nyt vihdoin tärppäisi. Melkein pakko ottaa vaikka se kuudentena vaihtoehtona oleva logo, jos sen todistuksella saan eikä muu tärppää - psykologiksi haluaisin, mutta tuntuu, että mikä vaan vaihtoehto, joka voi auttaa saamaan töitä on parempi kuin jatkaa tätä p....a...

Vierailija
2757/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lukenut n. 165 h ja käynyt 3 päivää viikossa töissä. Pitkiä päiviä ja itsellä koko ajan se ajatus, et oon tehnyt liian vähän...

Vierailija
2758/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaan jotain 40 tuntia, sillä käyn töissä. Opiskelua EI VOI mitata tunneissa. Ajan voi käyttää niin eri tavoilla... On esim. eri asia suomentaa kaikki artikkelit yksin, kuin katsoa luentoja/tiivistelmiä artikkeleista varjovalmennuksesta ja opetella ne sitä kautta paljon nopeammin

Vierailija
2759/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdankohan päästä omalla 140,6 pistemäärälläni minnekkään :/

Vierailija
2760/8033 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 160 tuntia tällä hetkellä, jos tää päivä lasketaan mukaan. Tohon päälle tulee valmennuskurssilla käytetyt tunnit, eli en oo kauheesti muuta tehny kun opiskellu ja nukkunu.