Avioero ja miehen uusi nainen.. huoh
Saatiin siis monen vuoden asumuseron jälkeen aikaiseksi hakea avioeroa varmaan miehen uuden naisen vuoksi.
Kun asuimme saman katon alla mies maksoi elämisemme ja kävi töissä ja minä hoidin lapset. Avioehtoa ei kuitenkaan ollut joten minä omistan omaisuudesta puolet.
Sanoinkin miehelle että haluan että omaisuuteni sirretään lapsiemme nimiin mutta nyt on alkanut jäätävä kimitys toiselta naiselta (joka on raskaana) että heidän lapsensa on saatava myös osuus kaikesta, eli mm.miehen yrityksestä 50% on jaettava kolmeen osaan.. Yritä tässä nyt sitten sille bimbolle selittää että omaa omaisuuttani jaan ja en todella jaa sitä heidän lapselleen.
Naikkonen vaatii että osuus otetaan sitten huomioon perinnössä, toivotin miehelle onnea tuon naisen kanssa ja sanoin että asianajaja hoitaa puolestani nämä asiat. Mieskin meinasi että hän tässä nyt on jakamassa omaa osuuttaan lapsilleen kun hän kaiken on tienannut..
Vituttaa nää jakoprosessit kun luulin että pääsen helpolla kun siirrätän kaiken lapsille.. Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (37)
Onko tässä taustalla se, että entinen miehesi ei halua sinun omistavan osaa firmastaan? Vai se, että koet, että et ole oikeutettu "miehen tienaamiin" rahoihin? Olisitte tehneet avioehdon, jos ette halua omaisuutta jaettavaksi.
Tässähän nyt ei ole järjen häivää ellei äiti yritä keinolla millä hyvänsä vältellä omaisuutta (ulosotot tms.). Lapsille napsahtaa lahjaverot ja äiti alkaa sitten nollasta kartutella omaa varallisuuttaan kuntoon ja lapset, jotka eivät edes varoilla mitään vielä tee, omistavat ne (ja saavat tehdä täysi-ikäiseksi tultuaan itsenäsiä päätöksiä niiden suhteen). Ihan kuin olisi ap:lla mennyt sijaisperijät tms sekaisin tässä avioeron osituksessa.
Ainakaan nykyisillä systeemeillä opintotukeen ei vaikuta omaisuus. Asumistukeen vaikuttaa, tietenkin, jos asuu omassa tai vanhempien omistamassa asunnossa, mutta ei muu omaisuus. Toimeentulotuki ja ehkä muut sosiaalitoimen hätätuet on niitä, joiden kohdalla syynätään tilit ja tulot. Minäkin varmaan olisin toimeentulotukeen ollut oikeutettu muuten, mutta minulla on lahjana saatu osuus suvun kesämökistä. Osuus ei vielä velvoita mihinkään kuluihin, mutta se on rahanarvoista omaisuutta joka pitäisi myydä ennen kuin saan toimeentulotukea. Ymmärrettävää, mutta käytännössä siis jos haluan kasvot säilyttää sukuun päin niin täytyy pitää huolta että pysyn hengissä ilman toimeentulotukea.
En minäkään lähtisi tuollaiseen omaisuuden siirtelyyn lapsille. Jos siitä firmasta tai kesämökistä et halua osuuttasi etkä halua myydä osuuttasi myöskään ulkopuoliselle, niin kai mies voi ostaa sinut siitä ulos. Lapsille tuollaisten päätösten tekeminen olisi joka tapauksessa paljon vaikeampi ja heidät tuolla sidotaan kiinni johonkin (perheyritykseen, mökkiin jne.) mihin heidän ei ehkä olisi ilman omaa valintaa syytä sitoutua.
joo, olisi kai pitänyt mainita että mulla on täysi-ikäiset lapset jo, jotka työskentelevät ky. yrityksessä. mies piti talon joten mulla on kaksi mökkiä jotka siirrän lapsille. Saavat sitten itse rakentaa ja kunnostaa niitä kun ovat heidän ja minä en ole niissä enää vuosiin käynyt.
Mulla on oma taloudellinen tilanne kunnossa ja ei ulosottoa tai velkoja.
ap
Aha, käsitin väärin. Oletin että olet miehen höntittämä nuori pienten lasten äiti, kun vauva-lehden sivuilla kirjoittelet.
Sittenhän teidän asiat onkin kunnossa, jos vain sopimukset saadaan kohdalleen, verottajalle tarvittavat lahjavero. Vielä kun isin uusin murunen pitäisi suunsa kiinni...
En vaan ymmärrä vieläkään, miten ap:n talous on kunnossa, jos hän antaa oman omaisuutensa lapsilleen. Tai siis että miten se enää sen jälkeen on kunnossa. Vai antaako hän saamansa tasingon lahjana lapsilleen.
Mies voisi käydä keskustelut suoraan uuden naisensa kanssa niin ettei ap:n tarvitsisi rasittua niistä turhaan.
Sitä en ymmärrä miksi olet edes puhunut ex:lle yhtään mitään siitä, mitä omalla omaisuudellasi meinaat osituksen jälkeen tehdä... Ei kuulu tippaakaan hänelle. Sinulla on oikeus (ilman hänen lupaansa) antaa oma omaisuutesi vaikka ihan jollekkin random-vastaantulijalle.
nyt ihan ensin Kaikki mika sinulle kuuluu niin otat sinun nimiisi. myy ne kaksi mokkiasi ja sitten jaat voitot lasten kesken. Ei uudella hetukalla tai miehella ole niihin enaa mitaan oikeutta! Oletko typeRa? Ja yrityksen puolikkaasta saat aina rahaa tilille.
Tottakai minä puhun ex-miehelleni, yritys on puoliksi hänen ja sanoin ettei minulla ole kiinostusta jatkaa ja varsinkin kun lapset pystyvät kohta ottamaan lisää vastuuta. Mökit ovat keski-Suomessa ja tiedän että mies on siellä käynyt uuden naisen ja lapsieni kanssa joten tottakai sanoin siitäkin että lapset saavat eron tullessa määräysvallan ja silloin pitää kysyä heiltä ei minulta, tällä hetkellähän ne ovat yhteisiä joten lupaa vierailuun ei tarvita. Uuden naisen mielestä tämäkin on väärin ja kaikilla lapsilla pitäisi kuulemma olla valta käydä mökeillä:)
Otse asun tällä hetkellä vanhempieni omistamassa omakotitalossa ja hoidan äitiäni, ja kun hänestä aika jättää saan tämän talon se riittää minulle sekä palkkatyöstäni saamilla tuloilla elelen hyvin ja kun eläkepäivät joskus kutsuu saan mieheni minulle kerryttämän vapaaehtoisen eläkkeen.
Miehen uusi nainen (joka on ihan ok ja mukava ainakin lapsille) vaan inttää että heidän tulevan lapsensa on myös saatava osuus yrityksestä ja mökki kun mainitsin että mies voi sen antaa (jos haluaa) mutta se otetaan tietenkin huomioon tulevassa perinnön jaossa alkoi marmattaa minulle että olen ahne ja epäreilu sisaruksia kohtaan ja haluan heille eripuraa.. yms yms. No ehkä lakimies osaa selittää heille nämä asiat paremmin kuin minä:)
ap
Voi hyvänen aika. Olen minä monenlaisesta ahneudesta kuullut, mutta tämä kyllä räjäyttää potin! Tuo tilannehan on kuin jostain Ö-luokan sketsistä =D
Siis joku nainen ihan pokkana odottaa, että miehensä ex-vaimo lahjoittaa heidän tulevalle lapselleen omasta omaisuudestaan osuuden kesämökkiin ja yritykseen?
Muistit kai kysyä, että mitäs sitten tehdään jos tekevät vielä lisää lapsia? Ostatko sinä sitten sille vaikka oman mökin ja osakkeita? =D
Taidat tehdä karhunpalveluksen lapsillesi... Vaikuttaa siltä että ex-miehesi uusi nainen tulee vaatimuksineen kävelemään lastesi oikeuksien yli vielä mennen tullen! Ehkä ex-miehesikin, jos on sitä mieltä, että hänen omaisuuttaa jaetaan. Vaikka on siis teidän yhteinen. Selkeämpää olisi ollut, jos olisit ottanut osuutesi osituksesta ja vasta myöhemmin siirtänyt sen lapsillesi. Olisi ainakin selkeää uudelle naiselle lapsineen, mitä omaisuutta ja miksi nyt jaetaan. Eikä hänellä tai hänen lapsellaan olisi edes mitään mielikuvaa oikeudesta sinun osuuteesi omaisuudesta.
Nyt sotkee asiat ja omaisuudet ja lapset samaan. Äkkiä on keitetty sellainen soppa, jossa lapsesi ovat helisemässä, tai vain muodollisesti omistavat, mutta miehesi uuden perheen kanssa käyttää miten tahtoo, esim. kesämökkiä... No, mutta pääset itse helpommalla? Lapsena toivoisin että kantaisit vastuun tuossa välissä, selkiytyisi tilanne ja omistukset.
Ei ole avioehtoa joten nyhdi mieheltä niin paljon ku pystyt.
Yritystä myöden kaikki lasten nimiin... kiva perintö lapsille kun firma menee konkkaan.
Hehee, ositus voidaan tehdä myös niin, että mies pitää firman kaikkinensa ja maksaa sinut ulos muulla tavoin, joko käteisellä tai muulla omaisuudella. Se niistä osingoista...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:53"]
Hei, ensin avioerossa aina ositus niminen toimenpide jossa omaisuus jaetaan eronneiden kesken 50% ja 50% jos avioehtoa ei ole. Kumpikin vastaa omissa nimissä olevista lainoistaan. Yhteiset menee puoliksi. Omaisuus voi olla kumman nimissä tahansa ja se jolla enemmän maksaa ns. tasinkoa toiselle, siis jos ei avioehtoa. Sillä ei ole mitään merkitystä kuka on tienannut. Vasta osituksen jälkeen voit lahjoittaa omaisuuttasi lapsille, muista että he joutuvat maksamaan lahjaveron.
[/quote]
Onko sulla tästä faktaa? Mulla on ositus tulossa ja mies väittää kivenkovaan että hänen omat-minun tietämättään ottamansa auto-vene-yms-lainat vähennetään yhteisistä veloista??? Olen ollut siitä kauhuissani koska se tarkoittaisi ettei mulla ole varaa ostaa lasten kanssa uutta kotia. Itse ajattelin, että ennen ositusta vähennetään yhteisissä nimissä olevat lainat, eli meillä asuntolaina. Miehellä on myös sijoitusasunto, josta lainaa, vähennetäänkö se???
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:53"]
Hei, ensin avioerossa aina ositus niminen toimenpide jossa omaisuus jaetaan eronneiden kesken 50% ja 50% jos avioehtoa ei ole. Kumpikin vastaa omissa nimissä olevista lainoistaan. Yhteiset menee puoliksi. Omaisuus voi olla kumman nimissä tahansa ja se jolla enemmän maksaa ns. tasinkoa toiselle, siis jos ei avioehtoa. Sillä ei ole mitään merkitystä kuka on tienannut. Vasta osituksen jälkeen voit lahjoittaa omaisuuttasi lapsille, muista että he joutuvat maksamaan lahjaveron.
[/quote]
Onko sulla tästä faktaa? Mulla on ositus tulossa ja mies väittää kivenkovaan että hänen omat-minun tietämättään ottamansa auto-vene-yms-lainat vähennetään yhteisistä veloista??? Olen ollut siitä kauhuissani koska se tarkoittaisi ettei mulla ole varaa ostaa lasten kanssa uutta kotia. Itse ajattelin, että ennen ositusta vähennetään yhteisissä nimissä olevat lainat, eli meillä asuntolaina. Miehellä on myös sijoitusasunto, josta lainaa, vähennetäänkö se???
[/quote]
siis tarkoitan että mies vaatii hänen "harrastuslainojaan" ja sijoitusasuntolainaansa vähennettäväksi asunotomme myyntihinnasta. Mulla ei ole muuta omaisuutta eikä lainaa kuin osuus kodistamme. Sanottakoon vielä että mies valehdellut ja pimittänyt paljon tietoja, joten juristi lienee järkevä, mutta tosi kallis ratkaisu.
Onko tässä taustalla se, että entinen miehesi ei halua sinun omistavan osaa firmastaan? Vai se, että koet, että et ole oikeutettu "miehen tienaamiin" rahoihin? Olisitte tehneet avioehdon, jos ette halua omaisuutta jaettavaksi.