Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien kesälomailua koskevasta keskustelusta näkee taas, ettei moni hyväosainen ymmärrä köyhän perheen arkea lainkaan

Vierailija
10.07.2020 |

Taas tuli vastaan Facebookissa keskustelu, jossa hyvätuloiset kehuskelivat, että ei heidänkään tarvitse kulkea kesää huvipuistoissa ja vuokramökeillä vaan ovat mieluusti kotona koko perheellä, käyvät retkillä ja kirjastossa tai vievät lapset maalle mummolaan.

Tässä on monta asiaa, mitä monet hyväosaiset tai normaalituloiset ihmiset ymmärrä köyhän perheen elämästä laisinkaan:

1. Hyväosaisella on mahdollisuus valita, onko kotona vai huvipuistossa. Hyväosaisen kotiin jääminen tarkoittaa rahan säästymistä - köyhällä taas ei ole mahdollisuutta edes valita, koska rahaa ei kerta kaikkiaan ole.

2. Hyväosaisen kodista löytyy pleikkarit, trampoliinit, grillit, puolapuut, mönkijät, paljut... Ei välttämättä kaikkea tätä, mutta yleensä enemmän tilaa ja tekemistä sekä usein myös oma piha. Ei vertaudu ihan vuokra-asuntoon neuvostoaikaisessa kerrostalokompleksissa.

3. Hyväosaisen normaaliarki voi olla töistä harrastuksiin ja aktiviteetteihin juoksemista, jolloin lomalla kotona hengähtäminen on koko perheen laatuaikaa. Köyhä perhe saattaa olla kotona normaalistikin koko ajan.

4. Monellakaan köyhällä lapsiperheellä ei ole mummolaa tai sukulaisia maalla, saaristossa, mökillä tms. mihin voisi lapset saada kesällä. Köyhyys tuppaa periytymään ja sairastuttamaan, joten lasten mummola voi hyvinkin olla vielä pienemmässä kerrostaloasunnossa tai isovanhemmat jo manan mailla tai monisairaita/alkoholisteja/pienituloisia hekin, jolloin mummolassa ei ole varaa ruokkia lapsia sen enempää kuin kotonakaan.

Listaa voisi vielä jatkaa.

Itse olen ollut koko ikäni köyhä, ensin köyhän perheen lapsi ja sitten pitkään köyhä opiskelija ja pätkätyöläinen. Nyt on meneillään ensimmäinen loma, kun voi käydä lasten kanssa vaikka kahvilassa ilman että koko kuukauden budjetti kaatuu siihen, ja onhan tämä nyt aivan erilaista henkisesti kun on varaa valita, mitä tekee. Olen suunnattoman kiitollinen omasta tilanteestani.

Monikaan ei ymmärrä, että köyhät perheet ovat kotona ja käyvät kirjastossa, eväsretkillä, uimarannoilla jne. kun ei ole muita vaihtoehtoja. Kun siellä kirjastossa käydään vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen, viikosta toiseen eikä elämä ole juuri koskaan mitään muuta, se ei millään tavalla vertaudu niiden lapsiperheiden arkeen, jossa koronavuosi ja kesäloma ovat olleet ihanaa laatuaikaa lasten kanssa kotona ja huvipuistolomat voidaan hyvillä mielin jättää tämän kerran väliin.

Köyhyydessä yksi pahimmista asioista on valinnanvaran puute. Köyhä ei saa lomaa köyhyydestään.

Kommentit (611)

Vierailija
541/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvun köyhyys periytyy 1800-luvulta asti kirjoitti:

Itse olen köyhyydessä kasvanut ja perheeni ei koskaan lomaillut missään. Olimme neukkukuutiossa lähinnä 247.

Nyt nelikymppisenä ja varakkaana en ole kertaakaan matkustanut ulkomaille lomailumielessä. Työmielessä kyllä, mutta en koe olevani tarpeeksi arvokas ihmisenä että ansaitsisin hemmottelua ja lomaa.

Lomien ja hemmottelun rutiini ei ole tullut tavaksi, vaan köyhyys ja ankara askeettisuus ja jatkuva yrittäminen sekä taistelu paremmuudesta muihin nähden.

Lomailu ja hemmottelu tekee pehmeäksi ja luuseriksi. Vain luusereilla on varaa lomailla.

Kovuus syntyy kurista ja askeesista. Joskus kun koen etten ole tarpeeksi siisti käymään lähikaupassa, niin saatan olla paastossa kaksikin viikkoa. Koen olevani niin huono ihmisenä ja köyhä etten ansaitse päivittäistä leipääni.

Toivottavasti joku päivä rattaat päässäsi asettuvat eri asentoon. 

Vierailija
542/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulutaan hyvätuloiseen osuuteen. On talo ja auto yms. elämän lisukkeet, koskaan ei tarvitse rahapulan takia miettiä voiko jotain kaupasta ostaa tai voiko jonnekin lähteä. Silti tähän pääseminen on vaatinut töitä. Molemmat ollaan tehty töitä teini-ikäisestä lähtien, on jaettu lehtiä, tonnilla töihin, kaupan kassalla istuttu eli käytännössä tehty kaikkea mahdollista paskaduunia heti ja aina kun töihin vaan on päässyt, palkasta viis. Siinä sivussa suoritettiin opinnot.  Ahkeruus on palkittu. CV:ssä ei ole työttömän luuserin leimaa, vaan ahkeran ihmisen, jolle työt kuin työt kelpaavat vaikkei ole sitä omaa alaakaan ollut joka kerta. Niinpä se töihin pääsy ei ole koskaan ollut ongelma. Nyt toki ollaan vuosia oltu omalla alalla ja urallakin edetty ja näkyyhän se palkassa ja elintasossa.  Ja totta helvetissä nautitaan oman työn hedelmistä vailla omantunnontuskia. Tämä elintaso on itsesaavutettu, koska ei jääty itkemään nurkkiin, jos rahaa ei ollut. Työn suhteen ei koskaan nirsoiltu.

Se mikä on huomattu, niin moni vähävarainen kuitenkin elää leveämmin. Joka lähtöön on osamaksulla osteteltu uusinta kännykkää, autoa, nettitilauksia velaksi jne. Tupakka palaa huulessa ja loput rahat menee lähikapakkaan. Sitten taas voivotellaan, kun ei ole rahaa. Paras neuvo, säästä ensin, osta sitten käteisellä.  Osta vain sellaista, jota tarvitset ja joka kestää.  Puhelimen ei tarvitse olla uusin iPhone, että sillä voi soittaa ja selata nettiä. Jos jää vaan himaan haisemaan ja perustelee sitä, että "kun ei ole oman alan töitä tarjolla" niin voin vakuuttaa, ettei kukaan sinne sängynpohjalle tule minkäänlaisia töitä tarjoamaankaan. Työ on muuten parasta lääkettä mielenterveydelle, säännöllistää elämänrytmiä ja tarjoaa sosiaalisia kontakteja ja mahdollisuuden edetä elämässään.  Ja lapsuuteen vetoaminen on vaan turha tekosyy peitellä omaa saamattomuuttaan. Minä olen vähävaraisesta perheestä ja koulukiusattu. Ei estänyt mitään myöhemmässä elämässä.

Tämä tekstikin todistaa jälleen kerran, että ei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä päästääkseen elämässään eteenpäin. Taitaa olla vain avuksi, ettei ole liian älykäs ja elämää laajemmin ymmärtävä. Sen kuin vain mennä porskuttaa omalla kapealla raiteellaan määrätietoisesti eteen päin, niin tulosta syntyy.

Toisaalta lohduttavaa, mutta toisaalta helkkarin masentavaa. Ainakin minun tuntemillani köyhillä on mitä ilmeisimmin aivan liian korkea ÄO.

Makaa sinä toki ylivertaisine älynlahjoinesi siellä himassa kaljaa siemailemassa ja plösöönny päiviisi. Kyllähän se kantakapan askanjauhanta sitä elämäm koulun laajempaa ymmärrystä tarjoaa. Ei meidän tarvitse olla ruudinkeksijöitä siihen, että perheen tulot on lähemmäs 200 ke /vuodessa. Riittää ihan tavalliset it- ja akateemisen alan työt siihen.

Jos akateemisen alan sisällön- tekstintuottaminen on tätä luokkaa niin minä olen sitten vissiin tohtorisihminen.

Turha moittia toisten älynlahjoja kun omatkin eväät ovat köyhät. Ei teidän tarvitse olla ruudinkeksijöitä ja taatusti sitä ette kyllä myös ole.

Rahantienaamiseen ei todistetusti vaadita älynlahjoja.

Eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

leveäperseiset porvarit ai että kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvitus ja kyky haaveilla sekä toimia haaveiden toteuttamiseksi on mielestäni se asia, joka erottaa punkan pohjalla marisijat ja toimeen tarttuvat ihmiset, jotka tekevät TYÖTÄ opiskellakseen ja menestyäkseen työelämässä. Kultalusikka suussa ei tarvitse syntyä. Köyhäkin voi opiskella nykyään vaikka tohtoriksi. Tosin olihan se Kekkonenkin torpan poika ja opiskeli tohtoriksi jo aikoja sitten. 

Huono-osaisuus tarkoittaa siis aika usein laiskuutta ja mielikuvituksen puutetta. Arkuutta.

Ja noita ominaisuuksia ei paranneta köyhdyttämällä porukkaa vielä enemmän.

Lama-ajan nuorissa on sellaista perinnöllistä mielenköyhyyttä, ettei monikaan ole koskaan oppinut siistimään itseään parturissa tai kampaajalla. Eivät koskaan saaneet käyttörahaa vaateostoksiin.

Tämä tapa on sitten periytynyt aikuisuuteen ja ei vieläkään käydä parturissa siistiytymässä tai osteta uusia siistejä vaatteita.

Köyhyys laiskistuttaa ja heikentää ostovoimaa silloinkin, vaikka olisi onnistunut saamaan hyvän työn ja rahaa kertymään tililleen. Tämä yleisesti on todella markkinataloutta heikentävä kierre, kun henkilö ei koskaan oppinut kuluttamaan edes hänelle edullisissa asioissa kuten siisteyden merkityksessä.

Arkuus ja näköalattomuus näkyy yksinelona ja siinä ettei koe olevansa tarpeeksi arvokas siisteydelle ja arvokkaalle ulkonäölle. Köyhyyttä ei siis voida vähentää kulutusta vähentämällä, vaan tämä juuri lisää perinnöllistä ja etenkin psyykkistä köyhyyttä.

Viimeinen mainitsema köyhyyden muoto on kaikista haitallisin. Sitä kuvaillaan usein väärin piheytenä tai nuukuutena, mutta se ei ole sitä niissä merkityksissä. Se näyttää ulkopuolisista sille, mutta on kaikista kavalin köyhyyden muoto.

Suomessa on tätä lajia paljon ja se johtuu tukien sekä palkkojen pienuudesta.

Ja monet vielä ylpeilevät asialla. Korostetaan, miten vähällä tullaan toimeen ja miten paljon jää säästöön.  On tietysti järkevää säästääkin, mutta elämän pitäisi kai olla kuitenkin elämistä varten. Vai onko se sitten kuolinvuoteella ihana muistella, kuinka kiva oli kituutella, vaikka ei ollut edes tarvis.

Vierailija
544/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvun köyhyys periytyy 1800-luvulta asti kirjoitti:

Itse olen köyhyydessä kasvanut ja perheeni ei koskaan lomaillut missään. Olimme neukkukuutiossa lähinnä 247.

Nyt nelikymppisenä ja varakkaana en ole kertaakaan matkustanut ulkomaille lomailumielessä. Työmielessä kyllä, mutta en koe olevani tarpeeksi arvokas ihmisenä että ansaitsisin hemmottelua ja lomaa.

Lomien ja hemmottelun rutiini ei ole tullut tavaksi, vaan köyhyys ja ankara askeettisuus ja jatkuva yrittäminen sekä taistelu paremmuudesta muihin nähden.

Lomailu ja hemmottelu tekee pehmeäksi ja luuseriksi. Vain luusereilla on varaa lomailla.

Kovuus syntyy kurista ja askeesista. Joskus kun koen etten ole tarpeeksi siisti käymään lähikaupassa, niin saatan olla paastossa kaksikin viikkoa. Koen olevani niin huono ihmisenä ja köyhä etten ansaitse päivittäistä leipääni.

Palstan satusedän mielikuvitus lähti taas villiin laukkaan. Liekö alkoholilla osuutta asiaan?

Vierailija
545/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, miten moni edelleen ajattelee, että köyhät jotenkin näkyvät ja kuuluvat. Ostareilla ja pubeissa istuvat "elämäm koululaiset" ovat se näkyvä stereotypia, ja moni mieltää kaikki vähävaraiset tuohon kategoriaan.

Meistä suurin osa ei näy tai kuulu yhtään mitenkään. Olemme ihan kunnon kansalaisia, elelemme omassa rauhassamme kodin seinien sisällä. Emme pidä ääntä itsestämme, narise tai valita. Emme erotu katukuvassa mitenkään. Osa on sairaita, osa epävarmoissa keikka- ja pätkätöissä, osa korkeakoulutettuja työttömiä, osa duunareita. Joukkoon mahtuu myös niitä päihdeongelmaisia, holtittomasti lisääntyviä ja kovaäänisiä valittajia, joita ei kiinnosta itse yrittää mitään, mutta kyllä nuo ovat pieni vähemmistö.

Vierailija
546/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vakityö ja hyvät tulot ja teen silti käsitöitä yms myyntiin. Viime joulukuussa kävin parissa myyjäisessä myymässä tuotteitani ja rahaa tuli 2300 e. Siitä kassasta on ollut kiva käyttää ns. ylimääräistä rahaa erilaisiin hankintoihin jne.  Köyhällä olisi aivan samat mahdollisuudet tienata ne joululahjarahat ja vaikka kesälomarahatkin jos vaan vähän viitsisi lotkauttaa evää ja käyttäisi mielikuvitusta sen ainaisen valittamisen sijaan. Ja ennen kuin joku alkaa ulisemaan, että tarvii sitä olla materiaaliakin, niin suurin osa tarvikkeista tuli ihan ilmaiseksi luonnosta tai sitten ihan parilla eurolla kaupasta. Kun vähän suunnittelee etukäteen ja ostaa sesonkialeista kaikennäköistä käyttökelposta, lankaa, askartelutarvikkeita yms. niin pikkurahan voi laittaa poikimaan todella  helposti. Ja minä teen tätä työssäkäynnin ohessa, työttömällä vähävaraisella ei muuta olekaan kuin aikaa, jonka voisi käyttää hyödykseen eikä pelkkään makoiluun.

Toisaalta, mulla on vielä suurin osa näistä rahoista tallessa, köyhä taloudenpitoa osaamaton olisi varmaan ostanut jonkun kalliin turhakkeen, kun kerran on rahaa ja sitten olis taas valiteltu kun ei oo mitään mihinkään.

Onko sinulla oikeasti sellainen käsitys, että työtön voi ihan noin vain myydä tekemiään käsitöitä ihan kuin työssäkäyvä ihminen? Siis ilman, että siitä tulee mitään sanktioita/tulojen menetyksiä?

Olen vuosia halunnut perustaa oman verkkokaupan, jossa myisin tekemiäni käsitöitä. (Ja toki voisin myydä niitä muuallakin). Ei ole käytännössä mahdollista, koska silloin  minun pitäisi elättää itseni täysin näillä tuloilla enkä pidä sitä realistisena vaihtoehtona. Olisi kuitenkin kiva saada osa toimeentulosta (kuten esim. osa-aikaiset ansiotyössä olevat saavat soviteltua päiväraha). Mutta ei käy, TE-toimistosta ihan selkeästi sanottu. Yrittäjä on yrittäjä, vaikka et mitään tienaisi, tukia ei sen jälkeen tipu.

Ja onhan näitä aina silloin tällöin lehdissäkin, miten joku on menettänyt työttömyyspäivärahansa, kun TE-toimistossa on katsottu yrittäjäksi, vaikka käytännössä kyseinen henkilö ei ole saanut yritystoiminnastaan mitään rahaa tai joitain hiluja.

Tämä järjetön byrokratia on yksi syy, miksi kannatan perustuloa. Minusta tulisi osa-aikainen yrittäjä saman tien. Nyt sairastan keskivaikeaa masennusta osittain tämän takia. En ymmärrä, miksi ihmisten kädet pitää sitoa ja lannistaa tällä tavalla.

Mites sivutoiminen yrittäjyys?

"Sivutoiminen yrittäjän määritelmä työttömyysturvan kannalta

Lähtökohta yrittäjän työttömyysturvassa on se, että päätoimisena yrittäjänä työskentelevä henkilö ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Sivutoimiselle yrittäjälle voidaan kuitenkin maksaa niin sanottua soviteltua (=pienempää) päivärahaa."

Tuo on käytännössä aika kinkkistä. Olennaista on yritystoimintaan käytetty aika, ei siitä saatava raha (lukee ihan työkkärin sivuillakin). Ilmeisesti esim. verkkokaupan pyörittäminen katsotaan sen verran aikaa vieväksi hommaksi, että mahdollisuutta kokoaikaiseen työn vastaanottamiseen (mikä on työttömyysetuuden saamisen edellytys) ei ole.

Ja ylipäätään, jos väkerrät jotain käsitöitä kotona, niin miten todistat sen, miten paljon siihen menee aikaa? Ja joka tapauksessa kaikki käsitellään TE-toimistossa tapauskohtaisesti (eli oikeastaan ainakin jossain määrin mielivaltaisesti) etkä tiedä ennakkoon ratkaisua. On siis vain otettava se riski, että ainakin selvityksen ajan olet kokonaan ilman rahaa, et maksa vuokraa etkä laskuja jne.

Ja mulle on ainakin useampi virkailija työkkäristä sanonut tässä parin kolmen vuoden aikana, ettei onnistu tai että ei missään nimessä kannata.

Vierailija
547/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttu, joka on kahden lapsen yksinhuoltaja. Hän ei ole hyvätuloinen. Mitä olen katsonut heidän elämäänsä, niin se on mielestäni tosi mielenkiintoista. Tuttavani mielikuvitus on loistava, joten lapset saa vaikka mitä elämyksiä. Hän ottaa selvää ilmaistapahtumista(/alennuksista), opetellut telttailemaan, jotta lapset pääsee, ovat olleet jollain ihmisellä koiran ja talo vahtina, joten pääsivät muualle, pyöräilevät tosi hienoihin paikkoihin jne. Nostan hattua hänen kekseliäisyydelleen ja viitsimiselle (toki on ihminen, joka tykkää luonnosta). Mielestäni häneltä lapset saavat hyvän tekemisen mallin ja oppivat käyttämään mielikuvitusta.

Ymmärrän kuitenkin Ap pointin ja aloitus on täyttä totta.

Tämä vaatii kuitenkin sitä, että asuvat paikkakunnalla jossa on pyörämatkan päässä näitä mielenkiintoisia tapahtumia. Ja hyvän kunnon, ei kaikki pysty teltassa olemaan.

Tai sitten auton. Ja auto on monelle köyhälle liian kallis. Jos olisi edes se auto, niin sehän jo toisi itsessään paljon enemmän mahdollisuuksia elämään.

Tämän auton omistamisen monet hyväosaiset ohittavat. Heillä on hyväkuntoinen auto tai pari. Se on heille itsestään selvää.

Köyhille se on ylellisyyttä. Ei voi valita ostaako auton ja minkä hintaisen. Tai ainakin on varaa vain vanhaan autoon, joka joko toimii tai ei.

Ja usein ei ole varaa bensaan kun pitäisi lähteä johonkin reissuun.

Lasken itseni hyvätuloiseksi ja perheemme keskituloiseksi, mutta tietenkään meillä ei ole autoa!  Ymmärrän, että joissain paikkakunnilla auto on (lähes) välttämättömyys, mutta samaan aikaan on outo oletus, että kaikilla ei-köyhillä perheillä olisi auto.

Vierailija
548/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapsena kävin lomalla mummolassa ja joskus tädin luona Helsingissä. Pari kertaa pääsin Lintsille, niillä Seura-lehden kupongeilla. Rahankäyttöä seurattiin tarkasti ja opin jo pienenä, ettei kaiken kivan tarvitse maksaa aina.

Samalla tavalla säästeliäästi elän edelleen ja rahat on riittäneet aina. Joskus tulot olleet enemmän ja joskus vähemmän. Töitä olen tehnyt aina, laidasta laitaan. Kuten vanhemmatkin.

Tuolla valituksella siirrätte nuo asenteet lapsille samalla kun tottuvat siihen, että työssäkäynti ei ole se normaali. Todella huono esimerkki ja karhunpalvelus. Ei tämä järjestelmä tule kestämään pitkään, teidän lasten pitäisi oppia, että elintaso saavutetaan ahkeruudella ja työnteolla. Ei elämässä voi odottaa käsi ojossa rahaa muilta.

Vierailija
549/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhän elämä olisi samanlaista kuin hyväosaisellakin, kuka viitsisi tehdä enää töitä? Suurin osa hyväosaisistakin on opiskellut, paiskinut töitä ja edennyt urallaan juuri siksi, että olisi sitten mistä valita. 

Jos töitä paiskimalla rikastuu, miksi niin moni niska limassa raatava siivooja tai lähihoitaja on köyhä?

Ovat jostain syystä valinneet/päätyneet huonostipalkatuille naisvaltaisille aloille. Itse olen lukiossa tehnyt ratkaisun, että minusta ei tule sairaanhoitajaa vaan suuntauduin miesvaltaiselle alalle. Valmistuin ja työttömyysjakson jälkeen sain töitä. Olen tehnyt töitä nyt kymmenen vuotta ja siinä ohessa opiskellut 2 tutkintoa lisää.

Vierailija
550/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaiset (narsistit) eivät tule ikinä ymmärtämään mitään köyhän, huono-osaisen elämästä. Välttäkää niiden seuraa viimeiseen asti, jättäkää tikahtumaan omaan erinomaisuuteensa ja materiaansa. Jos ei olis köyhiä olemassa(heidän märkäuni)miten sitten tuntisivat ehtymätöntä ylemmyydentuntoaan ja kelle jakelisivat naiveja, tietämättömiä "neuvojaan"?

Ja nämä empatiakyvyttömät kuspäät on tosiaan itse aina niitä pahimpia ruikuttajia, kun joku kaunis päivä itse sairastuvatkin/joutuvat työttömäksi jne.,kyllä ollaan käsi ojossa mankumassa kaikki mahdolliset tuet ja avut itselleen(nähty mm. koronan aikaan ja itse olen nähnyt niin monta muutakin tapausta jo aiemmin)

Ja näyttää toisaan näilläkin ryysyistä rikkauksiin-tylyttäjillä unohtuneen äkkiä miten onni on ollut myötä, kun se on onnistunut, ja missä olisivatkaan, jos olisivatkin vaika sairastuneet tai joutuneet onnettomuuteen ja työkyky olisikin tuhottu edes osin...Olisko opiskeltu silti vaan menestyksekkäinä hyvä tutkinto, painettu töitä ja hankittu talot ja perhe jne. Mutta kuolemattomana ja ikuisesti turvassa epäonnelta- illuusiossa on niin kivaa elää ja arvostella "alempiaa"...

Itse itsesi alennat katkeralla purkauksellasi. Yleensäkin on tyhmää tuoda esiin yksityiskohtaisia erityistapauksia  - eli kun puhutaan köyhyydestä niin tuodaan sairaudet ja onnettomuudet kehiin. En usko että kukaan kohdistaa arvosteluaan köyhien valinnoista sairauden tai onnettomuuden vuoksi köyhyyteen "pakotetuille". Kyllä monet köyhyydestä valittavat ovat vallan kykeneviä työntekoon ja opiskeluun - nyt on kyse siitä. Omat typerät valinnat, oma-aloitteisuuden puute, näköalattomuus ja tavan vuoksi valittaminen ja märinä - niitä tapauksia on aivan tarpeeksi, jotta nämä moitteet on oikeutettuja. Itsekin köyhästä, väkivaltaisesta alkoholistiperheestä ja -suvusta ponnistaneena tiedän mitä se vaatii ja kyse ei ole mistään "onnesta" vaan omasta päätöksestä valita toisin. Ei se helppoa ole, muttei mitenkään mahdotontakaan. Ja koskee kaikkia TERVEITÄ yksilöitä. 

Vierailija
551/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja monet vielä ylpeilevät asialla. Korostetaan, miten vähällä tullaan toimeen ja miten paljon jää säästöön.  On tietysti järkevää säästääkin, mutta elämän pitäisi kai olla kuitenkin elämistä varten. Vai onko se sitten kuolinvuoteella ihana muistella, kuinka kiva oli kituutella, vaikka ei ollut edes tarvis.

Nykyajassa on vain se ongelma, että ei voi tietää koska se tarvis tulee. Työttömyys, jopa pitkäaikainen sellainen, voi olla vain kuukauden päässä. Silloin voi alkaa veetuttamaan jos on elänyt täysillä kulutusyhteiskunnassa.

Vierailija
552/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole köyhyyttä. On vain suhteellista köyhyyttä eli naapurilla on enemmän.

Töitä tekemällä harvoin rikastuu, mutta lähtökohta on, että jokainen kykenevä elättää itsensä ja lapsensa. Ja kyllä on ihan reilua, että töissäkäyvällä on enemmän, kuin kotona oleskelevalla. Mikä järki työssäkäynnissä muuten olisi?

Nykyiset tuet ovat liian korkeat, jos on varaa olla ottamatta töitä vastaan. Pk-seudulla on töitä kaikille halukkaille.

Vierailija
553/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole köyhyyttä. On vain suhteellista köyhyyttä eli naapurilla on enemmän.

Töitä tekemällä harvoin rikastuu, mutta lähtökohta on, että jokainen kykenevä elättää itsensä ja lapsensa. Ja kyllä on ihan reilua, että töissäkäyvällä on enemmän, kuin kotona oleskelevalla. Mikä järki työssäkäynnissä muuten olisi?

Nykyiset tuet ovat liian korkeat, jos on varaa olla ottamatta töitä vastaan. Pk-seudulla on töitä kaikille halukkaille.

Köyhyyttä on kahdenlaista: absoluuttista ja suhteellista. Suomessa siis ON köyhyyttä.

Työssäkäynnillä pitäisi olla muutakin merkitystä kuin raha. Kertoo paljon (ja varsin negatiivista) yhteiskunnan arvoista, jos se (siis valtaosa ihmisistä) on oikeasti sitä mieltä, että ainoa syy käydä töissä on raha.

Vierailija
554/611 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhille tarjotaan vaikka mitä tuettuja lomia lähes ilmaiseksi. Moni tuntemani köyhä ei halua yhtään nähdä vaivaa minkään asian muuttamiseksi. Jos ehdottaa tai antaa jotain, kaikkeen suhtaudutaan kielteisesti. Kaiken pitäisi olla priimaa ja uutta ja ilmaista. Monella on myös asennevamma! Vaikka sitä ei saisikaan ääneen sanoa. Totta se kuitenkin on.

Kyllä minä köyhänä otin kiitollisena ilmaiset marjat ja omenat vastaan sukulaisilta, lahjoituksena huonekaluja ja lastentarvikkeita ja -vaatteita, ja näin sai säästettyä rahaa muuhun. Kun näkee vaivaa ja käyttää mielikuvitusta, moni asia on mahdollista!

Minä ajattelin hakea tuettua lomaa. Ne olivat kaikki useiden satojen kilometrien päässä kotoani, eikä minulla ole autoa. Junaliput olivat niin kalliit jo yhteen suuntaan, että se siitä. 

Itselläni ei ole sukulaisia, ei edes perhettä elossa. Ei ole kukaan tarjoamassa marjojaan tai muutakaan satoa. Kirpparilta ostan toki itsekin mahdollisimman paljon, ja lahjoituksia olen myöskin saanut. 

Sanopa edes suurinpiirtein matka joka pitäisi kulkea ja kipuraja, jonka olet valmis pulittamaan, niin etsin sinulle.

Tämän kesän osalta ne lomat ovat menneet jo. 

Muutenkin absurdia tulla jankkaamaan aiheesta- onko noin vaikea uskoa, että kaikki eivät pääse tuetuille lomille, syystä tai toisesta? 

No autetaan sua sitten ensi vuodelle ja ollaan hyvissä ajoin?! Eikö? Niinpä. Olet juuri loistava esimerkki siitä, että selityksiä ja valitusta piisaa, mutta ei mitään intoa pyrkiä aktiivisesti ratkaisemaan ongelmia. Tätä juuri tarkoitin.

Tämä hyväosaisten tuetut lomat-jankkaaminen on ihan naurettavaa. Kinaavat, että kyllä niihin nyt on varaa mennä ja matkat ei maksa paljoa, on vaan taas sitä köyhien saamattomuutta.

Ketjun aiheena on juuri, että köyhät haluaisivat mennä lomalla jonnekin kuin vain kävellä omilla nurkilla. Jos vain olisi varaa. On täysin absurdi ajatus, että köyhät eivät muka menisi. Miltei jokainen köyhä lähtisi viikoksi lomapaikkaan, usein kauniin järven rannalle.

Siellä olisi ohjelmaa, muita ihmisiä ja täysi ylläpito.

Miten tässä on nyt niin vaikea käsittää, että raha on se este?

Vaikka on kuinka tuettu loma, niin silti siihän tarvitaan rahaa

Usein niin paljon, että ei kaikilla ole varaa mennä. Uskokaa se jo nyt.

Miksi ihmeessä ei köyhä sinne menisi. 😮

No lue hyvä ihminen tuokin ketju loppuun! Miten tuokin kaikki päättyi? Kaikki on niin vaikeaa ja hankalaa ja mahdotonta, vaikka toinen ihminen tekisi mitä auttaakseen.

Kuule, on hurja määrä köyhiä, jotka eivät mene, koska ei jaksa/pysty kävelemään bussipysäkille, ruoka on pahaa, petivaatteet väärän väriset, seura on perseestä, sää on kurja, mitään ei voi mistään tietää ja googlettaminen ylivoimaista.

Tämä on voitava myöntää, ennen kun voimme keskustella asioista rehellisesti. Missään nimessä kaikki köyhät eivät ole, sitä en sano, mutta liian moni on.

Kovin paljon näyttää köyhiä ystäväpiiriisi kuuluvan. Kerrohan kuinka monta köyhää itseasiassa todellisuudessa kuuluu tuttavapiiriisi? Siis tunnet heidät niin hyvin, että voit tuollaisen luonnehdinnan tehdä.

Vai onko pelkää oletusta, perustelet yhden tai kahden ihmisen perusteella. Vai onko niin, että olet hyvin ennakkoluuloinen.

Itse tunnen monta köyhää, olen itsekin. En tunne oikeastaan yhtään tuonkaltaisen luonteen ja käytökseen omaavaa. Miltei kaikki ovat pienistäkin asioista iloisia ja tyytyväisiä. Saatikka suuremmista, kun niitä joskus on.

Tuntuu hyvin oudolta, että köyhät marisevat kun pääsisivät lomapaikkaan. Ja usein juuri se, että joskus pääsee muiden ihmisten seuraan ja saa hyvää ruokaa monta kertaa päivässä on ilo ja virkistää mieltä.

Hyvin kummallista, etteikö olisi.

Olemme miehen kanssa taustoiltamme vaatimattomista lähtökohdista ponnistaneet, joten kyllä tunnetaan hyvin useampia tuollaisia henkilöitä. Ja kuten sanottu, kaikki eivät tietenkään ole sitä mitä kuvasin. Mutta moni kylläkin on. Mikään ei kelpaa, eikä mitään koskaan itse mahda millekään....

Vierailija
555/611 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vakityö ja hyvät tulot ja teen silti käsitöitä yms myyntiin. Viime joulukuussa kävin parissa myyjäisessä myymässä tuotteitani ja rahaa tuli 2300 e. Siitä kassasta on ollut kiva käyttää ns. ylimääräistä rahaa erilaisiin hankintoihin jne.  Köyhällä olisi aivan samat mahdollisuudet tienata ne joululahjarahat ja vaikka kesälomarahatkin jos vaan vähän viitsisi lotkauttaa evää ja käyttäisi mielikuvitusta sen ainaisen valittamisen sijaan. Ja ennen kuin joku alkaa ulisemaan, että tarvii sitä olla materiaaliakin, niin suurin osa tarvikkeista tuli ihan ilmaiseksi luonnosta tai sitten ihan parilla eurolla kaupasta. Kun vähän suunnittelee etukäteen ja ostaa sesonkialeista kaikennäköistä käyttökelposta, lankaa, askartelutarvikkeita yms. niin pikkurahan voi laittaa poikimaan todella  helposti. Ja minä teen tätä työssäkäynnin ohessa, työttömällä vähävaraisella ei muuta olekaan kuin aikaa, jonka voisi käyttää hyödykseen eikä pelkkään makoiluun.

Toisaalta, mulla on vielä suurin osa näistä rahoista tallessa, köyhä taloudenpitoa osaamaton olisi varmaan ostanut jonkun kalliin turhakkeen, kun kerran on rahaa ja sitten olis taas valiteltu kun ei oo mitään mihinkään.

Onko sinulla oikeasti sellainen käsitys, että työtön voi ihan noin vain myydä tekemiään käsitöitä ihan kuin työssäkäyvä ihminen? Siis ilman, että siitä tulee mitään sanktioita/tulojen menetyksiä?

Olen vuosia halunnut perustaa oman verkkokaupan, jossa myisin tekemiäni käsitöitä. (Ja toki voisin myydä niitä muuallakin). Ei ole käytännössä mahdollista, koska silloin  minun pitäisi elättää itseni täysin näillä tuloilla enkä pidä sitä realistisena vaihtoehtona. Olisi kuitenkin kiva saada osa toimeentulosta (kuten esim. osa-aikaiset ansiotyössä olevat saavat soviteltua päiväraha). Mutta ei käy, TE-toimistosta ihan selkeästi sanottu. Yrittäjä on yrittäjä, vaikka et mitään tienaisi, tukia ei sen jälkeen tipu.

Ja onhan näitä aina silloin tällöin lehdissäkin, miten joku on menettänyt työttömyyspäivärahansa, kun TE-toimistossa on katsottu yrittäjäksi, vaikka käytännössä kyseinen henkilö ei ole saanut yritystoiminnastaan mitään rahaa tai joitain hiluja.

Tämä järjetön byrokratia on yksi syy, miksi kannatan perustuloa. Minusta tulisi osa-aikainen yrittäjä saman tien. Nyt sairastan keskivaikeaa masennusta osittain tämän takia. En ymmärrä, miksi ihmisten kädet pitää sitoa ja lannistaa tällä tavalla.

Lähtökohta yrittäjän työttömyysturvassa on se, että päätoimisena yrittäjänä työskentelevä henkilö ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Sivutoimiselle yrittäjälle voidaan kuitenkin maksaa niin sanottua soviteltua (=pienempää) päivärahaa."

Tuo on käytännössä aika kinkkistä. Olennaista on yritystoimintaan käytetty aika, ei siitä saatava raha (lukee ihan työkkärin sivuillakin). Ilmeisesti esim. verkkokaupan pyörittäminen katsotaan sen verran aikaa vieväksi hommaksi, että mahdollisuutta kokoaikaiseen työn vastaanottamiseen (mikä on työttömyysetuuden saamisen edellytys) ei ole.

Ja ylipäätään, jos väkerrät jotain käsitöitä kotona, niin miten todistat sen, miten paljon siihen menee aikaa? Ja joka tapauksessa kaikki käsitellään TE-toimistossa tapauskohtaisesti (eli oikeastaan ainakin jossain määrin mielivaltaisesti) etkä tiedä ennakkoon ratkaisua. On siis vain otettava se riski, että ainakin selvityksen ajan olet kokonaan ilman rahaa, et maksa vuokraa etkä laskuja jne.

Ja mulle on ainakin useampi virkailija työkkäristä sanonut tässä parin kolmen vuoden aikana, ettei onnistu tai että ei missään nimessä kannata.

Vaikka muuten ei muka ole voimavaroja tehdä mitään, niin kumman paljon löytyy bensaa tekosyy-generaattorin pyörittämiseen.

Vierailija
556/611 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka muuten ei muka ole voimavaroja tehdä mitään, niin kumman paljon löytyy bensaa tekosyy-generaattorin pyörittämiseen.

Tämän ketjun ensimmäiselle: Sulla on omaa metsää, eikös niin? Nimittäin luonnonmateriaalien keräily EI KUULU JOKAMIEHENOIKEUKSIIN: Sammal, jäkälä, varvut, kävyt ja oksat elävissä puissa, havut. Vain maahan pudonneita risuja ja käpyjä voit ottaa, mutta pelkästään niistä tuskin askartelit mitään 2300 € arvosta?

Aivan törkeää ja edesvastuutonta jaella tällaisia neuvoja!

Vierailija
557/611 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka täällä kehtaa sanoa että köyhyys on oma vika, olisi kiva nähdä miten he raivaavat tiensä huipulle kun ensin on koko peruskoulun ajan kiusattu ja sairastunu vakavaan masennukseen sen takia, yrittänyt itsemurhaa, ja ihmeen kaupalla alkanut toipuminen. Kun vihdoin on kunnossa, opiskellut ammatin, mutta jostain syystä vakitöihin ei pääse vaikka hakee, niin ei se ole ihmisen oma vika että on köyhä. Kaikilla ei myöskään ole rikkaita vanhempia jotka tukee opiskelussa. Muistan kun 80e opintotuesta ostin lukiokirjat, tavoitteet oli yliopistossa mutta elämä ei mee niinku nää kamalat köyhien kyykyttäjät luulee.

Ne jotka täällä valittavat köyhyydestä, olisi kiva nähdä miten he tulisivat toimeen Filippiineillä katulapsina. Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan kateellisia valittajia joille ei riitä mikään

Totta osin. Suomen köyhät on paremmassa asemassa kuin köyhät maissa, joissa ei makseta esim. toimeentulotukea tai asumistukea lainkaan. Monissa kehittyneimmissäkin maissa, vaikka olisi töissäkin, ei kuukausipalkka ole yhtä hyvä kuin tuet kk-tasolla Suomessa.

Kyllä köyhällä on vaikeaa missä vaan, mutta suomessa pysyy hengissä ja on katto pään päällä. Tarkoitushan onkin että valtio tukee tuilla vaikeiden aikojen yli ja tukee ihmisen opiskelu ja työllistymismahdollisuuksia. Tottakai jokaisen omalla vastuulla on sitten se varsinainen ponnistaminen opiskeluihin, työelämään ja yrittäjyyteen. Vaikka joillakin oletus tuntuu olevan, että kaikki pitäisi tulla automaationa eteen jostakin.

Eikä koske sinua jota kiusattiin koko elämä ja sairaus vei työkyvyn ja mielenterveyden. Tuilla eläminen ei ole herkkua ja vaikeaa on varmasti. Enkä oleta että pystyisit samaan kuin muut.

Vierailija
558/611 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulutaan hyvätuloiseen osuuteen. On talo ja auto yms. elämän lisukkeet, koskaan ei tarvitse rahapulan takia miettiä voiko jotain kaupasta ostaa tai voiko jonnekin lähteä. Silti tähän pääseminen on vaatinut töitä. Molemmat ollaan tehty töitä teini-ikäisestä lähtien, on jaettu lehtiä, tonnilla töihin, kaupan kassalla istuttu eli käytännössä tehty kaikkea mahdollista paskaduunia heti ja aina kun töihin vaan on päässyt, palkasta viis. Siinä sivussa suoritettiin opinnot.  Ahkeruus on palkittu. CV:ssä ei ole työttömän luuserin leimaa, vaan ahkeran ihmisen, jolle työt kuin työt kelpaavat vaikkei ole sitä omaa alaakaan ollut joka kerta. Niinpä se töihin pääsy ei ole koskaan ollut ongelma. Nyt toki ollaan vuosia oltu omalla alalla ja urallakin edetty ja näkyyhän se palkassa ja elintasossa.  Ja totta helvetissä nautitaan oman työn hedelmistä vailla omantunnontuskia. Tämä elintaso on itsesaavutettu, koska ei jääty itkemään nurkkiin, jos rahaa ei ollut. Työn suhteen ei koskaan nirsoiltu.

Se mikä on huomattu, niin moni vähävarainen kuitenkin elää leveämmin. Joka lähtöön on osamaksulla osteteltu uusinta kännykkää, autoa, nettitilauksia velaksi jne. Tupakka palaa huulessa ja loput rahat menee lähikapakkaan. Sitten taas voivotellaan, kun ei ole rahaa. Paras neuvo, säästä ensin, osta sitten käteisellä.  Osta vain sellaista, jota tarvitset ja joka kestää.  Puhelimen ei tarvitse olla uusin iPhone, että sillä voi soittaa ja selata nettiä. Jos jää vaan himaan haisemaan ja perustelee sitä, että "kun ei ole oman alan töitä tarjolla" niin voin vakuuttaa, ettei kukaan sinne sängynpohjalle tule minkäänlaisia töitä tarjoamaankaan. Työ on muuten parasta lääkettä mielenterveydelle, säännöllistää elämänrytmiä ja tarjoaa sosiaalisia kontakteja ja mahdollisuuden edetä elämässään.  Ja lapsuuteen vetoaminen on vaan turha tekosyy peitellä omaa saamattomuuttaan. Minä olen vähävaraisesta perheestä ja koulukiusattu. Ei estänyt mitään myöhemmässä elämässä.

Tämä tekstikin todistaa jälleen kerran, että ei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä päästääkseen elämässään eteenpäin. Taitaa olla vain avuksi, ettei ole liian älykäs ja elämää laajemmin ymmärtävä. Sen kuin vain mennä porskuttaa omalla kapealla raiteellaan määrätietoisesti eteen päin, niin tulosta syntyy.

Toisaalta lohduttavaa, mutta toisaalta helkkarin masentavaa. Ainakin minun tuntemillani köyhillä on mitä ilmeisimmin aivan liian korkea ÄO.

Makaa sinä toki ylivertaisine älynlahjoinesi siellä himassa kaljaa siemailemassa ja plösöönny päiviisi. Kyllähän se kantakapan askanjauhanta sitä elämäm koulun laajempaa ymmärrystä tarjoaa. Ei meidän tarvitse olla ruudinkeksijöitä siihen, että perheen tulot on lähemmäs 200 ke /vuodessa. Riittää ihan tavalliset it- ja akateemisen alan työt siihen.

Jos akateemisen alan sisällön- tekstintuottaminen on tätä luokkaa niin minä olen sitten vissiin tohtorisihminen.

Turha moittia toisten älynlahjoja kun omatkin eväät ovat köyhät. Ei teidän tarvitse olla ruudinkeksijöitä ja taatusti sitä ette kyllä myös ole.

Rahantienaamiseen ei todistetusti vaadita älynlahjoja.

Eri.

” Rahantienaamiseen ei todistetusti vaadita älynlahjoja.”

No jos noin on niin miksi täälläkin niin moni on vastentahtoisesti pienituloinen ja köyhä? Jos rahaa pystyy tekemään hölmökin, niin kuinka helppoa se sitten onkaan teille älykkäille ja lahjakkaille työttömille, pienituloisille ja köyhiksi itseään kutsuville?

Eri

Vierailija
559/611 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalta taitaa taas unohtua, että se "sohvalla makaava" työtön ei ole automaattisesti samanlainen ihminen kuin sinä parempi kansalainen, joka käyt töissä: siinä missä sinulta käy näppärästi käsitöiden teko tai marjojen poimiminen, työtön voi vihata koko puuhaa. Et varmaan itsekään kovin suurella intohimolla tekisi käsitöitäsi, jos hommaa inhoaisit? 

Minulla on heikko hienomotoriikka, on aina ollut. Käsillä tekeminen on vaikeaa, kynäote virheellinen vieläkin nyt aikuisena. En mm. osaa syödä puikoilla, vaikka tajuan kyllä miten ne tulisi asetella. Käsitöiden tekeminen on asia, jota välttelen vimmatusti. Tällä ei ole mitään tekemistä laiskuuden kanssa, kunhan vaan tunnistan että minun lahjakkuuteni ovat muualla. 

Vaikka teoriassa mahdollisuudet ovat samat kaikille, asia ei ole ihan niin yksinkertainen kun sitä tarkastellaan enemmän. Hyväosaiset tykkäävät selittää miten juuri he ovat olleet niin fiksuja että ovat nousseet vaikeistakin asetelmista "oman onnensa sepäksi". Mikäs siinä, sankaritarinoita on kiva kuunnella. Pitäisi kuitenkin muistaa, että sillä on aika vähän älyn kanssa tekemistä, millaisiin olosuhteisiin syntyy ja millaiseksi ihmiseksi kasvaa. 

Mitä tulee siihen, että köyhät käyttäisivät rahansa huonosti, niin haluaisin muistuttaa yhdestä asiasta: lamavuosina toimeentulotuki oli nykyrahassa n. 400€. Nyt, kolmekymmentä vuotta myöhemmin, se on vajaa 500€. Ovatko muut kustannukset nousseet vain tuon verran? Niin, eivät ole. Miten sinä pärjäisit palkallasi, jos se olisi noussut samaan tahtiin? Mieti hetki. 

Tuo tuki on tietysti vain osa siitä mitä kaikkea muuta saa. Ja siihenkin nähden, että sen eteen ei tarvitse tehdä yhtään mitään, on se aikamoinen summa silloin kun kyse on ihmisestä, joka kykenisi antamaan jotain vastinetta yhteiskunnalle.

Tuo summa on se, joka pitää jäädä yksinasuvalle suomalaiselle vuonna 2020. Joo, sen lisäksi saa ainakin asumistukea, mutta se on korkeintaan 80% vuokrasta eli ei sellaisenaan riitä vuokraan. Kelankin elätillä on omavastuu vuokraansa koskien, harvalla jää se vajaa 500€ eurolleen. 

Kelan etuuksien veroprosentti on muuten 20%, myös alimman tason tuista. 

Varmasti ihanneyhteiskunnassa jokainen voisi tehdä jotain hyödyllistä muiden eteen (ja itsensäkin). Tässä yhteiskunnassa vaan on enemmän työttömiä kuin työpaikkoja, ja lisäksi tutkitusti vammaiset sekä vajaakuntoiset eivät kelpaa työmarkkinoille (Yle teki tätä koskien juuri jutun). Itsekin olen mielenterveysongelmaisena koittanut vuosi toisensa perään löytää edes osa-aikaista työtä, mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Todella mielelläni tekisin jotain päivisin, en minäkään nauti tästä kotona istumisesta! Vaan kuka palkkaa ihmisen, jonka työhistoria on puhdas nolla, opiskelut jääneet mielenterveyssyistä kesken jo nuorena jne.? 

Työttömät eivät pääsääntöisesti saa käsittääkseni toimeentulotukea, vaan ensisijassa muita etuuksia?

Miksi et tee vapaaehtoistyötä tai opiskele? Se voisi edesauttaa myös työllistymistä eikä nykyään ole este työttömyystukien näkökulmastakaan... Miksi istut kotona, kun voisit olla lukemassa vanhuksille tai viemässä vammaista lenkille tai auttavassa puhelimessa??

Työttömät voivat tosiaan saada esim. työmarkkinatukea, päivärahaa ym. Mutta koska tosiaan alimman tason tuistakin menee se 20% vero, monella se summa on sen jälkeen niin pieni, että on oikeutettu toimeentulotukeen (ns. täydentävä toimeentulotuki). 

En tee vapaaehtoistyötä, koska minulla menee kaikki energia itsestäni huolehtimiseen. En koe olevani paras mahdollinen ihminen tukemaan toisia, kun oma tilanne on mitä on. On mielestäni törkeää että kirjoitat noin, syyllistäen minua siitä etten käytä aikaani muiden eduksi. En todellakaan ole siinä kunnossa, että voisin neuvoa muita auttavissa puhelimissa kun itsekin olen vähän väliä osastolla hoidossa. 

Mikä saa ihmisen noin empatiakyvyttömäksi? Vai kuulutko siihen sukupolveen, joka ei "usko" mielisairauksiin? 

Peruspäivärahasta jää noin 500€ verojen jälkeen, asumistukea saat 80% vuokrasta ja siihen toimeentulotuki päälle, 500€. Tämä tekemättä mitään. Ja sitten valitetaan.

Onko sinulla mennyt sekaisin nyt jotain? Tuosta tulee yhteensä tonni, ja sitä summaa ei perustyötön saa. Summa on edelleen se 500€. 

Vierailija
560/611 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

⬆️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme