Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien kesälomailua koskevasta keskustelusta näkee taas, ettei moni hyväosainen ymmärrä köyhän perheen arkea lainkaan

Vierailija
10.07.2020 |

Taas tuli vastaan Facebookissa keskustelu, jossa hyvätuloiset kehuskelivat, että ei heidänkään tarvitse kulkea kesää huvipuistoissa ja vuokramökeillä vaan ovat mieluusti kotona koko perheellä, käyvät retkillä ja kirjastossa tai vievät lapset maalle mummolaan.

Tässä on monta asiaa, mitä monet hyväosaiset tai normaalituloiset ihmiset ymmärrä köyhän perheen elämästä laisinkaan:

1. Hyväosaisella on mahdollisuus valita, onko kotona vai huvipuistossa. Hyväosaisen kotiin jääminen tarkoittaa rahan säästymistä - köyhällä taas ei ole mahdollisuutta edes valita, koska rahaa ei kerta kaikkiaan ole.

2. Hyväosaisen kodista löytyy pleikkarit, trampoliinit, grillit, puolapuut, mönkijät, paljut... Ei välttämättä kaikkea tätä, mutta yleensä enemmän tilaa ja tekemistä sekä usein myös oma piha. Ei vertaudu ihan vuokra-asuntoon neuvostoaikaisessa kerrostalokompleksissa.

3. Hyväosaisen normaaliarki voi olla töistä harrastuksiin ja aktiviteetteihin juoksemista, jolloin lomalla kotona hengähtäminen on koko perheen laatuaikaa. Köyhä perhe saattaa olla kotona normaalistikin koko ajan.

4. Monellakaan köyhällä lapsiperheellä ei ole mummolaa tai sukulaisia maalla, saaristossa, mökillä tms. mihin voisi lapset saada kesällä. Köyhyys tuppaa periytymään ja sairastuttamaan, joten lasten mummola voi hyvinkin olla vielä pienemmässä kerrostaloasunnossa tai isovanhemmat jo manan mailla tai monisairaita/alkoholisteja/pienituloisia hekin, jolloin mummolassa ei ole varaa ruokkia lapsia sen enempää kuin kotonakaan.

Listaa voisi vielä jatkaa.

Itse olen ollut koko ikäni köyhä, ensin köyhän perheen lapsi ja sitten pitkään köyhä opiskelija ja pätkätyöläinen. Nyt on meneillään ensimmäinen loma, kun voi käydä lasten kanssa vaikka kahvilassa ilman että koko kuukauden budjetti kaatuu siihen, ja onhan tämä nyt aivan erilaista henkisesti kun on varaa valita, mitä tekee. Olen suunnattoman kiitollinen omasta tilanteestani.

Monikaan ei ymmärrä, että köyhät perheet ovat kotona ja käyvät kirjastossa, eväsretkillä, uimarannoilla jne. kun ei ole muita vaihtoehtoja. Kun siellä kirjastossa käydään vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen, viikosta toiseen eikä elämä ole juuri koskaan mitään muuta, se ei millään tavalla vertaudu niiden lapsiperheiden arkeen, jossa koronavuosi ja kesäloma ovat olleet ihanaa laatuaikaa lasten kanssa kotona ja huvipuistolomat voidaan hyvillä mielin jättää tämän kerran väliin.

Köyhyydessä yksi pahimmista asioista on valinnanvaran puute. Köyhä ei saa lomaa köyhyydestään.

Kommentit (611)

Vierailija
21/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes perhettä(kiitos köyhyyden),mutta pisti kyllä silmään tuo "mieti ajassa taaksepäin mitkä valinnat johtivat nykyisyyteen"eli jos olisin "valinnut"jättää syntymättä rutiköyhään, moniongelmaiseen narsistiperheeseen pahoinpideltäväksi, jättänyt olematta koulukiusattu ja varsinkaan en sairastuntu jo lapsena loppuelämäseni, olisin nyt menestyvä ja rikas?! No, ties vaikka, ei se silti varmaa olis, koska elämässä ei ole mikään ikinä varmaa ja pysyvää(paitsi joidenkin kusipäisyys ja ahneus, näköjään), ei näköjään esim. koronakaan opettanut mitään.

Vierailija
22/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on selvää, ettei kaikilla ole samanlaisia vaihtoehtoja lomillaan, kuten ei muulloinkaan. Mitä oikein aloituksellasi haet?

On köyhempiä ihmisiä ja on rikkaampia ihmisiä. Monet hyvätuloisetkin ovat joskus olleet köyhiä.

Ei rikkaampien lomailu ole köyhiltä pois. Ymmärrän että harmittaa, kun ei voi tehdä mitä haluaisi, vaan vain ilmaisia tai lähes ilmaisia juttuja, mutta jos on kovin pienituloinen niin asiahan nyt vain on niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaisuus on oma valinta. Sen eteen on opiskeltu, tehty töitä ja joskus tehty valintoja, jotka eivät ole tuntuneet mukavilta. Siksi nyt voi valita huvipuiston tai metsäretken välillä.

Katso omaa elämääsi taaksepäin ja mieti, mitkä toisenlaiset valinnat olisivat antaneet sinulle paremman nykyisyyden. Kerro ne lapsillesi, että edes he eivät putoaisi samaan ainaisen valituksen kuiluun.

Niinpä, oma valinta ja kovan työn tulos, esim. Suomen rikkaimmat henkilöt ovat osanneet syntyä rikkaaseen sukuun.

Vain Suomen rikkainko on se ainoa hyväosainen? Katso huviksesi veroluetteloa ja huomaat, että meillä on aika lailla hyvätuloisia, joilla vanhemmat oli aikanaan huutolaislapsia.

Tuo on muuten köyhien ikuinen valituksenaihe: kun toiset syntyi rikkaiksi, minä en. Entä sitten? meillä on myös liuta rikkauteen syntyneitä, jotka on mokanneet raskaasti.

Vierailija
24/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Synnyin työläisperheeseen ja olen suvun ensimmänen ja edelleenkin ainoa ylioppilas. Oli lama ja molemmat vanhemmat työttöminä. Lukioon muutin toiselle paikkakunnalle. Vanhemmat eivät avustaneet joten päivän ainoa ateria oli koulussa saatu + näkkäriä ja makaroonia kotona. Päätin menestyä. Menin yliopistoon ja nostin maltillisen lainan. En syönyt edes 2,40 maksavaa opiskelijalounasta vaan omia eväitä halvemmalla. Eka työ oli palkkatuettu harjoittelu mistä ei maksettu paljon pas*aakaan. Maksoin lainan pois ja sitkuttelin halvalla. Siitä pikkuhiljaa koko ajan parempiin hommiin. 

Nyt on millä mällätä. No, oliko kultalusikka suussa ja isin bemari? Kuka tahansa voi tehdä saman jos VIITSII sen sijaan että inisee. 

Vierailija
25/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tässä korona karanteenissa. Työssäkäyvät keski-tai suurituloiset ja usein vielä omakotiasujat tai mökin omistavat hehkuttivat kuinka ihanaa on kun saa olla kotona. Tai mökillä.

Heillä on työt, jossa ehkä matkustamista ja paikasta toiseen liikkumista ja paljon ihmisten tapaamista, harrastukset (salilla oltiin jopa 5 kertaa viikossa tms.), lasten harrastukset ja viennit, mahdolliset luottamustoimet, jne. Koko ajan mennään ja aikataulutetaan elämää, kotona vain suunnilleen nukutaan.

Kyllä varmaan silloin onkin ihanaa olla rauhassa kuukausi, pari kotona. Kun tietää, että taas kuitenkin pääsee palaamaan siihen entiseen, monipuoliseen elämäänsä.

Köyhällä on koko ajan sitä kotona kököttämistä. Kirjasto, uimahalli ja kirpputori henkireikä, nekin oli koroneristyksen ajan kiinni.

Pienet ympyrät olivat vieläkin pienempiä. Ja jatkuu edelleen, vaihtoehtoja ei paljon ole.

Se vaihtoehdottomuus valinnoissa on se suuri ero. Sitä eivät monet ymmärrä lainkaan, tai eivät ole ymmärtävinään.

Eli ei saisi iloita siitä, että voi olla etätöissä ja mökillä??? Mistä sitten voi iloita, koska aina on joku joilla ei ole samaa onnea?

Vierailija
26/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaisuus on oma valinta. Sen eteen on opiskeltu, tehty töitä ja joskus tehty valintoja, jotka eivät ole tuntuneet mukavilta. Siksi nyt voi valita huvipuiston tai metsäretken välillä.

Katso omaa elämääsi taaksepäin ja mieti, mitkä toisenlaiset valinnat olisivat antaneet sinulle paremman nykyisyyden. Kerro ne lapsillesi, että edes he eivät putoaisi samaan ainaisen valituksen kuiluun.

On ja ei. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa, jos vaikka sairastuu. Vaatii myös paljon enemmmän ponnistaa paskoista lähtökohdista keskituloiseksi, kun syntyä kultalusikka suussa ja pitää yllä elintasoa.

Itse olen ponnistanut sieltä neukkukuutiosta alkoholistivanhempien luota keskiluokkaiseksi. Koulut kävin kunnolla ja kun muut biletti opiskeluaikoina, mä olin illat töissä. On tässä tuuriakin ollut, en sitä kiellä, mutta kyllä otan osan kunniasta ihan itselleni. Toki mä näin myös muunlaista elämää esim. kavereisen perheissä, joten tiesin että on muitakin vaihtoehtoja. Kaikilla ei näin ole.

Tiedostan kyllä, että milloin tahansa voi työttömyys, sairaus tms. kohdata. Siksi mä säästänkin koko ajan pahan päivän varalle. Ja nautin nyt kun ei ole rahasta niin tiukkaa. Eikä ole mitkään huipputulot, 2500e/kk ja miehellä suunnilleen saman verran. Kiva talo ja kivat harrastukset. Ei valittamista, mutta töitä tämän eteen on saanut tehdä.

Vierailija
27/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toikin kyllä nii ntotta, että monet vielä kettuilee köyhille/syrjäytetyille, että "sähän tykkäätkin olla kotonasi/yksin"jne. Juu, tottakai "tykkään", kun ei mulla ole vaihtoehtojakaan! Ihmiset hylkäävät, kun ei ole varaa tehdä mitään ikinä ja mennä muualle kuin sinne minne jaksaa kävellä/pyöräillä(jos ei oel varaa edes autoa pitää, mulla ei ole ainakaan).

Ja itse olen kyllä sen tyyppinen että viihdynkin pitkiäkin jaksoja kototnani ja yksin ja en kaipaa mitään extreme-viihdykkeitä, mutta AINA tätä samaa. Siinä on just se ongelma, ei ole vapautta valita ja poiketa edes JOSKUS harvoin niistä iänikuisista tylsistä pikkuympyröistään edes hetkeksi pois ja muualle.

Vierailija
28/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole edes perhettä(kiitos köyhyyden),mutta pisti kyllä silmään tuo "mieti ajassa taaksepäin mitkä valinnat johtivat nykyisyyteen"eli jos olisin "valinnut"jättää syntymättä rutiköyhään, moniongelmaiseen narsistiperheeseen pahoinpideltäväksi, jättänyt olematta koulukiusattu ja varsinkaan en sairastuntu jo lapsena loppuelämäseni, olisin nyt menestyvä ja rikas?! No, ties vaikka, ei se silti varmaa olis, koska elämässä ei ole mikään ikinä varmaa ja pysyvää(paitsi joidenkin kusipäisyys ja ahneus, näköjään), ei näköjään esim. koronakaan opettanut mitään.

Olet siis sitä mieltä, että koska lapsuutesi oli noin määrittävä asia, niin kaltaisiasi ei kannattaisi lainkaan kouluttaa tai auttaa, koska siitä ei ole mitään hyötyä? Pidän ajattelutavastasi, koska sillä säästettäisiin vuosittain miljoonia. Turha auttaa, koska tausta on ainoa, jolla on merkitystä.

Vierailija
29/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ja ei. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa, jos vaikka sairastuu. Vaatii myös paljon enemmmän ponnistaa paskoista lähtökohdista keskituloiseksi, kun syntyä kultalusikka suussa ja pitää yllä elintasoa.

Itse olen ponnistanut sieltä neukkukuutiosta alkoholistivanhempien luota keskiluokkaiseksi. Koulut kävin kunnolla ja kun muut biletti opiskeluaikoina, mä olin illat töissä. On tässä tuuriakin ollut, en sitä kiellä, mutta kyllä otan osan kunniasta ihan itselleni. Toki mä näin myös muunlaista elämää esim. kavereisen perheissä, joten tiesin että on muitakin vaihtoehtoja. Kaikilla ei näin ole.

Tiedostan kyllä, että milloin tahansa voi työttömyys, sairaus tms. kohdata. Siksi mä säästänkin koko ajan pahan päivän varalle. Ja nautin nyt kun ei ole rahasta niin tiukkaa. Eikä ole mitkään huipputulot, 2500e/kk ja miehellä suunnilleen saman verran. Kiva talo ja kivat harrastukset. Ei valittamista, mutta töitä tämän eteen on saanut tehdä.

Juuri tuosta syystä olet aina uhri. Koska tahansa voi osua sairaus tai maailmanloppu, mutta sitähänei yväosaiset ymmärrä.

Suurin osa köyhyyttä valittavista ei ole sairaita. Silti he ovat köyhiä, jotka selittävät köyhyyttä sairaudella.

Vierailija
30/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhän elämä olisi samanlaista kuin hyväosaisellakin, kuka viitsisi tehdä enää töitä? Suurin osa hyväosaisistakin on opiskellut, paiskinut töitä ja edennyt urallaan juuri siksi, että olisi sitten mistä valita. 

Jos töitä paiskimalla rikastuu, miksi niin moni niska limassa raatava siivooja tai lähihoitaja on köyhä?

Koska on alunperinkin valinnut alan, jossa on pieni palkka ja varsin pienet etenemismahdollisuudet. Sitä paitsi Suomessa on ainakin yksi työllään rikastunut lähihoitaja. Perusti aikoinaan hoivayrityksen ja myöhemmin myi yrityksensä jollekin näistä isoista konserneista. Eipä ole enää rahasta pulaa. 

Vierailija
31/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella. Onpa erikoista, että opiskelijalla, monen lapsen yh-äidillä, sairauseläkeläisellä tai muuten vaan pienituloisella ei ole rahaa tehdä lomillaan samaa kuin rikkailla.

Ihan puun takaa tuli tämä tieto.

Vierailija
32/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhän elämä olisi samanlaista kuin hyväosaisellakin, kuka viitsisi tehdä enää töitä? Suurin osa hyväosaisistakin on opiskellut, paiskinut töitä ja edennyt urallaan juuri siksi, että olisi sitten mistä valita. 

Jos töitä paiskimalla rikastuu, miksi niin moni niska limassa raatava siivooja tai lähihoitaja on köyhä?

Eivät osaa käyttää rahaa ja elämänhallinta hukassa. Lähihoitajan palkka on ihan ok, 2000-2500e jää kuukaudessa käteen, helposti saa sijoituksiin monta sataa kun tarkastelee rahan käyttöään.

Vierailija
33/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin minäkin nälässä opiskelijana, söin joka toinen tai kolmas päivä vaan yleensä, sit kun en meinanut pysyä pystyssä enää, oli pakko ostaa jotain halvinta mahdollista ruokaa. Luin kokeisiin ja menestyinkin aika hyvin nälästän ija sairaudestani huolimatta. Palkinnoksi valmistumisesta sain pitkäaikaistyöttömyyden, ison opintolainan maksettavaksi pelkästä työmarkkinatuesta ja tuon sairauteni pahenemisjaksoja, aliravitsemus ei ainakaan auttanut sairaudesta toipumisessa.

Mut joo, aina vaan omaa syytä, ku nei menesty ja ei ole vaan yrittänty tarpeeksi;) Näin Suomessa aina, tulee joku ryysyistä rikkauksiin huutamana omaa menestystarinansa näihin ketjuihin "toki vo isairastua ja joutua työttömäksi, mutta koska minä en,vaan menestyn vaan p**kasta lapsuudestani huolimatta, niin muut ei-meenstyvät valittavat vain turhaan ja laiskuss vaan syyn äsiihen"Jep.

Vierailija
34/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoko sairaus siis aina mukanaan köyhyyden? Aika moni hyväosaiseksi väitetty sairastaa kroonista sairautta tekemättä siitä isoa numeroa.

Vierailija
35/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme kaikki hyväosaisia. Se ei tarkoita samaa kuin hyvätuloinen tai keskituloinen vs. huonotuloinen.

Minä olen keskituloinen, mieheni huonotuloinen. On tosiaan oma piha, jossa kiipeilyteline ym. Lapsella on pari harrastusta, joihin menee yhteensä noin 200 euroa kuussa. Meillä on kaksi isokokoista koiraa, jotka syövät paljon ja joiden hoitolamaksut ovat melkoiset, jos olemme esim. 1-2 viikkoa reissussa. Tämä elintapa on oma valintamme. 

Meillä ei ole paljua, mökkiä, saaristolaishuvilaa, mummolaa, siirtolapuutarhaa tai muutakaan kesänviettopaikkaa. Olemme kotona. Tänä kesänä käymme museoissa ja kirjastossa kotikaupungissa ja sitten parin sadan kilometrin säteellä eläintarhassa, huvipuistossa ja kylpylässä. Miehellä ei ole lomaa, joten lapsen kanssa kahdestaan toteutamme nuo kesäretket. Rahaa ei ole ylimääräistä, sillä omakotiasuminen on kallista, kiinteistöverokin on 600 euroa, ja autojen ylläpitäminen siihen päälle nielee euroja.

Monena kesänä olen saanut säästettyä rahaa viikon ulkomaanmatkaan koko perheelle, mutta tänä kesänä se ei onnistunut, sillä sijoitin kerrankin itseeni: kävin kampaajalla, ostin uuden sängyn ja uuden polkupyörän ja aloitin uuden harrastuksen, koska lapsi on vihdoin se ikäinen, että pärjää yksinkin kotona. 

Heikkotuloinen voi olla elintasoltaan meidän kanssamme samassa, jos asuu pienemmässä asunnossa vuokralla kaupungin keskustassa työpaikan vieressä. Rahaa säästyy melkoisesti. 

Vierailija
36/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan äkkiä unohtui, kuinka korona vei pohjan näiltä kommenteilta "jokainen on oman onnensa seppä, se on oma valinta, ihminen on itse vastuussa elämästään, aikuisen tulee tulla toimeen omillaan, ei mitään tukia tarvita, tehkää töitä, ruvetkaa yrittäjiksi" jne.

Kova oli huuto ja valitus kun yritykset menettivät asiakkaansa tai työpaikat laittoivat työntekijät lomautetuiksi tai vallan irtisanoivat.

Tukia huudettiin joka suunnasta. Kela ja kassat ruuhkautuivat. Nekin jotka ennen rehvastelivat etteivät olleet ikinä työttömänä päivääkään tai eivät olleet ikinä tukia hakeneet joutuivat hakemaan työttömyyskorvauhtia tai tukia Kelalta. Ja yritykset saivat tukea, hallitus mainosti: kyllä rahaa löytyy. Ja se kyllä myös hyvin kelpasi.

Mihin ne omat valinnat hukkuivatkaan? Eikös ollutkaan oman onnensa seppä? Miksei se enää ollutkaan ihan itsestä kiinni?

Vierailija
37/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, etteikö hyvätuloinen "ymmärtäisi" köyhän perheen rajoituksia ja köyhyyden tuomia rajoituksia. Kyllä ymmärtää, mutta hyvätuloista ihmistä, niin kuin monia ihan keskiluokassakin olevia, ärsyttää monien köyhempien ihmisten uhriutuminen, jonka varjolla sitä ymmärrystä yritetään kerätä muilta.

Yleensä tällä uhriutumisella saadaan oma tilanne jopa näyttämään paljon pahemmalta kuin mitä se on. Enkä nyt tietenkään väitä, etteikö tilanne olisi harmillinen. Tietenkin on.

Kyllä minusta hyvän ja laadukkaan kesäloman voi viettää melkeinpä kuka tahansa kunhan suunnitelmat ovat kunnossa. Kehtaan väittää, että köyhemmän ihmisen suunniteltu kesäloma on jopa paljon paljon parempi kuin rikkaamman, joka menee "ostan kaiken mitä eteen tulee" -periaatteella.

Vierailija
38/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätit huomioimatta ne pari muuta asiaa. Opiskelu ja uralla eteneminen.

Vierailija
39/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin minäkin nälässä opiskelijana, söin joka toinen tai kolmas päivä vaan yleensä, sit kun en meinanut pysyä pystyssä enää, oli pakko ostaa jotain halvinta mahdollista ruokaa. Luin kokeisiin ja menestyinkin aika hyvin nälästän ija sairaudestani huolimatta. Palkinnoksi valmistumisesta sain pitkäaikaistyöttömyyden, ison opintolainan maksettavaksi pelkästä työmarkkinatuesta ja tuon sairauteni pahenemisjaksoja, aliravitsemus ei ainakaan auttanut sairaudesta toipumisessa.

Mut joo, aina vaan omaa syytä, ku nei menesty ja ei ole vaan yrittänty tarpeeksi;) Näin Suomessa aina, tulee joku ryysyistä rikkauksiin huutamana omaa menestystarinansa näihin ketjuihin "toki vo isairastua ja joutua työttömäksi, mutta koska minä en,vaan menestyn vaan p**kasta lapsuudestani huolimatta, niin muut ei-meenstyvät valittavat vain turhaan ja laiskuss vaan syyn äsiihen"Jep.

Opiskelijakortilla ateria maksaa noin 2,6 e. 30 ateriaa kuukaudessa maksaa siis alle 80 e. Opintoraha on 252 e, joten vaikka melkein joka päivä kävisi syömässä, jää käyttörahaa edelleen yli 150 e.

Miksi siis elit nälässä? Koska olet köyhä, etkä osaa laskea, miten halpa opiskelijalounas on?

Vierailija
40/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miksi se köyhä perhe jaksaa aina valittaa mitä hyväosainen tekee jne.

Itse olen erittäin köyhästä perheestä ja tiedän mitä se elämä on, kun ei ole mitään. En ollut  silti kateellinen kun muut meni leireille jne. Ensimmäisen polkupyöränkin sain 11 vuotiaana.

Tiesin minkälaista elämää minä en tule koskaan elämään, kun muutin omilleni. Tiesin, että kunnon opiskelulla tässä maassa, jossa voi oikeasti opiskella hyväpalkkaisen työn voin saada mitä huvittaa ja tehdä mitä huvittaa. Niinpä opiskelin ja nyt elän omaa ns unelmaa. Kaverini, joka lopetti koulut 9 luokalla jaksaa valittaa, kun onhan sinulla varaa tehdä noilla palkoilla. Joo niin onkin, koska istuin siellä koulussa naama kirjassa. Persaukisten jankkausta saa aina kuulla, mutta he eivät tunnu ymmärtän, että suurinosa on tehnyt työtä oman menestyksen eteen. Se, joka perii isoja rahoja on niin pieni prosentti ettei niitä kannata edes mainita. Kova duuni palkitaan aina jossain vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä