Rasittavat kyselijä-lapset
Miksi jotkut lapset kyselevät jatkuvasti kaikkea aivan joutavaa, jopa ihan vierailta ihmisiltä? Pahimpia ovat yleensä 4-6-vuotiaat.
Oma 5-vuotiaani ei koskaan ole tätä harrastanut, joskus saattaa kysäistä vaikka naapurilta jotakin mikä häntä kiinnostaa, esim tämän moottoripyörästä tai koirasta. Muutoin kyllä tervehtii sekä vastaa kysymyksiin, muttei koskaan kysele mitään typeriä "mihin sä meet? mitä sä siel teet? miks sä sinne meet? miks sul on aurinkolasit? miks sul on kännykkä kädessä?".
Eräs samanikäinen lapsi tekee tätä ja se on ihan järjettömän rasittavaa, en jaksa ollenkaan kuunnella sitä. Lapsen läheisyydessä ei saa hetken rauhaa. Eivätkö vanhemmat tosiaan kasvata näitä lapsia ja sano, ettei kaikkea pidä kysellä vierailta tai puolitutuilta ihmisiltä, sillä kaikki asiat eivät lapselle kuulu. Huomaan kyllä että muitakin selvästi rasittaa tätä lapsi, moni naapurinsakaan ei jaksa enää vastailla tälle mitään. Ihmettelen vain, koska jos omani tekisi tuota samaa, kieltäisin tietysti tekemästä niin.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:55"]
Minä joka kirjoitin siitä eskari-ikäisestä besser wisseristä... Niin tilanne on tämä, että oikeasti se lapsi ei tiedä oikeasti asioista, hän vain luulee tietävänsä. Kotona vallitsee sellainen junttimainen sivistyksen taso, jossa esim. kaikki yhteiskunnan säännöt ovat tyhmiä, toiset perheet ovat tyhmiä, muiden harrastukset ovat tyhmiä, koska heidän harrastuksensa ovat parempia. Kylässä tarjottu ruoka on pahaa, koska se on erilaista kuin heillä. Kaikki opettajat ovat tyhmiä, kaikki poliisit ovat tyhmiä... Ihan kaikki ovat tyhmiä, KOSKA heidän perhe on vaan jollain ihmeen perusteella NIIN paljon parempi kuin kaikki muut! Tässä tilanteessa äiti vain myhäilee vieressä eikä opeta lapselleen edes alkeellisimpia käytöstapoja! Todella rasittava lapsi!
[/quote]
kuule me melkein sitten tunnetaan sama perhe ainoo vaan että ikä ei täsmää, joten näitä on useempiakin sitten. Lääkärit on tyhmiä, opet on tyhmiä, kaikki on tyhmiä. Ja varsinkin tätä perhettä ns paremmassa sosiaalisessa asemassa olevat ja koulutetummat ihmiset, ne vasta tyhmiä onkin ;) lapsesta kovaa vauhtia kasvamassa samanlainen...
Älkää peljätkö, kyllä ne kyselijälapset oppivat vielä tämän suomalaisen tavan olla puhumatta tuntemattomille. Nössöillään vaan joka paikassa hiljaa ja ollaan ihan paniikissa jos joku jotain kysyy/sanoo. Sitten kun me halutaan puhua otamme alkoholia ja jopas alkaa tekstiä tulla.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:06"]
Älkää peljätkö, kyllä ne kyselijälapset oppivat vielä tämän suomalaisen tavan olla puhumatta tuntemattomille. Nössöillään vaan joka paikassa hiljaa ja ollaan ihan paniikissa jos joku jotain kysyy/sanoo. Sitten kun me halutaan puhua otamme alkoholia ja jopas alkaa tekstiä tulla.
[/quote]
Niinpä, jälleen kerran ääripäästä ääripäähän, eihän siltä väliltä kukaan olla voi...
Asiaan ehkä liittymätön mutta pakollinen kommentointi:
Kauheesti korostetaan aina sitä miten me suomalaiset ollaan niin tuppisuita eikä puhuta kenellekkään hississä yms. Minä taas oon siinä mielessä ilmeisesti hyvin outo, että niin tyytyväinen ja onnellinen, kun ei tarvitse puhua ja höpötellä vieraille ihmisille vapaa-ajallani! En kestäsi sellaista kulttuuria hetkeäkään. Joudun töissä olemaan koko ajan niin sosiaalinen, että vapaa-aikanani haluan olla ihan rauhassa ja valita jutteluseurani. Minä siis sovin tänne Suomeen, eikä hinku ole päästä pois! :) Ihanaa :)
Itse pph:na ihmettelen joitain kohdalleni sattuvia 4-6v lapsia jotka EI kysele asioita jatkuvasti. Näinhän se lapsi oppii, kurjaa jos se tukahdutetaan.. (nimim. kasvatettu "puhu vain jos sinulta kysytään"-tyylillä ja jokseenkin on ollut vaikeuksia oppia pärjäämään elämässä.)
Tuollaiselle lapselle sanon, että ei kuulu sinulle. Ja sitten olen hiljaa.
No herran jumala, lapsi on terve kun se on utelias. Mitä sä nyt tollasesta ärsyynnyt? siis etkö Voi vaan sanoa että: " nyt kyselet niin paljon etten jaksa enää vastata!"
Minun 3,5v. lapseni harrastaa tuota. Välillä jos kyselee esim. postinkantajalta kinkkisiä kysymyksiä tai kysyy vieraiden ihmisten sukunimiä niin sanon hänelle, että ei saa inttää jos toinen ei halua kertoa noin intiimejä asioita.
Useimpien mielestä kysely on hellyyttävää, mutta itseäni joskus ärsyttää kun kysymyksiä tulee miljoona peräkkäin.
Minun oma lapseni on sellainen "mihin sä meet?" "Mikä toi on?" "Mikä sun nimi on?" - tyylinen kyselijä, joka kyllä ärsyttää myös minua, eikä vain naapureita. Yritän monesti, että kysyit jo kerran, anna olla tai yritän saada lapsen mielenkiinnon muualle naapurin sedän áutosta esim, jos siis huomaan että se, keneltä lapsi kyselee, ei ole asiasta innostunut.
Mutta kaverillani on poika, joka puhuu ihan koko ajan. Hän puhuu aikuisten päälle, hän puhuu kun minä yritän puhua omille lapsilleni, hän puhuu bussikuskille, kaupankassalle, ihan kenelle vaan kuka sattuu olemaan paikalla. Ja hän on rasittava. Olen monesti hänelle sanonut, että me aikuiset puhumme tämän loppuun, tai että odota vuoroasi mutta se ei tehoa häneen. Pysyn sitten mieluummin kaukana tästä lapsesta, joka on jo kuusi vuotias että luulisi hänen jotain ymmärtävän.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:39"]
Minä tunnen pari lasta, jotka eivät kyselleet. Lopulta selvisi, että kummaltakin puuttui kyselykausi, koska heillä oli jokin kehityshäiriö.
Olisin ap huolissani sinun vajakkikakarastasi, keneltä puuttuu luonnollinen kyselykausi.
[/quote]
eikös ap juuri sanonut että omansakin kyselee itseään kiinnostavia asioita, muttei ahdistele turhilla Mihin meet miksi ja kenen kanssa- kysymyksillä? taitaa aika monelle kasvattajalle kalikka kalahtaa kun toisten lapsia vajakeiksi haukutaan. ;) minäkin tunnen paljon lapsia ja vain pieni osa on näitä turhankyselijöitä, joista koko ketjussa alunperin oli kyse.
[/quote]
Usko tai älä, mutta tuo kalikka kalahtaa on jo niiiiiiin kulunut, kun ei muuta enää keksi :D