Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasittavat kyselijä-lapset

Vierailija
09.05.2013 |

Miksi jotkut lapset kyselevät jatkuvasti kaikkea aivan joutavaa, jopa ihan vierailta ihmisiltä? Pahimpia ovat yleensä 4-6-vuotiaat. 

Oma 5-vuotiaani ei koskaan ole tätä harrastanut, joskus saattaa kysäistä vaikka naapurilta jotakin mikä häntä kiinnostaa, esim tämän moottoripyörästä tai koirasta. Muutoin kyllä tervehtii sekä vastaa kysymyksiin, muttei koskaan kysele mitään typeriä "mihin sä meet? mitä sä siel teet? miks sä sinne meet? miks sul on aurinkolasit? miks sul on kännykkä kädessä?". 

Eräs samanikäinen lapsi tekee tätä ja se on ihan järjettömän rasittavaa, en jaksa ollenkaan kuunnella sitä. Lapsen läheisyydessä ei saa hetken rauhaa. Eivätkö vanhemmat tosiaan kasvata näitä lapsia ja sano, ettei kaikkea pidä kysellä vierailta tai puolitutuilta ihmisiltä, sillä kaikki asiat eivät lapselle kuulu. Huomaan kyllä että muitakin selvästi rasittaa tätä lapsi, moni naapurinsakaan ei jaksa enää vastailla tälle mitään. Ihmettelen vain, koska jos omani tekisi tuota samaa, kieltäisin tietysti tekemästä niin.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi jankkaa samoja kysymyksiä ja se on joskis rasittavaa. Tykkää vaan varmistella asioita. Joskus vastaan itse vastakysymyksen, kun en jaksa jankata samoja juttuja. Lapsi on 3,5 -vuotias. Olisi kiva vastailla kysymyksiin kuten miksi pilvet lentää tms. mutta aina jankataan samoja helppoja juttuja.

Vierailija
22/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:40"]

"Miksi sininen on sininen, miksei se ole punainen? MInkä väriset siulmat on muurahaisella?" ynnä muut vastaavat ihmetykset onkin normaaleita kysymyksiä, toisin kuin naapureiden ja muiden vieraiden ihmisten ahdstelu ja kysely "mihin meet, kenen kanssa ja miksi?". Ovat aivan eri asioita ja ainakin alkuperäinen näitä juuri tarkoitti. Itse en vastaa vieraiden lasten uteluihin mitään.

[/quote]

Toki, mutta tuo on joskus veteen piirretty viiva että milloin normaali uteliaisuus muuttuu tunkeiluksi. Minua ainakin esim. naapurin neljävuotiaan kysely ärsyttää toisinaan (usein täysin lapseen liittymättömistä syistä kuten että olen muutenkin pahalla päällä) ja toisinaan juttelen lapsen kanssa mielelläni. Ei lapsi voi osata lukea aikuisen tunnetiloja että milloin sopii jutella ja milloin ei.

t. 25

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mikä ketju. Ihan kuin täällä olisi äänessä lähinnä 19-vuotiaat nirppanokkaiset teinit. En millään voi uskoa, että näistä monikaan on itse äiti.

Jokainen vanhempi ymmärtää, että lapsia on monenlaisia ja suvaitsee niin uteliaat, sosiaaliset, ujot kuin tuppisuutkin persoonat. Itse vastaan aina ystävällisesti ja kohtelen lapsia - myös muita kuin omiani - arvostavasti. Tämä kantaa huomattavasti parempaa hedelmää niin omassani kuin ympärilläni kasvavien ihmistaimienkin elämässä.

Miksi aikuinen haluaisi käyttäytyä huonosti? Taitaa olla monella edessä kasvun paikka tai hyvin katkera elämä odottaa. Ihan oikeasti. Jos negatiiviset tunteet johtuvat kateudesta, niin nekin kannattaa käsitellä.

Vierailija
24/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin, että tähän ketjuun ei ainakaan tuota kateus-korttia saisi lyötyä, mutta taisinpa olla väärässä - taas. Eli mistä täällä porukka nyt olisi kateellinen?

Minä en todellakaan pidä asioideni utelusta enkä rasittavista kyselyistä - en lasten enkä aikuisten taholta. Siksi (täysin neutraalisti) sanonkin tungettelevalle "mihin meet ja miksi"-lapselle, että se on oma asiani eikä sinulle kuulu. Näin hän ehkä oppii, ettei asioiden urkkiminen ole kaikkien ihmisten mielestä mukavaa, jos vanhemmat kerran eivät itse viitsi opettaa. Teen siis palveluksen myös lapselle. En pidä lapsia sen erikoisempina kuin aikuisiakaan; heitä on ihania, mukavia, kilttejä, ilkeitä, kusipäisiä ja rasittavia, aivan kuin aikusissakin.

Vierailija
25/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:57"]

ajattelin, että tähän ketjuun ei ainakaan tuota kateus-korttia saisi lyötyä, mutta taisinpa olla väärässä - taas. Eli mistä täällä porukka nyt olisi kateellinen?

Minä en todellakaan pidä asioideni utelusta enkä rasittavista kyselyistä - en lasten enkä aikuisten taholta. Siksi (täysin neutraalisti) sanonkin tungettelevalle "mihin meet ja miksi"-lapselle, että se on oma asiani eikä sinulle kuulu. Näin hän ehkä oppii, ettei asioiden urkkiminen ole kaikkien ihmisten mielestä mukavaa, jos vanhemmat kerran eivät itse viitsi opettaa. Teen siis palveluksen myös lapselle. En pidä lapsia sen erikoisempina kuin aikuisiakaan; heitä on ihania, mukavia, kilttejä, ilkeitä, kusipäisiä ja rasittavia, aivan kuin aikusissakin.

[/quote]

Usein vanhemmat ovat kateellisia toisilleen siitä, mistä itsellä tai omalla lapsella on puute. Eli jo itse ja tätä myöten oma lapsikaan ei ole sosiaalisesti lahjakas tai edes arjessa pärjäävä, niin se voi synnyttää kateutta ja katkeruutta, jos naapurin lapsi on reipas ja sosiaalinen ja vastaa ikätasonsa kuvausta.

Itselle ei tulisi mieleenkään rinnastaa aikuisia ja lapsia keskenään ja asettaa heitä samalle viivalle. Lapsestahan on vasta muovautumassa oma itsensä ja siihen vaikuttaa kaikki. Myös se, minkälaisen kuvan annat empaattisuudesta lapsia, vanhempia, eläimiä ja aikuisia kohtaan. Lapselle on luonnollista olla utelias. Ja kysely kuuluu juuri 4-6-vuotiaan elämänvaiheeseen vahvasti. Miksi et tätä hyväksy? Sen haluaisin kuulla.

Tapa, jolla kuvailit lapsia ja aikuisia kirjoituksesi lopussa "En pidä lapsia sen erikoisempina... jne" kertoo sinusta ihmisenä paljon. Surullista.

Vierailija
26/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä oon vastannut todella mielelläni koko pihapiirin lasten kysymyksiin, vaikka omakin kyselyikäinen on. Kivahan se on kasvattaa, opettaa ja neuvoa elämään, sillä sehän näiden "uteluiden" tarkoitus on - lapsi yrittää oppia maailmaa, sen syy ja seuraus-suhteita ja lainalaisuuksia. Ei tule mieleenkään opettaa omaa lasta olemaan kyselemättä, sillä silloin hän jää kehityksestä jälkeen ja voi skipata joitakin tärkeitä psykologisiavaiheita. Paljon on niitäkin aikuisia, jotka vastaavat mielellään. Opetan kuitenkin kyllä lapseni karttamaan ärsyttäviä aikuisia, ehdottomasti.   

Vierailija
27/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan aina, että suomalaiset on juntteja tuppisuita, jotka ei saa suutaan auki. Hyvä vaan jos jotkut ovat lapsesta pitäen vähän puheliaampia.

Vierailija
28/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa ensin, miksi lapset olisivat erikoisempia kuin aikuiset, eli miksi kaikista lapsista ja heidän luonteenpiirteistään tulisi tykätä ja sietää?  Luonteenpiirteet ovat kyllä jo tuon ikäisellä näkyvissä, eikä minulla ainakaan kohtaa kemiat kaikkien ihmisten kanssa - olivat sitten lapsia tai aikuisia. Toisaalta toisita ihmisistä pidän hirveästi ja viihdyn heidän seurassaan hyvin - sekä lasten että aikuisten. Rasittavista ihmisistä en noin yleisesti pidä - ikään katsomatta.  En lässytä aikuisille enkä lapsille, vaan puhun neutraalisti ja aidosti, enkä vastaa omien asioideni uteluihin oli utelija minkä ikäinen tahansa.

Vierailija
29/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa: jos kasvattaa lapsen olemaan möksöttävä mörökölli, joka ei vieraille ihmisille periaatteestakaan puhua pukahda, niin onnea vain yhä globaalistuneempaan maailmaan. ;) Tämä ilmiö on niin niin suomalainen. Saattaapi olla vaikeuksia saada töitä ja harjoittelupaikkoja, jos on jäänyt sosiaaliset taidot harjoittelematta lapsukaisena ja vanhemmat ovat ihan varta vasten tähän opettaneet, ETTÄ kenelläkään ei saa sitten mitään sanoa ja jos joku puhuu, niin naaman täytyy ehdottomasti vetää bitch resting facelle.

Vierailija
30/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:15"]

Kerropa ensin, miksi lapset olisivat erikoisempia kuin aikuiset, eli miksi kaikista lapsista ja heidän luonteenpiirteistään tulisi tykätä ja sietää?  Luonteenpiirteet ovat kyllä jo tuon ikäisellä näkyvissä, eikä minulla ainakaan kohtaa kemiat kaikkien ihmisten kanssa - olivat sitten lapsia tai aikuisia. Toisaalta toisita ihmisistä pidän hirveästi ja viihdyn heidän seurassaan hyvin - sekä lasten että aikuisten. Rasittavista ihmisistä en noin yleisesti pidä - ikään katsomatta.  En lässytä aikuisille enkä lapsille, vaan puhun neutraalisti ja aidosti, enkä vastaa omien asioideni uteluihin oli utelija minkä ikäinen tahansa.

[/quote]

Hah, repesin tälle ketjulle! Etenkin tälle mutku-mutku-minä-minä-itku-iitalle! Aamen ja plottis!!!

Vierailija
31/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina pitää viedä asiat ääripäähän??? Joko on ärsyttävä tyhmä kyselijä kersa tai sitten ujo tuppisuu joka ei katso edes silmiin? Eikö vanhempien(tai aikuisten ylipäätään)juuri kuulu opettaa niitä sosiaalisia taitoja itse tilanteessa?! Että katsotaan päin ja jutellaan kevyttä small talkkia, mutta ei udella typeriä tai henkilökohtasia asioita..

Vierailija
32/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:23"]

Miksi aina pitää viedä asiat ääripäähän??? Joko on ärsyttävä tyhmä kyselijä kersa tai sitten ujo tuppisuu joka ei katso edes silmiin? Eikö vanhempien(tai aikuisten ylipäätään)juuri kuulu opettaa niitä sosiaalisia taitoja itse tilanteessa?! Että katsotaan päin ja jutellaan kevyttä small talkkia, mutta ei udella typeriä tai henkilökohtasia asioita..

[/quote]

Eli kaikki pitäisi tasapäistää samasta muotista tulleiksi? Kuulostaa aika poliittiselta ideologialta, jota joitakin vuosikymmeniä sitten testattiin mm itänaapurissa. Ei toiminut.

Vierailija
33/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:57"]

[/quote]

Usein vanhemmat ovat kateellisia toisilleen siitä, mistä itsellä tai omalla lapsella on puute. Eli jo itse ja tätä myöten oma lapsikaan ei ole sosiaalisesti lahjakas tai edes arjessa pärjäävä, niin se voi synnyttää kateutta ja katkeruutta, jos naapurin lapsi on reipas ja sosiaalinen ja vastaa ikätasonsa kuvausta.

Itselle ei tulisi mieleenkään rinnastaa aikuisia ja lapsia keskenään ja asettaa heitä samalle viivalle. Lapsestahan on vasta muovautumassa oma itsensä ja siihen vaikuttaa kaikki. Myös se, minkälaisen kuvan annat empaattisuudesta lapsia, vanhempia, eläimiä ja aikuisia kohtaan. Lapselle on luonnollista olla utelias. Ja kysely kuuluu juuri 4-6-vuotiaan elämänvaiheeseen vahvasti. Miksi et tätä hyväksy? Sen haluaisin kuulla.

Tapa, jolla kuvailit lapsia ja aikuisia kirjoituksesi lopussa "En pidä lapsia sen erikoisempina... jne" kertoo sinusta ihmisenä paljon. Surullista.

[/quote]

meidän pihalla on ehkä lähemmäs 10 3-7 vuotiasta lasta ja vain yksi näistä on tälläinen ketjussa puhuttu kyselevä rasittavuuteen asti. muut kyllä tervehtivät ja juttelevat, mutteivät ahdistele vierairta tai naapureita kyselyillä. Joten "sosiaalinen ja vastaa ikätasonsa kuvausta" ei ihan päsen mun mielestä tähän yhteen kyselijään enkä todella usko että näiden muiden vanhemmat ovat kateellisia päinvastoin.

Vierailija
34/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona lasten pitää saada kysellä, eivät muuten opi, vaan niistä tulee juuri niitä tunnevammaisia tuppisuita. En kyllä ymmärrä miksi se ketään niin hirveästi ärsyttää jos joku lapsi kyselee, jos ei jaksa vastata niin sen voi sanoa. Itse olen opettaja ja lapset kyselevät koko ajan kaikenlaista, joskus vastaan ja välillä en.

Vierailija
35/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:23"]

[/quote]

Eli kaikki pitäisi tasapäistää samasta muotista tulleiksi? Kuulostaa aika poliittiselta ideologialta, jota joitakin vuosikymmeniä sitten testattiin mm itänaapurissa. Ei toiminut.

[/quote]

nyt menit kyllä niin yli aiheen ettei tosikaan, mutta siis ootko oikeesti sitä mieltä ettei aikuisten kuulu opettaa esim käytöstapoja ja sosiaalisia taitoja lapsilleen, vaan kaikki saa kasvaa kuin pellossa sellaisiksi kuin kasvavat?!

Vierailija
36/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen pari lasta, jotka eivät kyselleet. Lopulta selvisi, että kummaltakin puuttui kyselykausi, koska heillä oli jokin kehityshäiriö.

Olisin ap huolissani sinun vajakkikakarastasi, keneltä puuttuu luonnollinen kyselykausi.

Vierailija
37/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen erään tällaisen 5-vuotiaan "sosiaalisen kyselijän". Joka kerta kun käyn kylässä siskollani (usein monta kertaa viikossa), jos tämä lapsi on ulkona niin oikein hyökkää kyselemään kuka olen , mihin menen, missä asun jne. Itse vastaan välillä jotain, välillä en mitään, enkä pidä tätä lasta mitenkään "mukavana". Hän on muutenkin hyökkäävä, jos joku jopa vieras aikuinen hänelle jostakin asiasta huomauttaa, hän alkaa haukkua ja ärhennellä. Oma saman ikäiseni ei käyttäydy ollenkaan noin, enkä tosiaankaan ole kateellinen kuten joku täällä ehdotti,  vaikka sanonkin etten tästä kyselijästä pidä.  

Vierailija
38/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä onniiin monneen junnaan. Ja ainapa joku jostakkiin pahoittaa mielensä. Nämäpä onniin tuasen näitä. Vuan kamalan on ilekeetä ja pahankielistä väkkee. Ehän minä nyt lapsia alakaisi syyttelemmään jos oma olo oisi huono.

Vierailija
39/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:39"]

Minä tunnen pari lasta, jotka eivät kyselleet. Lopulta selvisi, että kummaltakin puuttui kyselykausi, koska heillä oli jokin kehityshäiriö.

Olisin ap huolissani sinun vajakkikakarastasi, keneltä puuttuu luonnollinen kyselykausi.

[/quote]

eikös ap juuri sanonut että omansakin kyselee itseään kiinnostavia asioita, muttei ahdistele turhilla Mihin meet miksi ja kenen kanssa- kysymyksillä? taitaa aika monelle kasvattajalle kalikka kalahtaa kun toisten lapsia vajakeiksi haukutaan. ;) minäkin tunnen paljon lapsia ja vain pieni osa on näitä turhankyselijöitä, joista koko ketjussa alunperin oli kyse.

Vierailija
40/50 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joka kirjoitin siitä eskari-ikäisestä besser wisseristä... Niin tilanne on tämä, että oikeasti se lapsi ei tiedä oikeasti asioista, hän vain luulee tietävänsä. Kotona vallitsee sellainen junttimainen sivistyksen taso, jossa esim. kaikki yhteiskunnan säännöt ovat tyhmiä, toiset perheet ovat tyhmiä, muiden harrastukset ovat tyhmiä, koska heidän harrastuksensa ovat parempia. Kylässä tarjottu ruoka on pahaa, koska se on erilaista kuin heillä. Kaikki opettajat ovat tyhmiä, kaikki poliisit ovat tyhmiä... Ihan kaikki ovat tyhmiä, KOSKA heidän perhe on vaan jollain ihmeen perusteella NIIN paljon parempi kuin kaikki muut! Tässä tilanteessa äiti vain myhäilee vieressä eikä opeta lapselleen edes alkeellisimpia käytöstapoja! Todella rasittava lapsi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi