Siis miten ihmiset pärjäsivät esim. 20 vuotta sitten, kun ei ollut mm. FB:tä, IG:tä, Snäppiä ja Youtubea?
Eikä älypuhelimiakaan? Mitä ihmettä ihmiset tekivät tuolloin vapaa-ajalla? Mahtoi olla tosi tylsää silloin.
Mä olin silloin niin pieni, etten siitä ajasta mitään muistakaan, mut mä olisin oikeesti varmaan tylsistynyt ja musta ois tullut hermoraunio, jos mun ois pitänyt elää nuoruuteni tai aikuisuuteni silloin.
Kommentit (43)
Elettiin oikeaa elämää eikä joka kolmannella ollut kuuppa epäkunnossa ennen täysikäistymistä kuten nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tylsää. Teininä oltiin aina kavereiden kanssa ja keksittiin kaikkea jännää tekemistä koska lapsia ja nuoria ei silloin paljonkaan valvottu ja saatiin tehdä mitä haluttiin. Sitä kyllä itsekin usein mietin, että miten se yhteydenpito sujui kun ei ollut puhelimia mukana...
Nuoret olivat jotenkin luotettavampia,kuin tänä päivänä. Vanhemmat pitivät tiiviimmin yhteyttä ja kotiintuloaikojen rikkomisesta tuli arestia tai jotain pahempaa.. Soiteltiin aina kavereiden lankapuhelimista' vielä puol tuntii, vielä vartti' jne.. Teini- iässä sitten vanhemmat harmaantuivatkin varmaan nykyistä nopeammin ;) kun yöt kukuttiin ja koluttiin festareita, mutta toisaalta,olipa vanhemmillakin enemmän hengähdysaikaa mitä nykyisin. Tämän päivän meno on täysin per...stä mutta vihreæ nideologian mukaan kun mennään, ei lasta voi enää valvomatta päästää yksin illalla ulos, ellei sitten osaa josjonkinlaisia itsepuolustustaitoja.
Huomaan eläneeni omassa kuplassani kesälomallani kun en käyttänyt noista edellä esitetyistä itse kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tylsää. Teininä oltiin aina kavereiden kanssa ja keksittiin kaikkea jännää tekemistä koska lapsia ja nuoria ei silloin paljonkaan valvottu ja saatiin tehdä mitä haluttiin. Sitä kyllä itsekin usein mietin, että miten se yhteydenpito sujui kun ei ollut puhelimia mukana...
Miten sulla ei ollut puhelinta 20 vuotta sitten? Kyllä meillä kaikilla oli. Ostin ekan kännykkäni vuonna 1997, eli 23 vuotta sitten.
Luetun ymmärtäminen on näköjään vaillinaista, mutta hienoa että muistat milloin ostit ensimmäisen kännykkäsi.
Ei tullut joka päivä tissiperseilijät esiin. Ei some. Oli se ihanaa, kaikki paska tuli eteemme alkaen jtk 2010. Silloin elettiin oikeasti.
Ei ollut tylsää, tekemistä riitti ja ihmiset kyläilivät enemmän.
Hyvin pärjättiin ilman somea, hyvin pärjään edelleenkin. En ole missään somekanavissa, ei kiinnosta. Sain ensimmäisen kännykän 27 vuotiaana mieheltäni. Elämä ei todellakaan ollut tylsää päinvastoin.
Nainen50
Pyöräiltiin kavereille, kuunneltiin musaa, luettiin lehtiä, tehtiin majoja, harrastettiin liikuntaa, käytiin maastojuoksuissa, uimarannalla uitiin, leikittiin ja naitiin eikä sometettu.
Pyöräiltiin kavereille, kuunneltiin musaa, luettiin lehtiä, tehtiin majoja, harrastettiin liikuntaa, käytiin maastojuoksuissa, uimarannalla uitiin, leikittiin ja naitiin eikä sometettu.
Asetuin illalla sohvalle kympin uutisten jälkeen katsomaan illlan sarjaa ja nukahdin yleensä ennen loppua, heräsin lopputeksteihin ja siirryin sänkyyn jatkamaan unia. Nyt illan rakenne on ihan hajalla ja hajanainen ja nukkumaanmeno venyy ja vanuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla ei ollut puhelinta 20 vuotta sitten? Kyllä meillä kaikilla oli. Ostin ekan kännykkäni vuonna 1997, eli 23 vuotta sitten.
Luetun ymmärtäminen on näköjään vaillinaista, mutta hienoa että muistat milloin ostit ensimmäisen kännykkäsi.
Mitä höpiset?
Kysyin, miten ihmeessä sinulla ei ollut puhelinta 20 vuotta sitten? Se oli aika, joka otsikossa annettiin. Olet ilmeisesti ollut silloin teini, kuten kirjoitit. Itsekin olin teini tuolloin ja meillä kaikilla oli kyllä puhelimet.
Puhelinluettelosta haettiin kartat ja kirjastosta tiedot. Ei ollut Google mapseja ja Wikipedioita.
Juotiin viinaa.
Nuorisohan ryyppää nykyään vähemmän kuin 90 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut joka päivä tissiperseilijät esiin. Ei some. Oli se ihanaa, kaikki paska tuli eteemme alkaen jtk 2010. Silloin elettiin oikeasti.
No kyllä tissejä ennenkin näki ihan päivittäin lehtien ja telkkujen mainoksista jne. Itse olin teini silloin kun kaikki pukeutui kauhtuneisiin flanellipaitoihin, ja harva täälläpäin meikkasi jne ja ihan siitä huolimatta olin kauhean kateellinen muille tytöille kun olivat minusta paremman näköisiä ja vertailin itseä koko ajan heihin. Ei johdu vain somesta
Oli newsit, keskustelufoorumit, sähköpostiryhmät, irc ja muut chatit. Niitä käytettiin pöytätietokonein tai läppärillä.
Musiikki ostettiin. Oli sellaisia kuin cd-levyjä, ja soittimia joilla niiltä pystyi kuuntelemaan musiikkia.
Ihan hyvin pärjättiin. Jopa paremmin kuin nyt. Esim. jos meni kahvilaan jonkun kaverin kanssa, sen kanssa saattoi jutellakin kun sen ei tarvinnut koko ajan räplätä kännykkäänsä.
Onneksi ei ollut. Mutta sinkkuaika olis kyllä varmaan mennyt mukavammin jos ois ollu netti ja Netflix ja muut. Toisaalta olisin varmasti ahdistunut siitä kun muut postailee jotain romanttisia matkojaan tai bileitä kun olin yksinäinen! Joo, onneksi ei ollut somea. Ja olisin takuuvarmasti postannut kaikkea idioottia.
Vierailija kirjoitti:
Irc-galleria on perustettu 2000 ja oli kyllä instaa pahempi tässä suhteessa. Heruttamisen käsitehän lanseerattiin sieltä.
Kivitettiin ikkunoita, nykyäänhän on tapana kivittää poliisia.
Se oli sitä aikaa, kun piti oikeasti käyttää päätään ja sosiaaliset tilanteet oli fyysisiä kohtaamisia.
No miksei perheet muka enää tee asioita yhdessä? Taitaa syynä olla kiristynyt työtahti ja loppuun palamiset eikä mitkään älypuhelinsovellukset.