Oliko sinulla opiskelija mukana synnytyksessä
Esitietokaavakkeessa kysyttiin saako opiskelija osallistua ja kielsin sen. Vaan kylläpä sitä sitten ihmeteltiin! Luulin, että asiasta voi kieltäytyäkin, koska sitä kerran kysytään.
Kommentit (67)
Mulla takana kolme synnytystä ilman harjoittelijaa, eikä kertaakaan ole edes kysytty saisiko harjoittelija tulla mukaan. Liekö syynä ollut se, että synnytykset ovat ajoittuneet viikonlopulle/yölle kesäaikaan?
Oli.Hän sen synnytyksen hoitikin,toinen kätilö kävi vissiin kerran kattomassa.Toki lopussa oli myös toinen kätilö mukana,mutta hän vain katsoi vierestä.
Opiskelija oli todella ihana,kävi usein kyselemässä vointia,jutteli niitä näitä jne..Hieroi akupisteitä myös.
Hän oli kyllä ihan oikealle alalle opiskelemassa. jäi kolmannesta ja samalla viimeisestä synnytyksestä ihana muisto.
Minulla oli opiskelija mukana synnytyksessä. Ja todella oli onni että oli. Nimitäin oli synytys osastolla hivenen ruuhka. Minulla oli "lyhyt" synnytys, 8h yhteensä. Alussa opiskelija jutteli ja kertoi miehelle mitä voi odotaa ja muutenkin oli mukava. Kätilö kävi parikerta sinä aikana. Kun sitten huomasin jonkun 15min kätilön viime käynin jälkeen että nyt se tulee niin opiskelija tarkisti ja hups, sai juosta hakemaan kätilöä (saimme päivystävän kirurgisen kätilön kun "oma" oli juuri silloimn toisessa huoneessa). Kun oli kätilö huoneessa niin pää jo pilkoitti.
Tämä opiskelija rauhotteli miestäni joka rauhoitteli minua... :)
Sitten jälkeen päin ompeli pari pinta repeämää ja auttoi miestä vauvan pesussa. Menivät miehen kanssa hoitamaan lasta kun kävin suihkussa ja toi sitten tyttön takaisin.
Voin sanoa että ilman tätä opiskelijaa olisi minun synnytyksestä voinut tulla kamalla. Hän rauhotteli miestä, auttoi kun tarvitsi ja oli koko matkan mukana vaikka kaikki muut henkilöt vaihtuivat. (Ajattelen kauhulla mitä olisi sattunut jos mies olisi ollut ainoa huoneessa kun tunsin että nyt syntyy... olisi varmaan juossut ulos huoneesta ihan paniikissa etsimään kätilöä ja ei ole varmaa että olisi löytänyt... :/)
en halunnut opiskelijaa enkä valmistunuttakaan kätilöä muuta kuin sillon kuin oli pakko. kaikki turha ronkkiminen ja huoneessa ravaaminen ei ollu mun juttu. pyysiin saada olla rauhassa niin paljon kuin mahdollista ja sainkin. en todellakaan olisi kaivannu lisää silmäpareja vaikka toki se opiskelijan eduksi olisi ollut. onneks oli pyhät niin ei ollu tarjollakaan opiskelijoita.
Oli opiskelija. Synnytys päättyi kauhunsekaisiin tunteisiin (minun osaltani) ja hätäsektioon. Siinäpä sitä oli opiskelijalle varmaan pieni järkytys, kun oli eka synnytys, missä oli mukana :)
Kyllä nykyäänkin pitää olla käitlöopiskelijalla 40 "ulosauttoa", eli ponnistusvaheen hoitoa. Lisäksi pitää olla tietty määrä avautumisvaiheen hoitamista, vastasyntyneiden hoitamista jne. Harjoittelua on synnytyssalissa yhteensä noin 3 kk. Opiskelija oppii jokaisesta hoitamastaan synnytyksestä, eli ovat mukana mahdollisimman monessa, vaikka vaaditut tapaukset olisivat jo täynnä.
Toki synnyttäjä saa kieltäytyä opiskelijan läsnäolosta, mutta yleensä opiskelijasta on enemmän iloa kuin haittaa, hänellä on tosiaan aikaa enemmän kuin kätilöllä (joka voi joutua samalla hoitamaan toistakin synnyttäjää) ja ei varmasti ole työhönsä leipääntynyt! ;) Opiskelijat eivät kuintenkaan saa vielä itsenäisesti tehdä päätöksiä synnytyksen hoidosta, eli kätilöllä on vastuu.
Jos sovitaan, että ne jotka ei halua opiskelijoita, saa sinne synnytykseen sitten sellaiset lääkärit ja kätilöt, jotka on aikoinaan opiskelleet vaan videolta ja nuken kanssa? ;)