Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko sinulla opiskelija mukana synnytyksessä

Vierailija
08.05.2013 |

Esitietokaavakkeessa kysyttiin saako opiskelija osallistua ja kielsin sen. Vaan kylläpä sitä sitten ihmeteltiin! Luulin, että asiasta voi kieltäytyäkin, koska sitä kerran kysytään.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ponnistusvaihetta kävi kätilöopiskelija; mutta hänellä päättyi vuoro ennekuin pääsin tositoimiin.

ei minua harjoittelija häiritsisi. Missä ihmeessä voi oppia ammattitaitoiseksi kätilöksi, jos ei synnytyksiin pääse mukaan?

Vierailija
2/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saat kieltäytyä.

Minulla opiskelija hoiti lähes koko synnytyksen, kätilö oli läsnä vain vauvan syntymähetkellä. Synnytykseni päättyi kolmannen vaiheen verenvuotoon ja kaavintaan, joten pääsi näkemään ihan toimintaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koko synnytyksen ajan, enkä kyllä välillä olisi huomannut, vaikka kokonainen katsomo sinne olisi pystytetty :-) ei siis häirinnyt mitenkään ja ihan lopuksi minulta kysyttiin vielä, että saako ommella pienen pienen repeämän - no sai, mutta se sitten kesti! Oppimassa he siellä ovat ja milläs muulla harjoittelevat.

Vierailija
4/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli muistaakseni. Miksi kieltäydyit? Jos et olis tienny, että on opiskelija, ei ois varmasti haitannu.

Ja ei multa edes kysytty ollenkaan, Oulussa.

Vierailija
5/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kieltäytyä. Itse olen periaatteessa sitä mieltä, että jotta tulevaisuudessakin olisi osaavia hoitajia ja kätilöitä, saavat opiskelijat osallistua minun hoitoon, mutta silloin kun sain esikoisen, opiskelin itse sairaanhoitajaksi ja kielsin opiskelijan osallistumisen, koska olisi ollut jotenkin noloa myöhemmin istua samalla kurssilla tai ruokapöydässä.

No sitten synnytykseen tulikin lääketieteen opiskelijapoika, joka oli ihan pärstä punaisena sen synnytyksen ajan ;)

Toisessa synnytyksessä oli opiskelija mukana ja myös osastolla opiskelijat osallistuivat hoitoon. Se olikin oikein mukavaa, sillä opiskelijoilla oli paaaaljon aikaa ja tuoretta intoa ja inhimillisyyttä siinä mukana.

Vierailija
6/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toisella kertaa kätilöopiskelija mukana, vaikka olin kieltänyt. Minusta se kyllä vähän haittasi kun kohdunsuun tilannetta kokeili ensin opiskelija, ei saanut selvää paljonk oli auki, sitten kätilö kokeili ja kertoi että montako senttiä ja opiskelija kokeili sitten taas. Jos kerran suurimmalle osalle opiskelija on ok, niin miksi niitten pitää tunkea sellaisten synnytykseen mukaan jotka ei sinne ylimääräisiä kaipaa.

Toinen oli se kun tikkejä ommeltiin repeämiin ja mulla oli hervoton horkka ja polvet heilui puolen metrin liikettä, siinä sitten kandeja seisoi iso rivi ihmettelemässä mun värkkiä.

Vierailija
7/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 20:52"]

Oli muistaakseni. Miksi kieltäydyit? Jos et olis tienny, että on opiskelija, ei ois varmasti haitannu.

Ja ei multa edes kysytty ollenkaan, Oulussa.

[/quote]

No aika törkeetä jos sulta ei ole edes kysytty. Mäkin olen synnyttänyt Oulussa ja kyllä multa kysyttiin -6

Vierailija
8/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli, ja hyvä oli että olikin! Kätilöt tekivät muistaakseni noin 8 tunnin päiviä, joten kyllähän siinä synnytyksen aikana ehti niitä kätilöitä tulla ja mennä. Puoli kahdeksan maissa muistaakseni kurvattiin synnärille ja aika pian minulta kysyttiin, voiko opiskelija tulla ja sitten sille opiskelijalle soitettiin kotiin, että täällä on synnyttäjä. Hän taisi tulla yhdeksään mennessä ja oli sen koko 12 tuntia mukana vauvan syntymään asti. Jossain välissä piti toki jotain pieniä taukoja, mutta oli monta kertaa kun ei ollut muuta kätilöä kun se opiskelija, joten oli todella mukava että hän oli siinä. 

Minulla ehti olla aamukätilö, päiväkätilö ja iltakätilö. Päiväkätilö oli enimmän aikaa, mutta iltakätilö ei muistaakseni kovin kauan ja siksi oli mukavaa, että opiskelija oli siinä - hän toi sellaista tietynlaista jatkuvuutta hommaan, kun niitä muita kätilöitä tuli ja meni. Mukavat muistot jäivät tuosta opiskelijasta!

Vierailija
9/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut samasta syystä kuin 6:sella. Opiskelin sairaanhoitajaksi ja harjoittelussa olleet kätilöt olivat naamatuttuja koulusta. Muuten olisivat saaneet kyllä tulla:)

Kaveri muuten kertoi siitä kun hän oli synnyttämässä. Sielä hääräsi lääkäreitä, kandeja, sh- ja lh-opiskelijoita ohjaajineen ja lopulta kaverilla meni hermot ja käski kaikki, jotka koskaan eivätolleet synnyttäneet, ulos. Ainoa huoneeseen jäänyt oli kätilöopiskelija :D

Vierailija
10/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksessäni oli koko ajan mukana kätilöopiskelija. Varsinainen kätilö kävi vain välillä muutaman kerran katsomassa ja tuli sitten ponnistusvaiheeseen mukaan. Kätilöopiskelija oli kerrassaan mahtava! Olisi harmittanut, jos hän ei olisi ollut osallisena synnytyksen kulussa. Osastolla oli ruuhkaa ja olisi ollut varmaan ensisynnyttäjänä paljon epävarmempi olo ilman tätä opiskelijaa, sillä hänellä oli aikaa olla oikeasti läsnä salissa. Suosittelen ehdottomasti kaikille, joille tällaista mahdollisuutta tarjotaan! 

Vierailija
11/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin esikoiseni v.-89 kätilöopistolla ja ponnistusvaiheessa kätilö kysyi saako tulla opiskelijoita seuraamaan synnytystä.

Annoin luvan kauheissa tuskissa ja jalkopäässä synnytystä katsoikin sitten 10 opiskelijaa  silmät pyöreinä sinisissä tossuissaan ja kertakäyttöhattuissaan merkintojään kirjoittaen.
Olin 18-vuotias ja vieläkin muistan tunteen kun lapsi oli syntynyt, että ihan kuin olisi hyväksi käytetty niissä tuskissa (varmaan olisi voinut kysyä mitä vaan niin olisi ollut ihan sama) :(

Vierailija
12/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mullakin, muistaakseni oli myös lääkäriopiskelija. Avautumisvaihe oli pitkä, mutta kipu oli poissa epiduraalin takia, joten miehen kanssa kahdestaan oltaisiin vaan pölyynnytty sinne. Oli ihan kivaa jutskata heidän kanssaan, jotka olivat mukana siinä. Kolmas kätilökin vasta auttoi lapsen maailmaan, eli työvuorot ehtivät vaihtua heilläkin. Viimeinen kätilö olikin kaikkein paras. Opiskelija ei tainnut h-hetkellä enää olla paikalla, mutta se oli minulle aivan sama, keitä siellä TYÖNSÄ puolesta oli tai oli olematta.

Vierailija
13/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöopiskelijan pitää muistaakseni hoitaa n. 50 synnytystä itsenäisesti ennen kuin saa pätevyyden. Miten muuten meillä olisi kätilöitä hoitamassa jos ei eidän anneta olla mukana??? Paremmin synnytysten määrästä tietävä saa korjata.

Vierailija
14/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vissiin ainoa, joka ei tuskissaan halua justkata tuntemattomien kanssa aikansa kuluksi.

ap.

Vierailija
15/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin hyvin sä ap sitten tunnet sen oikean kätilön? Eihän sitäkään saa valita, yhtä lailla tuntematon se on? Tai ne, jos vuorot vaihtuu kesken kaiken.

Mulla on ainakin kerran ollut kätilöopiskelija, ainoa kätilö, joka on istunut siellä huoneessa ja jonka kanssa on voinut jotain jopa jutella. Ainakin kerran ollut joku nuorehko mies lääkäriopiskelija ja ihan kuin sillä samalla kerralla tai joku toinen kerta jotain ihmeellistä tuli kokonainen lauma opiskelijoita pällistelemään. En kyllä yhtään muista mitä se oli taikka keiden lasten ( 4 kpl) näin on ollut.

Vierailija
16/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöopiskelija tuli paikan päälle. Mulle tuli silloin vähän epävarma olo, että pitäiskö mun osata jotenkin opettaa tuota ihmistä tässä hässäkässä, kun en itsekään tiedä, miten asiat etenevät. Mutta kun asiat sitten etenivät omalla painollaan, ei siinä tosiaankaan jaksanut enää miettiä, millainen pataljoona opiskelijoita siellä on seuraamassa ja osaanko mahdollisesti olla pedagogisesti hyvä :DDD

Vierailija
17/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 21:08"]

Kätilöopiskelijan pitää muistaakseni hoitaa n. 50 synnytystä itsenäisesti ennen kuin saa pätevyyden. Miten muuten meillä olisi kätilöitä hoitamassa jos ei eidän anneta olla mukana??? Paremmin synnytysten määrästä tietävä saa korjata.

[/quote]

50? kuinka pitkä työharjoitteluaika on? Jos 90%:lle on ok, että on harjoittelija mukana, miksei niiden loppujen mielipidettä voi kunnioittaa?

Vierailija
18/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa ollutkin niin ei olisi ollut yksin niin tylsää. Minä olisin ollut hyvää harjoittelumateriaalia, kun olin synnyttämässä kuollutta vauvaa. Ei olisi tarvinnut välittää vauvan voinnista vaan keskittyä vain siihen, miten sen saa ulos. Mutta olis ollut varmaan liian rankkaa.

Vierailija
19/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 21:15"]

Kuin hyvin sä ap sitten tunnet sen oikean kätilön? Eihän sitäkään saa valita, yhtä lailla tuntematon se on? Tai ne, jos vuorot vaihtuu kesken kaiken.

Mulla on ainakin kerran ollut kätilöopiskelija, ainoa kätilö, joka on istunut siellä huoneessa ja jonka kanssa on voinut jotain jopa jutella. Ainakin kerran ollut joku nuorehko mies lääkäriopiskelija ja ihan kuin sillä samalla kerralla tai joku toinen kerta jotain ihmeellistä tuli kokonainen lauma opiskelijoita pällistelemään. En kyllä yhtään muista mitä se oli taikka keiden lasten ( 4 kpl) näin on ollut.

[/quote]

aivan, ei sinne seurustelemaan menty vaan synnyttämään. Mulla ei ole mitään tarvetta jutskata niitä näitä kenenkään kanssa, se opiskelija olis ollut siellä huoneessa koko ajan, varsinainen kätilö vain tarvittaessa.

Vierailija
20/67 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sen opiskelijankaan kanssa tarvitse mitään jutella jos ei halua :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä