Sivut

Kommentit (103)

Vierailija

A

Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi kuin kunnollisen miehen.

Ei kai sentaan h****raksi tarvitse alentua?
Vaikka suurin asiakasryhma heilla on nuo kunnolliset perheenisat.

Vierailija

Millä nuo töitä karttavat oikein elävät?
Minulla ainakin menee palkasta iso osa vuokraan ja muuhun elämiseen, joten aika kitsaasti täytyy elää että saa säästöönkin jotain.
Miten siis jollain työttömyysavustuksella tulee toimeen?
Luulisi edes rahan antavan jotain motivaatiota työnhakuun jos ei muuten ole kunnianhimoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa kersanne arvostamaan työntekoa.
Kesätöihin heti kun mahdollista eikä mitään rahaa vanhemmilta. Oksettava tällaiset lusmut.

Ehkä kannattaisi kasvattaa lapsista empaattisia, sivistyneitä ja fiksuja aikuisia, jotka ymmärtävät myös muiden elämäntilanteita ja niihin johtaneita syitä. Inhottavaa haukkua nuoria ihmisiä, joista ette tiedä mitään. Aloituksen nuori on voinut hakea satoja työpaikkoja siinä onnistumatta, tai sitten hänellä on saattanut olla terveydellisiä haasteita. Ap:n kaltaisille "huolestuneille" sukulaistädeille ei kannata kertoa tällaisista asioista. Nykyään työnhaussa myös pärjäävät itsevarmat ihmiset, jotka osaavat kehua ja markkinoida itseään, ja samalla monet osaavat, ahkerat ja tunnolliset jäävät ilman työtä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tän koronan takia kasvaa koko sukupolvi 18-13v, jotka ei tule pääsemään töihin.

Juu, vaikka olis jonkun sortin koulutuskin.

18-23v

Vierailija

Olen 24-vuotias eli lähes samanikäinen ja opiskelen yliopistossa tekniikan alalla, enkä ole ollut ikinä töissä tai edes kesätöissä. Lukion jälkeen pääsin suoraan yliopistoon, enkä ole edes miettinyt tekeväni koulun ohella töitä, koska rahani riittävät elämiseen ja koulussa on riittävästi tekemistä. Töitä ehdin tehdä valmistuttuani ja luultavasti niitä alaltani helposti löytääkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jaa no tuollainen suhtautuminen ei ainakaan auta. 23v nyt ei mikään menetetty tapaus vielä ole..

Mielestäni on.
Sen ajan tyypilliseen tapaan, koska lapsia on ollut paljon, tyttönä olen joutunut piikomaan eri perheiden lapsia 12-13v alkaen.
Sittemmin ollut hernepellolla, siivoanassa, kaupassa noin 19v saakka kauppiksen loppuun. Ysärilamassa pääsin tuurilla, ilman sukulaisten tai kavereiden apua, töihin ja töitä olen mammalomia lukuunottamatta tehnyt aina.

Työn teon malli opetellaan nuorena. Tuolla 23vllä on jo 10v mennyt hukkaan. Ei ole oppinut tekemään työtä. Hänen työvalmius on nolla luokkaa ja kysyy tulevalta työnantajalta tosi paljon kouluttaa hänestä työntekijä.
Ja sitä paitsi nykynuoret kuvittelevat pääsevänsä pomon hommiin suoraan.
Ilman mitään työkokemusta.
Jep.

Vierailija

On ihan eri asia, jos opiskelee yliopistossa, kuin se, että peruskoulun jälkeen käy pari vuotta ammattioppilaitosta mutta sen jälkeen ei tee päivääkään töitä.
23 vuotiaalla on mennyt 5 vuotta kankkulan kaivoon, eikä todellakaan tulevaisuus näytä valoisalta.
Ap:n sukulaistytöllä (tai aikuinen nainen 23 jo on) on vielä kaupallisen alan peruskoulutus, jolla aivan varmasti saa töitä, jos asuu vähänkin isommassa kaupungissa. Ja työn perässä on moni muuttanut.
On muuten ihan käsittämätöntä, että nuoret työikäiset saavat vapaan ylläpidon yhteiskunnalta, jos ei huvita hakea töitä.
Tuet pitäisi olla niille, jotka eivät töihin kykene.

Vierailija

Pitää ottaa aluksi mikä vaan työ. Mun siskontyttö meni tehtaaseen töihin, sitten haki kaupanalalle. Sieltä saikin kohta vakipaikan. Niillä merkonomin papereilla. Tehtaalla oppi tekemään töitä, kun urakka piti saada määräaikaan valmiiksi.

Vierailija

Minulla ratkesi asia että menin yrittäjän kanssa naimisiin ja olen osaksi myös kotirouva. Ammattitutkinto minulla kyllä on mutta 28 vuotiaaksi asti oli vain määräaikaisia töitä ja pätkäsilppuja sekä työttömyyttä välillä.

Vierailija

Nykyään nuoret ovat tietoisia siitä, että ei tarvitse käydä töissä elättääkseen itsensä.
Kela maksaa vuokran ja toimeentulotuen. Eihän niillä rahoilla rikastumaan pääse, mutta vähintään yhtä hyvin, ellei paremminkin pärjää kuin joku matalapalkkainen.
Mutta jossain vaiheessa varmasti yhteiskunnan maksukyky elättää loisijoita loppuu, ja silloin on kusiset paikat näillä eläteillä.
Kuka sitten maksaa heidän elämisen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Millä nuo töitä karttavat oikein elävät?
Minulla ainakin menee palkasta iso osa vuokraan ja muuhun elämiseen, joten aika kitsaasti täytyy elää että saa säästöönkin jotain.
Miten siis jollain työttömyysavustuksella tulee toimeen?
Luulisi edes rahan antavan jotain motivaatiota työnhakuun jos ei muuten ole kunnianhimoa.

Lähipiirissä on 24-vuotias nuori mies, joka ei ole tehnyt ammattikoulusta valmistumisen jälkeen päivääkään työtä. Ei halua mennä töihin, koska sossusta saa enemmän.

Vierailija

Merkonomi on tutkintona varsin turha. Pelkästään minun kotikaupungissani merkonomeja on työttömänä satoja ja koko maan tilanne lienee tuhansia, ellei esim 10 000. Toinen on se, että nykynuoret eivät välttämättä viihdy töissä kauaa, jos vähänkään tuntuu tyyliin "hitsi, tää ei kyl oo meitsin juttu". Minun eräs ystäväni on pikkukaupan myymäläpäällikkö ja hän sanoi, että on totaalisen kyllästynyt noihin nuoriin merkonomeihin. Muutaman päivän työputken jälkeen valitetaan, että kun on niin raskasta ja vapaatoiveita esitetään koko ajan ties mihin kissanristiäisiin.

Vierailija

Valitettavan yleistä näinä aikoina.
Kaupungeissa vuokrakämpät ovat niin älyttömän pieniä, että siitä perheen minikolmiosta haluaa 18 vuotias heti omaan kotiin.
Sosiaaliturva hoitaa sen puolen + 500 tulee ttt:stä nettona.
Sitten ainoat avoimet työpaikat ovat TES:in minimiä vuokrafirman kautta, käytännössä monoa tulee jos et paina kun koira ( ainakin raksalla näin ).
Tajuat nopean laskutoimituksen jälkeen, että mikä järki tässä nyt on, ja, jäät himaan tuijottaa netflixiä ja pelaamaan tietokoneella.
Pari vuotta kuluu, ja olet niin syrjässä normielämästä, että töihin meneminen ei onnistu mitenkään.

Pari vuotta lisää, ja pääset työkyvyttömyyseläkkeelle mt-ongelmien kautta.

Näin omassa lähipiirissä.

// 27 v 2 lapsen duunarifaija

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat