Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjätä tyypillisen DI-miehen kanssa?

Vierailija
07.05.2013 |

Mieheni sopii stereotypiaan täydellisesti. Hänellä on oma yritys, jota hoitaa hyvin eli taloudellisesti pärjäämme. Olen ylpeä siitä että mies on hyvä alallaan ja osaa hommansa. Mutta siitä en ole ylpeä ja tyytyväinen, että se riittää hänelle. Ongelma pahenee vuosien varrella. Minun alani on miehen mielestä aika turha, samoin kiinnostuksen kohteeni. Rakastan eri kulttuureita ja uskontoja, ja lempikirjasarjani maailmassa on Kansojen historia. Miehen mielestä elämän tämä puoli on yksinkertaisesti turhaa, koska "ihmiskunta ei tarvitse selvitäkseen esim. uskontoja". En siis ole uskonnollinen ihminen, mutta ihmiskunnan eri tavat ilmaista itseään ovat loputtoman kiehtovia. Mies ei ymmärrä tätä ollenkaan.

Hän ei myöskään tiedä asioista mitään. Olen käytännössä opettanut hänelle kaiken, mitä hän tietää uskonnoista, eri kulttuureiden ominaispiirteistä, historiasta jne. Historian merkkihenkilöt, kuten Gandhi, ovat hänelle tuntemattomia. Voi siis sanoa että hänellä on huono yleissivistys.

Mieheni on sanonut minulle, että häntä uuvuttaa se, miten minä vain puhun ja puhun loputtomiin. Voin ihmetellä jotain vaikka jotain luontodokumentissa näkemääni asiaa tai ilmiötä koko illan. Mieheni kommentit tästä asiasta satuttavat, sillä omasta mielestäni parhaisiin puoliini kuuluu se, että innostun herkästi ja pulisen asioista pitkään. Ja juuri tästä hän ei pidäkään. Minä puolestani turhaudun hänen hiljaisuuteensa ja siihen, miten hän uppoutuu aina vain siihen yhteen asiaan, eli töihinsä. Elämä ei näyttäydy hänelle monipuolisena, yllättävänä, kiehtovana inspiraation lähteenä.

Mitä mieltä olette tällaisesta?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä pärjään melko tyypillisen (mutta silti niin paljon paremman ;)) DI-mieheni kanssa kun olen itsekin DI. En voisi kuvitella eläväni humanistin kanssa. 

Vierailija
22/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanisti valitkoon humanistin. Insinööri sairaanhoitajan ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme humanisti-DI-pariskunta ja mieheni erittäin hyvin pärjännyt alallaan. Yllättää ettei miestäsi kiinnosta asiat edes keskustelun osalta. Mun mies kuuntelee mielellään, keskustellaan ja kinataan välillä pitkätkin ajat jostain, ihan mistä vain aiheesta. Myös hänen DI-ystävänsä ovat hyvinkin keskustelutaitoisia ja kiinnostuneita asioista oman napansa ulkopuolella. En usko että tyypillinen DI on tuollainen.

terv. DI-magneetti

Vierailija
24/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ot historian suurimmista merkkihenkilöistä ei kuuna päivänä tulisi ensimmäisenä mieleen Gandhi.

Mutta asiaa, miehelläsi on kanssasi varmaan vastaava ongelma. Koska toisia ei voi lähteä muuttamaan täytyy oppia eroja sietämään tai erota.

Vierailija
25/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan Susan Cainin kirjan Hiljaiset - introverttien manifesti. Se avaa hyvin introverttien sisäistä maailmaa ja selittää miksi hiljaisuus on heille tärkeää.

Se voi antaa myös ajatuksia siitä kuinka parisuhteenne voisi toimia paremmin, vai voiko se edes toimia paremmin.

Olisiko kenties teille kummallekin parempi vaihtoehto erota ja etsiä paremmin itselle sopiva kumppani?

Tunnistan miehesi käytöksestä itseni silloin kun puhun äitini kanssa. Hänellä tuntuu olevan loputon tarve jauhaa yhtä ja samaa asiaa ilman että asiassa edetään yhtään minnekään. Jatkuvalla syötöllä vaan jankkaa samoja asioita. Hän haluaa kuulemma keskustella, mutta suuttuu silmittömästi jos kuulee yhdenkin erilaisen mielipiteen.

Ne keskustelut ovat hirveän uuvuttavia. Aina pitää kuunnella samoja litanioita ja olla samaa mieltä (omista mielipiteistä riippumatta) jos haluaa välttyä huuto- ja haukkumiskohtauksilta. Olenkin alkanut kieltäytymään niistä keskusteluista.

Vierailija
26/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:50"]

Go ap, olet ihan kuin minä :)

En kyllä aiemmin tiennyt että olen niin ärsyttävä mitä nro2 kuvaili.

En ole todellakaan mikään lukutoukka tai edes akateeminen mutta olen tosi kiinnostunut historiasta,uskonnoista,psykologiasta jne.

Yleisesti kaikesta paitsi matemaattisista jutuista ja siinäkin vain se etten ymmärrä ketuttaa. Matematiikka on mulle hankalaa koska sitä ei juuri voi kysenalaistaa 1+1=2 , tuskastutin jo ala-asteella opettajat kysymällä kuka päätti että se on juuri 2 eikä esim.11 tai 8? Kuka keksi numerot? Joka asiaan tulee lisäkysymyksiä kuin pahaisella kysely-ikäisellä :)

Minun on taas vaikea ymmärtää ihmisiä joiden mielestä "asia nyt vaan on näin" tai "ainahan se on näin tehty". Pelottavinta ihmisessä on yleensäkin se ettei ole motivaatiota kehittyä eikä jakseta kyseenalaistaa mitään.

Esim. mun miehen mielestä 43-vuotiaan miehen suhde erääseen 17-vuotiaaseen on ok koska se on kuitenkin laillista... Kysyin sitten että entäs jos asuttaisiin maassa jossa laki puhuisi 12-vuotiaasta, olisiko se ok?

Tuijotti mua vaan yrmeästi, ei edes halunnut miettiä tai kyseenalaistaa lain suomaa moraalikäsitystään.

[/quote]

Kaikkea voi kyseenalaistaa, myös matematiikkaa. 1+1=2 ei aina ole näin. Jos esim. lisäät yhteen vesipisaraan toisen vesipisaran et saa kahta vesipisaraa, puolitat tupakan et saa kahta tupakkaa, jne.

Vierailija
27/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että miehesi hoitaa yrityksensä hyvin ja pärjäätte myö taloudellisesti. Mieti miten hyvin se talous kohentuu sillä, että vouhaat joistain kansojen uskonnoista.

Kohtele miestäsi ihmisenä, tasavertaisen kumppanina, jolla on omat mielenkiintosa. Tietenkin voit aliarvioida häntä, koska hällä on erilaiset kiinstuksen kohteet kuin sinulla, mutta älä sitten ihmettele kun teillä molemmilla on paha olla. Toiselle ihmiselle on tärkeää se uskontojen kultturi ja toiselle taas jokin muu. Älä koita käännyttää pakolla miestäsi oman maailamasi muottiin. Siinä saattaa käydä jossakin vaiheessa niin että jompi kumpi teistä tai molemmat lähtevät etsimää sympatiaa kodin ulkopuolelta. Sitäkö haluat?

Vierailija
28/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n viestistä kuultaa syvä halveksunta miestä kohtaan. Miestä, joka on kyllä kiinnostunut asioista - nimittäni niistä teknisistä asioista jota hän tekee työkseenkin - mutta ei samoista asioista kuin ap. Ja ap väheksyy sitä mistä mies tietää ja luulee että hän on asemassa jotenkin yläpuolelta OPETTAA miehelle "kaikki". 

Kannattaisi ihan oikeasti antaa sen miehen olla mikä on. Jos sinun on ap pakko päästä puhumaan noista itseäsi kiinnostavista jutuista, ja ne ei miestäsi kiinnosta, hanki itsellesi samanhenkisiä kavereita siihen tarkoitukseen. Älä piinaa miestäsi höpinöilläsi. Tuskin hänkään piinaa sinua puhumalla tunteja innostuneesti jostain erikoisalansa työasioista, vaikka hän voi olla niistä yhtä innostunut kuin sinä kansojen historiasta. Eri kiinnostuksen kohteet avioliitossa on TÄYSIN ok, kunhan molemmat kunnioittaa tosiaan eikä yritä pakottaa kiinnostumaan omistaan.

Vierailija
29/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:50"]

Go ap, olet ihan kuin minä :)

En kyllä aiemmin tiennyt että olen niin ärsyttävä mitä nro2 kuvaili.

En ole todellakaan mikään lukutoukka tai edes akateeminen mutta olen tosi kiinnostunut historiasta,uskonnoista,psykologiasta jne.

Yleisesti kaikesta paitsi matemaattisista jutuista ja siinäkin vain se etten ymmärrä ketuttaa. Matematiikka on mulle hankalaa koska sitä ei juuri voi kysenalaistaa 1+1=2 , tuskastutin jo ala-asteella opettajat kysymällä kuka päätti että se on juuri 2 eikä esim.11 tai 8? Kuka keksi numerot? Joka asiaan tulee lisäkysymyksiä kuin pahaisella kysely-ikäisellä :)

Minun on taas vaikea ymmärtää ihmisiä joiden mielestä "asia nyt vaan on näin" tai "ainahan se on näin tehty". Pelottavinta ihmisessä on yleensäkin se ettei ole motivaatiota kehittyä eikä jakseta kyseenalaistaa mitään.

Esim. mun miehen mielestä 43-vuotiaan miehen suhde erääseen 17-vuotiaaseen on ok koska se on kuitenkin laillista... Kysyin sitten että entäs jos asuttaisiin maassa jossa laki puhuisi 12-vuotiaasta, olisiko se ok?

Tuijotti mua vaan yrmeästi, ei edes halunnut miettiä tai kyseenalaistaa lain suomaa moraalikäsitystään.

[/quote]

Kaikkea voi kyseenalaistaa, myös matematiikkaa. 1+1=2 ei aina ole näin. Jos esim. lisäät yhteen vesipisaraan toisen vesipisaran et saa kahta vesipisaraa, puolitat tupakan et saa kahta tupakkaa, jne.

[/quote]

Olen käyttänyt tuota samantyylistä argumentointia kun olen keskustellut mieheni kanssa :) Siis vastaavaa mikä tuo tupakka juttu oli, mun mies vastasi jotenkin näin että matematiikassa 1 on 1 kokonainen eli sitä ei voikaan ajatella niin että puolitat jtn. koska silloin se ei ole 1 kokonainen vaan puolikas. 1 tupakka + 1 tupakka = 2 tupakkaa.

En tiedä osasinko selittää kovin ymmärrettävästi..

Vierailija
30/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:31"]

Olen käyttänyt tuota samantyylistä argumentointia kun olen keskustellut mieheni kanssa :) Siis vastaavaa mikä tuo tupakka juttu oli, mun mies vastasi jotenkin näin että matematiikassa 1 on 1 kokonainen eli sitä ei voikaan ajatella niin että puolitat jtn. koska silloin se ei ole 1 kokonainen vaan puolikas. 1 tupakka + 1 tupakka = 2 tupakkaa.

[/quote]

No et osannut. Varmaan oikeasti tuskaa kelle tahansa perusmiehelle kuunnella tollasta kvasifilosofointia jos sitä jatkuu päivästä päivään.

Vierailija
31/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:31"]

[/quote]

No et osannut. Varmaan oikeasti tuskaa kelle tahansa perusmiehelle kuunnella tollasta kvasifilosofointia jos sitä jatkuu päivästä päivään.

[/quote]

Perus av-mammaksi sinä taas olet vallan piristävä kun osasit ihan itse noinkin vaikea sanan kirjoittaa. Senkin vekkuli yrmynaama ;)

Vierailija
32/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä kuinka nuori olet ap, mutta kuulostat hyvin lapselliselta.

Vierailija
33/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kyllä koskaan kuullut, että joku lukisi parhaaksi puolekseen sen, että "jaksaa pulista asioista pitkään".  

Vierailija
34/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:48"]

Enpä ole kyllä koskaan kuullut, että joku lukisi parhaaksi puolekseen sen, että "jaksaa pulista asioista pitkään".  

[/quote]

Mua kans nauratti tää ja ajattelin mielessäni, että pitäisin tätä varmaan ko ihmisen huonoimpana puolena. Joo, mutta niin me ollaan erilaisia. Ehkä joku umpimielinen hissukka pitää parhaana puolenaan sitä, että on aina hiljaa, ei sekaannu muiden asioihin eikä häiritse ketään ;D

Vierailija
35/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:29"]

Gandhi ja uskonnot ovat miehellisi tuntemattomia, mutta tiedätkö sinä kuka oli Adam Smith, mistä sanoista tulee lyhenne DOS, mikä on valonnopeus tyhjiössä, miten lasketaan katetuottoprosentti... En tiedä mitä alaa DI miehesi on opiskellut, mutta veikkaisin että tällaisista asioista hän tietää enemmän kuin osaat pienellä päälläsi kuvitellakaan

[/quote]

Aika harvassa ovat ne akateemiset ihmiset, jotka eivät tiedä kuka Gandhi on :)

Adam Smithkin on varmaan yleisellä tasolla monelle tuttu, mutta suurimmalle osalle ihmiskuntaa valonnopeus tyhjiössä ei sano mitään.

Vierailija
36/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:52"]

Adam Smithkin on varmaan yleisellä tasolla monelle tuttu, mutta suurimmalle osalle ihmiskuntaa valonnopeus tyhjiössä ei sano mitään.

[/quote]

Mutta pointti olikin se, että ap tuntui pitävän tärkeänä ainoastaan noita asioita, joista itse on kinnostunut (uskontojen ja kulttuurien nyanssit). Miehen kiinnostuksen kohteilla ja sillä, mistä mies ehkä tietää paljon enemmän, ei tunnu olevan hänellä mitään merkistystä. Ei valonnopeus varmasti monen elämää hetkauta, sekin riippuu alasta mitä pidetään tärkeänä tietää.

Vierailija
37/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suurimmalle osalle ihmiskuntaa ei sano kyllä Gandhi tai Adamskaan yhtään mitään.

Vierailija
38/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin neuvoni on ap:lle että hanki samanhenkisiä ystäviä joiden kanssa voit parantaa maailmaa ja keskustella syvällisesti sinua kiinnostavista asioista.

Kyllä teillä miehesi kanssa varmasti riittää muutakin puhuttavaa kuin sinun hömppäjuttusi tai miehen työ.

Eli lakkaat pitämästä niitä tuntikausien yksinpuheluita/esitelmiä miehellesi...häntä ei kiinnosta!

Tuskin miehesikään paasaa sinulle tuntikausia työstään? Niitä juttuja varten hänellä on varmaan työkavereita ja opiskelukavereita.

Et ole fiksumpi tai parempi ihminen kuin miehesi...olet vain erilainen luonteeltasi ja olet kiinnostunut eri asioista. Hyväksy miehesi sellaisena kuin hän on.

Vierailija
39/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 14:07"]

[/quote]

Suurimmalle osalle ihmiskuntaa ei sano kyllä Gandhi tai Adamskaan yhtään mitään.

[/quote]

Täytyy olla aika dummy, jos ei tiedä mikä on valousnopeus tyhjiössä. Asia tulee peruskoulussakin esille lukemattomia kertoja.

A. Smith on taas aivan tyhjänpäiväinen heppu, jonka talousajattelu ei kestä lähempää tarkastelua. Joten hänestä nyt ei tarvitsekaan tietää mitään, valitettavasti hänen virheellisillä ajatuksilla on perusteltu esim. USA:n aikanaan erilaisia talouspoliittisia päätöksiä. Gandhin vaikutus länsimaiseen kehitykseen on ollut marginaalinen, joten eipä hänestäkään juuri mitään tarvitse tietää.

Vierailija
40/49 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:29"]

Gandhi ja uskonnot ovat miehellisi tuntemattomia, mutta tiedätkö sinä kuka oli Adam Smith, mistä sanoista tulee lyhenne DOS, mikä on valonnopeus tyhjiössä, miten lasketaan katetuottoprosentti... En tiedä mitä alaa DI miehesi on opiskellut, mutta veikkaisin että tällaisista asioista hän tietää enemmän kuin osaat pienellä päälläsi kuvitellakaan

[/quote]

[/quote]

Kyllä niitä aika paljon on teknisten ja matemaattis-luonnontieteellisten alojen akateemisissa joille valonnopeus tyhjiössä on tutumpi kuin joku Gandhi. Yleissivistys ei ole siellä puolella niin suuressa huudossa kuin humanisteilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi