Älkää hakeko sitä toista aaltoa tänne niillä reissuillanne!
Nyt terassit ja matkustus jäihin!
Ei olla vielä selvitty ensimmäisestäkään, niin älkää hakeko toistakaan aaltoa tänne!
Vähän vastuullisuutta pyydän.
Kommentit (109)
Fiksut ihmiset jättää nyt reissut väliin.
Niin se vaan on.
Olen joutunut tähänkin asti "riskillä" käymään töissä koronaa uhmaten joten miksi ihmeessä loman alkaessa alkaisin elää varovaisemmin? Todennäköisesti toinen aalto tulee joka tapauksessa ja taas olen töissä siispä aivan sama. Saan tartunnan jos saan ja siihen asti elän kuten haluan vapaa-aikani rajoitusten sallimissa rajoissa. Jos joku muu saa minulta tartunnan niin voi voi. Ihmisten välttely ja kotikulmilla pyöriminen ei ole minun juttuni.
En näe yhtäkään syytä miksi en hakisi.
Juujuu, Seitsemäs sinetti- tunnelmissa ollaan viimostaan syksyllä. Rutto tosiaan kiva tuliainen koronan ohella tänne Suomeenkin, äkkiäkös sekin globaalissa menossa leviää. Hyvä leffa, voi katsoa odotellessaan vaikka sen;)
Korona kevät oli elämäni parasta aikaa. Sain tehdä etätöitä <3 <3 <3 Minua ei harmita jos toinen aalto tulee
Onpa huvittavaa, että sotketaan talous mukaan tekosyyksi, kun kuitenkin matkustaessa ne rahat viedään siihen kohdemaahan ja elvytetään nimenomaan sen kohdemaan taloutta. Vastuullinen kuluttaja siis pysyisi nyt mahdollisimman paljon kotimaassa ja käyttäisi sen palveluja, jos puhutaan talouden elpymisestä. Suomessakin riittää nähtävää, useimmilla terasseilla on väljää, ravintoloissa on turvavälit pöytien välillä jne. Ei tarvitse kuvitella, että se olisi jotenkin vaarallisempaa kuin bussissa matkustaminen tai kaupassa käynti. Toki itsekin voi tässä asiaan vaikuttaa eikä tunkea sinne, missä porukkaa on eniten.
Olemme perheemme kanssa aloittaneet ns. normaalielämän kesäkuun puolivälissä. Se normaali ei tarkoita varomatonta juoksentelua ihmislaumoissa vaan harkittuja riskejä, joita pyrimme minimoimaan. Esim. käytiin ystäväperheen kanssa terassilla. Mukana myös omat käsidesit, pysyimme omassa porukassa ja tarjoilijallakin sattui olemaan kasvosuoja. Naapuripöydät olivat riittävän etäällä. Toki jos ystäväperheellämme olisi ollut korona, olisimme voineet altistua mutta se siinä kai suurin vaara oli.
Teimme myös pienen reissun Suomessa omalla asuntoautolla. Nähtävyyksissä oli väljää, osin jopa tyhjää ja pienessä kesäkahvilassa olimme ainoat asiakkaat. Ravintoloissa oli sentään vähän enemmän porukkaa mutta väleistä oli huolehdittu hyvin. En voi olla sataprosenttisen varma, etteikö jollakulla olisi ollut tautia, mutta siitä olen sataprosenttisen varma, ettei meillä ollut lähikontaktia koko reissun aikana muihin kuin oman perheen jäseniin. Toki söimme ulkona eli jos kokki yski annoksiimme, niin siinähän se olisi tarttunut, mutta on ravintoloiden ja kahviloiden omissa intresseissä välttää tartunnat, joten uskon, että siinäkään ei ole kovin suurta riskiä. Ainakin näkemilläni henkilökunnan jäsenillä oli kasvosuojat.
Ei siis tarvitse rynniä ulkomaille elämyksiä hakemaan. Niitä riittää ihan täällä kotimaassakin ja sillä saadaan se oma talous kuntoon.
Ei siis tarvitse rynniä ulkomaille elämyksiä hakemaan. Niitä riittää ihan täällä kotimaassakin
Ei ole varaa matkailla Suomessa. Normaalissa kapitalismissa silloin kun kysyntä on vähäistä hinnat laskevat. Suomalaisessa puolisosialismissa nostetaan hintoja jolloin niitä asiakkaita on entistä vähemmän ja sitten itketään kun kukaan ei haluakaan maksaa 200 e hotelliyöstä jossain cumuluksessa tai maksaa 20 e letusta ja pienestä lasillisesta esanssilimsaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut tähänkin asti "riskillä" käymään töissä koronaa uhmaten joten miksi ihmeessä loman alkaessa alkaisin elää varovaisemmin? Todennäköisesti toinen aalto tulee joka tapauksessa ja taas olen töissä siispä aivan sama. Saan tartunnan jos saan ja siihen asti elän kuten haluan vapaa-aikani rajoitusten sallimissa rajoissa. Jos joku muu saa minulta tartunnan niin voi voi. Ihmisten välttely ja kotikulmilla pyöriminen ei ole minun juttuni.
Eristyksissä olo vieraannuttaa todellisuudesta. Varsinkin, jos eristäytymisen syy on ollut oma pelko. Olin tasan 100 päivää lähes lockdownissa eli en käynyt tuona aikana edes kaupassa. Vain viemässä roskat ja koiran kanssa lenkillä. Koko muun ajan olin kotona neljän seinän sisällä. Seurasin tarkasti uutisia sekä Suomesta että maailmalta. Voin sanoa suoraan, että Yleltä klo 15 alkanut koronatiedotustilaisuus oli yksi päivän kohokohtia.
Yhdessä vaiheessa mulle tuli absurdi tunne. Ajattelin, että entä, jos mitään koronavirusta ei olekaan. Jos tämä onkin jonkinlainen psykologinen ihmiskoe, jossa osa ihmisistä saadaan vapaaehtoisesti lukkiutumaan koteihinsa ja osa taas jatkaa normaalia elämäänsä? Entä, jos uutisissa nähdyt kuvat Helsingin tyhjentyneistä kaduista ei olleetkaan totta? Entä, jos mitään Uudenmaan sulkua ei oikeasti ollutkaan? Televisiossa vain näytettiin lavastettuja kuvia tilanteesta? Kuitenkin tiesin, että valtaosa tuntemistani ihmisistä kävivät edelleen ihan normaalisti töissä, normaalisti kaupassa, tapasivat muita ihmisiä paitsi minua jne.
Pelolle ei pidä antaa valtaa. Ei varsinkaan sellaista valtaa, että pyrkisi omalla pelollaan hallitsemaan muita ihmisiä. Itse voi lukittautua vaikka maakellariin, jos kokee sen turvalliseksi. Jos tartuntamäärät lähtevät taas kasvuun, eiköhän terassitkin mene taas kiinni. Suosituksia ja rajoituksia muutetaan tarpeen mukaan. Nyt on nyt, kuukauden päästä voi olla jotain muuta. Tai sen kuuluisan kahden viikon. Maalaisjärki on paljon parempi kuin pelko.
- Terveisiä poterosta -
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me ainakin haluamme nähdä perhettä ja sukua, joten pitää mennä ulkomaille
Nyt ei pidä eikä saa! Menette sitten kun taas turvallista. Näin nyt vaan on ja se pitää hyväksyä ja aikuisten ihmisten ymmärtää. Soittele suvulle, skypet ja muut kanavat on.
'Nyt ei pidä eikä saa! Menette sitten kun taas turvallista'
Kukas sen kieltää? Sinä vai?
Vierailija kirjoitti:
Matka varattu kreikkaan, ja todellakin olen menossa. Ihana nähdä perhe ja ystävät. Olen ollut jumissa yksin täällä jo kuukausia.
Toivottavasti huolehdit ja pidät karanteenin palatessasi! Tuskin. Oma ja muiden sairastuminen ei ilmeisesti voisi vähempää kiinnostaa. Että ottaa hermoon nämä minä minä tyypit jotka eivät piittaa kun itsestään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matka varattu kreikkaan, ja todellakin olen menossa. Ihana nähdä perhe ja ystävät. Olen ollut jumissa yksin täällä jo kuukausia.
Toivottavasti huolehdit ja pidät karanteenin palatessasi! Tuskin. Oma ja muiden sairastuminen ei ilmeisesti voisi vähempää kiinnostaa. Että ottaa hermoon nämä minä minä tyypit jotka eivät piittaa kun itsestään!
Ohis...sullakin on oikeus piitata vain itsestäsi. Jos et halua saada tartuntaa, älä tee asioita, joissa sen voisit saada. Jos jonnekin on ihan pakko mennä, suojaa itsesi. En minäkään pysyttele kotona muiden vuoksi vaan itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut linnoittautua kotiin lopuksi ikää. Kyllä elämän on jatkuttava
Ei ole linnottautumista se kun pysyy kotimaassa välttäen lento- ja laivamatkoja tartuntavaaran vuoksi, ei osallistu massatapahtumiin ja käy ostoksillakin vain pakottavista syistä sekä noudattaa turvallista etäisyyttä kanssaihmisiin? Muuten voi elää aivan normaalisti.
Vaikka sun normaalielämää olisi maata kotona ja tuijottaa seinään, niin aika monelle se ei ole elämää ollenkaan. Ensi viikoksi varattu reissu Tallinnaan :).
Eipä ole sinunkaan elämäsi kovin kummoista jos hehkutat jotakin Tallinan reissua! 😂
Muista maski ja käsidesi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ovat... jotain. Muutama tuttu rynnisti heti Tallinnan risteilylle. Muutama taas lähti aiemmin peruuntuneille varatuille lomamatkoille, joista eivät saaneet rahojaan takaisin. Ihan jotenkin reikäpäistä touhua. Kuinkahan nautinnollista se loma on, kun takaraivossa kolkuttaa sairastumisen mahdollisuus ja kotiin tultua odottaa parin viikon karanteeni. Noin niinku teoriassa. Totuus on jotain muuta... Tiedänpä ainakin itse ketä välttelen.
Joo odottaa vapaaehtoinen karanteeni, voit olla karanteenissa jos haluat, voit myös liikkua karanteenin aikana missä vaan haluat ja kuinka paljon haluat, kukaan ei kysele perään eikä mitään seuraamuksia tule vaikka rikotkin karanteenia
Tutkimuksen mukaan suomalaisista 9/10 ei ole huolissaan koronasta, keväällä luku oli 8/10. Eli nyt 10% suomalaisista ja keväällä 20% on huolissaan, loput eivät.
Tänne palstalle on eksyny melkein kaikki ne, jotka kuuluu 10%:iin.
Voivoi, koronauskovaisuus on mennyt joillain niin pitkälle, ja ihan älytöntä että näin pitkän ajan päästäkin aivot on ihan sulana koronasta. Huhhuh milloin alatte ajattelemaan itse, milloin kiellätte tämän holhoamisen ja yksilön vapauden riistämisen?
Ei lampaat sitä kiellä, ovat alistaneet itsensä :( Mun käy oikeesti tätä 10%:a paljon sääliksi :(
Minkälaista elämää se sellainen on, jossa vaan koko ajan pitää pelätä jotain :( Voivoi... Voivoivoivoi :(
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kyseessä on oikeasti vakava asia, voi olla hyvä muistaa että kerran sitä vain eletään, eli: löysätkää vähän.
Matkustaminen on tärkeää talouden kannalta. Haluatteko mieluummin, että kourallinen ihmisiä elää vähän pidempään, vai terveen talouden?
En ymmärrä tätä vihervasemmistolaista näkökulmaa, että kaikki elämä olisi jotenkin itsessään arvokasta. Sen eteen voidaan sitten uhrata kaikkien rahat. Toisten rahoja on helppo vaatia, mutta omiin ei sitten kuitenkaan saisi koskea. Mielestäni keskusteluun tulee aina ylimääräinen vaikeuden kerros, kun pitää kierrellä ja kaarrella asian ytimen ympärillä.
Korona ei ole vain flunssa. Se on vaarallinen, helposti tarttuva tauti, jonka leviämistä voidaan ehkäistä turvaväleillä, hygienialla ja välttämällä yleisötapahtumia. Mutta kaupan pitää käydä. Vai halutaanko siirtyä suoraan Pohjois-Korean malliin, jossa kaikki pakotetaan yhteen muottiin?
Korona ei tosiaankaan ole vain flunssa. Osalla lievästi sairastuneille oireet ovat pitkittyneen kuukausitolkulla kestäviksi neurologisiksi oireiksi. Ihan täällä koto Suomessakin.
https://www.bbc.com/future/article/20200622-the-long-term-effects-of-co…
Pysytään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen mukaan suomalaisista 9/10 ei ole huolissaan koronasta, keväällä luku oli 8/10. Eli nyt 10% suomalaisista ja keväällä 20% on huolissaan, loput eivät.
Tänne palstalle on eksyny melkein kaikki ne, jotka kuuluu 10%:iin.
Voivoi, koronauskovaisuus on mennyt joillain niin pitkälle, ja ihan älytöntä että näin pitkän ajan päästäkin aivot on ihan sulana koronasta. Huhhuh milloin alatte ajattelemaan itse, milloin kiellätte tämän holhoamisen ja yksilön vapauden riistämisen?
Ei lampaat sitä kiellä, ovat alistaneet itsensä :( Mun käy oikeesti tätä 10%:a paljon sääliksi :(
Minkälaista elämää se sellainen on, jossa vaan koko ajan pitää pelätä jotain :( Voivoi... Voivoivoivoi :(
Tietenkin, koska tämä on ollut meille uutisten lisäksi oikeastaan ainoa kanava ulkomaailmaan.
- Terveisiä poterosta -
Vierailija kirjoitti:
Onpa huvittavaa, että sotketaan talous mukaan tekosyyksi, kun kuitenkin matkustaessa ne rahat viedään siihen kohdemaahan ja elvytetään nimenomaan sen kohdemaan taloutta. Vastuullinen kuluttaja siis pysyisi nyt mahdollisimman paljon kotimaassa ja käyttäisi sen palveluja, jos puhutaan talouden elpymisestä. Suomessakin riittää nähtävää, useimmilla terasseilla on väljää, ravintoloissa on turvavälit pöytien välillä jne. Ei tarvitse kuvitella, että se olisi jotenkin vaarallisempaa kuin bussissa matkustaminen tai kaupassa käynti. Toki itsekin voi tässä asiaan vaikuttaa eikä tunkea sinne, missä porukkaa on eniten.
Olemme perheemme kanssa aloittaneet ns. normaalielämän kesäkuun puolivälissä. Se normaali ei tarkoita varomatonta juoksentelua ihmislaumoissa vaan harkittuja riskejä, joita pyrimme minimoimaan. Esim. käytiin ystäväperheen kanssa terassilla. Mukana myös omat käsidesit, pysyimme omassa porukassa ja tarjoilijallakin sattui olemaan kasvosuoja. Naapuripöydät olivat riittävän etäällä. Toki jos ystäväperheellämme olisi ollut korona, olisimme voineet altistua mutta se siinä kai suurin vaara oli.
Teimme myös pienen reissun Suomessa omalla asuntoautolla. Nähtävyyksissä oli väljää, osin jopa tyhjää ja pienessä kesäkahvilassa olimme ainoat asiakkaat. Ravintoloissa oli sentään vähän enemmän porukkaa mutta väleistä oli huolehdittu hyvin. En voi olla sataprosenttisen varma, etteikö jollakulla olisi ollut tautia, mutta siitä olen sataprosenttisen varma, ettei meillä ollut lähikontaktia koko reissun aikana muihin kuin oman perheen jäseniin. Toki söimme ulkona eli jos kokki yski annoksiimme, niin siinähän se olisi tarttunut, mutta on ravintoloiden ja kahviloiden omissa intresseissä välttää tartunnat, joten uskon, että siinäkään ei ole kovin suurta riskiä. Ainakin näkemilläni henkilökunnan jäsenillä oli kasvosuojat.
Ei siis tarvitse rynniä ulkomaille elämyksiä hakemaan. Niitä riittää ihan täällä kotimaassakin ja sillä saadaan se oma talous kuntoon.
Tämä oli hyvä kirjoitus. Jos taloutta halutaan elvyttää niin kotimaan matkailu auttaa siinä paljon enemmän kuin matkustaminen ulkomaille.
Kukaan fiksu ei lähde ulkomaille nyt. Kertoo paljon näistä ketkä sinne lähtee, en aiemmin tiennyt miten typeriä tuttavia minulla onkaan ennen kuin nyt kun olen nähnyt pari matkapäivitystä somessa viime viikkojen aikana. Pahinta tietysti on työkaverit, jotka tulee toimistolle noiden matkojensa jälkeen.
Iso osa suomalaisista ei pääse koskaan enää eroon koronakammostaan. Pelkojensa vangeiksi jäävät rassukat.
On helppoa tulla sanomaan muille, miten heidän pitäisi muuttaa elämäänsä, kun itse ei ole joutunut muuttamaan juuri mitenkään- Ei ainakaan negatiiviseen suuntaan. Olen itsekin kotona viihtyvä, en kaipaa laivaristeilyjä, baareissa riekkumista, massatapahtumia yms. Mutta jos mulle tulisi joku sanomaan, että mun pitääkin alkaa käymään laivaristeilyillä ja massatapahtumissa, riekkua baareissa ja viikonloppuisin ei saisi viettää kuin muutaman tunnin kotona, totta mooses mä ajattelisin, että no en tasan tarkkaan tee niin.
Kukaan ei pakota sinua litkimään kahvia kahviloissa. Saat ihan vapaasti vaikka koko lopun ikäsi juoda kahvisi kotona. Kukaan ei pakota sinua koskaan enää ostamaan mitään leivonnaista vaan voit koko lopun elämääsi leipoa itse. Sun ei tarvitse koskaan mennä kaupungille tai ostarille, jos et halua.