Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää hakeko sitä toista aaltoa tänne niillä reissuillanne!

Vierailija
09.07.2020 |

Nyt terassit ja matkustus jäihin!
Ei olla vielä selvitty ensimmäisestäkään, niin älkää hakeko toistakaan aaltoa tänne!
Vähän vastuullisuutta pyydän.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi laatia laki, jos ulkomaanlomamatkailija sairastuu koronaan, niin maksaa itse kaikki hoitokulut. Jos tuliaisina sairastuttaa muitakin, niin myös heidän sairauskulut.

Miten se sitten pystyttäisiin aukottomasti todistamaan, että tartunta on saatu nimenomaan ulkomailta? Jos käy vaikka päiväristeilyllä Tallinnassa, niin miten tiedetään, että tartunta tuli juuri sieltä eikä vaikka päivää myöhemmin työpaikalta kotimaasta?

Vierailija
62/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvatsoin, mitä nopeammin toinen aalto tulee sitä pienemmin vahingoin ja uhrein siitä selviämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmiset ovat... jotain. Muutama tuttu rynnisti heti Tallinnan risteilylle. Muutama taas lähti aiemmin peruuntuneille varatuille lomamatkoille, joista eivät saaneet rahojaan takaisin. Ihan jotenkin reikäpäistä touhua. Kuinkahan nautinnollista se loma on, kun takaraivossa kolkuttaa sairastumisen mahdollisuus ja kotiin tultua odottaa parin viikon karanteeni. Noin niinku teoriassa. Totuus on jotain muuta... Tiedänpä ainakin itse ketä välttelen.

Minä olen ollut risteilyllä, mutta pidin koko ajan turvaväliä muihin ja pääasiassa olin hytissä. Sen sijaan kotimaassa julkisessa liikenteessä on ollut välillä mahdoton pitää turvaväliä, ja esim. työpaikalle en pääse ilman busseja, kun omaa autoa ei ole.

Vierailija
64/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylelläkin on kirjoitus siitä miten hyväosaiset on edelleen etätöissä jos pystyy:

https://yle.fi/uutiset/3-11434990

Anton Vanha-Majamaa: Korona teki selväksi, ketkä ovat uhrattavissa, jotta meillä keskiluokkaisilla olisi mukavaa

Turvallisuushakuinen keskiluokka tekee korona-aikana etätöitä ja liikkuu omalla autolla, s iirtolaiset tuovat eväät, kirjoittaa Anton Vanha-Majamaa. Tämän blogin voi myös kuunnella.

Vierailija
65/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta työpaikkaa pitää vielä menettää, kuinka monen yrityksen kaatua?

Talous ei kestä totaalista sulkemista.

Matkustaa voi vastuullisesti, pitää etäisyyttä, käyttää maskia ja pestä käsiä, käyttää käsidesiä. Terasseillakin voi piyää etäisyyttä, jos ei onnistu, vaihdetaan ravintolaa.

Miten Suomen talous elpyy sillä, että suomalaiset matkustavat ulkomaille syömään ravintoloissa, kiertelemään turistinähtävyyksissä ja ostamaan vuoden viinakset?

Vierailija
66/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viehrailija kirjoitti:

En ole ajatellut linnoittautua kotiin lopuksi ikää. Kyllä elämän on jatkuttava

Ei ole linnottautumista se kun pysyy kotimaassa välttäen lento- ja laivamatkoja tartuntavaaran vuoksi, ei osallistu massatapahtumiin ja käy ostoksillakin vain pakottavista syistä sekä noudattaa turvallista etäisyyttä kanssaihmisiin? Muuten voi elää aivan normaalisti.

Sulla on nyt niin paljon rajoituksia tuossa, että sorry, ollaan kaukana normaalielämästä

67/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan lähdetään Viroon omalla jahdilla. Mies onkin siellä jo tänäkesänä käynyt varmaan kymmenen kertaa eikä ole koronaa saanut.

Vierailija
68/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt kärjistää, niin terassit sen toisen aallon tuo, ei matkustaminen. Suomessa on edelleen koronaa ja se voi levitä Suomessa. On sinänsä sama, onko tartunta saatu Virosta, Norjasta vai Porista.

Mitä enemmän liikkuu paikoissa, joissa on paljon ihmisiä sitä enemmän on viruksia ilmassa. Jos matkustat ulkomaille, joudut todennäköisemmin suurempiin ihmisjoukkoihin kuin kotimaassa turvavälejä noudattaen ja käsiä pesten. Eli riski sairastua pienenee.

Vierailija
69/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään mä en matkusta mihinkään. Olen käynyt terassilla koska muuten seinät kaatuu päälle. Ei ole kiva olla yksin kotona.

Ajattelisit joskus muitakin kuin itseäsi. Seinät pysyvät pystyssä vaikket ravaisi baareissa.

Vierailija
70/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V⁶ierailija kirjoitti:

Kuinka monta työpaikkaa pitää vielä menettää, kuinka monen yrityksen kaatua?

Talous ei kestä totaalista sulkemista.

Matkustaa voi vastuullisesti, pitää etäisyyttä, käyttää maskia ja pestä käsiä, käyttää käsidesiä. Terasseillakin voi piyää etäisyyttä, jos ei onnistu, vaihdetaan ravintolaa.

Miten Suomen talous elpyy sillä, että suomalaiset matkustavat ulkomaille syömään ravintoloissa, kiertelemään turistinähtävyyksissä ja ostamaan vuoden viinakset?

Onko matkatoimistoissa, laivoissa ja lentoyhtiöissä töissä suomalaisia? Entä pysyvätkö matkatoimistot, lento- ja laivayhtiöt pystyssä, jos alukset ja lentokoneet seisovat lentokentällä? Tiedätkö mistä pussista maksetaan lomautusrahat, entä työttömyyskorvaukset? Entä kun ihmisten tulot ovat pienemmät lomautudten ja työttömyyden vuoksi, mitä heillä on varaa kuluttaa? Heijastuuko vähempi kuluttaminen muihin yrityksiin, tuleeko lisää lomautuksia ja irtisanomisia? Verotulot pienenevät? Millä on varaa maksaa työttömyyspäivärahat, toimeentulotuet, asumistuet? Mitä luulet, koska niitä leikataan?

Myös Suomessa avattiin terassit ja ravintolat sekä niiden henkilökunta kaipaavat kovasti maksavia asiakkaita. Henkilöstöruokala talossa, jossa olen töissä on kiinni ainakin 4 kk, sitä ennen jo osa porukasta lomautettuna. Miltähän mahtaa tuntua olla epämääräisen pituisella lomautuksella.

Herätkää jo, R0-luku on Suomessa edelleen alle yhden. Sairastunut tartuttaa siis alle yhden henkilön. Työpaikallani oli sairastunut henkilö epidemian alussa. Hän ei täällä edes samassa neukkarissa ollessaan tartuttanut ainuttakaan. Eli omalla toiminnallaan myös matkustaessa voi vaikuttaa siihen sairastuuko.

Vierailija
71/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Minua kiusattiin koko lapsuuteni, enkä saanut apua keneltäkään. Miksi minun pitäisi yhtäkkiä alkaa auttamaan muita nöyristellen?

Kiinnosta pätkääkään koko kung-flu... Jos sairastun, niin sairastun. Sais vihdoin vapauden.

Vierailija
72/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään mä en matkusta mihinkään. Olen käynyt terassilla koska muuten seinät kaatuu päälle. Ei ole kiva olla yksin kotona.

Ajattelisit joskus muitakin kuin itseäsi. Seinät pysyvät pystyssä vaikket ravaisi baareissa.

Sinäkin voisit miettiä muita kuin itseäsi, osalle kotona pysyminen aiheuttaa mielenterveys ongelmia.

Myös minulla kaatuu seinät päälle, jos minulla ei olisi muita sosiaalisia kontakteja kuin koti. Todella liki käynyt jo uupumusta, sairasloma ollut todella lähellä. Sekin on yhteiskunnalle halpaa ...

Vierailija
73/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole linnottautumista se kun pysyy kotimaassa välttäen lento- ja laivamatkoja tartuntavaaran vuoksi, ei osallistu massatapahtumiin ja käy ostoksillakin vain pakottavista syistä sekä noudattaa turvallista etäisyyttä kanssaihmisiin? Muuten voi elää aivan normaalisti.

Eihän tuo ole elämää pitemmän päälle.

Tuo on monelle ihan sitä jokapäiväistä elämää. Minä en pidä matkustelusta, yleisötapahtumista tai shoppailusta.  Lomalla mennään joko omalle mökille tai vuokrataan mökki Norjasta tai Ruotsista ja mennään omalla autolla. Jos mennään laivalla yli, tartuntariski on silti aika pieni: mennään Finnlinesillä Kapellskäriin ja matka on niin lyhyt että juuri ehtii päänsä kallistaa hytissä. TAI sitten mennään vaeltamaan, silloinkin helppo vältellä ihmisiä.

Minulle on itse asiassa vasta koronan myötä valjennut, miten paljon muut ihmiset viettää aikaa ihmispaljoudessa. Että ihmiset ihan kärsivät kun eivät pääse kaupungille ja ostareille notkumaan ja litkimään kahvia kahviloihin. Minulla on kotona kahvimylly ja espressopannu ja olen erinomainen leipuri, joten en ole oikein ikinä kokenut saavani mitään lisäarvoa siitä kahviloiden tarjonnastakaan. 

Vierailija
74/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voisit miettiä muita kuin itseäsi, osalle kotona pysyminen aiheuttaa mielenterveys ongelmia.

Myös minulla kaatuu seinät päälle, jos minulla ei olisi muita sosiaalisia kontakteja kuin koti. Todella liki käynyt jo uupumusta, sairasloma ollut todella lähellä. Sekin on yhteiskunnalle halpaa ...

Suomessa ei ole missään vaiheessa kenenkään ollut pakko vaan kykkiä kotona. Mikset ole alkanut vaikka retkeillä? Siihen saa käytettyä tunteja joka päivä, sekä jalan että pyörällä. On myös turvallisempaa nähdä tuttavia ulkona.

Huvitti koronarajoitusten aikaan kun ihmiset ruikutti miten kamalaa on vaan olla kotona "sitä tunnin ulkoilua lukuunottamatta". Ikään kuin olisi joku laki, miten pitkään siellä ulkona saa olla ja tunti on maksimiaika.

Vierailija
75/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvatsoin, mitä nopeammin toinen aalto tulee sitä pienemmin vahingoin ja uhrein siitä selviämme.

Tätä ei itse asiassa kukaan voi mitenkään tietää. Lisäksi Suomen olisi täysin mahdollista välttää toinen aalto kokonaan, ottamalla Uuden-Seelannin linjan. Hehän onnistuivat ensimmäisenkin tukahduttamaan.

Vierailija
76/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin ylipäätään maailmaan toisen aallon, että saan ostaa halvalla osakkeita ja kultaa.

Siis millähän perusteella koronan käsistä karatessa saisit ostettua kultaa halvalla? Seuraatko sinä kullan hintaa ollenkaan? Noin yleisesti ottaen se nousee silloin kun osakkeet laskee, mikä tuntuu pätevän myös koronan vaikutusten kohdalla. Viimeiset 6kk nousu vajaa 15% (euroissa tarkasteltuna).

Vierailija
77/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole missään vaiheessa kenenkään ollut pakko vaan kykkiä kotona. Mikset ole alkanut vaikka retkeillä? Siihen saa käytettyä tunteja joka päivä, sekä jalan että pyörällä. On myös turvallisempaa nähdä tuttavia ulkona.

Huvitti koronarajoitusten aikaan kun ihmiset ruikutti miten kamalaa on vaan olla kotona "sitä tunnin ulkoilua lukuunottamatta". Ikään kuin olisi joku laki, miten pitkään siellä ulkona saa olla ja tunti on maksimiaika.

Vai retkeillä? Voitko ymmärtää, että jotkut ihmiset inhoavat sitä. Minä inhoan. Kävelyillä käy kuntoani hoitamassa ja kadut ja lenkkipolut olivat hyvällä säällä ruuhkaisempia kuin kaupat.

Vierailija
78/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai retkeillä? Voitko ymmärtää, että jotkut ihmiset inhoavat sitä. Minä inhoan. Kävelyillä käy kuntoani hoitamassa ja kadut ja lenkkipolut olivat hyvällä säällä ruuhkaisempia kuin kaupat.

Terassit ovat myös ulkona, miksi turvaetäisyyksiä noudattaen ne ovat turvallisempia kuin lenkipolut, jotka olivat välillä niin täynnä että itse väistelin välillä vastaantulijoita pusikkoon.

Vierailija
79/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, olet vähän kuin se entinen emäntä, joka heitti hiivan uunnin pullien perässä, kun se oli unohtunut. Kyllä me tiedetään, miten toimia, vaikka hallitus mokasi ensimmäisessä aallossa pahasti. Omalla autolla kotiin ja karanteeniin kahdeksi viikoksi. Ah, ihana Italia odottaa. <3

Ei tarvitse mitään kahden viikon karanteenia kun palaatte kotiin. Tämä muuttuu 13. heinäkuuta.

"Euroopassa sisärajavalvonnasta luovutaan 17 maan osalta. Vapaan liikkuvuuden Schengen-alueelta maihin kuuluvat Alankomaat, Belgia, Italia, Itävalta, Kreikka, Malta, Saksa, Slovakia, Slovenia, Unkari, Liechtenstein ja Sveitsi."

"Mailta poistetaan myös matkustusrajoitus, eli suomalaisia ei enää kehoteta välttämään maihin matkustamista, eikä maasta Suomeen saapuessa tarvitse asettua omaehtoiseen kahden viikon karanteeniin."

Itse olen tulossa Belgiasta Suomeen kesälomalle ensi viikolla. Olisin ollut omaehtoisessa karanteenissa mutta nyt en enää aio olla.

Vierailija
80/109 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole elämää pitemmän päälle.

Tuo on monelle ihan sitä jokapäiväistä elämää. Minä en pidä matkustelusta, yleisötapahtumista tai shoppailusta.  Lomalla mennään joko omalle mökille tai vuokrataan mökki Norjasta tai Ruotsista ja mennään omalla autolla. Jos mennään laivalla yli, tartuntariski on silti aika pieni: mennään Finnlinesillä Kapellskäriin ja matka on niin lyhyt että juuri ehtii päänsä kallistaa hytissä. TAI sitten mennään vaeltamaan, silloinkin helppo vältellä ihmisiä.

Minulle on itse asiassa vasta koronan myötä valjennut, miten paljon muut ihmiset viettää aikaa ihmispaljoudessa. Että ihmiset ihan kärsivät kun eivät pääse kaupungille ja ostareille notkumaan ja litkimään kahvia kahviloihin. Minulla on kotona kahvimylly ja espressopannu ja olen erinomainen leipuri, joten en ole oikein ikinä kokenut saavani mitään lisäarvoa siitä kahviloiden tarjonnastakaan. 

Ja minä inhoan mökkeilyä, olen äärimmäisen allerhinen itikoille, nautin hyvän ruuan syömisestä kavereiden kanssa ja erityisen ihanaa on, kun sitä ei ole tarvinnut itse valmistaa.

Inhoan myös vaeltamisesta.

Tykkään nauttia kulttuurista, taidenäyttelyistä, teatterista, konserteista ja museoista. Harrastan irse laulamista ja laulutuntien lisäksi tykkään käydä karaokessa.

Mun elämä on ollut koronarajoitusten aikaan aika lailla seis.