Älkää hakeko sitä toista aaltoa tänne niillä reissuillanne!
Nyt terassit ja matkustus jäihin!
Ei olla vielä selvitty ensimmäisestäkään, niin älkää hakeko toistakaan aaltoa tänne!
Vähän vastuullisuutta pyydän.
Kommentit (109)
Tallinnan-matkaajat syytteelle rikoksistaan ihmisyyttä vastaan. Eikä ole edes provo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toinen koti Espanjassa ja todellakin olemme lähdössä sinne, viivymme samantien pari kuukautta. Voin aivan yhtä hyvin noudattaa siellä samoja rajoituksia kuin täällä. Pesen käsiäni jatkuvasti, jos olen ollut muun maailman kanssa tekemisissä. Käytän käsidesiä.
Käyn kaupassa harvoin ja ostan varastot, jotka riittävät pitkälle. Itse asiassa nyt mennessämme pyydän talonhoitajaa käymään kaupassa ja täyttämään varastot jo etukäteen.
Pelaamme golfia, siis ulkona, ja kentät ovat lähes tyhjiä, kesäkuuma ei ole sesonkiaikaa. Ja kaikki varaukset sekä maksut tapahtuvat on-line, joten ihmisiä ei tarvitse siinäkään yhteydessä tavata.
Muuten pysyttelemme kotona, jossa on kaikki fasiliteetit, mitä toivoa saattaa. Onhan se nyt mukavampi herätä siellä takuuvarmassa kesän lämmössä kuin kylmässä ja sateisessa Pohjolassa. Aamulla ensimmäiseksi uimaan omaan uima-altaaseen, sitten aamiainen terassilla. Päivän mittaan kaikkea puuhastelua, mikä sattuu miellyttämään, ruuanlaittoa, grillailua, drinkkejä.... Illalla kuntosalille, saunaan ja uimaan, sitten ehkä elokuvateatteriin jne. Ja kaikki tämä siis tapahtuu omissa oloissa.
Lentokentällä ja koneessa tunnen oloni turvallisemmaksi kuin paikallisessa Citymarketissa, jossa todellakaan ei enää noudateta turvavälejä! Ja ihmiset ohittavat sujuvasti käsidesipisteen (joka sekin näyttää välillä törkyiseltä). Kentällä ja koneessa kaikki käyttävät maskeja, koneessa on hepafiltterit suodattamassa ilmaa, määränpäässä kaikilta mitataan kuume, täytetään terveyslomake ja tarvittaessa tavataan lääkäri.
Joten eikun matkaan nauttimaan oikeasta kesästä.
Ihan turhaa käytit aikaasi näin pitkään tekstiin. On hiukan eri asia matkustaa kahdeksi kuukaudeksi kakkoskotiin kuin viikon lomalle hotelliin.
'Pitäisi laatia laki, jos ulkomaanlomamatkailija sairastuu koronaan, niin maksaa itse kaikki hoitokulut. Jos tuliaisina sairastuttaa muitakin, niin myös heidän sairauskulut.'
Joo ja sama voitaisiin ulottaa esim. laskettelu-, pyöräily- yms. onnettomuuksiin. Kun itse hankkii ne omalla toiminnallaan niin maksakoon itse myös kaikki kulut.
MINÄ aion matkustaa. Turpa kii siellä, nyhertäjät!
Nämä ihmiset ovat yksiä retardeja, kun pitää hakea viinaa, nuuskaa, rusketusta, ym. kuppaa, niin unohtuu korona ja yhteisöllisyys.
Nämä itsekkäät ihmiset koituvat kaikkien tuhoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun sitä halpaa alkoholia on pakko saada...
Varmasti osalla on motivaattorina halpa viina mutta ei kaikilla. Osan on pakko käydä käristämässä itselleen kesärusketus hinnalla millä hyvänsä. Mistä sitä muuten postailisi kuvia instaan ja millä kehustelisi työpaikan kahvipöydässä?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi laatia laki, jos ulkomaanlomamatkailija sairastuu koronaan, niin maksaa itse kaikki hoitokulut. Jos tuliaisina sairastuttaa muitakin, niin myös heidän sairauskulut.
Tai potkaistaan ne sinne maahan sairastamaan, josta sen sen taudin hommasivatkin.
Mua kanssa ketuttaa nämä ketkuttelijat. Tahallaan kuormitetaan pienen maan palveluja ja luotetaan, että kyllä Suomi hoitaa. Kummasti on suomalaisuus muuten alkanut jossain jenkeissäkin kiinnostaa, vaikka aiemmin niitä suomalaisjuuria on hävetty. Suomen sossuturva saattaa tuntua jenkkien nykytilanteessa yllättävän houkuttelevalta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset ovat yksiä retardeja, kun pitää hakea viinaa, nuuskaa, rusketusta, ym. kuppaa, niin unohtuu korona ja yhteisöllisyys.
Nämä itsekkäät ihmiset koituvat kaikkien tuhoksi.
People = Shit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kyseessä on oikeasti vakava asia, voi olla hyvä muistaa että kerran sitä vain eletään, eli: löysätkää vähän.
Matkustaminen on tärkeää talouden kannalta. Haluatteko mieluummin, että kourallinen ihmisiä elää vähän pidempään, vai terveen talouden?
En ymmärrä tätä vihervasemmistolaista näkökulmaa, että kaikki elämä olisi jotenkin itsessään arvokasta. Sen eteen voidaan sitten uhrata kaikkien rahat. Toisten rahoja on helppo vaatia, mutta omiin ei sitten kuitenkaan saisi koskea. Mielestäni keskusteluun tulee aina ylimääräinen vaikeuden kerros, kun pitää kierrellä ja kaarrella asian ytimen ympärillä.
Korona ei ole vain flunssa. Se on vaarallinen, helposti tarttuva tauti, jonka leviämistä voidaan ehkäistä turvaväleillä, hygienialla ja välttämällä yleisötapahtumia. Mutta kaupan pitää käydä. Vai halutaanko siirtyä suoraan Pohjois-Korean malliin, jossa kaikki pakotetaan yhteen muottiin?
Korona ei katso oletko vihervasemmistolainen tai joku muu. Siinä mielessä ihan turha vetää poliittista rintamajakoa tähän rulettiin. Erikoista kuinka itse pyrit abstrhoimaan keskustelun johonkin poliittiseen vääntöön pois itse tartuntataudista, vaikka näennäisesti yrität saarnata juuri päinvastoin? Sokea piste kenties?
Keskustelun kannalta ei yleensä ole järkevää takertua muotoseikkoihin, vaan asian ytimeen. Se, että korona on maailmanlaajuinen katastrofi ei tarkoita sitä, etteikö siihen reagointi olisi lähtökohtaisesti poliittista.
Asiantuntijoita on halveksuttu nykypolitiikassa pitkään. Mielestäni on naiivi näkökulma, että nyt olisi poliittiset kirveet haudattu, ja toimittaisiin aidosti "yhteisen hyvän" eteen, vaikka politiikka on edustuksellisessa demokratiassa aidosti monen tahdon taistelutanner.
Yhteiskunnan perusrakenteita järsivät poliitikot (aiemmassa viestissä mainittu vihervasemmisto yliedustettuna) ovat taitavia ajamaan asiaansa, koska heillä on parhaimmillaan puoluetasolla vuosisata enemmän kokemusta. Heidän on helppo saada aidosti huolestuneet, suomalaisista välittävät kansanedustajat huonoon valoon vetoamalla siihen, että nämä ovat joskus sanoneet rumasti jostain asiasta, tai olleet vapaa-ajallaan julkisesti humalassa.
Mutta tuo menee ihan sivuraiteille. Viestissä oli kyse taloudesta. Raha vs ihmishengen itseisarvo on erittäin poliittinen kysymys. Jotkut haluavat pelastaa kaikki, ja siten tulevat lopulta uhranneeksi kaiken, mukaanlukien itsensä. Toiset ovat realisteja, jotka ovat valmiita hyväksymään ihmishenkien menettämisen silloin kun kansantalous sitä vaatii. Ilman kansantaloutta Suomi tuhoutuu.
Sivuhuomiona on vielä sanottava, että vaikka velan ottaminen valtiotasolla on usein järkevää (sen voi investoida, ja kyseessä on kuitenkin hallinnoitava velka), se on iso riski kun lähes kaikilla valtioilla menee yhtä aikaa huonosti.
Oletteko te realistit valmiita uhraamaan myös oman tai perheenjäsenenne hengen tai edes terveyden kansantalouden hyväksi?
En voi puhua muiden puolesta, mutta itse en ole tietenkään valmis uhraamaan itseäni tai läheisiäni. Jos tuo kauhea valinta pitäisi tehdä, uhraan ennemmin muut.
Valistuneina ihmisinä meidän pitäisi kuitenkin kyetä ajattelemaan asioita korkeammalla tasolla - me olemme kansa. Päätöksien ei pidä perustua yksilötasolla tapahtuvaan oman edun tavoitteluun, vaan siihen, että talous toimii. Talous huolehtii meistä kaikista.
Tämä on tosin asia, jota ei yleensä voi sanoa leimautumatta kyynikoksi, mutta ajattele seuraavaa ajatusleikkiä: jos sinulla on tilaisuus pelastaa yrityksesi (oma tai työpaikka) tai sattumanvarainen ihminen, jota et tunne, olisiko sinulle oikeasti itsestään selvä asia, että pelastaisit jonkun ventovieraan?
Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkomaille tässä vaiheessa kirjoitti:
Tuo on ihan sairasta lähteä ulkomaille tässä vaiheessa.
Mites elokuussa?
Joo, Vuonna 2022.
Hei ap, olet vähän kuin se entinen emäntä, joka heitti hiivan uunnin pullien perässä, kun se oli unohtunut. Kyllä me tiedetään, miten toimia, vaikka hallitus mokasi ensimmäisessä aallossa pahasti. Omalla autolla kotiin ja karanteeniin kahdeksi viikoksi. Ah, ihana Italia odottaa. <3
Vierailija kirjoitti:
Kaikki matkustavat ajattelevat näköjään olevansa sellaisia yksittäistapauksia, joita korona ei koske.
Ei, vaan nyt osaamme suojautua sitä vastaan paremmin. Italian surkea tilanne johtui paljolti siitä, että taudista tiedettiin niin vähän, ja sitä vähäteltiin flunssana.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kärjistää, niin terassit sen toisen aallon tuo, ei matkustaminen. Suomessa on edelleen koronaa ja se voi levitä Suomessa. On sinänsä sama, onko tartunta saatu Virosta, Norjasta vai Porista.
Kyllähän se matkustaminen sitä enenmpi levittää turha sillä on omaatuntoaan koittaa tyynnytellä.Järjen käyttö on suotavaa.
Huomenna alkaa kauan odotettu loma! Ensin viikko Kreikassa, sitten viikko Italiassa! Loput kaksi viikkoa vietän terasseilla ja yökerhoissa. Ihanaa!!
Edelleenkään mä en matkusta mihinkään. Olen käynyt terassilla koska muuten seinät kaatuu päälle. Ei ole kiva olla yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset turvejuntit ovat keksineet uuden keinon syyllistää matkailun ystäviä. Ennen ilmastonmuutos, nyt korona.
Okay, boomer.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset turvejuntit ovat keksineet uuden keinon syyllistää matkailun ystäviä. Ennen ilmastonmuutos, nyt korona.
Matkailun ystävänä irtisanoudun tästä kommentista. Itsekeskeisyys paistaa läpi.
Kuinka monta työpaikkaa pitää vielä menettää, kuinka monen yrityksen kaatua?
Talous ei kestä totaalista sulkemista.
Matkustaa voi vastuullisesti, pitää etäisyyttä, käyttää maskia ja pestä käsiä, käyttää käsidesiä. Terasseillakin voi piyää etäisyyttä, jos ei onnistu, vaihdetaan ravintolaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta työpaikkaa pitää vielä menettää, kuinka monen yrityksen kaatua?
Talous ei kestä totaalista sulkemista.
Matkustaa voi vastuullisesti, pitää etäisyyttä, käyttää maskia ja pestä käsiä, käyttää käsidesiä. Terasseillakin voi piyää etäisyyttä, jos ei onnistu, vaihdetaan ravintolaa.
Joillekin ihmisille _mikä tahansa_ ihmishenki vaikuttaa olevan tärkeämpää kuin talous. Nämä naiivit mutta hyvää tarkoittavat maailmanpelastajat saavat vielä maamme todellisiin ongelmiin, koska poliitikot ovat syystä huolissaan tunnepohjaisesta äänestämisestä, ja joutuvat siten tekemään huonoja päätöksiä.
Yritystoiminta on kansakunnan koossa pitävä voima. Uhrauksia on voitava tehdä yhteisen hyvän edessä. Kansa olisi hyvä muistaa, mistä ne hyvinvoinnin muruset heidän lautasilleen tipahtavat.
Josko sieltä tulisi koronan seuralaisena myös ruttoepidemia...