Pikakihlat lyhyen seurustelun jälkeen
Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat menneet kihloihin lyhyen, esim. Muutaman viikon tai kuukauden tapailun/seurustelun jälkeen?
Mietin vaan, että mitä ihmiset ajattelevat mennessään kihloihin niin lyhyen seurustelun jälkeen, koska eihän muutamassa kuukaudessa saatikka viikossa mitenkään ehdi tutustua toiseen niin hyvin, että voisi alkaa suunnitella avioliittoa? En pidä itseäni erityisen konservatiivisena ihmisenä, mutta minun mielestäni kihloihin mennään sitä varten, että sitten sovitaan hääpäivä, eikä siksi, että ollaan kihloissa muuten vaan. Mitä merkitystä niillä kihloilla on, jos ei ole kuitenkaan suunnitteilla avioliittoa?
Olen myös huomannut, että erityisesti syrjäisillä pikkupaikkakunnilla on yleinen tapa, että heti seurustelun alkaessa mennään kihloihin. Esimerkiksi minulla on sukulaisia Nurmeksessa, ja siellä on yleinen rutiini, että seurustelu aloitetaan menemällä kihloihin, vaikka tosi nuorena, esim. 19-vuotiaana. Tosin tunnen kyllä paikallisia kolmekymppisiäkin, jotka menevät heti kihloihin uuden kumppanin kanssa, mutta koskaan ei mennä vihille asti, vaikka oltaisiin yhdessä kymmenenkin vuotta.
Sitten taasen ne kaverini ja sukulaiseni, jotka asuvat isolla paikkakunnalla, menevät vasta muutaman vuoden seurustelun jälkeen kihloihin ja häät ovat kihlauksesta 1-2 vuoden sisään, niin kuin asian kuuluukin olla. Minun ei ainakaan tee mieli edes onnitella, jos pariskunta kihlautuu lyhyen tuttavuuden jälkeen, koska ei sillä kihlauksella ole mielestäni siinä kontekstissa mitään merkitystä. Lähinnä se kuulostaa silloin joltain teinien söpöilyltä, että kihloja ei oteta silloin tosissaan.
Sitten tunnen erään henkilön, joka syyskuussa alkoi seurustelemaan, joulukuussa kihloihin ja toukokuussa naimisiin. Mutta he erosivatkin Vain muutaman avioliittovuoden jälkeen.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Kihlauksella ei ole nykypäivänä mitään juridista merkitystä parisuhteen virallistamisprosessissa. Ihan turhaan vaahtoat ja yrität pönkittää vanhentuneita arvojasi yli tämän tosiasian.
Ei sillä koskaan ole ollut ainakaan Suomen lakien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kihlauksella ei ole nykypäivänä mitään juridista merkitystä parisuhteen virallistamisprosessissa. Ihan turhaan vaahtoat ja yrität pönkittää vanhentuneita arvojasi yli tämän tosiasian.
Ei juridista merkitystä, mutta kulttuurista merkitystä on.
Kihlaus on kulttuuriin sidottu himmeli ihan kuin naimisiin menokin. Avioliitolla on toki huomattavasti enemmän kulttuuriin sidottuja merkityksiä. Silti kihlauksen merkitys on täälläpäin vihkimisen odottelu.
Tietysti jossain korsolaiskaksion nurkissa voidaan elää aivan omassa, eriytyneessä kulttuurissa, jolla ei ole enää MITÄÄN tekemistä muun maailman maksamisen kanssa. - Vain sen verran, että muistatte mitä avioliitto tarkoitti siellä mistä tulitte. Kihlaus on täten mitätöity korsolais-ug-kulttuutissa, siihen ei kihlaus kuulu ja täten voit olla ylpeä. Teidän kulttuurissanne ei tunneta kihloja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä koskaan ole ollut ainakaan Suomen lakien mukaan.
Olipa hyvinkin, ja myös kihlauksen purkamiseen liittyi useita lakikohtia. Ei voinut vain sanoa ettei haluakaan enää naimisiin, siitä saattoi johtua jopa vahingonkorvausvelvolliseksi.
Varsinaisista pikakihloista ei ehkä voida puhua mutta me mentiin kihloihin muutaman kuukauden seurustelun jälkeen kun muutettiin myös yhteen asumaan. Häitä ei alettu suunnitella heti ne pidettiin vasta useamman vuoden kuluttua kihlauksesta. Nyt häistäkin aikaa on 19 vuotta.
Kun oltiin tunnettu...
..3vk muutin epävirallisesti hänen luokse
..4kk muutin virallisesti
..6kk kihlat
Tuntui vain, että oltaisiin tunnettu pitkään. Oli tunne, että "nyt se on tässä".
Naimisiin mennään, kunhan taloremppa valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juridista merkitystä, mutta kulttuurista merkitystä on.
Kihlaus on kulttuuriin sidottu himmeli ihan kuin naimisiin menokin. Avioliitolla on toki huomattavasti enemmän kulttuuriin sidottuja merkityksiä. Silti kihlauksen merkitys on täälläpäin vihkimisen odottelu.
Tietysti jossain korsolaiskaksion nurkissa voidaan elää aivan omassa, eriytyneessä kulttuurissa, jolla ei ole enää MITÄÄN tekemistä muun maailman maksamisen kanssa. - Vain sen verran, että muistatte mitä avioliitto tarkoitti siellä mistä tulitte. Kihlaus on täten mitätöity korsolais-ug-kulttuutissa, siihen ei kihlaus kuulu ja täten voit olla ylpeä. Teidän kulttuurissanne ei tunneta kihloja :)
En tiedä korsolaisten kaksioiden nurkista, mutta teillä peräseinäjoella lienee vielä noitavainotkin voimissaan.
Viikon seurustelun jälkeen mentiin kihloihin, kolmen kuukauden jälkeen naimisiin. Yhdessä ollaan edelleen melkein kolmenkymmenen vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tunnen, itseni. Tai oikeastaan paukautimme suoraan naimisiin eli ei kai oltu kihloissa ollenkaan, tai ehkä oltiin joitakin viikkoja kun oli sovittu naimisiinmenosta. Siinä kohtaa olimme seurustelleet vajaa pari kuukautta, molemmat olimme ihan aikuisia ihmisiä, ei todellakaan mitään teinejä. Uskalsin kun olin niin päättömästi rakastunut ja mulla oli lähipiirissä pari esimerkkiä siitä että tällainen oli toiminut. No meni ihan todella pahasti pieleen! Ja lapsikin syntyi tästä suhteesta. Todellakin ihmettelen että miten minulle saattoi tapahtua näin, muuten mun elämä on sujunut suhteellisen normaalisti.
Kyllä te olitte. Juurikin sen ajan naimisiinmenosta sopimisen ja vihkimisen välillä. Vähintäänkin esteettömyystodistuksen saamisen verran jokainen pari on kihloissa, koska ilman sitä ei voi Suomessa mennä naimisiin. Hämmentävää, että ihmiset eivät tiedä, mitä kihlaus tarkoittaa. Sehän ei ole muuta kuin tavalla tai toisella tehty päätös siitä, että mennään naimisiin.
Tämä. Me päätimme avioutua mahdollisimman pian. Kun hain meille netissä esteettömyystodistusta, siinä meistä puhuttiin kihlakumppaneina vaikka emme missään vaiheessa varsinaisesti kihlautuneet. Silti olimme kihloissa sen pari viikkoa.
Tiedän yhden pariskunnan joka meni kihloihin viikon tuntemisen jälkeen ja viikko siitä ostivat oman yhteisen asunnon. Erosivat viime vuonna 4 vuoden suhteen jälkeen. Naimisissa olivat tuosta ajasta vuoden ja lapsia siunaantui yksi kappale.
Omat vanhempani muuttivat yhteen heti ensitapaamisen jälkeen -85 ja kihloihin menivät pari vuotta myöhemmin. Häät oli -89 ja mä synnyin seukki vuonna. Ovat yhä yhdessä.