Erityislapsi ja raivostuttava mummo
Minulla on vajaa 4v erityislapsi, on diagnosoitu laaja-alainen kehityshäiriö ja vahva epäily lapsuusiän autismista, myös ADHD:n piirteitä on paljon. Kävimme pari päivää sitten lapsen mummolla ja kyllä taas niin sapettaa ja haluan purkaa tätä ärsyyntymistä.
Sanotaan nyt ensimmäisenä, että mummo rakastaa mustamaalata minua lapselle. Mummo oli kerännyt lapselle pienen karkkipussin, eikä tämä tietenkään haittaa. Kysyi pojaltaan, lapsen isältä, että saako lapsi syödä nyt niitä. Isä sanoi että ei saa, koska on todella väsynyt, syönyt koko päivän muutenkin sokeria muiden sukulaisten luona ja kohta oli edessä pitkä kotimatka. Mummo kertoi sitten suurieleisesti lapselle, että mummo keräsi sinulle tällaisen karkkipussin, että katsopas täällä on tällaista ja tällaista. Yksi kerrallaan näytti ja esitteli karkkeja lapselle, oikein toivoi että lapsi pyytäisi niitä. Lapsi ei välitä karkista, mutta kiinnostui parista suklaakolikosta ja pyysi niitä, mutta mummo veti karkit itselleen ja sanoi, että äiti kielsi. Isä kysyi siinä vaiheessa, että miten niin muka äiti kielsi, mutta mummo jätti tämän huomiotta ja jatkoi karkkien esittelyä. Sitten keräsi karkit suurieleisesti pussiin, työnsi sen minulle ja sanoi lapselle että äiti kielsi. Selvästi naamastaan näki, että ärsyyntyi, kun lapsi palasi takaisin värityskirjansa pariin ilman raivaria tai mitään.
Toinen mitä tekee, nakertaa arvovaltaani lapsen silmissä. Lasta pitää vahtia koko ajan, muuten juoksee suoraan autotielle autojen eteen, laittaa kätensä joka paikkaan, kaataa tavaroita päälleen jne. Olimme pihalla ja lapsi meinasi mennä kulman taakse, jonne en näe ja kutsuin lapsen takaisin. Lapsi totteli kyllä ja palasi hakemaan minut, tietää ettei vieraissa paikoissa saa yksin mennä tutkimaan, mutta mummo huusi heti, että kyllä saa mennä, piha on aidattu, ei haittaa yhtään. Ei auttanut selittää mummolle, että lapsi saattaa löytää hyvinkin nopeasti aidasta reiän, kiivetä yli tai jäädä esim. jumiin johonkin. Hänen mielestään myös saa tippua korkealta, kun "sittenpä oppii". Lapsi ei tosiaan opi, hän ei ymmärrä syy-seuraussuhdetta, jonka myös ammatti-ihmiset ovat todenneet.
(Jatkuu)
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tosiaan onneksi tuota välimatkaa on reippaasti, joten tavataan sen kerran vuodessa, joskus ehkä kaksi kertaa.
En haluaisi käydä, mutta tuo mummo on lapsen ainoa isovanhempi, joten jollain tavalla sitä ajattelee, että lapsen olisi hyvä tuntea hänet. Kai se on jokin yhteisön paine, joka laittaa ajattelemaan niin. Mietin myös, jos antaisin miehen käydä kahden lapsen kanssa mummoa katsomassa, mutta haluan tietää, mitä siellä tapahtuu. Ja jos en olisi paikalla, luultavasti mummo innostuisi morkkaamaan minua ihan kunnolla lapselle. Ei ihan niin suoraan tee sitä, kun olen vieressä.
Mummossa ärsyttää eritoten se, että selvästi yrittää syrjäyttää minua lapsen äitinä ja yrittää oikein luoda eripuraa minun ja lapsen välille. En yleensä alennu lapsellisuuksiin tai vastaavaan, mutta kyllä hykertelin tyytyväisenä, kun mummon naama oikein venähti, kun kerroin miten ammattilaiset ovat ihastelleet, miten paljon lapsi viihtyy sylissäni, pyytää minulta apua, ottaa kontaktia ja viihtyy lähelläni. Monet ammattilaiset ovat jopa hieman ihmetelleet tätä, kun lapsella on joitakin aika vahvojakin autismin piirteitä, yhtenä se, ettei oikein ota kontaktia muihin ihmisiin tai halua tulla kosketuksi, mutta minun kanssani tuo ei päde.
Ap
"...mutta tuo mummo on lapsen ainoa isovanhempi, joten jollain tavalla sitä ajattelee, että lapsen olisi hyvä tuntea hänet."
Älä valita sitten ja käy siellä jatkossakin. Päåtös on yksin teidän vanhempien.
Kuten sanoin, halusin purkaa ärtymystäni jonnekin. Älä lue ketjua, jos sinua ei kiinnosta.
Ap
Jatka ap omalla tavallasi, luota itseesi. Mun erityislapsi on jo 20v ja isovanhemmilla, kaikilla neljällä, kesti todella kauan oppia ymmärtämään, että häntä pitää käsitellä ihan toisin kuin muita lapsia. Kasvatuksen periaatteet toki samat, mutta keinot on ihan eri. Sekin oli vaikea käsittää, että kun hän täytti 18v niin hän on edelleen se mitä on, eikä kuin taikaiskusta muutu normaaliksi aikuiseksi. Hänellä on edelleen add, hänellä on edelleen lukihäiriö ja hän edelleen tarvitsee tukea ja terapiaa. Toki asuu omillaan, on valmistunut ammattiin, pärjää omassa arjessaan, mutta tarvitsee apua joidenkin asioiden hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tosiaan onneksi tuota välimatkaa on reippaasti, joten tavataan sen kerran vuodessa, joskus ehkä kaksi kertaa.
En haluaisi käydä, mutta tuo mummo on lapsen ainoa isovanhempi, joten jollain tavalla sitä ajattelee, että lapsen olisi hyvä tuntea hänet. Kai se on jokin yhteisön paine, joka laittaa ajattelemaan niin. Mietin myös, jos antaisin miehen käydä kahden lapsen kanssa mummoa katsomassa, mutta haluan tietää, mitä siellä tapahtuu. Ja jos en olisi paikalla, luultavasti mummo innostuisi morkkaamaan minua ihan kunnolla lapselle. Ei ihan niin suoraan tee sitä, kun olen vieressä.
Mummossa ärsyttää eritoten se, että selvästi yrittää syrjäyttää minua lapsen äitinä ja yrittää oikein luoda eripuraa minun ja lapsen välille. En yleensä alennu lapsellisuuksiin tai vastaavaan, mutta kyllä hykertelin tyytyväisenä, kun mummon naama oikein venähti, kun kerroin miten ammattilaiset ovat ihastelleet, miten paljon lapsi viihtyy sylissäni, pyytää minulta apua, ottaa kontaktia ja viihtyy lähelläni. Monet ammattilaiset ovat jopa hieman ihmetelleet tätä, kun lapsella on joitakin aika vahvojakin autismin piirteitä, yhtenä se, ettei oikein ota kontaktia muihin ihmisiin tai halua tulla kosketuksi, mutta minun kanssani tuo ei päde.
Ap
"...mutta tuo mummo on lapsen ainoa isovanhempi, joten jollain tavalla sitä ajattelee, että lapsen olisi hyvä tuntea hänet."
Kuten sanoin, halusin purkaa ärtymystäni jonnekin. Älä lue ketjua, jos sinua ei kiinnosta.
Ap
Älä pura sellaista ärtymystä mihin voit itse vaikuttaa!
Jatka samalla tavalla jos haluat ärtyä.
Jos et halua ärtyä niin toimi. Silloin ei tarvitse purkautuakaan.
YKSINKERTAISTA.
Typeriä ihmisiä. Rakentavat itse omat ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta syystä pojan erityislapsi ei ole meille tervetullut, on niin hankalaa, kun on kylässä. Tyttären terveet ja reippaat lapset on aina tervetulleita.
Häpeä. Mikä sinunkin koulutuksesi mahtaa olla!
Ei koulutuksella voi paikata puutetta sydämen sivistyksessä.
Ja mitähän tämä kommentti tarkoitti? Että erityislapsella on puutetta sydämen sivistyksessä ja häntä ei siksi voi ottaa kylään? Kommentissasi ei ole mitään järkeä. Että jotkut kehtaavat.
Jos mummolassa käyminen on miniälle kärsimys, niin parasta on, että ei käydä mummolassa! En minä esimerkiksi koskaan kerro, että pojalla on lapsi. Kerron tyttären lapsista ja sivuutan sen, että suvussa on erityislapsi. Näin ei miniä pääse sanomaan, että olen kertonut muille heidän lapsestaan. Pitäkööt sen omanaan, ei tänne meille ole pakko tulla, jos kaikki on niin kovin väärin.
Hirvittävä yksilö. Paljon pahempi kuin erityislapsi.
Mitä hirvittävää on siinä, että miniän ei takiani tarvitse avautua tällä palstalla? Ei ole pakko tulla käymään, ei ole pakko kärsiä minun takiani. Kaikki tässä voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
YKSINKERTAISTA.
Komppi. Sitten vielä valittavat.
Tuollaiset mummot on raskaita. Meilläkin on sellainen. Lapsella, nyt 4-v, on ihan oikeasti aivovamma, jonka aiheutti hapen puute synnytyksen pitkittyessä. Ulospäin lapsi on täysin normaalin näköinen ja liikkuu hyvin. Silti motoriikassa, hahmotuksessa yms on pahoja ongelmia. Myös vaikuttaa siltä, että ongelmia on ihan älyllisessäkin puolessa. Sen verran pieni, että ei osata vielä sanoa miten itsenäinen hänestä tulee ja millaiset oppimisvaikeudet on koulussa. Mutta selkeästi on ongelmaa esim. just siinä syy- ja seuraussuhteen käsittämisessä ja jos olis mahdollisuus niin laittaisi kätensä kuumaan kiukaaseen kerta toisensa jälkeen.
Mummo päästäis tutkimaan yksin, kiipeilemään milloin mihinkin ja ei kerta kaikkiaan ymmärrä, että sitä lasta on vahdittava koko ajan. Jotenkin ei vaan käsitä, että lapsi on ihan oikeasti aivovammainen ja häntä ei voi päästää toistaiseksi silmistään silloin, kun lapsi on hereillä, koska se menee ja tekee eikä ymmärrä että siitä voi seurata loukkaantuminen tai pahempaakin.
Hyvä kun kerroit, että mummo vasta hitusen päälle 50 v. Näistä mummoista ja vanhoista ihmisistä kun täällä kirjoitellaan, tulee monelle mieleen joku 75-80 vanha. Nuo kauhumummothan ovat täydessä työiässä ja pitäisi järjenkin toimia. Noita on joka työpaikalla kertomassa typeriä ja tietämättömiä mielipiteitään. Monesti ihmettelen miten vähän ihmiset tietää ja eivät itse edes tajua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
YKSINKERTAISTA.
Samaa mieltä.
Sitten syyttävät mummoa vaikka itse ovat "rakentaneet" tuon ärsyttävän tilanteen.
Ei niiden sukulaisten kanssa ole mikään pakko olla, jos siitä seuraa ongelmia.
Aikuiset ihmiset!
Pitkän provon väsäsit. Mummo kuulostaa tervejärkiseltä "vanhan kansan ihmiseltä" ja ap neuroottiselta nipottajalta.
Minusta aloittajan kannattaisi miettiä, millaisen esimerkiksi hän lapselle antaa siitä,, miten ihmiset saavat kohdella itseä, jos ei joko laita välejä poikki tai stoppia mummon törkeyksille.
Ap nyt vaan jatkaa linjallaan ja ärtyy ihan rauhassa itse ja pitää päänsä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mummot ei ole noin tyhmiä.
Ei olekaan mutta AP on.
No voi nyt huh huh.
Kylläpä täällä anopit saa haukkuja miniöiltä.
En ole itse vielä mummo, mutta kun ja jos joskus olen, niin näitä lukiessa tulee mieleen, että voi nyt piru. Pitäkää kersanne. En tuppaudu. Kuitenkin teen kaiken väärin.
Vaikuttaa siltä, että ei mummot osaa mitään tehdä oikein, vaikka lapsenlapset ovat heidän silmäteränsä.
Pitäkää " tunkkinne" kirjoitti:
No voi nyt huh huh.
En ole itse vielä mummo, mutta kun ja jos joskus olen, niin näitä lukiessa tulee mieleen, että voi nyt piru. Pitäkää kersanne. En tuppaudu. Kuitenkin teen kaiken väärin.
Pidäpäs itse tunkkisi ja pysy poissa tällaisista ketjuista, jos loukkaannut noin herkästi. Ap.n tapauksessa on ihan aiheellista loukkaantua ja huolestua mummon käytöksestä. Sinun kommentistasi saa sen käsityksen, ettet näe mitään vikaa mummon käytöksessä, joten pysy vain kaukana lapsenlapsista, jos niitä joskus saat.
Pitäkää " tunkkinne" kirjoitti:
No voi nyt huh huh.
Etovaa passiivis-aggressiivisuutta.
Pitäkää kirjoitti:
No voi nyt huh huh.
Ihan samaa minäkin ajattelin, kun näitä kokemuksia luin mitä miniät anopeistaan kirjoittaa.
Pitäisiköhän meidän miniöidenkin joskus katsoa peiliin?
Olen sekä miniä, että anoppi.
Minulla on ollut hyvä tuuri, sillä minulla on aivan ihana anoppi ja mitä ihanin miniä.