Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittelija tohtoriopintoihin?

Vierailija
08.07.2020 |

Oletteko pyytäneet graduohjaajaa tai jotain oman laitoksen proffaa yms.?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, Mä oon myös pohtinut tohtoriopintoja. Seuraan mielenkiinnolla keskustelua. Kiitos aiheen avauksesta.

Vierailija
2/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä suosittelisiko mun proffa mua tohtoriopintoihin, kun olen tehnyt gradua jo vuoden eikä mitään ole tapahtunut. Ei anna ehkä parasta kuvaa mun opintokyvyistä... Mun gardua valvova proffa on jäänyt eläkkeelle eikä se varmaan enää valvo tohtoriopintoja.

Mutta rahoituksen saaminen huolestuttaa mua paljon enemmän. Palkattuja paikkoja on niin vähän ja yleinen rahoitus on nyt varmaan aika tiukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole lääkäri, ei tohtoriopintoja kannata pääsääntöisesti tehdä. Maisterina saat paljon paremmin töitä.

Vierailija
4/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole lääkäri, ei tohtoriopintoja kannata pääsääntöisesti tehdä. Maisterina saat paljon paremmin töitä.

Mä olen ajatellut, että ihmiset tekee tohtoriopintoja, koska ne haluaa tutkijoiksi. Itse ainakin tiedän, ettei oman alani tohtorina työllistyisi sen paremmin.

Vierailija
5/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut, että ihmiset tekee tohtoriopintoja, koska ne haluaa tutkijoiksi. Itse ainakin tiedän, ettei oman alani tohtorina työllistyisi sen paremmin.

Sama tilanne, työllisyys ei näissä opetushommissa välttämättä paranisi. Jos taas olisin halunnut suuntautua tutkimuspuolelle opettamisen sijaan, olisi väikkärin teko ollut kannattavaa.

Vierailija
6/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse hain tohtoriopinto-oikeutta, ei suosittelijaa edellytetty, mutta nyt väitöskirjaprosessin loppuvaiheella osaan toivottavasti kuitenkin jotakin kommentoida. Mielestäni oma graduohjaaja on hyvä lähtökohta, mutta käytännössä kuka tahansa tohtorintutkinnon suorittanut tutkijaopettaja käy. Jos siis tunnet paremmin esimerkiksi jonkun yliopistonlehtorin, voi yleensä myös häntä pyytää suosittelijaksi, mikäli hakuohjeissa ei ole nimenomaisesti mainittu, että suosittelijan tulee olla professori. Jos olet menestynyt perustutkintoa tehdessäsi erinomaisesti ja jäänyt mieleen, on suosittelija varsin toissijainen, mutta jos haet tohtoriopinto-oikeutta toiseen yliopistoon tai kotiyliopistoosi, mutta epäilet, ettet ole henkilökunnalle kovin tuttu, kannattaa ehdottomasti ehdottaa tapaamista jonkun sellaisen henkilön kanssa, jonka tutkimusintressit ovat kanssasi samansuuntaiset. 

Vierailija
7/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse hain tohtoriopinto-oikeutta, ei suosittelijaa edellytetty, mutta nyt väitöskirjaprosessin loppuvaiheella osaan toivottavasti kuitenkin jotakin kommentoida. Mielestäni oma graduohjaaja on hyvä lähtökohta, mutta käytännössä kuka tahansa tohtorintutkinnon suorittanut tutkijaopettaja käy. Jos siis tunnet paremmin esimerkiksi jonkun yliopistonlehtorin, voi yleensä myös häntä pyytää suosittelijaksi, mikäli hakuohjeissa ei ole nimenomaisesti mainittu, että suosittelijan tulee olla professori. Jos olet menestynyt perustutkintoa tehdessäsi erinomaisesti ja jäänyt mieleen, on suosittelija varsin toissijainen, mutta jos haet tohtoriopinto-oikeutta toiseen yliopistoon tai kotiyliopistoosi, mutta epäilet, ettet ole henkilökunnalle kovin tuttu, kannattaa ehdottomasti ehdottaa tapaamista jonkun sellaisen henkilön kanssa, jonka tutkimusintressit ovat kanssasi samansuuntaiset. 

Samaa mieltä: jos gradu on jo tehty samaan yliopistoon samassa yksikössä, ei erillinen suosittelija ole yleensä tarpeen, varsinkaan jos gradu on saanut hyvän arvosanan. Pienemmissä yksiköissä ja laitoksilla naamat jäävät toki yleensä paremmin henkilökunnan mieliin kuin suuremmissa.

Vierailija
8/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne, työllisyys ei näissä opetushommissa välttämättä paranisi. Jos taas olisin halunnut suuntautua tutkimuspuolelle opettamisen sijaan, olisi väikkärin teko ollut kannattavaa.

https://file.scirp.org/pdf/OJNeph_2014122616231991.pdf

---mihin verrattuna?

Vierailija
9/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohta on varmasti se, että gradusi on hyvä ja aihe on jatkotutkimuksien kannalta mielenkiintoinen. Ja osaat tehdä hyvän tutkimussuunnistelman, kun sitä kysytään.

Vierailija
10/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen mukaan tää ei kyl pidä paikkaansa. Tilastojen mukaan kouluttautuminen kannattaa: ammattikoulutetut työllistyvät paremmin kuiin peruskoulun käyneet, korkeakoulun käyneet paremmin kuin ammattikoulun köyneet, ja tohtorit paremmin kuin maisterit.

Meillä on pakko saada suositus pääohjaajaksi tulevalta professorilta. Ilman sitä opinto-oikeutta ei tule. Jos et tunne näistä ketään, voit pyytää ensin suosituksen graduohjaajaltasi tai jolta kulta muulta, joka tuntee tutkimuksellisia kykyjäsi jollain lailla (jos olet esim sektoritutkimuslaitoksessa töissä niin siellä esimieheltä) ja sitten voit esittää nämä sille proffalle, jota toivot ohjaajaksesi.

Vierailija
11/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä on kaksi keskustelua päällekkäin? Muinaismuijan kommentit ei liity aiheeseen millään tavalla, aloita niistä oma ketju.

Vierailija
12/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä on kaksi keskustelua päällekkäin? Muinaismuijan kommentit ei liity aiheeseen millään tavalla, aloita niistä oma ketju.

Aivan. Tällä palstalla aina jonkun täytyy pilata ketju.

Vierailija
13/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160217180235.htm

Tuosta aiheesta täytyis tehdä väitös!

Liittyy hyvin kiinteästi - et tainnut lukea niitä asioita ollenkaan?

Katsele ympärillesi, näet varmaan useita tapauksia, joille sanotaan, ettei syytä tiedetä, vaikka tuohan on ihan selvä - ollut varmaan kauankin, mutta nyt se pitäisi tehdä näkyväksi;-)

Ei kuulu tähän ketjuun, tee tuolle oma aloitus.

Vierailija
14/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaismuija, ymmärrän että aihe on sinulle tärkeä. Mutta kun ap ei ole edes vihjannut, että onko hän jonkun bio-medi alan opiskelija vai esimerkiksi tekoälyn tai liikennesuunnittelun tai robotiikan tai 1500-luvun ranskalaisen kirjallisuuden opiskelija, niin sun toiveesi tulevasta tutkimusaiheesta ei todellakaan liity ketjuun mitenkään.

Vierailija
15/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaan suosittelijan tohtoriopintoihin löytää aina täältä, Vauva-lehden foorumeitten av-mammojen keskuudesta.

Vierailija
16/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä suosittelisiko mun proffa mua tohtoriopintoihin, kun olen tehnyt gradua jo vuoden eikä mitään ole tapahtunut. Ei anna ehkä parasta kuvaa mun opintokyvyistä... Mun gardua valvova proffa on jäänyt eläkkeelle eikä se varmaan enää valvo tohtoriopintoja.

Mutta rahoituksen saaminen huolestuttaa mua paljon enemmän. Palkattuja paikkoja on niin vähän ja yleinen rahoitus on nyt varmaan aika tiukassa.

Tämä onkin suuri epäkohta Suomessa. Yliopiston tohtoriohjelman kautta vain muutama saa vuodessa palkatun toimen. Apurahoja yksityisiltä säätiöiltä on yhä vaikeampi saada. Kun aloitin opinnot muutama vuosi sitten n. 10% hakijoista sai apurahaa, nyt se on vain 4-5%. Mahdollisuudet näyttävät vaihtelevan paljon riippuen siitä mikä sun väikkärin aihe ja ala on ja mitä mikin säätiö painottaa.

Siten yliopistolla on kolmen luokan tohtoriopiskelijoita: palkkaa nauttivat, joille yliopisto tarjoaa kaiken, apurahatutkijat, jotka joutuvat taistelemaan saadakseen yliopistolta mitään ja joutuvat maksamaan työtilasta siellä ja sitten ne jotka eivät saa yhtään mitään rahallista tukea, eivät saa työtiloja, jne...

Tämä ainakin tilanne Helsingin yliopistossa. Tuskin paljon paremmin muualla?

Vierailija
17/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu paljon alasta. Joillakin aloilla on aika turha hakea töitä, ellei ole tohtori. Toisilla aloilla taas tohtoria pidetään ylikoulutettuna.

Vierailija
18/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni kyllä jos haluaa opettaa yliopistolla, yleensä vaaditaan tohtorin paperit.

Vierailija
19/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin graduohjaajani myös väikkäriohjaajaksi, ja niinpä hän minua myös suositteli jatko-opintoihin. Opinto-oikeuden saatuani toiseksi ohjaajaksi pyysin henkilöä, joka ei vielä tuntenut minua. Lähetin sähköpostissa tutkimussuunnitelmani ja kysyin, olisiko hän kiinnostunut tapaamaan ja puhumaan mahdollisesta ohjaamisesta. Kaikki eivät tällaisiin maileihin edes vastaa, mutta kannattaa yrittää.

Vierailija
20/49 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän