lihavuusleikkauksesta kaivataan tietoa
ensinnäkin, auttaako se ja tuoko se mukanansa jotain ongelmia. haluaisin mennä tuollaiseen leikkaukseen, onkohan se tähystysleikkaus.
kaipaisin kuulla kokemuksia, jos olet käynyt tuossa leikkauksessa, tai tiedät jonkun joka on kertonut sinulle asiasta.
Kommentit (63)
Siinä on riskinsä. (pieni) osa potilaista jopa kuolee.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 14:04"]
ensinnäkin, auttaako se ja tuoko se mukanansa jotain ongelmia. haluaisin mennä tuollaiseen leikkaukseen, onkohan se tähystysleikkaus.
kaipaisin kuulla kokemuksia, jos olet käynyt tuossa leikkauksessa, tai tiedät jonkun joka on kertonut sinulle asiasta.
[/quote]
voi tuoda mukanaan ongelmia, että ruoka ei enää imeydy niinkuin pitäisi ja ihminen laihtuu liikaa.
Toimii. Itse olin marraskuussa 2011 Lahdessa. Painoa on pudonnut koko prosessin aikana nyt (ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen) 50kg. Tavoitteeseen matkaa n. 9kg. Ruokavalio toimii (vaikka tarkkana saa toki olla). En ole katunut hetkeäkään. Minulla ei ole ollut jälkioireita. Kuukauden olin kipeä leikkauksen jälkeen mutta sekin on kovin yksilöllistä.
Tiedän yhden laihdutusleikkauksessa olleen, jolla oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja söi Thyroxinia. Laihdutusleikkauksen jälkeen meni syvälle kilpirauhasen vajaatoimintaan, kun se Thyroxin ei enää imeytynyt.
Mahalaukku venyy kyllä takaisin, jos leikkauksen jälkeen harrastaa yhä mässäilyä ja paino tulee takaisin. Tai ainakin osa siitä.
Itse tiedän muutaman tapauksen, joissa meni monenlaista pieleen. Enkä ole edes hoitoalalla.
Onko se myytti, että leikkauksen jälkeen on ruoka soseutettava? Eli ei mitään kiinteää enää..? Sen tiedän, että ruokavaliota on muutettava radikaalisti, mutta onko ruuan koostumuskin muutettava kokonaan?
-ohis-
Mä mitään soseuta, syön tavallista ruokaa vain pienempiä annoksia. Ja on välttämätöntä syödä 6-8 päivässä. Vältän hiilihydraatteja. En pidä makeasta, se aiheuttaa huonoa oloa. Mä harjoittelin tällaista syömistä jo ennen leikkausta, joten mikään ei ole tullut yllärinä. Tavallista eloa ja oloa. Kevempänä =0).
Terkuin nro5:sena kirjoitellut
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 16:43"]
Mä mitään soseuta, syön tavallista ruokaa vain pienempiä annoksia. Ja on välttämätöntä syödä 6-8 päivässä. Vältän hiilihydraatteja. En pidä makeasta, se aiheuttaa huonoa oloa. Mä harjoittelin tällaista syömistä jo ennen leikkausta, joten mikään ei ole tullut yllärinä. Tavallista eloa ja oloa. Kevempänä =0).
Terkuin nro5:sena kirjoitellut
[/quote]
mikä se leikauksen tuoma etu sitten on ja miksi olit kipeä kuukauden, leikkaushaavan takia? oliko tähystysleikkaus?
Joillain kokolihan syönti ei enää onnistu leikkauksen jälkeen ja alkuvaiheessa tosiaan kaikki syö helposti läpimeneviä ruokia.
Leikkaus on iso, vaikka tähystyksellä tehtäisiin ja riskit sen mukaiset. Leikkaushan ensisijaisesti pakottaa ruokavaliomuutokseen koska ei yksinkertaisesti pysty syömään samalla tavalla kuin ennen. Moni saa jo ennen leikkausta painon putoamaan ruokavaliolla samaa vauhtia kuin leikkauksen jälkeen, koska ruokavaliota on jo muutettu. Toisaalta joidenkin paino lähtee jälleen nousuun muutaman vuoden kuluttua leikkauksesta koska ajattelevat saavansa syödä mitä vaan.
Toisin sanoen, leikkausta tulee oikeasti pitää vihoviimeisenä apuvälineenä painon pudotukseen. Se ei ole oikotie onneen vaikka suurin osa on tyytyväinen leikkaukseen. Kannattaa pyrkiä käyttämään ensin kaikki mahdollinen apu laihdutusryhmistä, lihavuuspoliklinikoilta, psykologeilta, ravitsemusterapeuteilta ja liikuntapaikoista. Niistä saatava apu on yhtä tehokasta käytännössä ja lopputulos on oikeasti parempi valtaosalle.
Kannattaa perehtyä eri toimenpidetyyppeihin ja riskeihin. Joissain on merkittävät riskit, kuten ketjussa on jo mainittukin. Vastuunsa tunteva lääkäri yleensä valistaa näistä. Ei ole koskaan mikään ihan kevyt ja helppo juttu. Tuttu Briteissä (nuori nainen) sai elinikäiset vammat ja tekisi mitä vain saadakseen terveytensä takaisin.
Syön normaalisti, en siis soseuta. Ei mitään sivuoireita ollut. Sairauslomaa oli 2 viikkoa, joista viikko oli liikaa. Paras päätös elämässäni. Olen nyt normaalipainoinen ja laihtunut puoleen siitä mitä olin.
En viitsi täällä kamalasti selittää, koska jengi luulee tätä helpoksi tieksi. Sitä se ei ole, mutta parasta silti, mitä olen itselleni ikinä tehnyt.
Korjatkaa jos olen väärässä mut suomessa ei tehdä tähystyksenä noita leikkauksia.
Vaikea uskoa, että koko leikkauksen ajan olisi tuntenut kipua. Kipu nostaa verenpainetta ja se kyllä näkyy niistä mittareista.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 17:05"]
Korjatkaa jos olen väärässä mut suomessa ei tehdä tähystyksenä noita leikkauksia.
[/quote]
Olet väärässä. Kirurgi kuitenkin arvioi leikkaustyypin ennen leikkausta.
Mulle sitä suositteli työterveysaseman plastiikkakirurgi. Julkisen puolen lääkäri oli toista mieltä (vain 17% leikkauksen jälkeen täysin ilman sivuvaikutuksia).
Mulle on suositeltu ENE-ryhmiä ja aina jaksetaan olla tuputtamassa ravitsemusterapeutille. Olen käynyt rav.terapeutilla vaikka kuinka monesti eikä siitä ole ollut mitään hyötyä. Tiedän itsekin ne asiat. Psykologia tekisi mieli kokeilla, kukaan ei ole ehdottanut. Mitähän kautta pääsisi?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 16:59"]
Syön normaalisti, en siis soseuta. Ei mitään sivuoireita ollut. Sairauslomaa oli 2 viikkoa, joista viikko oli liikaa. Paras päätös elämässäni. Olen nyt normaalipainoinen ja laihtunut puoleen siitä mitä olin.
En viitsi täällä kamalasti selittää, koska jengi luulee tätä helpoksi tieksi. Sitä se ei ole, mutta parasta silti, mitä olen itselleni ikinä tehnyt.
[/quote]
Saako kysyä, miksi valitsit leikkauksen kun sulla oli ylipainoakin noin "vähän"?
Eikö 50 kiloa olisi kannattanut laihduttaa muutoinkin? Oletan et olet nainen joten menitkö leikkaukseen 120kiloisena? Miksi?
Suomessa tehdään nimenomaan tähystyksellä. Virossa, jossa suomalaisia käy, koska on halvempaa, leikkauksia tehdään edelleen avoleikkauksina.
Suomessa tehdään nimenomaan tähystyksellä. Virossa, jossa suomalaisia käy, koska on halvempaa, leikkauksia tehdään edelleen avoleikkauksina.
Laihdutusleikkaus foorumi