Paljonko ehkäisykapselin laitto gynellä maksaa? Onko kivuliasta? Kokemuksia?
Moi!
Onko kenelläkään kokemusta ehkäisykapselin laitosta yksityisellä?
Meillä on kaksi lasta, lisää ei ainakaan muutamaan vuoteen nyt haluta. Kortsujen käyttö on tosi rasittavaa, itse ainakin nautin seksistä paljon enemmän ilman kumia. Olen alkanut miettiä eri ehkäisymenetelmiä, ja tuo käsivarteen laitettava kapseli vaikuttaisi minulle sopivalta. Olen syönyt pillereitä ennen raskauksiani.
Paljonko suurinpiirtein sille tulee hintaa? Pitääkö ensin käydä gynellä tarkistuksessa? Se maksaa n. 100-150e? Sitten saa reseptin ja uuden ajan jolla kapseli asennetaan? Paljonko kapseli maksaa? entä toimenpide?
Sattuuko sen laitto? Liittyykö siihen haittavaikutuksia enemmän/vähemmän kuin suun kautta otettaviin pillereihin? E-pillerit ovat sopineet minulle hyvin.
Kiitos jos jaat kokemuksesi ja tietosi :)
Kommentit (26)
Kun minä lopetin pillereiden syönnin vuosi sitten. Alkoi hiukset tippua ja naama kukkia. Nyt joudun aloittamaan hormooni pitoisen ehkäsyn jotta naama ei kuki ja tukka pysyis päässä
Ehkäisymenetelmät paremmuusjärjestyksessä:
1. yhdistelmäehkäisypillerit (jos ei vasta-aiheita)
2. hormonikierukka
3. minipilleri
4. kapseli / sauva
5. kuparikierukka
6. kondomi
Kapseli tai sauva aiheuttaa huomattavasti enemmän tiputteluvuotoa ja muita ongelmia verrattuna esim. hormonikierukkaan. Jos jostain syystä yhdistelmäpillereitä et voi käyttää, hormonikierukka lienee toisiksi paras vaihtoehto.
Ja laittopaikaksi suosittelen ihan ehkäisyneuvolaa, jos sellainen paikkakunnaltasi löytyy, koska laitto on ilmaista ja toisekseen kokemustakin menetelmästä kuin menetelmästä löytyy, kun ko. taho on keskittynyt noita hoitamaan.
t. ehkäisyneuvolan lääkäri
Itse laitoin Mehiläisessä Nexoplanon-merkkisen kapselin. 350 euroa tuli koko touhulle hintaa, puudutettiin ja laitettiin samalla tarkastuskäynnillä heti, ihan tyytyväinen olen ollut :)
Itse käytin kapseleita yli 10v ajan ja ensimmäiset laitettiin minulle jo 17-vuotiaana. Kierukka oli ainoa vaihtoehto josta silloin keskustelimme ja olimme molemmat gynekologin kanssa sitä mieltä että tämä saattaisi sopia minulle paremmin. Kuukautiset ovat minulla aina olleet runsaat ja todella kivuliaat. Kapseleiden käytön aikana kuukautiset tulivat n 3-4kk vuodessa, vähemmillä vuodoilla ja lähes kivuttomina. Minulla ei ollut mielialanvaihteluja, ei iho-ongelmia, ei lähtenyt hiuksetkaan päästä mutta painonnousua oli jonkin verran. Oman kokemukseni perusteella voin suositella niitä kaikille. Toimenpide tehtiin paikallisen sairaalan gyn osastolla paikallispuudutuksessa(toimenpide kestää poiston ja uusien laiton kanssa 10min ehkä), perhoslaastari päälle ja sillä selvä.
Kuukautiset palautuivat säännöllisiksi n 6kk kapseleiden poiston jälkeen (kipuineen ja runsaine vuotoineen).
En voi muuta kuin suositella lämpimästi.
Mullakin tuli hirveä haju mutta syyksi paljastui se etten juonut tarpeeksi vettä! Kannattaa lisätä vettä ja testata jos sillä lähtisi!
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 14:03"]
Nelonen jatkaa, että itse en usko että hiustenlähtö johtuu blogistillakaan ehkäisykapselista, Itselläni hiuksia lähti hirveästi kun lopetin e-pillerit. Jos olisin laittanut silloin kapselin, olisin varmaan syyttänyt kapselia hiustenlähdöstä.
Minulla pillereiden lopetus aiheutti niin suuren hiusten lähdön, että kampaajakin huomautti siitä. Kapselissa tällaista ei ole ollut.
[/quote]
Kyllä esim. Nexplanon ehkäisykapselin pakkausselosteessa mainitaan hiustenlähtö yleiseksi sivuvaikutukseksi 1/10 naisesta saa sen. Hieno juttu tietysto jos blogistilla hiukset kasvoivat takaisin, sitä ei nimittäin Nexplanonin pakkausseloste lupaa. En ole katsonut sen toisen merkin ehkäisykapselin selostetta, mutta epäilemättä samat haittavaikutukset siinäkin.
Vielä yleisempiä sivuvaikutuksia (useammalla kuin yhdellä kymmenestä käyttäjästä) ovat akne, painonnousu, päänsärky, vuotojen epäsäännöllisyys, emätintulehdus ja rintojen kipu.
Kapseli on sellaisen naisen ehkäisy joka ei minipillereitä tai yhdistelmäpillereitäkään muista aikanaan ottaa.
Laitan tähän tuon Nexplanonin pakkausselosteen pdf:n linkin jos joku haluaa tarkemmin tutustua.
spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/5/301155.pdf