Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko ehkäisykapselin laitto gynellä maksaa? Onko kivuliasta? Kokemuksia?

Vierailija
05.05.2013 |

Moi!

Onko kenelläkään kokemusta ehkäisykapselin laitosta yksityisellä?

Meillä on kaksi lasta, lisää ei ainakaan muutamaan vuoteen nyt haluta. Kortsujen käyttö on tosi rasittavaa, itse ainakin nautin seksistä paljon enemmän ilman kumia. Olen alkanut miettiä eri ehkäisymenetelmiä, ja tuo käsivarteen laitettava kapseli vaikuttaisi minulle sopivalta. Olen syönyt pillereitä ennen raskauksiani.

Paljonko suurinpiirtein sille tulee hintaa? Pitääkö ensin käydä gynellä tarkistuksessa? Se maksaa n. 100-150e? Sitten saa reseptin ja uuden ajan jolla kapseli asennetaan? Paljonko kapseli maksaa? entä toimenpide?

Sattuuko sen laitto? Liittyykö siihen haittavaikutuksia enemmän/vähemmän kuin suun kautta otettaviin pillereihin? E-pillerit ovat sopineet minulle hyvin.

Kiitos jos jaat kokemuksesi ja tietosi :)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa sopivasti...Luin nimittiäin just blogia jossa kerrottiin ainakin haittavaikutuksista :( Kannattaa lukea 

http://lililii.blogspot.fi/2013/05/not-my-hair-not-my-skin.html

Vierailija
2/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka e-pillerit sopivat niin se ei vaikuta millään tapaan kapselin sopivuuteen. Ensin joudut käyttämään minipillereitä n. 3kk ja sillä tarkastetaan sopiiko kyseinen menetelmä sinulle.

2, kaikille tulee haittavaikutuksia jostain pillereistä, särkylääkkeistä, voiteista ym. mutta monille sama paska sopii. Ei tuon itkuvirren perusteella pidä tehdä päätöstä ottaako kapselin vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on laitettu terveyskeskuksessa, ei maksanut muuta kuin kapselin hinnan. Laitettiin puudutuksessa, ei sattunut yhtään, mutta käsivarressa oli noin viikon mustelma sen jälkeen. En laittaisi kesällä, sillä T-paidassa se mustelma ei näytä kivalta. Ei muita haittavaikutuksia, mutta finnejä on ollut ehkä hieman tavallista enemmän. Parasta on helppous ja huolettomuus.

Vierailija
4/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen lisää, että ei tarvinnut käyttää minipillereitä ensin, se on täysi myytti että pitäisi.

Vierailija
5/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 13:51"]

Nelonen lisää, että ei tarvinnut käyttää minipillereitä ensin, se on täysi myytti että pitäisi.

[/quote]

Meidän kaupungissa joutuu käyttämään. Ja onhan se nyt kivempi sillä varmistaa sopivuus kuin maksaa itsensä kipeäksi kapselista, laittaa se ja ottaa se heti sitten pois kun ei sopinutkaan.

Vierailija
6/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkkivinkistä!

Aivan todella ikävää ja kamalaa, että blogistin hiukset lähtivät päästä, mutta jostain syystä en usko sen johtuvan kapselista. Ehkä sen vuoksi, että ne ovat alkaneet nyt kasvaa raivolla takaisin vaikka kapseli on edelleen paikoillaan. Iho-ongelmat sen sijaan epäilemättä johtuvat hormooneista, ja se on kyllä todellinen riski - kuten myös vuoto-ongelmat. Mutta näitä minulla ei siis ollut vaikka söin yhdistelmäpillereitä.

Itsellänikin on kokemus hiusten rajusta lähdöstä, tukkaa lähti tukkoina päästä ja lääkärissä tutkittiin kilpirauhasta, pälvikaljua ja ties mitä. Mitään syytä ei löytynyt, mutta sitten kampaajani tiesi kertoa, että todella rajut infektiot ja kovat kuumetaudit voivat jotenkin vaikuttaa hiusjuureen (?!) tms. ja sen seurauksena hius tippuu juurineen päästä. Minullakin uutta hiusta alkoi puskea sitten valtavalla volyymilla takaisin, olin kamalan näköinen ennenkuin siili kasvoi niin pitkäksi, että pystyssä sojottavat "miljoonat" hiukset alkoivat taas taipua alaspäin muiden hiusten mukana,  eivätkä sojottaneet suorassa joka suuntaan.

Onkos muilla kokemuksia?

-ap

Vierailija
7/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillereitä ei tietenkään ole pakko käyttää ensin mutta niiden kanssa voi testata sopiiko ehkäisykapselista vapautuva hormoni. Minipillereissä ja ehkäisykapselissa on siis molemmissa keltarauhashormonia. Kannattaa mielummin testata minipillereillä sopivuus ennen kuin tehdään viilto kapselia varten.

Terveyskeskuksissa voi olla paremmat valmiudet kapselin laittoa varten kuin pienillä gynekologiasemilla ja saa tosiaan halvemmalla. Laitto tehdään paikallispuudutuksessa ja alue voi olla arka muutaman päivän ajan.

Vierailija
8/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt huomaan etten ole perehtynyt selvästikään kovin tarkoin aiheeseen, en edes tiennyt että siinä on vain keltarauhashormonia. Onko se kuitenkin yhtä luotettava kuin yhdistelmäpilerit? Ja söin raskauksien välissä hetken cerazetteä, ja se sopi minulle. 

- ap

Vierailija
9/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa, että itse en usko että hiustenlähtö johtuu blogistillakaan ehkäisykapselista, Itselläni hiuksia lähti hirveästi kun lopetin e-pillerit. Jos olisin laittanut silloin kapselin, olisin varmaan syyttänyt kapselia hiustenlähdöstä.

Minulla pillereiden lopetus aiheutti niin suuren hiusten lähdön, että kampaajakin huomautti siitä. Kapselissa tällaista ei ole ollut.

Vierailija
10/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykapseli on luotettavin markkinoilla oleva ehkäisyväline. Tutkimusaikana kukaan ei ole tullut raskaaksi sitä käytettäessä. Sen sijaan Britanniassa oli muutama vuosi sitten sellainen juttu, että jotain kapselia laitettaessa lääkärit ei aina poistaneet jotain suojapakkausta, jolloin kapselit olivat tehottomia ja seurauksena paljon raskauksia. Mutta tätä ei pitäisi olla nykyisissä kapseleissa ja ne kyllä toimivat kun vaan laitetaan käsivarteen.

Vierailija
12/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos minipillerit eivät sovi ei sovi kapselikaan? Onko sama myös hormonikierulan kanssa? Söin vajaan vuoden minipillereitä kun lääkäri ei antanut e-pillerireseptiä korkean verenpaineen vuoksi ja vuosin kuukausikaupalla ilman ainuttakaan välipäivää. Nyt sitten käytetään kortsua mikä on ihan hanurista, jotain uutta olisi kehitettävä. Lääkäreihin olen pettynyt, yksityiselläkin tuntuu että mielipiteet ovat joka lääkärillä eri eikä se ihan ilmaistakaan ole kokeilla ja palata takaisin kun ei käy.

Vierailija
13/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 13:39"]

Sattuipa sopivasti...Luin nimittiäin just blogia jossa kerrottiin ainakin haittavaikutuksista :( Kannattaa lukea 

http://lililii.blogspot.fi/2013/05/not-my-hair-not-my-skin.html

[/quote]

Onneksi minäkin osaan lukea :)

Tuo blogistihan vaan epäili hiusten lähdön johtuvan kapselista, ei siinä ollut mtn. tieteellistä tutkimusta takana haittavaikutuksista tms.

Mitä tuon tytön hiustenlähtöön tulee niin henk.koht. en usko edes johtuvan kapselista kun kertoi että niitä tippui jo aiemmin! Tuossa tuli vielä ilmi se että uusia hiuksia tullut paljon eli kapselin käytön aikana hänelle kasvanut uutta tukkaa...

Ei ollut hänellä kovin looginen tuo ajattelutapa mutta mikäpäs tuosta kunhan nyt media lukutaitoa herättelen :)

Itsellä muuten kapseli ja asiansa on tähän mennessä ajanut, nyt vuoden.

Tiputteluvuotoa oli alkuun mutta juuri lapsen saaneelle ei ollut mikään shokki kun perä vuotanut muutenkin, jälkivuodot yms.

Vierailija
14/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillereissä, ehkäisykapselissa ja hormonikierukassa on kaikissa vaikuttavana aineena keltarauhashormoni (voi olla hieman eri keltarauhashormoni, mutta vaikutusmekanismi sama).

E-pillereissä eli yhdistelmäehkäisypillereissä (sekä ehkäisylaastarit ja ehkäisyrengas) on sekä keltarauhashormonia että estrogeeniä. Estrogeeni nostaa verenkiertohäiriöiden riskiä (veritulppa, verenpaine ym) ja tämän takia e-pillereiden käyttö on rajallisempaa (migreenipotilaat jne.).

Vierailija
15/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö kapseliin yhtäläinen kohonnut riski rintasyöpään, kuin yhdistelmäpillereissäkin? Vai onko se parempi, kun ei ole sitä estrogeeniä?

Vierailija
16/26 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Briteissä ja kävin tk'ssa kyselemässä kapselista. Lääkäri totesi, että minipillerikuuri alkuun on turha, ei kerro kuulemma kapselin soveltuvuudesta. 

Sivuoireita tulee todella useille, 20% haluaa kapselin pois vuoto-ongelmien takia. Jatkuva epäsäännöllinen tiputtelu on käsittääkseni aika yleistä. Lääkäri suositteli minulle ehkäisy'rokotetta', 3kk lähes 100% ehkäisyteho. 

Kannattaa kokeilla ehkäisyrengasta, se on myös helppo tapa ehkäistyä, ei tarvitse muistaa kuin kaksi kertaa kk ja jos sivuoireita esiintyy, ei tarvitse käydä lekurissa että voi keskeyttää käytön. 

Vierailija
17/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 13:51"]

[/quote]

Toivon, että minulle olisi suositeltu minipillereiden kokeilemista ennen kapselia. Laitatin kapselit ja vuosin ihan tauotta puoli vuotta vai oliko enemmänkin ennen kuin poistatin ne. Kalliiksi tuli.

Vierailija
18/26 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joulukuun alussa 2013 ottaan kapselin. Uv aattona alkoi kk jotka kesti kaks viikkoo. Sellasta tositosi niukkaa. Mutta kuukautiset alkoi lemuamaan. Ihan kamala viemärin haju. Nyt kk on ollu about kolme kertaa ja jokakerta sama kamala haju vaikka peseydyn usein niin ihan hirveää. Joudun niukkaan vuotoon käyttään tamponia että tää haju pysyy sisällä.

Onko ihan normaalia? :O mietin että voiko olla joku tulehdus vai mistä johtuu!

Vierailija
19/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta ehkäisykapselista. Itselläni on sellainen ja sen laittaminen ei sattunut oikeastaan ollenkaan. Pikkuisen vain nipisti. Nyt on paljon varmempi olo kun ei tarvitse pelätä että onko muistanut ottaa tablettia. Ei kannata pelätä jos kuukautiset ei tulekkaan. Kapseli voi muuttaa kuukautiskiertoa ja joiltakin kuukautiset jäävät kokonaan jopa pois. Kapselin varmuus on 99,8 joten se on luotettava.

Vierailija
20/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 14:21"]Asun Briteissä ja kävin tk'ssa kyselemässä kapselista. Lääkäri totesi, että minipillerikuuri alkuun on turha, ei kerro kuulemma kapselin soveltuvuudesta. 

Sivuoireita tulee todella useille, 20% haluaa kapselin pois vuoto-ongelmien takia. Jatkuva epäsäännöllinen tiputtelu on käsittääkseni aika yleistä. Lääkäri suositteli minulle ehkäisy'rokotetta', 3kk lähes 100% ehkäisyteho. 

Kannattaa kokeilla ehkäisyrengasta, se on myös helppo tapa ehkäistyä, ei tarvitse muistaa kuin kaksi kertaa kk ja jos sivuoireita esiintyy, ei tarvitse käydä lekurissa että voi keskeyttää käytön. 
[/quote]

Ehkäisyrokote on vain väliaikainen ehkäisy muoto. Siitä ei paljon puhuta ja lääkärit ei suostu kirjottaan siihen reseptiä. Se voi aiheuttaa luiden haurastumista. Itse käytin ainakin vuoden verran sitä raskauden jälkeen mutta sitten lääkäri suositteli miettimään jotain muuta ehkäisyä. Tykkäsin tosi paljon tästä rokotteesta! Halpa, 7€/3kk. Menkat loppu kokonaan ja itselleni ei tullu mitään sivuoireita. Kirjoitti kapselireseptin ja vielä parin vuodenkaan jälkeen en ole sitä hakenut... Ei siis ehkäisyä. Eikä (onneks) raskauttakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi