Käytitkö vauvalle muovista vai lasista tuttipulloa?
Kaipaan kokemuksia ja perusteluja. Onko jompi kumpi parempi, ja miksi?
Kommentit (15)
Muovisia. Meillä lapsi meni nukkumaan pullon kanssa, ja monta kertaa vähän isompana esim. suuttui kun pullo tyhjeni, jolloin pullo lensi kaaressa - eli lasinen olisi ollut sirpaleina siellä lasten huoneen lattialla...
Kolmonen jatkaa:
Olen itsekin, etenkin väsyneenä, melkoinen rähmäkäpälä. Olen pudottanut niin monta pulloa, etten ole laskuissa pysynyt. Joten muovisilla mennään...
Käytin vain tissiä. Veden hörpötin muovisesta mukista. Muovipullot ovat mielestäni turvallisempia niiden kestävyyden takia. Tiedän 3 ihmistä, joilla huulessa arpia, kun lasinen tuttipullo pamahtanut esim. pinnasängyssä.
5: eikö lapsen isä saanut koskaan syöttää lasta? Vai eikö lapsella ole isää? Itsekästä riistää isältä lapsen syöttäminen, itse en kyllä pystyisi siihen.
Tissiä lähinnä, ja muovista BPA-vapaata tuttipulloa silloin harvoin, kun minä olin poissa.
6, tottakai lapsella on isä. Miksi olisin pumpannut maitoa kun sitä voi antaa steriilisti suoraan tissistä? Kaikki olivat tyytyväisiä toimintaan. Varsinkin vauva :) Kyllähän isä pääsi syöttämään lasta kiinteiden kanssa.
5/8 jatkaa vielä... Mielestäni imettäminen on luonnollisinta jos se vain onnistuu. Eipä muissakaan nisäkäs lajeissa isät pullolla jälkikasvuaan ruoki.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:43"]
5: eikö lapsen isä saanut koskaan syöttää lasta? Vai eikö lapsella ole isää? Itsekästä riistää isältä lapsen syöttäminen, itse en kyllä pystyisi siihen.
[/quote]
Kylläpä on tekopyhää... olet siis kääntänyt oman "laiskuutesi" niin että et ole itsekäs kun annat isänkin ruokkia lapsenne. Kyllä isillekkin tulee vielä aika kun he voivat lasta ruokkia!
Paras on antaa lapselle maito suoraan rinnasta, mutta jos siihen ei syystä tai toisesta pysty niin sitten valinnan mukaan lasi tai muovipullo. Lasi turvallinen aineena, mutta muovi kestävyytenä. Valitse sellainen muovi mitä voi pestä koneessa ja käyttää mikrossa.
Siinä kohtaa kun miehelle kasvaa rinnat ja maitorauhaset ja alkaa tuottamaan maitoa, sitten voidaan palata asiaan, että mieskin ruokkii lasta vauva-aikana. Meillä on kolme lasta imetetty, ja sitten siirrytty tavalliseen mukiin/lasiin. Mies on osallistunut sitten siitä lähtien, kun kiinteät on otettu kuvioon.
Kernaasti antaisin miehenkin synnyttää ja imettää, minä voisin ihan hyvin viettää viinanhuuruisen varpajaisillan sikaria tuprutellen. Kyllä minulle sopisi se, että kolmen minuutin ahkeroinnilla saisin miehen yhdeksäksi kuukaudeksi kärsimään kaikista kivoista vaivoista ja neuvolan epäpätevistä terveyssisarista.
Lasipulloihin on suojukset. Kyllä ne kestävät. Eikä irtoa varsinkin poikalasten hormonitoimintaa sekoittavia yhdisteitä niistä. Ette kai te jätä lasta yksin syömään pullosta? Äiti on paikalla kun antaa rintaakin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:43"]
[/quote]
Kylläpä on tekopyhää... olet siis kääntänyt oman "laiskuutesi" niin että et ole itsekäs kun annat isänkin ruokkia lapsenne. Kyllä isillekkin tulee vielä aika kun he voivat lasta ruokkia!
Paras on antaa lapselle maito suoraan rinnasta, mutta jos siihen ei syystä tai toisesta pysty niin sitten valinnan mukaan lasi tai muovipullo. Lasi turvallinen aineena, mutta muovi kestävyytenä. Valitse sellainen muovi mitä voi pestä koneessa ja käyttää mikrossa.
[/quote]
Mäkin olen sitten varmaan ihan kauhean "laiska",kun on ihan pakko pumpata maitoa pois, koska muuten rinnat tuntuu räjähtävän! Ja kyllä, meillä mies on syöttänyt myös välillä yöllä, kun sitä on itse herännyt tunnin välein ja valvonnut tunnin kahta vauvaa imettäen, niin kyllä siinä alkaa olla pikku hiljaa mehut pois itseltäkin, että pakko se on koittaa joskus itsekin nukkua. Eipä nuo pikku herrat ole olleet moksiskaan, kun isäkin välillä antaa sitä maitoa, kun sitä kerran tulee niin hyvin, että saa pumpattua eikä tarvitse korviketta antaa :)
Tää laiska taitaa nyt mennä pistämään pyykit hurisemaan, tekemään ruokaa, siivoamaan ja tiskaamaan noi astiat, mitkä ei koneeseen enää mahtunut. Sen jälkeen laiskimus lähtee vaunulenkille vauvojen kanssa, passittaa tuon isän kauppaan esikoinen mukanaan.
Kakkosen lapsella oli Lifefactory-pullo, jossa on silikoninen suojaverkko. Toki se pullo voi siitä huolimatta mennä rikki!
Mä uskon, että suurin osa isistä kykenee jotenkin kestämään sen, etteivät pääse pulloruokkimaan vauvojaan. Toki kannattaa tästä asiasta kannattaa käydä yhteiskunnallista keskustelua ja perustaa vaikkapa tukiryhmiä näille tavallaan vajaiksi jääneille isille.
Muovista tuttipulloa, sillä en usko mihinkään estrogeeni-huuhaan:D Kyllä tuo poika on edelleen poika ja käytin jopa minipillereitä samanaikaisesti, kun vielä imetinkin.Esikoisella oli vielä käytössä BPA:ta sisältäviä tuttipulloja ja kyllä tuosta on ihan terve koululainen kasvanut.En edes uskaltaisi antaa tuolle pikku-insinöörille mitään särkyvää ruokailuvälinettä käyttöön, kun se voi hetkessä lentää johonkin ei toivottuun paikkaan.
Meillä käytettiin lasista, se vähä mitä käytettiin. Muovista irtoaa mm. estrogeenia, en käytä muovisia astioita lapsella.