Siis kierrättääkö jotkut oikeasti muovijätteen erikseen?
Olen ihmetellyt kun meidänkin taloyhtiössä on jätepaikalla eirkseen roskis muovijätteelle. Ei minulla ainakaan ole aikaa alkaa huuhtelemaan ja erittelemään erikseen jotain jauheliha tai leikkelepaketteja. Polttokelpoista jätettähän se on kuitenkin?
Kommentit (73)
Muovijäte on halvempaa kuin sekajäte. Vähentää siis asumiskustannuksia jos kaikki lajittelevat. Meidän taloyhtiössä oli aluksi hirveä vastustus, mummot ja papat väittivät käyttävänsä vain paperipusseja. Mutta niin vaan ovat hekin ymmärtäneet kuinka vähän ihan aitoa sekajätettä oikeasti tulee kun kaiken lajittelee. Ja nykyisin lajittelee suurin osa, ollaan saatu poistettua puolet sekajäteastioista.
Pikkuhiljaa, kyllä säkin opit lajittelun.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta - se on nykyaikaa. Etenkin omakotitalossa kannattaa rahallisestikin, sillä jos kompostoi, niin sekajätetyhjennysvälin saa anomuksesta jopa 12 viikkoon.
Saa sen välin pidemmäksikin, mutta silloin tarkastavat kierrätyksen ja kompostoinnin.
Minä en ihan oikeasti tajua tätä. Kun on erikseen astiat biolle, paperille, kartongille, metallille ja lasille, sekä vielä nyt muoville, niin mitä sinne sekajätteisiin enää jäisi? Ts, mitä te muovin kierrättäjät laitatte sitten sekajätteisiin?
Kyllä muovin lajittelusta tulee nopeasti rutiini. Meillä oli kierrätyspiste 70 kilometrin päässä kun aloitimme muovin kierrättämisen, mutta ei se haitannut. Veimme sitten kerralla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kun ei siitä makseta. Kaikki samaan biota lasit yms. Vuokrat nousee jne, kehtaavat vielä pyytää talkoisiin. Ööö en.
Pakkohan niitä vuokria on nostaa, kun kulut nousevat. Kuluja taas voisi vähentää ihan omalla toiminnalla, lajittelemalla jätteen yms.
Ton uskoo lammas kun sille vain kertoo sen. Joka vuosi n. 50e/kk lisää, ja se johtuu kierrätyksen puutteesta? Ohhohh
Kyllä. Ei niitä tarvitse paljoa huuhtoa. Pienet jäämät ovat sallittuja. Kokeile ap kierrättää muovitkin ja huomaat, että sekajätettä syntyy varsin vähän:)
Kierrätän taloyhtiön roskiksiin muovit, paperin, kartongin, metallin, lasin ja biojätteen lajiteltuina. Minulla on keittiössä vain kaksi roskista, joista toinen on biojätteelle ja toinen on "kaikelle muulle", paitsi että lisäksi on kierrätettävien papereiden pino.
Tämän "kaiken muun" lajittelen vasta roskakatoksella, jotta ei tarvitse lajitella montaa kertaa. Kotona taitan tietenkin pahvit valmiiksi sisäkkäin ja muovit esim leipäpussien sisään ja sitten laitan "kaiken muun" roskikseeni odottamaan.
Mielestäni parhaimman "kaiken muun" kierrätysroskiksen voit googlata haulla "pehmeä sanko". Se on näppärä kantaa kahvoista ja mahtuu mukautuvana hyvin esim tiskipöydän alakaappiin. Kokoja on mistä valita.
Kerrostalokämpässä on pienet roskistilat keittiössä eikä viitsi jättää parvekkeelle haisemaan. Lajittelen jo niin paljon eri jakeita, että en ala enää muovia pesemään ja kärräämään mihinkään. Lajittelen nyt: bio, paperi, kartonki, metalli, lasi, ongelmajätteet kuten lääkkeet apteekkiin, patterit ja akut, pullonpalautukset ja muu energiajäte. Maailma tuhoutuu vuokseni, mutra so what.
Lajittelen kaatopaikkajätteeseen, poltettaviin ja se vähän mitä ruokaa jää yli vien eläimille. Ei todellakaan ole mitään kiinnostusta ruveta pesemään mitään pakkauksia jotta voisi lajitella vielä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ei niitä tarvitse paljoa huuhtoa. Pienet jäämät ovat sallittuja. Kokeile ap kierrättää muovitkin ja huomaat, että sekajätettä syntyy varsin vähän:)
Kierrätän taloyhtiön roskiksiin muovit, paperin, kartongin, metallin, lasin ja biojätteen lajiteltuina. Minulla on keittiössä vain kaksi roskista, joista toinen on biojätteelle ja toinen on "kaikelle muulle", paitsi että lisäksi on kierrätettävien papereiden pino.
Tämän "kaiken muun" lajittelen vasta roskakatoksella, jotta ei tarvitse lajitella montaa kertaa. Kotona taitan tietenkin pahvit valmiiksi sisäkkäin ja muovit esim leipäpussien sisään ja sitten laitan "kaiken muun" roskikseeni odottamaan.
Mielestäni parhaimman "kaiken muun" kierrätysroskiksen voit googlata haulla "pehmeä sanko". Se on näppärä kantaa kahvoista ja mahtuu mukautuvana hyvin esim tiskipöydän alakaappiin. Kokoja on mistä valita.
Asutko yksin vai onko perhettä? Perheellisellä tuota jätettä kertyy vielä enemmän eikä pari pientä roskista tiskipöydän alla riitä.
Tietenkin. Mulla on keittiön roskiksessa kolme astiaa, yksi iso ja kaksi pientä. Jossain vaiheessa vaihdoin sen ison muoviroskalle, huomasin että sitä vaan tulee eniten. Tuntuisi hullulta olla kierrättämättä sitä minkä määrä on suurin. Pienet jäävät biojätteelle ja sekajätteelle, jota ei nykyään tule edes pientä pussillista viikossa.
En huuhtele muoveja erikseen vaan laitan likaiset tiskialtaaseen ja huuhtoutuvat siellä kun esim. huuhtelen vihanneksia tms. Tai sitten pesen ne tiskaamisen jälkeen samassa tiskivedessä.
Ei ole järkevää ajatella, että sekajäte menee polttoon kuitenkin. Suomen jätemäärä ei mahdu Suomen polttolaitoksiin. Lisäksi polttamisesta jäävä kuona on ongelmajätettä eikä sen määrä ole lainkaan vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
En kun ei siitä makseta. Kaikki samaan biota lasit yms. Vuokrat nousee jne, kehtaavat vielä pyytää talkoisiin. Ööö en.
Noh, olipahan ainakin rehellistä puhetta.
Kotona olen harrastanut sitä jo noin vuoden ja kun lopulta mökkipaikkakunnallekin tuli muovin keräyspiste, sama alkaa täällä. Kun biojäte menee kompostiin, muovit muovinkeräykseen ja suurin osa paperista ja kartongista saunan tulipesään, ei kotiin kuskattavaa jätettä enää paljoa jää.
Vierailija kirjoitti:
Idiootti
Muista että kaikki eivät ole yhtä välinpitämättömiä kuin sinä ;)
Täällä toinen yhtä välinpitämätön, ap ei ole yksin! Ei juuri kierrätetä muuta kuin panttipullot.
Mä luulin että kaikki nykyään kierrättävät...
Vien muovit kyllä keräykseen, mutten ala roskia pesemään. Hullun hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalokämpässä on pienet roskistilat keittiössä eikä viitsi jättää parvekkeelle haisemaan. Lajittelen jo niin paljon eri jakeita, että en ala enää muovia pesemään ja kärräämään mihinkään. Lajittelen nyt: bio, paperi, kartonki, metalli, lasi, ongelmajätteet kuten lääkkeet apteekkiin, patterit ja akut, pullonpalautukset ja muu energiajäte. Maailma tuhoutuu vuokseni, mutra so what.
Jos lajittelet jo nyt noin paljon, melkein kaikki mitä sinulla menee sekajätteeseen on todennäköisesti muovia. Eli periaatteessa olet jo lähes lajitellut sen. Sekajäte jota sen lisäksi tulee, ei vie tilaa paljon mitään jos laittaa sen erikseen pieneen pussiin. Itselläni se on lähinnä jotain pussinsulkijoita, purkkaa tms minimaalista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan oikeasti tajua tätä. Kun on erikseen astiat biolle, paperille, kartongille, metallille ja lasille, sekä vielä nyt muoville, niin mitä sinne sekajätteisiin enää jäisi? Ts, mitä te muovin kierrättäjät laitatte sitten sekajätteisiin?
Ne muovijätteet, jotka eivät käy muovinkeräykseen.
Ne lasijätteet, jotka eivät käy lasinkeräykseen.
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Kissan tuotokset ja -hiekan
Tamponit ja siteet
Metallinkeräykseen kelpaamattomat asiat, joissa kuitenkin on metallia (esim. tyhjät lääkepakkaukset)
Lasinkeräykseen kelpaamaton lasijäte
yms.
Muovijätteen huuhtaisu/pyyhintä paperilla riittää - luonto kiittää!
Pakkohan niitä vuokria on nostaa, kun kulut nousevat. Kuluja taas voisi vähentää ihan omalla toiminnalla, lajittelemalla jätteen yms.