Siis kierrättääkö jotkut oikeasti muovijätteen erikseen?
Olen ihmetellyt kun meidänkin taloyhtiössä on jätepaikalla eirkseen roskis muovijätteelle. Ei minulla ainakaan ole aikaa alkaa huuhtelemaan ja erittelemään erikseen jotain jauheliha tai leikkelepaketteja. Polttokelpoista jätettähän se on kuitenkin?
Kommentit (73)
En asu nyt Suomessa ja meidän kunnassa on sellainen systeemi, että kaikille jaetaan omaan osoitteeseen ilmaiseksi rajoitettu määrä tietynlaisia jätesäkkejä sekajätettä varten. Ainoastaan niitä säkkejä saa käyttää sekajätteelle, muihin säkkeihin pakattuja sekajätteitä ei kerätä. Täällä kaikki kerätään suoraan oman talon edestä, tai sitten ulkoisilla keräyspisteillä on henkilökuntaa valvomassa. Kaiken muun okein lajitellun jätteen saa laittaa mihin vain säkkeihin. Mitä enemmän kukin lajittelee omia jätteitään, sitä vähemmän näitä sekajätepusseja tarvitsee. Jos ne kuitenkin loppuvat kesken, koska henkilö ei lajittele tarpeeksi vaan nakkaa kaiken tilaavievän muovinkin aina sekäjätteeseen, hänen sekajätepussinsa loppuvat kesken ja hänen pitää ostaa kaupungintalolta lisää. Systeemin tarkoitus on, että jos ihmiset eivät halua lajitella jätteitään, hänen pitää maksaa tästä laiskuudesta näiden lisäpussien muodossa. Itse lajittelen mielestäni ihan normaalisti enkä mitenkään neuroottisesti. Jos joku muoviastia on liian likainen puhdistettavaksi, nakkaan sen sekajätteeseen. Silti pussit ovat riittäneet yllin kyllin. Systeemi on ollut käytössä vasta muutaman vuoden, mutta sekäjäte on jo vähentynyt yli 50%.
Se voi olla joissakin Suomen alueilla vaikeaa, mutta toivottavasti Suomenkin kaupunkeihin saadaan joku tällainen systeemi tai edes keräysastioita enemmän, niin sinunlaisesi motivoituvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan oikeasti tajua tätä. Kun on erikseen astiat biolle, paperille, kartongille, metallille ja lasille, sekä vielä nyt muoville, niin mitä sinne sekajätteisiin enää jäisi? Ts, mitä te muovin kierrättäjät laitatte sitten sekajätteisiin?
Ne muovijätteet, jotka eivät käy muovinkeräykseen.
Ne lasijätteet, jotka eivät käy lasinkeräykseen.
Jne.
Muovia jota ei voi kierrättää löytyy mutta mikä lasi ei kelpaa kierrätykseen? Tiedän että juomalasit ja muut lasiastiat eivät kelpaa mutta eipä niitä hajoakaan viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan oikeasti tajua tätä. Kun on erikseen astiat biolle, paperille, kartongille, metallille ja lasille, sekä vielä nyt muoville, niin mitä sinne sekajätteisiin enää jäisi? Ts, mitä te muovin kierrättäjät laitatte sitten sekajätteisiin?
Minä laitan mm. hygeniatuotteita kuten kasvopyyhkeet, tampoonit, siteet, pölynimuripussit, rikkinäisen lasin jne...
Omakotiasujana joudun maksamaan ekomaksua, jolla ylläpidetään näitä kierrätyspisteitä. Totta kai silloin myös käytän niitä. Meillä kierrätetään ne paperit ja pahvit, jotka eivät mene takan tai kiukaan pesään sytykkeiksi, sekä lasi, metalli ja pullot ja myös ne muovit. Keräyspisteitä on kolme. Yksi on tuolla kylällä, toinen työmatkan varressa ja kolmas kaupungissa Prisman pihassa. Helppo on viedä mihin tahansa näistä muun asioinnin ohessa.
Sen seurauksena olemme pystyneet harventamaan jäteauton käyntiä, joten se on tuonut rahallista säästöä sen ekomaksun vastapainoksi.
Totta kai. Jokaisella on sen verran aikaa, että lajittelee jätteensä. Se on jokaisen velvollisuuskin.
Mutta on valitettavasti paljon ihmisiä, jotka eivät välitä. Hyvä esimerkki siitä on se, että nyt kun ihmiset ovat rynnänneet kansallispuistoihin, niin osa jättää roskat luontoon. Siis aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kierrättää asukkaat, mutta kierrättääkö tuo jatkokäsittelijä? Taitaa osa muovijätteestä mennä ulkomaille "ekologisesti". Ellei peräti polttouuniin, kuten eräs roskakuski väitti.
Kaikki suomalaisista kotitalouksista tullut muovi viedään Riihimäen muovijalostamoon. Kysy keltä vain, joka oikeasti tietää asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jne.Muovia jota ei voi kierrättää löytyy mutta mikä lasi ei kelpaa kierrätykseen? Tiedän että juomalasit ja muut lasiastiat eivät kelpaa mutta eipä niitä hajoakaan viikoittain.
peilit, posliini, keramiikka, ikkunalasi, lasiastiat (https://www.phj.fi/jatehaku/sekajate/)
Ei sitä usein tule, mutta sekajätteeseen menee kun tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalokämpässä on pienet roskistilat keittiössä eikä viitsi jättää parvekkeelle haisemaan. Lajittelen jo niin paljon eri jakeita, että en ala enää muovia pesemään ja kärräämään mihinkään. Lajittelen nyt: bio, paperi, kartonki, metalli, lasi, ongelmajätteet kuten lääkkeet apteekkiin, patterit ja akut, pullonpalautukset ja muu energiajäte. Maailma tuhoutuu vuokseni, mutra so what.
Ei se huuhdottu muovipakkaus haise. Pesen muovin tiskivedessä viimeiseksi. Jätän kuivumaan tiskipöydälle. Kuivan muovin pudotan kaupan paperikassiin, jonka kippaan muovikeräykseen. Sama paperikassi on ollut tässä tarkoituksessa käytössä toista vuotta. Mulla on keittiössä rivi näitä paperikasseja eri lajitteille. Bio-astia erikseen tiskipöydän alla. Tuo on totta, että keittiösuunnitteluissa ei ole huomioitu lajittelua. Ehkä uusissa nykyään.
Okt:ssa haja-asutusalueella kierrätän: -eläimille sopiva ruokajäte (kanat, hevoset, kissat, koira), biojäte ( tämän astian voisi jättää pois, koska sinne ei juurikaan tule mitään. Kahvinporot ja tuhkat menee pihalle)
-poltettava
-kierrätyspaperi
-pahvi
-muovi
-energiajäte
-vaate
-paristot
Kyllä. Meillä on kierrätetty siitä asti, kun muovinkierrätysastiat ilmestyivät. Todella fiksua ja järkevää. Kummallista on se, että monet tuntemani kerros- tai rivitaloasujat eivät kierrätä muovia, vaikka säiliö on omassa pihassa. Kompostiinkaan ei viedä ruoanjätteitä vaan heitetään surutta roskiin. Aivan outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jne.Muovia jota ei voi kierrättää löytyy mutta mikä lasi ei kelpaa kierrätykseen? Tiedän että juomalasit ja muut lasiastiat eivät kelpaa mutta eipä niitä hajoakaan viikoittain.
Värillinen lasi. Kynttilöiden lasiastiat. Ns. tuoksukynttilät mallia henkkamaukka.
Suurin osa jätteestä on juurikin sitä muovia ja pahvia, eli todellakin kierrätän. Sekajätettä on tullut yllättävän vähän, kun olen laajentanut kierrätystäni. Ennen en kierrättänyt muita, kuin paperin, pahvin, lasin ja metallin ja silloin sekajätteen sai viedä joka toinen päivä. Kirkkaan muovin kierrättäminen kannattaa, koska sen valmistaminen vie paljon energiaa, mutta sitä voidaan kierrättää rajattomasti, mikäli siihen ei sotketa muuta muovia sekaan. Ei paljoa vaadi minulta vähän virauttaa likavedellä muovitörppöjä ja nakata kierrätykseen. Älyä se näköjään kyllä vaatii.
Meillä ei ole edes roskista niin kaikki mahdollinen kierrätetään. Loput poltetaan.
Tottakai! Kun lajittelee muovin ja bion sekajätteestä, ei haise ja jokainen täyttyy just hyvällä frekvenssillä. Yllättävää huomata että nimenomaan muoviroskaa tulee yllättävän paljon, ja suuri osa ei edes kaipaa huuhtelua, esim. Vihannesten muovikääreet, mainitsemasi leikkelepaketit, eikä se huuhtelu todellakaan ole mitään haastavaa muissakaan paketeissa (ehkä jugurttipurkkien tyyppisissä).
Itse asiassa minusta olisi todella outoa heittää kaikki samaan kasaan ja samalla yököttävääkin!
KYLLÄ! Itselläni on taloyhtiössä hyvät lajittelumahdollisuudet roskille. Lajittelen itse muovin, biojätteen, kartongin, metallin ja lasin.
Muovikeräyksen myötä sekajätteen määrä on vähentynyt. Välillä lentää sekajätteeseenkin muovia itsellä, mutta sekajätteen määrä on tässä taloudessa vähentynyt merkittävästi.
Tottakai me kierrätetään. Meidän taloyhtiössä ainakin kustannukset pieneni, kun muovin tyhjennys on halvempaa. Samoin saatettiin koko taloyhtiön sekajäteroskiksen tyhjennysväli vaihtaa viikosta kolmeen viikkoon, niin sekin halpeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalokämpässä on pienet roskistilat keittiössä eikä viitsi jättää parvekkeelle haisemaan. Lajittelen jo niin paljon eri jakeita, että en ala enää muovia pesemään ja kärräämään mihinkään. Lajittelen nyt: bio, paperi, kartonki, metalli, lasi, ongelmajätteet kuten lääkkeet apteekkiin, patterit ja akut, pullonpalautukset ja muu energiajäte. Maailma tuhoutuu vuokseni, mutra so what.
Ei se huuhdottu muovipakkaus haise. Pesen muovin tiskivedessä viimeiseksi. Jätän kuivumaan tiskipöydälle. Kuivan muovin pudotan kaupan paperikassiin, jonka kippaan muovikeräykseen. Sama paperikassi on ollut tässä tarkoituksessa käytössä toista vuotta. Mulla on keittiössä rivi näitä paperikasseja eri lajitteille. Bio-astia erikseen tiskipöydän alla. Tuo on totta, että keittiösuunnitteluissa ei ole huomioitu lajittelua. Ehkä uusissa nykyään.
Nämä lait, jotka säädetään takakäteen eivät ota huomioon lajittelutiloja.
Nykyäänhän jakeelle tulisi kotona olla oma huone, jossa lajitella.
Säädetään pykäliä, eikä huomioida käytäntöä. Seurauksena sekalainen määrä purkkeja komeroissa.
Odottelen seuraavaksi tekstiilinkeräyspakkoa.
Taloyhtiön roskakatokseen ei mahdu enää yhtään uutta purkkia. Katosta pitää laajentaa, mutta tontilla ei ole tilaa ja tuskin kaupunkikaan antaa lupaa laajentaa omalle maalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ei niitä tarvitse paljoa huuhtoa. Pienet jäämät ovat sallittuja. Kokeile ap kierrättää muovitkin ja huomaat, että sekajätettä syntyy varsin vähän:)
Kierrätän taloyhtiön roskiksiin muovit, paperin, kartongin, metallin, lasin ja biojätteen lajiteltuina. Minulla on keittiössä vain kaksi roskista, joista toinen on biojätteelle ja toinen on "kaikelle muulle", paitsi että lisäksi on kierrätettävien papereiden pino.
Tämän "kaiken muun" lajittelen vasta roskakatoksella, jotta ei tarvitse lajitella montaa kertaa. Kotona taitan tietenkin pahvit valmiiksi sisäkkäin ja muovit esim leipäpussien sisään ja sitten laitan "kaiken muun" roskikseeni odottamaan.
Mielestäni parhaimman "kaiken muun" kierrätysroskiksen voit googlata haulla "pehmeä sanko". Se on näppärä kantaa kahvoista ja mahtuu mukautuvana hyvin esim tiskipöydän alakaappiin. Kokoja on mistä valita.
Asutko yksin vai onko perhettä? Perheellisellä tuota jätettä kertyy vielä enemmän eikä pari pientä roskista tiskipöydän alla riitä.
Meitä on viisi ja teemme paljon ruokaa. Biojätettä ja muovijätettä syntyy paljon. Pehmeä sankomme on tilava ja mahtuu silti tiskipöydän alakaappiin. Yllätti kyllä, että mahtuu, mutta sehän onkin muotoutuva ja siten helppo käsitellä:) Pyöreän sangon korkeus on 31 cm ja halkaisija 42 cm. Kaksiovisen kaapin leveys on 80 cm ja sinne mahtuu muutakin ja myös bioroskis. Mielestäni kierrätysroskiksia sisällä kotona on parempi olla mahdollisimman vähän, mutta tilavia. Tämä on helppoa pestä käsisuihkulla.
Kyllä vaan, säästää omakotitaloasujan kuluja.
Mutta mistäpä me kaupungin vuokra-asunnoissa niistä tietää kun itse ei tarvitse maksaa mitään, sossu/ kela hoitaa. Ja jos ei ole yhtään älyä päässä niin turha teitä on edes valistaa tässäkään asiassa.
Ei tarkastettu, tyhjennysväli 6 kk.