Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette lapsen nimeämisestä äidin/isän mukaan

Vierailija
04.05.2013 |

Perinteiseen tyyliin esim. Mikonpoika tai Tiinantytär?

Itse harkitsen lapselle kolmatta nimeä tuon kaavan mukaan 

(esimerkki Eetu Armas Timonpoika)

Eli mielipiteitänne kaipaan. Voisitteko itse antaa nimen tuohon tyyliin, miksi tai miksi ei?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkkään, minusta se on jotenkin viehättävän vanhanaikaista.

Vierailija
22/36 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva nimi. Toista tai kolmatta nimeä lapset joutuvat harvemmin hokemaan, joten se voi olla erikoisempikin. Minun lapsellani on toisena nimenä suvussa oleva nimi jota ei siis ole kuin meidän suvun jäsenillä. Olen sanonut hänelle että sen nimen on saanut vain ihanat ihmiset joten sitä täytyy vaalia. Kyllä olisi ukki kyyneleen tirauttanut jos olisi ollut näkemässä että nimi jatkaa eloaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:44"]Kamalaa.. "mikä sun toinen nimi on"...
"Mikontytär.."

Hell no!! Siis mä kuulin tälläisesta vasta nyt ja olen syvästi järkyttynyt. (Googlasin aihetta, joten siksi vanha topic)
[/quote]
Ikivanha tapa. Ennen ei ollutkaan muunlaisia nimiä. Mutta ehkä itsekin suosisin pojan nimissä tätä menettelyä, sillä esim. Ella Mikontytär tuo mieleen pojan Mikko-nimen takia vaikka kyseessä onkin tyttö. Mutta esim. Joonas Eeronpoika ei kuulosta yhtään niin pahalle.

Vierailija
24/36 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en tykkää moisista väännöksistä. Meillä on äidin kanssa sama toinen nimi, samoin kuin veljelläni on sama toinen nimi isäni kanssa. Mun mielestä tuo on taas kiva tapa ja nätti perinne, ja osoittaa myös tota "omistussuhdetta" joissan määrin, mutta "terveemmällä" tavalla mikäli sitä siis tavoittelee...

Vierailija
25/36 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mieltä: Tiinantytär tai Tiinanpoika?

Vierailija
26/36 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävä tapa. Varsinkin jos tytöllä on miehen nimi nimessään, "Esantytär", hyh hyh..... Jos moista junttitapaa haluaa vaalia, niin edes äidin nimi tyttären nimeen ("Elinantytär") ja isän pojan nimeen ("Esanpoika"). Typerä tapa.

Vierailija
27/36 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yiedän erään nimeltä Mika Urponpoika

Vierailija
28/36 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mukava vanha tapa. Meillä tuo on suvussa eli isäni on Eero Mikonpoika, minä Sanna Eerontytär ja poikamme on Jaakko Nikonpoika. Osa tätä ihmettelee, minusta se on ihan luonnollista.

Vierailija
29/36 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin ihan kiva, mutta mies ei vielä oikein lämpene tälle :D hänen suvussaan perinteenä antaa pojalle suoraan toiseksi nimeksi isän nimi, mutta kun nimi on perinteinen suomalainen ja etunimestä halutaan vähän erikoisempi niin nimen valitseminen on hankalaa. Tuo " kaava" ratkaisisi ongelman jos saan miehen suostumaan siihen.

ap

Vierailija
30/36 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ehkä mun makuun vähän turhan omistusta osoittava tyyli.

Vierailija
31/36 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä mautonta ja omistushaluista. Lisäksi patriarkaalista, eikö riitä että lapsella on jo isän sukunimi, pitääkö olla vielä Pekanpoika. Mun mielestä lapsella on oikeus olla oma itsensä.

Vierailija
32/36 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin vitonen.

Vierailija
33/36 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tosi rumaa ja aika junttimaista. Allekirjoitan vitosen kommentin!

Vierailija
34/36 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä tapa ja osoittaa mielikuvituksettomuutta. Jotenkin tulee mieleen, että isästä on ollut epäselvyyttä, kun sitä pitää erikseen vielä nimessä korostaa. Erityisesti nämä isän nimi +tytär-yhdistelmät ovat suorastaan oksettavia.

Vierailija
35/36 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 15:39"]

Tyhmä tapa ja osoittaa mielikuvituksettomuutta. Jotenkin tulee mieleen, että isästä on ollut epäselvyyttä, kun sitä pitää erikseen vielä nimessä korostaa. Erityisesti nämä isän nimi +tytär-yhdistelmät ovat suorastaan oksettavia.

[/quote]

Näin mäkin ajattelen. Isää oikein alleviivataan, vaikka koko kylä tietää että oikea isä on postinkantaja tai maatalouslomittaja.

Vierailija
36/36 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännimi on ihan ok. Äidin mukaan nimeäminen taas tarkoittaa perinteisesti aviotonta eli isätöntä lasta, ja suurta häpeää lapselle itselleen, sitä en suosittele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi