Tee-se-itse kauneudenhoitovinkit!
Varmaan ei tarvitse erikseen sanoa miten paljon liikunta ja syöminen ja muut terveelliset elintavat vaikuttaa kauneuteen (ja hyvinvointiin ylipäätäänkin), mutta kerro ihmeessä jos on jokin yksittäinen asia joka vaikutti massiivisesti kauneuteen.
Olen kiinnostunut kuulemaan eri vinkkejä miten hoitaa kauneutta kotona. Olen itse nyt aloittanut gua shan (kiviläpyskä jolla hierotaan kasvoja, youtubessa on hyviä ohjeita tähän), jonka väitetään tekevän ihosta hehkuvamman ja pystyvän jopa häivyttämään ryppyjä. Tuloksia en vielä ole parissa päivässä nähnyt, mutta ainakin on mukava iltarentoutus lastata ja hieroa kasvoja.
Vartalokarvoja olen jo vuosia epiloinut itse kotona. Ei ole iso vaiva kun säännöllisesti tekee ja säilyy vähempi karvaisena pidempään. Nyt käytössä Panasonicin ES-EL8A, jolla saa hoidettua kätevästi epiloinnit ja sheivaukset (epiloinnilla ei saa täysin karvattomaksi neljäksi viikoksi kerrallaan, joten ladyshave ominaisuus on kätevä olla).
Jaa omat vinkkisi! Varsinkin jos on jotain ryppyisille ja roikkuville silmänympärysiholle, niin kuulen mielelläni!
Kommentit (22)
Kasvokuorinta veitsellä (tilasin ebaysta, dermaplaning), askorbiinihappo ja glyseroli apteekista. Happoa tilkka veteen ja naamio valmis glyserolia tilkka kasvovoiteeseen ja lisäkosteutusta täten. Kasvojen liukukuppaus (kupit myös ebaysta).
-Gua Sha
-Jääpalan hierominen kasvoihin joka aamu, veri kiertää ja turvotus katoaa
-risiiniöljy kulmakarvojen ja ripsiin, en käytä enää ripsaria parin viikon väleissä myös päähierontaan
-Itsetehty kasvovesi (ruusua, minttua mm.)
-Suolasuihke hiuksiin (pari pisaraa öljyä, suolaa, laventelia, vettä) käytän myös satunnaisiin näppyihin
-Itsetehty hammastahnaa: aktiivihiiltä, fluoria, ruokasoodaa
-viinirypäleen siemenöljy kasvovoiteena
-Infrapunalamppuhoito kotona
-kunnon kasvohieronta niin että hierotaan myös suun puolelta lihaksia
Vierailija kirjoitti:
Hampaat on minusta myös aika tärkeät, joten huolehdin säännöllisesti putsaukset, lankaukset, tarkastukset, ym. Mutta tästä vinkistä minut varman kivitetään täällä. N. kolmen kuukauden välein putsaan hampaat kevyesti ruokasoodalla harjaten, jonka tarkoituksena olisi poistaa pintavärjäymät ja mahdollisesti hammaskiven alku. Luin aikanaan että Julia Roberts harjaa hampaansa ruokasoodalla, mutta jatkuvaan käyttöön en sitä ehkä uskaltaisi ottaa, jottei hampaat menisi pilalle.
Ap
Soodaa en ole kokeillut, mutta oma kamalin hampaiden putsaus on ollut ihmesienellä :). Ihan kylmät väreet menee, kun ajattelenkin, mutta joo pari kertaa olen yhden kulmahampaan reunasta poistanut tummentumat ihmesienen palalla. Minulla ei tule hammaskiveä muuten juuri lainkaan eli käyn kerran vuodessa tarkastuksessa ja 1,5 vuoden välein suuhygienistillä. Tupakointiaikaan toinen edessä olevista kulmahampaista keräsi reunaansa nikotiinitummentumaa ja sitä pyyhin ihmesienellä. Hammaslääkärini pyörtyisi jos kuulisi. Nyt, kun en enää polta, ongelmaa ei ole.
En ole ottanut vuosiin aurinkoa tieten tahtoen. Ei tule ryppyjä. Sukulaisnaisella (67 v) ei ole ryppyjä lainkaan. Vaalea ihonsa ei ole koskaan kestänyt aurinkoa. Nyt iho kiittää.
-auringonoton poisjättäminen (olen kalpea kuin lakana, mutta ihoni voi hyvin kun en käristä itseäni)
-kasvokuorinta kahvinpuruilla
-hiusnaamio kookos- ja oliiviöljyillä
-risiiniöljy ripsille ja kulmille
Vierailija kirjoitti:
Kasvokuorinta veitsellä (tilasin ebaysta, dermaplaning), askorbiinihappo ja glyseroli apteekista. Happoa tilkka veteen ja naamio valmis glyserolia tilkka kasvovoiteeseen ja lisäkosteutusta täten. Kasvojen liukukuppaus (kupit myös ebaysta).
Hyviä vinkkejä! Dermaplaningista en ollut kuullutkaan. Liukukuppauksella näyttää olevan hieman vastaava kuin gua sha kun siitä luin. Auttaa mikroveren- ja lymfakiertoa ja täten parantaa ihon kuntoa ja voi auttaa juonteisiin. Tästä mietinkin että pitäisi tutustua tarkemmin tähän Method Putkiston Syvävenyttelyllä solakaksi, ja Carole Maggion No lipo lipo -tekniikoihin. Ilmeisesti molemmista luvataan jotakuinkin venytteilyillä ja heronnoilla kehon solakoitumista, joten kai sitten näissä gua shaissa ja liukukuppailuissa jotain tehoa voisi olla kun ovat melko lähellä hierontoja? Plus että minusta nuo ajatuksena tuntuu hemmotteluhoidoilta venytellä ja hieroa itseään, sellaista kauneudenoitoa tekee mielellään. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
-Gua Sha
-Jääpalan hierominen kasvoihin joka aamu, veri kiertää ja turvotus katoaa
-risiiniöljy kulmakarvojen ja ripsiin, en käytä enää ripsaria parin viikon väleissä myös päähierontaan
-Itsetehty kasvovesi (ruusua, minttua mm.)
-Suolasuihke hiuksiin (pari pisaraa öljyä, suolaa, laventelia, vettä) käytän myös satunnaisiin näppyihin
-Itsetehty hammastahnaa: aktiivihiiltä, fluoria, ruokasoodaa
-viinirypäleen siemenöljy kasvovoiteena
-Infrapunalamppuhoito kotona
-kunnon kasvohieronta niin että hierotaan myös suun puolelta lihaksia
Tässäkin tosi hyviä vinkkejä!
-Muistan että olen joskus käyttänyt silmän turvotuksiin jääkaapissa jäähdytettyä lusikkaa. Kyylä se hieman toimi. Varmaan jääpala toimisi paremmin. :D
-Öljyvinkin ripsiin ja kulmiin olen kuullut, eli ilmeisesti se sitten toimii! Tuon otan ehdottomasti kokeiluun, kun itsellä on ihan olemattomat ripset. Päänhieronnan olen myös ottanut käyttöön nyt gua shan myötä (sillä lastalla juuri), ajatuksena että hiukset saattaisi alkaa kasvamaan tuuheammin kun mikroverenkierto lisääntyy. Ja tuntuuhan se ihan mielettömän hyvältä.
-Itsetehty kasvovesi olisi tosi hyvä idea. Mikähän olisi sellainen mahdollisimman paras, eli palauttaisi ihon ph:n normaaliksi ja kosteuttaisi?
-Suolasuihke on ilmeisesti hiusten muotoiluun? Itse käytän nutturoille sokerilakkaa, eli 2dl kiehuvaa vettä, johon sekoitetaan 2tl sokeria (kuivuu hitaasti, joten auki oleviin hiuksiin käytän perus lakkaa).
-Suolasta taas tuli mieleen, että suolakivellä pesen kasvot ja välillä kropan. Auttaa epäpuhtauksiin. Ehkä myös lievästi kuorii ihoa?
-Viinirypäleensiemenöljy näyttää sisältävän paljon e-vitamiinia, joten varmasti toimii hyvin kasvovoiteena. Gua shassakin olisi oiva. Nyt olen pihinä käyttänyt oliiviöljyä.
-Infrapunalamppuhoidosta en ole kuullut juurikaan, joten olisi mielenkiintoista tietää lisää. Millaiset välineet siihen tarvitaan, kuinka usein hoito ja mitä tuloksia on tarkoitus tulla?
-Kasvohieronnoista olen nyt ollut todella kiinnostunut, jotta saisi juonteita vähennettyä. Olen myös kiinnostunut kasvojoogasta, jonka tarkoitus olisi aktivoida ja kiinteyttää kasvojen lihaksia niin että ne tukisi ihoa ja näyttäisi nuorekkaammalta. Jos jollain on näistä lisää kokemusta, niin kuulisin mieluusti!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat on minusta myös aika tärkeät, joten huolehdin säännöllisesti putsaukset, lankaukset, tarkastukset, ym. Mutta tästä vinkistä minut varman kivitetään täällä. N. kolmen kuukauden välein putsaan hampaat kevyesti ruokasoodalla harjaten, jonka tarkoituksena olisi poistaa pintavärjäymät ja mahdollisesti hammaskiven alku. Luin aikanaan että Julia Roberts harjaa hampaansa ruokasoodalla, mutta jatkuvaan käyttöön en sitä ehkä uskaltaisi ottaa, jottei hampaat menisi pilalle.
Ap
Soodaa en ole kokeillut, mutta oma kamalin hampaiden putsaus on ollut ihmesienellä :). Ihan kylmät väreet menee, kun ajattelenkin, mutta joo pari kertaa olen yhden kulmahampaan reunasta poistanut tummentumat ihmesienen palalla. Minulla ei tule hammaskiveä muuten juuri lainkaan eli käyn kerran vuodessa tarkastuksessa ja 1,5 vuoden välein suuhygienistillä. Tupakointiaikaan toinen edessä olevista kulmahampaista keräsi reunaansa nikotiinitummentumaa ja sitä pyyhin ihmesienellä. Hammaslääkärini pyörtyisi jos kuulisi. Nyt, kun en enää polta, ongelmaa ei ole.
Apua, luulisi että tuolla onnistuu pilaamaan kiilteen. :D No mutta toimi ja ilmeisesti hammas ei ole pilalla. Soodaustakaan en välttämättä niin usein tee (nyt mennyt puoli vuotta edellisestä kerrasta), lähinnä kun huomaan että on värjäytyneet hampaat tai tuntuu ettei ole hetkeen puhdistunut joku kohta kunnolla. Soodauksen jälkeen on kyllä tosi puhdas olo suussa, mutta silti aavistuksen pelottaa mitä kiille tykkää käsittelystä.
Ap
Älkää nyt todellakaan hieroko hampaitanne millään soodalla. Se on todella hankaavaa ja vahingollista kiilteelle.
Jotain rypsiöljyhommeleita ja siansiemeniä ja hellokkioöljyä ja markariiniä.
Itsellä kokeilussa parhaillaan Fillerina- täyteainehoito kotikäyttöön. Tämä on apteekista saatava tuote ja täyteainetta ei siis tässä pistetä, mikä on itselle plussaa. Sinänsä tätä tuotetta on ollut mukava käyttää. Katsotaan sitten, millaisen hoitotuloksen tällä saa? Seuraavaksi menen sitten kyllä ihan kauneushoitolaan, jos en tällä Fillerinalla saa mitään muutosta lähinnä noihin nasolabiaalijuonteisiin.
Oliivi-öljy suola seos. Ja saunaan. Tai sitten hunajaa naamaan ja saunaan.
Vierailija kirjoitti:
-auringonoton poisjättäminen (olen kalpea kuin lakana, mutta ihoni voi hyvin kun en käristä itseäni)
-kasvokuorinta kahvinpuruilla
-hiusnaamio kookos- ja oliiviöljyillä
-risiiniöljy ripsille ja kulmille
Hiusnaamioita en ole tehnyt kuin muutaman kerran. Tässä ilmeisesti tarkoituksena hoitaa hiuksia ja päänahkaa niin että hiukset kasvaisi terveempänä? Kuinka usein hoito toistetaan, ja miten se kannattaisi tehdä? Muistan että aikanaan kun kokeilin, läträsin varmaan liikaa öljyä, kun sen pois peseminen oli ihan tuskaa. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt todellakaan hieroko hampaitanne millään soodalla. Se on todella hankaavaa ja vahingollista kiilteelle.
Sanoin että minut kivitetään. En siis suosittele tuota usein tehtäväksi, ja pitää tosi hellästi hangata. Hammaslääkärissä on joskus myös tehty joku soodapuhdistus, mutta se on kai sitten toisenlainen operaatio (maistui kyllä ihan samalle soodalle).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotain rypsiöljyhommeleita ja siansiemeniä ja hellokkioöljyä ja markariiniä.
Joopa niin. :D Tiedän että oli sarkasmia, mutta kun lähtee etsimään jotain tee-se-itse kauneudenhoitojuttuja, niin tahtoo löytyä vain jotain rasvoja ja muita joita lätkiä iholle. Olen itse kiinnostuneempi löytämään lisää näitä välineitä ja tekniikoita mitä voisi kotona harjoittaa, niinkuin tuo gua sha, epilointi, mikroneulaus, kuppaus, hieronta, kasvojooga, infrapuna, jne. Mutta en ole nyt keksinyt että millähän hakusanalla nuita nyt sitten etsisi. Aina vaan google puskee eri diy rasvaohjeita tai kuorintoja.
Ap
Ihan ohut kerros iltaisin vaseliinia lukitsee kosteuden alleen ja näin auttaa ihon (pinta)kuivuudesta kärsiviä. Ensin ihonpuhdistus ja kosteutus, sen päälle tuo vaseliini.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kokeilussa parhaillaan Fillerina- täyteainehoito kotikäyttöön. Tämä on apteekista saatava tuote ja täyteainetta ei siis tässä pistetä, mikä on itselle plussaa. Sinänsä tätä tuotetta on ollut mukava käyttää. Katsotaan sitten, millaisen hoitotuloksen tällä saa? Seuraavaksi menen sitten kyllä ihan kauneushoitolaan, jos en tällä Fillerinalla saa mitään muutosta lähinnä noihin nasolabiaalijuonteisiin.
Aa, tästäkään en ole aiemmin kuullut! Näyttää että tässä pitää myös käyttää hoitojen välissä sarjan omia kasvorasvoja, jotta hoitotulos pysyy. Hienoa kyllä jos tuo oikeasti tekee näkyvääkin muutosta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohut kerros iltaisin vaseliinia lukitsee kosteuden alleen ja näin auttaa ihon (pinta)kuivuudesta kärsiviä. Ensin ihonpuhdistus ja kosteutus, sen päälle tuo vaseliini.
Tosiaan tärkeää lukita kosteus ihoon. Yöllä laitan tuhdimmat rasvat, mutta vaseliinia ei ole tullut testattua. Kuvittelisi että se saattaisi tukkia ihoa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oliivi-öljy suola seos. Ja saunaan. Tai sitten hunajaa naamaan ja saunaan.
Joo jos haluaa polttaa ja vaurioittaa kasvonsa
Ap