Itkettää, näytän aivan hirveältä passikuvassani
En nyt mikään kukkanen ole vuosiin enää ollutkaan, mutta että ihan tuoltako näytän. :( Voikohan passin uusia heti vaikka on just hankittu? Menisin uuteen kuvaan kokeilemaan jos tulisi siedettävämpi tulos.
Kommentit (64)
Valitettavasti jokaisen passikuvassa on kuva omasta pärstästä ja se on jokaisella sellainen kuin on, vaikka kuinka itkua tihrustaisi. Keskity kehittämään itsetuntoasi muualta käsin kuin peilikuvasi kautta. Maailmassa on vaikka kuinka paljon ihmisiä ja kaikki ovat yksilöllisiä. Sinä et ole malli, eikä sinun tarvitse ollakaan.
Käy toisella kuvaajalla.
Kannattaa. Jotkut kuvaajat ottaa huonoja kuvia aina. Ei passikuvan ole pakko olla huono.
Tuohan on hyvä vain. Nyt näytät luonnossa kauniimmalta virkailijan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Käy toisella kuvaajalla.
Kannattaa. Jotkut kuvaajat ottaa huonoja kuvia aina. Ei passikuvan ole pakko olla huono.
Mutta se voi olla myös totuus. Nykyään ihan liikaa muokataan kuvia ja eikä enää tajuta miltä oikeasti näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytän itsekin viime passikuvassa aivan hirveältä. Juoksin kiireellä tihkusateessa valokuvastudioon, jossa kuvan otti jäyhä, puhumaton nuori mies. Taisin olla vielä hieman krapulainen ja ahdistunut. Lopputuloksessa näytän joltain vihaiselta narkkarirosvolta. Enää pari vuotta, niin pitää uusia passi ja pääsen siitä p***akukavasta eroon.
Suosittelen ottamaan passikuvan itse sellaisessa kuvauskopperossa, niin tulee mieleinen ilme!
Voi olla, ettei sellainen automaattikuva kuitenkaan kelpaa, koska passikuvassa pitää olla neutraali ilme, ja muutenkin on hyvin tarkat säännöt, millainen passikuvan pitää olla. (Minulla on luonnonkiharat hiukset ja poliisilaitoksen kuvantunnistusohjelma herjasi, että kuvan taustalla ei saa olla kuviointia.)
Mutta aina voi lohduttautua sillä, että kun ihminen on passikuvansa näköinen, hän on loman tarpeessa.
Aiemmin on kelvannut kyllä, mutta nykyään on kai hieman tiukemmat säännökset. Joissakin Giganteissa ainakin on passikuva-automaattipalvelu, jossa on tarkat apurajaukset, kuvan saa ottaa useamman kerran kunnes on tyytyväinen, ja sitten se lähtee digitaalisesti poliisille hyväksyttäväksi. Eli voi olla että käy, tai sitten ei.
Mutta joo, lomalle olinkin menossa ennen sen narkkarikuvapassin saamista! :D
Passikuva ei ole totuus. Olet oikeasti paljon kauniimpi kuin passisi. itsekin näytän isonenäiseltä hirviö juopolta passissa. I dont care,
Nyt käsi sydämelle: Näytätkö matkustaessasi kovinkin freesiltä?
Itse voin rehellisesti sanoa, että epäimartelevuudestaan huolimatta kamala passikuvani on totuudenmukainen kun olen herännyt aamuneljältä lennolle, jonottanut ja jumpannut läpi turvatarkastuksen, kipittänyt läpi terminaalin, valvonut koneessa kiljuvan lapsen edessä ja kuorsaavan mummon vieressä tunteja ja metsästänyt matkatavarani kolmenkymmenen muun identtisen mustan laukun joukosta hihnalta ja haluan vaan hotelliin/kotiin lepäämään.
Kaikkihan näyttää ihan karmeilta passikuvissa. Ajokorttikuvassa olen nuori ja nätti ja silti ihan seinästä revityn näköinen.
Nykyisessä passikuvassa en ole nuori mutta silti ihan kauhea kuva on. Näyttää pidätyskuvalta. Mieheni näyttää juopolta rosvolta. Lapsetkin ovat kuin minikokoisia roistoja.
Pidän syynä tähän kovaa valoa, joka paljastaa kaiken ja luo samalla varjoja silmien alle. Sekä sitä, että harva ihminen näyttää hyvältä ihan suoraan ja läheltä otetussa kuvassa.
Kyllä mä muiden passikuvissa näen juuri sen ihmisen, joka niissä on. Eivät tuttuni ole sen kummoisempia livenä kuin ovat passikuvassaan. Tällä uskomuksella, että passikuva vääristää yritetään vain lievittää sitä omaa ahdistusta, joka tulee "epärealistisesta passikuvasta". Ihmisillä on vain harhainen käsitys omasta ulkonäöstään. Luullaan olevamme paremmannäköisiä kuin ollaankaan.
Mulla on ensimmäistä kertaa onnistunut passikuva. Ajoitin sen oton niin, että menin sinne suoraan kampaajalta. Lisäksi kotona olin jo tehnyt siistin meikin. Kerrankin näytän joltain muulta kuin juopolta.
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen puolestasi AP, että elämässäsi tämä asia on niin vakava että saa itkun ja ahdistuksen aikaiseksi. Elämässäsi ei ole todellisia vastoinkäymisiä. Voin vai kuvitella niitä hetkiä kun kohtaat todellisia vaikeuksia elämässäsi.
No joopa joo. Se jos itsensä näkeminen sattuu ja esim. tuntee näyttävänsä syvänmerenkalalta voi kyllä olla aika helvetin isokin ongelma, jolla on negatiivisia seuraamuksia ihan kaikkiin elämän osa-alueisiin. Myös ihan tutkitusti. Mulle passikuva on ollut se viimeinen pisara, joka on saanut mut vakavasti harkitsemaan itsemurhaa. Mutta tietysti joillain on aina tarve vähätellä muiden kokemuksia.
Jos ne teidän itse ottamat selfiet (joissa näytätte mielestänne hyvältä) olisivat niin realistisia, niin silloinhan niitä voisi käyttää passikuvana. Vaan kun ei voi, koska ne ovat epärealistisia. Passikuvan tarkoitus on olla mahdollisimman lähellä totuutta. Eli se sinun passikuvasi on lähempänä totuutta kuin se omasta mielestäsi onnistunut selfie.
Mäkin näytän hirveältä! Näytän itäeuroppalaiselta sarjamurhaajalta 😂 mun tosi kaunis kaverikin näyttää kamalalta passikuvassa, ihan kun sillä ei olis hiuksia ja sen pää on ihme laatikko, mitä se ei luonnossa todellakaan ole.
Mitä väliä sillä on, miltä passikuvassa näyttää? Eihän sen kuvan näe kuin joku ihan random tullivirkailija, jota et tapaa enää toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen puolestasi AP, että elämässäsi tämä asia on niin vakava että saa itkun ja ahdistuksen aikaiseksi. Elämässäsi ei ole todellisia vastoinkäymisiä. Voin vai kuvitella niitä hetkiä kun kohtaat todellisia vaikeuksia elämässäsi.
No joopa joo. Se jos itsensä näkeminen sattuu ja esim. tuntee näyttävänsä syvänmerenkalalta voi kyllä olla aika helvetin isokin ongelma, jolla on negatiivisia seuraamuksia ihan kaikkiin elämän osa-alueisiin. Myös ihan tutkitusti. Mulle passikuva on ollut se viimeinen pisara, joka on saanut mut vakavasti harkitsemaan itsemurhaa. Mutta tietysti joillain on aina tarve vähätellä muiden kokemuksia.
Ihan mielenkiinnosta kysyn alapeukuttajilta: miksi?
Ei hätää. Ei passikuvaa näe kukaan sellainen, jota kiinnostaisi.
Onneksi someprofiileihin voi laittaa paremman kuvan. Aivan kauheaa, jos joutuisin olemaan Tinderissä passikuvallani.
Mun mielestä olisi hyvä, jos jokainen meistä voisi nähdä itsensä ammattilaisen ottamassa videokuvassa. Ne eivät valehtele. Ihmisillä on oikeasti todella vääristynyt kuva omasta ulkonäöstään peilien ja itseottamien kuvien vuoksi.
Aina kun ihminen näkee itsestään huonon kuvan, niin iskee defenssimekanismit päälle eli kielletään jyrkästi näyttävänsä siltä oikeasti ja että kuva valehtelee. Mutta oletteko oikeasti sitä mieltä, että suurin osa ihmisistä tuolla kaduilla olisi yhtä hyvännäköisiä kuin mitä näette kuvina instagramissa? Minä olen niitä kuvissa parhaimman näköisiä nähnyt ja yksikään ei ole ollut yhtä kaunis luonnossa. Ei edes valokuvamallit! Eli jos ammatikseen kaunis ei ole luonnossa yhtä kaunis, miksi kuvittelette näyttävänne muiden silmiin luonnossa siltä kuin mitä näette itse peilistä tai selfieistä?
Jos ihmiset näkisivät itsensä ammattilaisen videokuvassa, niin varmaan silloinkin iskisi ihan samat defenssimekanismit kuin kaikissa muissakin tilanteissa, joista tulee ilmi, ettei me ollakaan filmitähtiä vaan ihan tavallisen näköisiä pulliaisia.
Huh, miten sattuikin tämä keskustelu juuri, kun aihe on mullekin ajankohtainen.
Kävin eilen uutta henkilökorttia varten passikuvassa valokuvaamossa. Olin valmistautunut hyvin kuvaukseen. Tukka oli pesty ja laitettu hyvin ja naama meikattu. Kuvauspäivänä ei ollut hellettä. Kotoa lähtiessäni uskoin, että minusta saadaan ihan mukava kuva. Samantapainen kuin passin kuvassa, mikä oli minusta onnistunut. Samaan kuvaamoonkin olin menossa.
Valokuvausliikkeessä kuvan ottamiseen meni aikaa 20 sekuntia. Kuvaaja vilkaisi otostaan ja totesi, että se on hänestä hyvä. Ja kyllä, tokihan kuva täytti passikuvavaatimukset eli oli ”hyvä”: pää oli suorassa, silmät oli auki, ei hymyä, ei hiuksia silmillä.
Ilme oli kuitenkin kuin ajovaloihin joutuneella peuralla ja kaksoisleuka tursusi leuan alla. Näytin yllättävästi samalta kuin tätini.
En halunnut katsoa kuvaa sen enempää, kun tuli niin paha mieli. Hyväksyin kuvan, maksoin sen ja lähdin tieheni.
Kuka sitä sieltä katselee? Niin, ei kukaan, jota kiinnostaa. Oikeesti.
Ja ruma passikuvat on osa aikuistumisriittejä. Jos sulla ei ole ainakin yhtä sellaista, olet jotenkin epäilyttävä. :)