Opettajan palkkauksesta ja kesätyöttömyydestä
Tavasin tänään Opettaja-lehden ohjeita työttömyysturvaan kesäkuukausilta. Alkoi hieman ihmetyttää ristiriitaiset tiedot mitä opettajien palkkauksesta olen kuullut. Eikö opettajien (akateemisiksi) matalahkoa palkkausta ole tälläkin palstalla perusteltu sillä, että vuosipalkka on jaettu tasan kesäkeskeytyskuukausille. Moni ei kuitenkaan tuota palkkaa ensi kesänä saakaan, vaan on työttömänä vaikka on ollut koko vuoden töissä luokanopettajana.
Opelehden mukaan kesäksi työttömäksi jäävän opettajankin on otettava vastaan työtä mikäli työkkäri sitä hänelle määrää. Ei kuulosta reilulta, sillä toiset täsmälleen samaa työtä talven tehneet saavat kuitenkin lomailla palkallisesti koko kesän.
Eikö tässä ole jotain pahasti vikana?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 23:05"]
Ihmeellistä vikinää. Pitäisikö teidän mielestänne maksaa kaikille määräaikaisille palkka koko vuodelta? Ei opettajat ole yhtään eri asemassa. Se, että opettajia ei vakinaisteta on eri asia, mutta niin pitkään kun on määräaikainen, niin palkkaakaan ei tietenkään makseta kuin niiltä kuukausilta kuin on töissä.
Mitäs siihen sanotte, että puolisoni on koululaisten iltapäiväkerhon ohjaaja ja vakituinen. Palkkaa ei tietenkään saa kesäajalta kun ei ole töissäkään. Ansiosidonnaista saa sitten elokuussa kesäajalta. Ja heidän palkkansa ei ole missään suhteessa opettajiin joilla ne pitkät lomat on laskettu palkkaan. Eli viimeinen palkka maksetaan toukokuussa (lomarahoineen) ja seuraavan kerran palkka maksetaan elokuussa (puolelta kuulta).
Opettajat ihan turhasta vinkujia, se on ammatinvalintakysymys, niinkuin meilläkin.
[/quote]
Nimenomaan, pitkät lomat on laskettu sun puolisosi palkkaan. Näin oli aikoinaan myös opettaljilla, mutta kun tumpelot eivät osanneet säästää lukukauden aikana saamiaan rahoja, niin lukuvuoden eli about yhdeksän kuukauden palkka päätettiin jakaa koko vuodelle eli 12 kuukaudelle. Ja tässä tilanteessa ollaan nyt. Eli sijaiset tekevät samat työt kuin virkasiskotkin, mutta heille maksetaan samasta työstä pienempää palkkaa. Reilua?
[/quote]
Itse asiassa näin se oli ennen, mutta ei se enää ole palkan peruste.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 23:32"]
Ihmeellistä vikinää. Pitäisikö teidän mielestänne maksaa kaikille määräaikaisille palkka koko vuodelta? Ei opettajat ole yhtään eri asemassa. Se, että opettajia ei vakinaisteta on eri asia, mutta niin pitkään kun on määräaikainen, niin palkkaakaan ei tietenkään makseta kuin niiltä kuukausilta kuin on töissä.
Mitäs siihen sanotte, että puolisoni on koululaisten iltapäiväkerhon ohjaaja ja vakituinen. Palkkaa ei tietenkään saa kesäajalta kun ei ole töissäkään. Ansiosidonnaista saa sitten elokuussa kesäajalta. Ja heidän palkkansa ei ole missään suhteessa opettajiin joilla ne pitkät lomat on laskettu palkkaan. Eli viimeinen palkka maksetaan toukokuussa (lomarahoineen) ja seuraavan kerran palkka maksetaan elokuussa (puolelta kuulta).
Opettajat ihan turhasta vinkujia, se on ammatinvalintakysymys, niinkuin meilläkin.
[/quote]
Nimenomaan, pitkät lomat on laskettu sun puolisosi palkkaan. Näin oli aikoinaan myös opettaljilla, mutta kun tumpelot eivät osanneet säästää lukukauden aikana saamiaan rahoja, niin lukuvuoden eli about yhdeksän kuukauden palkka päätettiin jakaa koko vuodelle eli 12 kuukaudelle. Ja tässä tilanteessa ollaan nyt. Eli sijaiset tekevät samat työt kuin virkasiskotkin, mutta heille maksetaan samasta työstä pienempää palkkaa. Reilua?
[/quote]
[/quote]
Mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? Jos olet vakituisessa virassa opettajana, tottakai saat palkan loma-ajalta. Jos olet määräaikainen niin et saa, koska työsuhdetta ei ole olemassa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 23:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? Jos olet vakituisessa virassa opettajana, tottakai saat palkan loma-ajalta. Jos olet määräaikainen niin et saa, koska työsuhdetta ei ole olemassa.
[/quote]
Niin. Mitä tuo liittyy ed. viestiin?
Ei pidä täysin paikkaansa. Sijaisen sopparin pituus riippuu siitä onko viranhaltija äitiyslomalla, palkattomalla, vuorotteluvapaalla vai millä. Jokainen keissi on erilainen.
koulusihteeri
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:36"]
ongelmahan on, että kyseessä on virassa toimivien opettajien työsuhde-etu, ei opettajan työtä tekevien työsuhde-etu. Etujen pitäisi olla samat, on virka tai ei, jos tekee samaa työtä ja on siihen pätevä. Palkka on jo itsessään epätasa-arvoinen ja nämä siihen päälle. Itse en kyllä kehtaisi nostaa kesäajalta palkkaa, jos en ole ollut töissä.
[/quote]
Se kannattaakin jättää kaupungin kassaan. Kyllä ne sille käyttöä keksivät.
[/quote]
Jos viranhaltia jättää käyttämättä oikeutensa palata kesäksi "töihin", niin silloin hän samalla vie työnantajalta oikeuden katkaista sijaisensa työsuhde kevätjuhlaan. Nythän nimittäin työnantajat perustelevat sijaisten kesäkortistoon heittämistä sillä, että viranhaltia palaa takaisin. Ja se onkin validi syy potkia sijainen pellolle. Jos viranhaltia ei palaakaan töihin, niin sijainen voisi riitauttaa kesäkatkoksen ja aivan varmasti sen myös voittaisi.
[/quote]
Höpö höpö. Sijaisen työsopimus on tehty ennen kuin viranhaltija ilmoittaa työhönpaluusta. Määräaikaisuuden päättymisestä päätetään, kun sijainen otetaan työhön.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 23:54"]
Ei pidä täysin paikkaansa. Sijaisen sopparin pituus riippuu siitä onko viranhaltija äitiyslomalla, palkattomalla, vuorotteluvapaalla vai millä. Jokainen keissi on erilainen.
koulusihteeri
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:36"]
ongelmahan on, että kyseessä on virassa toimivien opettajien työsuhde-etu, ei opettajan työtä tekevien työsuhde-etu. Etujen pitäisi olla samat, on virka tai ei, jos tekee samaa työtä ja on siihen pätevä. Palkka on jo itsessään epätasa-arvoinen ja nämä siihen päälle. Itse en kyllä kehtaisi nostaa kesäajalta palkkaa, jos en ole ollut töissä.
[/quote]
Se kannattaakin jättää kaupungin kassaan. Kyllä ne sille käyttöä keksivät.
[/quote]
Jos viranhaltia jättää käyttämättä oikeutensa palata kesäksi "töihin", niin silloin hän samalla vie työnantajalta oikeuden katkaista sijaisensa työsuhde kevätjuhlaan. Nythän nimittäin työnantajat perustelevat sijaisten kesäkortistoon heittämistä sillä, että viranhaltia palaa takaisin. Ja se onkin validi syy potkia sijainen pellolle. Jos viranhaltia ei palaakaan töihin, niin sijainen voisi riitauttaa kesäkatkoksen ja aivan varmasti sen myös voittaisi.
[/quote]
Höpö höpö. Sijaisen työsopimus on tehty ennen kuin viranhaltija ilmoittaa työhönpaluusta. Määräaikaisuuden päättymisestä päätetään, kun sijainen otetaan työhön.
[/quote]
[/quote]
Mutta tilanne sama, kun sijaisuus loppuu niin loppuu myös oiketetusti palkanmaksukin.
Monin paikoin myös on mahdollista solmia sopimus ajalle vaikka 1.8.2013-30.7.2014 eli koko lukuvuodelle, vaikka opetusta on vain elokuun puolesta välistä toukokuun loppuun/kesäkuun alkuun. Tähän vaikuttavat ne asiat, joista on puhuttu yllä. Totta kai, jos sopimus loppuu 30.5. kesältä ei saa palkkaa, mutta kun se sopimus on mahdollista tehdä niin, että kesältä saa palkkaa, jos esim. ei viranhaltija ole tulossa kesäksi töihin. Itse olen useamman kerran näin saanut.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 21:57"]
Juuri tuota, että jos tes:n mukaan mennään, niin noin se toimii. Mutta että oikeasti?! Kokonaan toinen tarina ja juu, tahallani provosoin :-D Mutta itse siis menin 'töihin' kuultuani, että sijaiseni kesäpalkka on maksettu lukuvuoden palkan sisällä ja kesälle ei makseta...
[/quote]
Oletko sinä itse opettaja, mutta et ole ymmärtänyt alan palkkausta? Ja kyllä se oli niin syntisen väärin, että ainakin takavuosina esim. äitiyslomalla oleva opettaja palasi "töihin" kesäksi, ja hänen sijaisensa oli työttömänä.
Arvatkaas, miksi en ole OAJ:n jäsen, vaikka olen tehnyt opettajantöitä paljonkin. Vain kerran työsuhde jatkui kesäkuun puoliväliin. Silloin olin lukiossa, ja kesällä olisi ollut yksi tentti, siksi työ jatkui.
Siinä on paljonkin vikana. Eniten minua ärsyttävät sellaiset yksinkertaisesti AHNEET opettajat, jotka jäävät virkavapaalle välillä elo-toukokuu. Täksi ajaksi palkataan sijainen, mutta kesälomaksi virkavapaalla olijat PALAAVAT TAKAISIN TÖIHIN, vaikka töitä ei olekaan, nostavat siis kesältä lomapalkat ja lomarahat ja itseasiassa vielä kerryttävät vähän lomapäiviä. Ja vuoden rehkinyt sijainen on työttömänä nuo 3kk. Tuollainen keinottelu pitäisi kieltää lailla, siinähän on vain ja ainoastaan ihmisen ahneudesta kyse!! Sama homma on naispuolisten opettajien äitiysloman sijaisuuksien kanssa. Monesti palaavat "kesäksi töihin" vaikka töitä ei olekaan, nostavat palkat ja syksyn aloittavat kesällä kerryttämillään lomilla... Aivan järkyttävää, itsekeskeistä, ahnetta paskahommaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 21:11"]
Olen alkanut epäillä onko ollenkaan fiksua maksaa pätkätyöläisenä liiton kalliita jäsenmaksuja (OAJ:n maksut huippukorkeita muihin liittoihin verrattuna), koska liitto ajaa ainoastaan virkaopettajien etua.
[/quote]
Liiton maksut saa vähentää verotuksessa, etkö tätä tiennyt?
Minä puolestani jään viikon päästä äitiysvapaalle ja sen jälkeen vanhempainvapaalle. Se tarkoittaa sitä, että menetän tältä vuodelta kokonaan kesälomani. Ensi keväänä olen päätöspäivään asti palkattomalla hoitovapaalla, ettei tarvitse tulla muutamaksi viikoksi keväällä töihin ja että sijainen saa olla koko lukuvuoden töissä. Ensi vuoden kesäksi totta mooses palaan työntekijäksi, etten menetä toistakin kesälomaa (äitiys- ja vanhempanvapaahan kerryttävät kesälomaa - jos opettaja ei pidä sitä kesällä, sen menettää). Vaikka en palaisikaan töihin kesäksi, ei kaupunki silti tekisi sopimusta sijaisen kanssa elokuun alkuun asti. Kesäloma-ajan palkka jäisi kaupungin kassaan. Mieluummin otan itselleni sen, mikä minulle kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:01"]
Sama homma on naispuolisten opettajien äitiysloman sijaisuuksien kanssa. Monesti palaavat "kesäksi töihin" vaikka töitä ei olekaan, nostavat palkat ja syksyn aloittavat kesällä kerryttämillään lomilla... Aivan järkyttävää, itsekeskeistä, ahnetta paskahommaa.
[/quote]
Okei... Osoitapa minulle vaikkapa sellainen kaupan kassa, joka sanoo työnantajalle, ettei hänelle tarvitse maksaa lakisääteistä lomaa. Ihan kaikille se äitiysvapaa/vanhempainvapaa kerryttää lomaa. Muissa ammateissa lomat pidetään pois vanhempainvapaan päätteeksi. Opettajat eivät nyt sattumalta voi siirtää lomaansa yhtään mihinkään. Jos lomaa ei pysty ajoittamaan kesään, niin loma jää pitämättä. Se siitä. Siinä ei ole kyse ahneudesta vaan siitä, että opettajan loma-aika on sidottu tiettyyn aikaan vuodesta eikä sitä voi siirtää. Silloin ratkaisuna on katkaista esim. hoitovapaa ja tulla kesäksi töihin, että saa pidettyä oman lakisääteisen lomansa - sen saman, jonka muissa ammateissa voi sijoittaa vaikka syyskuulle täysin laillisesti.
Myönnettäisiinkö nyt vaan kaikki rehellisesti, että ap:n mainitsema tilanne ON epäoikeudenmukaien.
Unohdetaan äitiys- ja hoitovapaalaisten syyllisyyden tunnosta johtuva jankkaaminen.
Ja sinä, joka vertaat opettajien palkkausta iltapäiväkerhon ohjaajien palkkaukseen: näitä kahta ei voi verrata. Opettajalla on ylempi korkeakoulututkinto. Iltapäiväkerho-ohjaajalla ei sellaista ole. On aivan selvä asia, että kerho-ohjaaja keksii sitten muita töitä kesäkausiksi.
Sen sijaan tämä ap:n mainitsema tilanne on epäoikeudenmukainen siksi, että osa opettajista saa palkkaa ympäri vuoden ja osa ei. Koulutus on näillä kahdella ihan sama ja samoin työtehtävät.
Aivan turha rutista, että tilanne olisi epäoikeudenmukainen. Ja opetusalaa on ihan turha alkaa vertailemaan muihin aloihin. Opetusala on koulutuksen pituuteen ja työn vaativuuten nänhden jo valmiiksi alipalkattua. Monet pysyvät alalla nimenomaan pitkien lomien takia. Osalla ei sitten niitäkään ole.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:07"]
Okei... Osoitapa minulle vaikkapa sellainen kaupan kassa, joka sanoo työnantajalle, ettei hänelle tarvitse maksaa lakisääteistä lomaa. Ihan kaikille se äitiysvapaa/vanhempainvapaa kerryttää lomaa. Muissa ammateissa lomat pidetään pois vanhempainvapaan päätteeksi. Opettajat eivät nyt sattumalta voi siirtää lomaansa yhtään mihinkään. Jos lomaa ei pysty ajoittamaan kesään, niin loma jää pitämättä. Se siitä. Siinä ei ole kyse ahneudesta vaan siitä, että opettajan loma-aika on sidottu tiettyyn aikaan vuodesta eikä sitä voi siirtää. Silloin ratkaisuna on katkaista esim. hoitovapaa ja tulla kesäksi töihin, että saa pidettyä oman lakisääteisen lomansa - sen saman, jonka muissa ammateissa voi sijoittaa vaikka syyskuulle täysin laillisesti.
[/quote]
Kun nyt kerta niin innokkaasti haluat verrata opettajan ammattia kaupan kassaan, niin kerrotko vielä kuinka paljon enemmän opettajilla on palkallista työstä vapaata aikaa verrattuna näihin kaupan kassoihin? Niinpä.
Mua nyppii kyllä aika suunnattomasti se, että opettajat (Huom, olen edelleen itsekin opettaja!) haluavat poimia rusinat kaikista pullista eli saada samat edut kuin muutkin työntekijät ja siihen päälle vielä lisää etuja extravapaiden muodossa. Ja jos joku kehtaa kritisoida pitkiä kesävapaita, niin vastaus on aina "Ammatinvalintakysymys! Tervemenoa opiskelemaan kuudeksi vuodeksi yliopistoon!". Mä voisin kanssa sanoa näistä fiksatuista lomista nuriseville virkasiskoille, että "Ammatinvalntakysymys! Tervemenoa vaihtamaan alaan, jossa on viisi viikkoa lomaa vuodessa, joiden ajankohdan saat itse päättää!".
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:14"]
Myönnettäisiinkö nyt vaan kaikki rehellisesti, että ap:n mainitsema tilanne ON epäoikeudenmukaien.
Unohdetaan äitiys- ja hoitovapaalaisten syyllisyyden tunnosta johtuva jankkaaminen.
Ja sinä, joka vertaat opettajien palkkausta iltapäiväkerhon ohjaajien palkkaukseen: näitä kahta ei voi verrata. Opettajalla on ylempi korkeakoulututkinto. Iltapäiväkerho-ohjaajalla ei sellaista ole. On aivan selvä asia, että kerho-ohjaaja keksii sitten muita töitä kesäkausiksi.
Sen sijaan tämä ap:n mainitsema tilanne on epäoikeudenmukainen siksi, että osa opettajista saa palkkaa ympäri vuoden ja osa ei. Koulutus on näillä kahdella ihan sama ja samoin työtehtävät.
Aivan turha rutista, että tilanne olisi epäoikeudenmukainen. Ja opetusalaa on ihan turha alkaa vertailemaan muihin aloihin. Opetusala on koulutuksen pituuteen ja työn vaativuuten nänhden jo valmiiksi alipalkattua. Monet pysyvät alalla nimenomaan pitkien lomien takia. Osalla ei sitten niitäkään ole.
[/quote]
Sori lukuisat kirjoitusvirheet.. Ehkä ymmärrätte pointin. Joka keväthän näitä jankataan. Niitä, joiden työsuhde päättyy kevätjuhliin, ottaa päähän (itsekin olen ollut monesti siinä asemassa, tänä vuonna en). Ja sitten virkaansa kesäksi palaavat syyllistyvät ja alkavat vähätellä toisten ongelmaa. Tästä johtuen sitten keskustelu alkaa junnata paikoillaan.
Miksi vaan ei voitaisi mennä samalle puolelle kaikki: me, jotka saamme ympäri vuoden palkkaa, voisimme tukea niitä, jotka eivät saa. Me voisimme edes täällä julkisesti myöntää, että tilanne on epäoikeudenmukainen. Ja te, joilla on vakituiset virat, voisitte nostaa asian esiin ja unohtaa omat etuutenne ja yrittää keksiä oikeudenmukaisen järjestelmän.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:01"]
Sama homma on naispuolisten opettajien äitiysloman sijaisuuksien kanssa. Monesti palaavat "kesäksi töihin" vaikka töitä ei olekaan, nostavat palkat ja syksyn aloittavat kesällä kerryttämillään lomilla... Aivan järkyttävää, itsekeskeistä, ahnetta paskahommaa.
[/quote]
[/quote]
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni opettajan laskennallinen vuosiloma on lyhyempi kuin kesän opetustauko. Eli kesäksi töihin palaava opettaja saa paljon suuremman edun kuin muut äitiyslomalla olevat, jotka voivat pitää äitiyslomansa perään vain normaalin vuosiloman.
Tekevätkö kesän ajaksi töihin palaavat opettajat seuraavan vuoden opetksen suunnitteluun liittyät työt loman aikana. epäilen.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:07"]
No lehdessä sanotaan että on otettava vastaan "työ joka on ammattitaitoon ja työkykyyn nähden sopivaa". Luulisi opekoulutuksen antavan valmiudet aika monenlaiseen työhön - entä jos ne käskisivät vaikka työvoimakoulutuksen vetäjäksi?274
[/quote]
Oletko viime aikoina ollut työnhakijana? Kokeilepas. Nimittäin työtä saadakseen täytyy todella nähdä vaivaa. On aivan turha kuvitella, että joku tulisi TARJOAMAAN sinulle töitä kesäksi. Mitä ihmeen työvoimakoulutushommaa on muka kesäksi tarjolla?
Sinun käsityksesi työelämästä taitaa olla jostain kultaiselta 80-luvulta, jolloin ihmisiä vielä soiteltiin töihin suoraan koulunpenkiltä. Tänään saa olla onnellinen edes siitä 9,5kk pestistä peruskoulussa
[/quote]
En tarkoittanut, että niin todellisuudessa tapahtuisi, vaan sitä että tuollainen velvoite edes teoriassa on olemassa on epäreilua: toiset kun kuitenkin saavat lomailla palkallisesti koko kesän.
[/quote]
[/quote]
Nyt sä et ymmärtänyt jotakin. Vakituiset opet saavat myös kesäkuukausilta palkan toisin kuin sijaiset. Puolisoni on vakituisessa työsuhteessa, mutta kesäajalta ei makseta palkkaa.