Opettajan palkkauksesta ja kesätyöttömyydestä
Tavasin tänään Opettaja-lehden ohjeita työttömyysturvaan kesäkuukausilta. Alkoi hieman ihmetyttää ristiriitaiset tiedot mitä opettajien palkkauksesta olen kuullut. Eikö opettajien (akateemisiksi) matalahkoa palkkausta ole tälläkin palstalla perusteltu sillä, että vuosipalkka on jaettu tasan kesäkeskeytyskuukausille. Moni ei kuitenkaan tuota palkkaa ensi kesänä saakaan, vaan on työttömänä vaikka on ollut koko vuoden töissä luokanopettajana.
Opelehden mukaan kesäksi työttömäksi jäävän opettajankin on otettava vastaan työtä mikäli työkkäri sitä hänelle määrää. Ei kuulosta reilulta, sillä toiset täsmälleen samaa työtä talven tehneet saavat kuitenkin lomailla palkallisesti koko kesän.
Eikö tässä ole jotain pahasti vikana?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 21:15"]
Näin on opettajat aikanaan saaneet sovittua ja onhan se oikeasti typerää. Tiedän todella monta opettajaa, joilla on lapsi syntynyt lokakuussa. Äitiysloman jälkeen opettaja on sitten näppärästi kesän "töissä".
Mutta kukas nyt saavutetuista eduista luopuisi. Liitto ei taatusti aja tätä asiaa...
[/quote]
No se loma on pidettävä silloin kun se on. Muut saavat siirtää sen vapiaden loppuun ja pitää lapsen kotona isommaksi asti. Moni opettajan mies on isyyslomalla kesän aikana, jolloin opettajan on pakko lopettaa äitiysvapaa.
[/quote]
Ymmärrän 4 viikon laskennallisen loman pitämisen. En ymmärrä sitä, että viranhaltija aloittaa lomansa jo ennen ehtolaiskuulusteluja ja palaa virkavapaalleen puolessavälissä elokuuta.
Ei mikään osa kesätyöttömyydestä tuosta johdu, oikeasti, Jos joku opettajien kvtes:sta jotain tietää, niin tietää myös, että noilla, joilla sopimus lukukauden loppuun tuo 'kesä'palkka siellä lukukauden palkassa sitten.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 21:36"]
Ei mikään osa kesätyöttömyydestä tuosta johdu, oikeasti, Jos joku opettajien kvtes:sta jotain tietää, niin tietää myös, että noilla, joilla sopimus lukukauden loppuun tuo 'kesä'palkka siellä lukukauden palkassa sitten.
[/quote]
Siis hä? Yritätkö sanoa, että jos olen viransijaisuutta tekemässä, joka loppuu 31.5., niin olen 2½ kesäkuukauden palkan verran saanut enemmän palkkaa muina kuukausina?
Jos sitä yrität sanoa, niin mietipä uudelleen. Jos jotain muuta, niin kertoisitko mitä?
[/quote]
Siis hä? Yritätkö sanoa, että jos olen viransijaisuutta tekemässä, joka loppuu 31.5., niin olen 2½ kesäkuukauden palkan verran saanut enemmän palkkaa muina kuukausina?
Jos sitä yrität sanoa, niin mietipä uudelleen. Jos jotain muuta, niin kertoisitko mitä?
[/quote]
Ei ole yhtään sen enempää rahaa kuukausipalkassa kuin ympäri vuoden palkatuilla. Jos sasia olisi näin, lukuvuoden lopussa päättyvien työsuhteiden tekijöillä olisi n. 20% isommat kuukausiansiot kuin muilla. Kaikki tasan tietävät, että näin ei ole. Jos olisi, kaikki opettajat palkattaisiin koko vuodeksi.
Juuri tuota, että jos tes:n mukaan mennään, niin noin se toimii. Mutta että oikeasti?! Kokonaan toinen tarina ja juu, tahallani provosoin :-D Mutta itse siis menin 'töihin' kuultuani, että sijaiseni kesäpalkka on maksettu lukuvuoden palkan sisällä ja kesälle ei makseta...
Hah. Ei pienintäkään pelkoa, et opelle tarjottais työtä kesällä. Tokihan vakkarit saa palkan, ite ansiosidonnaista. Kahdeksatta vuotta määräaikaisena syksystä kesän alkuun. Oaj:n lakimies tuumasi tilanteestani, että tähän soppaan ei ole vielä kukaan uskaltautunut sukeltaa. Ei siis peruskoulu kyseessä ja tunnit kuitenkin 20-30 vko...
Musta on naureettavaa, että virkaopettajat perustelee töihinpalaamista kesäksi sillä, ettei voi pitää kertyneitä lomiaan lukukauden aikana kuten muut alat. Hei haloo, meillä (Kyllä, minäkin olen opettaja!) on jo muutenkin ruhtinaallisesti työstä vapaata verrattuna muihin aloihin. En minä ainakaan kehtaa valittaa siitä, että nämä jokavuotuiset ylimääräiset "lomaviikot" nyt asettuu ennalta määrättyihin ajankohtiin. Kyynel...
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:28"]
Musta on naureettavaa, että virkaopettajat perustelee töihinpalaamista kesäksi sillä, ettei voi pitää kertyneitä lomiaan lukukauden aikana kuten muut alat. Hei haloo, meillä (Kyllä, minäkin olen opettaja!) on jo muutenkin ruhtinaallisesti työstä vapaata verrattuna muihin aloihin. En minä ainakaan kehtaa valittaa siitä, että nämä jokavuotuiset ylimääräiset "lomaviikot" nyt asettuu ennalta määrättyihin ajankohtiin. Kyynel...
[/quote]
Joo siis ehdottomasti kaikki ajamaan työsuhde-etujen alasajoa. Muutkin alat mukaan! Tyhmä.
ongelmahan on, että kyseessä on virassa toimivien opettajien työsuhde-etu, ei opettajan työtä tekevien työsuhde-etu. Etujen pitäisi olla samat, on virka tai ei, jos tekee samaa työtä ja on siihen pätevä. Palkka on jo itsessään epätasa-arvoinen ja nämä siihen päälle. Itse en kyllä kehtaisi nostaa kesäajalta palkkaa, jos en ole ollut töissä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:31"]
[/quote]
Joo siis ehdottomasti kaikki ajamaan työsuhde-etujen alasajoa. Muutkin alat mukaan! Tyhmä.
[/quote]
Niin kauan kuin oma työsuhde-etu riistää suoraan heikommassa asemassa olevaa kolleegaa, niin kyllä olen tasan tarkkaan valmis sen ajamaan alas.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:36"]
ongelmahan on, että kyseessä on virassa toimivien opettajien työsuhde-etu, ei opettajan työtä tekevien työsuhde-etu. Etujen pitäisi olla samat, on virka tai ei, jos tekee samaa työtä ja on siihen pätevä. Palkka on jo itsessään epätasa-arvoinen ja nämä siihen päälle. Itse en kyllä kehtaisi nostaa kesäajalta palkkaa, jos en ole ollut töissä.
[/quote]
Se kannattaakin jättää kaupungin kassaan. Kyllä ne sille käyttöä keksivät.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:39"]
[/quote]
[/quote]
Jos viranhaltia jättää käyttämättä oikeutensa palata kesäksi "töihin", niin silloin hän samalla vie työnantajalta oikeuden katkaista sijaisensa työsuhde kevätjuhlaan. Nythän nimittäin työnantajat perustelevat sijaisten kesäkortistoon heittämistä sillä, että viranhaltia palaa takaisin. Ja se onkin validi syy potkia sijainen pellolle. Jos viranhaltia ei palaakaan töihin, niin sijainen voisi riitauttaa kesäkatkoksen ja aivan varmasti sen myös voittaisi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 21:19"]
Näin on opettajat aikanaan saaneet sovittua ja onhan se oikeasti typerää. Tiedän todella monta opettajaa, joilla on lapsi syntynyt lokakuussa. Äitiysloman jälkeen opettaja on sitten näppärästi kesän "töissä".
Mutta kukas nyt saavutetuista eduista luopuisi. Liitto ei taatusti aja tätä asiaa...
[/quote]
No se loma on pidettävä silloin kun se on. Muut saavat siirtää sen vapiaden loppuun ja pitää lapsen kotona isommaksi asti. Moni opettajan mies on isyyslomalla kesän aikana, jolloin opettajan on pakko lopettaa äitiysvapaa.
[/quote]
Ymmärrän 4 viikon laskennallisen loman pitämisen. En ymmärrä sitä, että viranhaltija aloittaa lomansa jo ennen ehtolaiskuulusteluja ja palaa virkavapaalleen puolessavälissä elokuuta.
[/quote]
Minulle oli kylläkin kertynyt 38 päivää lomaa. Kun lauantaita ei lasketa, niin lomaa oli melkein se 8 viikkoa. Pidin kaiken putkeen kesällä, mies oli vanhempainvapaalla ja sitten jäin hoitovapaalle. Meillä siis vuosiloma, tiedän että kaikilla opettajilla ei ole.
[/quote]
No osalla meistä on vuosilomat ja sitä kautta lomarahat. Jos en pidä lomia, niin menetän lomarahat. Kyse ei ole pienistä summista ammatillisella puolella (kk-palkka n. 4000 euroa). Työnantajan kanta on, että loma on kesäkuukausina. Tästä ei jousteta ikinä, milloinkaan. Rahana ei makseta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 22:39"]
[/quote]
[/quote]
Jos viranhaltia jättää käyttämättä oikeutensa palata kesäksi "töihin", niin silloin hän samalla vie työnantajalta oikeuden katkaista sijaisensa työsuhde kevätjuhlaan. Nythän nimittäin työnantajat perustelevat sijaisten kesäkortistoon heittämistä sillä, että viranhaltia palaa takaisin. Ja se onkin validi syy potkia sijainen pellolle. Jos viranhaltia ei palaakaan töihin, niin sijainen voisi riitauttaa kesäkatkoksen ja aivan varmasti sen myös voittaisi.
[/quote]
Höpö höpö. Sijaisen työsopimus on tehty ennen kuin viranhaltija ilmoittaa työhönpaluusta. Määräaikaisuuden päättymisestä päätetään, kun sijainen otetaan työhön.
Ja kuka hölmö jättäisi tuollaisen edun käyttämättä, ei kukaan.
Ihmeellistä vikinää. Pitäisikö teidän mielestänne maksaa kaikille määräaikaisille palkka koko vuodelta? Ei opettajat ole yhtään eri asemassa. Se, että opettajia ei vakinaisteta on eri asia, mutta niin pitkään kun on määräaikainen, niin palkkaakaan ei tietenkään makseta kuin niiltä kuukausilta kuin on töissä.
Mitäs siihen sanotte, että puolisoni on koululaisten iltapäiväkerhon ohjaaja ja vakituinen. Palkkaa ei tietenkään saa kesäajalta kun ei ole töissäkään. Ansiosidonnaista saa sitten elokuussa kesäajalta. Ja heidän palkkansa ei ole missään suhteessa opettajiin joilla ne pitkät lomat on laskettu palkkaan. Eli viimeinen palkka maksetaan toukokuussa (lomarahoineen) ja seuraavan kerran palkka maksetaan elokuussa (puolelta kuulta).
Opettajat ihan turhasta vinkujia, se on ammatinvalintakysymys, niinkuin meilläkin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 23:05"]
Ihmeellistä vikinää. Pitäisikö teidän mielestänne maksaa kaikille määräaikaisille palkka koko vuodelta? Ei opettajat ole yhtään eri asemassa. Se, että opettajia ei vakinaisteta on eri asia, mutta niin pitkään kun on määräaikainen, niin palkkaakaan ei tietenkään makseta kuin niiltä kuukausilta kuin on töissä.
Mitäs siihen sanotte, että puolisoni on koululaisten iltapäiväkerhon ohjaaja ja vakituinen. Palkkaa ei tietenkään saa kesäajalta kun ei ole töissäkään. Ansiosidonnaista saa sitten elokuussa kesäajalta. Ja heidän palkkansa ei ole missään suhteessa opettajiin joilla ne pitkät lomat on laskettu palkkaan. Eli viimeinen palkka maksetaan toukokuussa (lomarahoineen) ja seuraavan kerran palkka maksetaan elokuussa (puolelta kuulta).
Opettajat ihan turhasta vinkujia, se on ammatinvalintakysymys, niinkuin meilläkin.
[/quote]
Nimenomaan, pitkät lomat on laskettu sun puolisosi palkkaan. Näin oli aikoinaan myös opettaljilla, mutta kun tumpelot eivät osanneet säästää lukukauden aikana saamiaan rahoja, niin lukuvuoden eli about yhdeksän kuukauden palkka päätettiin jakaa koko vuodelle eli 12 kuukaudelle. Ja tässä tilanteessa ollaan nyt. Eli sijaiset tekevät samat työt kuin virkasiskotkin, mutta heille maksetaan samasta työstä pienempää palkkaa. Reilua?
[/quote]
No opettaja ei saa pitää kesälomiaan muuten kuin kesäkuukausina eli perhevapaiden päätteeksi ei voi pitää lomiaan. Näin ollen pitää palata kesäksi töihin, että saa lomat pidettyä. Mutta vain pieni osa sijaisten kesätyöttömyydestä johtuu tästä. Suurin osa johtuu siitä, että sopparit kirjoitetaan päättymään 31.5.