Miten ihmeessä joillakin on varaa jäädä vanhempainvapaan jälkeen kotiin??
Siis kyllähän mä ymmärrän, että ainakin suurin osa kahden vanhemman perheistä pärjää sen verran kivasti, että ainakin täällä Viikissä on suuri lauma hiekkalaatikolla takapuoliaan kasvattavia mammoja juoruamassa päivät pitkät, ja lapset juoksee merkkivaatteissaan ja leikkii huippukalliilla leluillaan. Mutta entä te yksinhuoltajat, työttömät perheet, somalit (joiden puoliso ei ole töissä) jne? Miten te voitte olla kotona? Ja tämä koskee nyt lähinnä pääkaupungin vanhempia, koska täällä on helvetilliset asuinkustannukset.
T. Kahden isomman lapsen ja vuoden vanhan pojan yksinhuoltajamamma, jonka on mentävä töihin ja laitettava lapsi vuorohoitoon.
Kommentit (44)
Miksi ihmettelet että työtön on kotihoidon tuella? Eihän se ole sen kummempi raha, ei vain tarvi pariin vuoteen käydä työkkärissä, eikä täytellä kuponkeja. Jos ei töitä ole, niin pakkohan se on sitten olla kotihoidontuella, töitä saa siinä samalla silti hakea. Mihin sitä työtön menee jos ei kerran saa töitä?
Minulla esimerkiksi ei ole varaa laittaa lapsia päiväkotiin kun olen työttömänä, koska mies on töissä, pitää lapsista maksaa 500€/kk hoitomaksua, työkkärinrahaa tulee n. 650€/kk. Eikä töihinkään kannata kovin pienellä palkalla mennä mihinkään osa-aikaiseen työhön.
Moni tekee keikkatyötä iltaisin ja viikonloppuisin. Näin omassa tuttavapiirissäni.
Minä jouduin jäämään kun työpaikka meni alta äitiysloman aikana, siis koko pulju lakkasi olemasta. Menoja vaan pienemmäksi ja jonkun verran oli säästöjä. Ei mitään lisätukia, vaan ihan peruskeskituloinen perhe. Töitä oli hankala vauvan kanssa hakea ja muutenkin siihen aikaan oli vaikea saada töitä. Ei vaan ostettu mitään mitä ei ihan oikeasti tarvitse; sillä todellakin pärjää melko pitkälle.
Eiköhän se ole omasta itsestä kiinni, että pärjääkö.
Itse olen ollut neljä vuotta kotona. Joskus satunnaisesti tehnyt keikkaa, josta on tullut n. pari sataa kuussa ekstraa. Helsingissä maksetaan kuitenkin myös kuntalisää, mitä ei monessa muussa paikassa makseta.
Mies on tienannut tänä aikana n. 2000-3000 e/kk. Asutaan edullisesti vuokralla, ei omisteta autoa, ei tilata lehtiä tms. ylimääräistä. Eikä siis halutakaan omistaa autoa tai omaa kämppää. Mistään ei olla luovuttu, mutta silti hyvin ollaan pärjätty. Tarkasti eläminen voi olla myös elämäntapa ennen lasten hankintaankin. Ja silloin putoaminen pienemmilel tuille ei tunnu pahalta ollenkaan.
Ei pienituloinen joudu maksamaan 250 euroa / lapsi päivähoitomaksua!!
Ettekö te osaa toimittaa tulotietojanne päivähoitotoimistoon ja pyytää laskemaan päivähoitomaksut sen mukaan mitkä tulot on??
Meillä ph maksut on 139 / lapsi
Miten vuokralla asuminen helpottaa menoja tai lisää tuloja? Saatteko vuokra-asuntoihin asumistukea? Meillä ei omistusasunnon kulut ole vuokra-asuntoa suuremmat, että sillä asialla ei ole pärjäämiseen vaikutusta. Ja vuokra olisi aina pakko maksaa, asuntolainan voi saada koroille..I
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 19:19"]
Miten vuokralla asuminen helpottaa menoja tai lisää tuloja? Saatteko vuokra-asuntoihin asumistukea? Meillä ei omistusasunnon kulut ole vuokra-asuntoa suuremmat, että sillä asialla ei ole pärjäämiseen vaikutusta. Ja vuokra olisi aina pakko maksaa, asuntolainan voi saada koroille..I
[/quote]
No siis vuokra-asuminen auttaa pienituloista juuri siinä että jos on kovin pienet tulot niin saa asumistukea jota saa esim. maksimissaan 80% vuokrasta mutta silloin täytyy olla lähes tuloton tai työmarkkinatulolla. Ja muutenkin asumistukea tulee vain tosi pienillä bruttotuloilla. Asuntolainassakin on hyvä se että voi maksaa vain korkoja jonkin aikaa jos tiukkaa tekee mutta ei sitä peliä vuosi kausia varmaan pankki annan tehdä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 19:09"]
Ettekö te osaa toimittaa tulotietojanne päivähoitotoimistoon ja pyytää laskemaan päivähoitomaksut sen mukaan mitkä tulot on??
[/quote]
Olen yh kolmella lapsella ja hoitomaksu on pyöreä nolla vaikka olen kokopäivä töissä. Tosin palkka on pieni. Lisäksi saan jonkin verran asumistukea. En minä ainakaan joudu sen kummemmin ostamaan vaatteita töitä varten. Voi olla että työpaikalla käytän vähän enemmän lounaaseen kun kotona ollessani mutta en kyllä kotonakaan ollut syömättä kello viiteen saakka.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 19:09"]
[/quote]
Olen yh kolmella lapsella ja hoitomaksu on pyöreä nolla vaikka olen kokopäivä töissä. Tosin palkka on pieni. Lisäksi saan jonkin verran asumistukea. En minä ainakaan joudu sen kummemmin ostamaan vaatteita töitä varten. Voi olla että työpaikalla käytän vähän enemmän lounaaseen kun kotona ollessani mutta en kyllä kotonakaan ollut syömättä kello viiteen saakka.
[/quote]
Niin siis tuo vastaus oli tarkoitettu sille joka kirjoitti että kun menee töihin niin työvaatteisiin ja työpaikkalounaaseen menee paljon rahaa ja että hoitomaksu olisi sen 250€.
En minäkään ole yh tai työtön, mutta olen ollut kotona puolitoista vuotta säästöillä. Kun emme saaneet lapsia heti, kun halusimme, vaan siihen meni monta vuotta, niin ehdimme säästää yksityisiin lapsettomuushoitoihin palkoista. Niitä ei sitten tarvittukaan, kun julkisen puolen hoidosta tärppäsi. Kymppitonnilla elelee aika pitkään kotona, kun saa kuitenkin lapsilisän ja kotihoidontuen siihen oheen, ostaa ruuat tarjouksesta ja vaatteet halvalla. Säästöt ovat loppumassa ja palaan töihin nyt kesän jälkeen, lapsi on jo 2,5v, joten pärjää jo paljon paremmin päiväkodissa kuin vuoden vanhana olisi pärjännyt.
Onhan se mahdolista. Velkaantumalla parin vuoden ajan jos luottoa löytyy. Näin ainakin meillä jokaisen kolmen laspen kohdalla. Mutta mitäpä sitä ei lastensa hyvinvoinnin eteen tekisi?
Mä en ymmärrä, miten jollain muka ei ole varaa. Minä olen avoliitossa ja meillä on vauva, aion jäädä kotihoidontuelle kunhan äitiysloma tästä loppuu. Mies on työtön, tekee keikkatyötä, itse elän sillä minimiäippärahalla. Asumistukea saamme muistaakseni 200e. Sossusta emme hae mitään. Yhteenlasketut kuukausitulomme ovat n. 1200e asumistuki mukaan lukien, tähän satunnaisesti miehen puolelta muutama satanen lisää. Vuokran jälkeen jää n. 400e elämiseen. En tajua, miten sillä ei joku yhden lapsen perhe eläisi. Yleensä vielä perheessä se toinen vanhempi käy töissä, jolloin luulisi olevan varaa elättää parikin lasta. Mutta kuten sanotaan, ei ne tulot vaan ne menot...
Lapsilisät on melkein 400 e/kk, asumistuki reilusti enemmän, elarit yli 1200 e/kk - kaikki tämä siis verottomana. Miksi tällä ei eläisi?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 17:55"]
Siis sossuhan sen elämisen maksaa jos yh:lla on alle kolmevuotias lapsi?
eiköhän normaaleissa kahden vanhemman perheessä pystytä ennakoimaan säästämällä etukäteen, laittamaan asuntolaina koroille hoitovapaan ajaksi jne.
[/quote]
Sulle voisin sanoa että ÄLÄ YLEISTÄ.Mulla alle 3v lapsi kotona ja kohta toinen ja mulla EI SOSSU MAKSA YHTÄÄN MITÄÄN.Varsinkaan vuokraa saatika sähköi saatika omia tahi lasten lääkkeitä vaan "omistani" ne maksan.Maksan myöskin veroja aika rutkasti.
Elettiin järkevästi kuluttaen vanhempainrahakausi ja säästettiin, isäkuukauden aikana tein mielipuolena ylitöitä ja taas säästettiin, sitten käytettiin niitä säästöjä. Lopulta kävin töissä epäinhimillisiin aikoihin aamuyöllä ja illalla, jotta sain 7-8 tunnin työpäivän tehtyä ennen ja jälkeen miehen päivätyön. Lapsi meni hoitoon 4 vuotiaana. Toisaalta olisihan sitä voinut maan tavan mukaan käydä sossussakin itkemässä.
Täysin sama tarina minulla :)
Kaksi lasta "putkeen", kotona yhteensä 4,5v, mies tienasi/tienaa noin 2,5 x paremmin kuin minä, silti asuttiin pienemmässä, halvemmassa ja ajettiin huonommalla autolla kun nyt, kun ollaan molemmat töissä, että sain olla lasten kanssa kotona kun sitä eniten tarvitsivat.
Elämä on valintoja.
tein keikkatyötä, elin säästäväisemmin vanheinpainvapaan ajan. Kun tein töitä, äitini hoiti lapsia. Suurimman osan ajasta kuitenkin hoidin itse ja tein kakkuja. Merkkivaatteet sain serkuilta tai ostin käytettynä.
Mies opiskeli, pidin vanhempainvapaan perään lomat ja samalla sain kotihoidontukea. Lomista sai säästettyä useammalle kuukaudelle eteenpäin. Tämän jälkeen palasin töihin niin, että tein vain iltaisin ja viikonloppuisin töitä.
Meillä tuli ero nuorimmaisen synnyttyä. Ei ollu hyvä aika jäädä kolmen lapsen yh:ksi mutta ollaan pärjätty. Tuloina kodinhoidontuen lisäksi asumistuki, elarit ja lapsilisät. Ja on mulla säästössä jonkin verran rahaa. Ei tällä juhlita vaan elämä on aikamoista köyhäilyä mutta silti mahdollista tämä on. Ajattelin mennä töihin kun nuorin täyttää 2v.
Jos äiti on kovin pienituloinen niin se töissäolokaan ei kannata. Kotona saa kht:n, hoitolisän ja asumistukea. Jos menee töihin niin nuo kaikki tuet menee ja tilalle tulee hoitomaksuja 250e/lapsi+työmatkakulut, työpaikkalounaat, työvaatteet jne. Käteen saattaa jäädä ehkä satanen enempi kuin kotona ollessa.