Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joillakin on varaa jäädä vanhempainvapaan jälkeen kotiin??

Vierailija
03.05.2013 |

Siis kyllähän mä ymmärrän, että ainakin suurin osa kahden vanhemman perheistä pärjää sen verran kivasti, että ainakin täällä Viikissä on suuri lauma hiekkalaatikolla takapuoliaan kasvattavia mammoja juoruamassa päivät pitkät, ja lapset juoksee merkkivaatteissaan ja leikkii huippukalliilla leluillaan. Mutta entä te yksinhuoltajat, työttömät perheet, somalit (joiden puoliso ei ole töissä) jne? Miten te voitte olla kotona? Ja tämä koskee nyt lähinnä pääkaupungin vanhempia, koska täällä on helvetilliset asuinkustannukset. 

T. Kahden isomman lapsen ja vuoden vanhan pojan yksinhuoltajamamma, jonka on mentävä töihin ja laitettava lapsi vuorohoitoon.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pyörittävät omaa firmaa kotoa käsin. Siksi. Näin minäkin teen. Olen yh. Lapsi on kotona 3-vuotiaaksi asti, sen jälkeen maksan omista tuloistani yksityisen päivähoidon.

Voi toki olla että jotkut nostelevat tukiaisiakin vuositolkulla, en tiedä onko se mahdollista mutta jos sinkut voivat maata himassa työttöminä vuodesta toiseen niin kai se on mahdollista äideillekin. Tai sitten on perintöjä tai muuta ylimääräistä rahaa. Tai perkeleesti velkaa??

Vierailija
2/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskemalla elintasoa eli muuttamalla halvempaan paikkaan jne.

Vierailija
4/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosen mainitsemat menestyvät yrittäjät, erittäin hyvätuloiset tai ne jotka on päässeet sossun "putkeen" heti koulun jälkeen. Eli tuille mitä normaali työssäkäyvä ei koskaan enää tule saamaan vaikka tilanne elämässä huononisi kuinka.

Tavis työssäkäyville aika harvinaista herkkua. Itsellä 4 lasta ja yhteensä olen ollut hoitovapaalla 4kk eli kuukauden ylimääräistä jokaisen lapsen kohdalla. Asuntolaina ja pienet tulot on aina pakottaneet töihin vaikka en olekaan yh.

Vierailija
5/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happamia, sanoi kettu... Totta kai kotihoidontuella olevat äidit nimenomaan kasvattavat takapuoliaan...

Vierailija
6/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä. Puoliso opiskelija. Asutaan vuokralla eli ei hillitöntä lainaa niskassa hiostamassa. Valinnat tehty pitkällä ajalla siten, että kotonaolo nyt mahdollista n. 5 vuoden ajan (2 lasta peräkkäin). 

Vierailija
7/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolminkertaistui tulot kuin kotihoidon tuki alkoi. Nykyään minimiäitiyspäivärahaa on korotettu, mutta on se yhä vähemmän kuin maksimi kotihoidon tuki.

Voisin kyllä nykyäänkin olla. Meillä on elämä mitoitettu niin, että pärjätään yhden ihmisen tuloilla. Helsingissä asutaan.

Vierailija
8/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:34"]

Säästöillä. Puoliso opiskelija. Asutaan vuokralla eli ei hillitöntä lainaa niskassa hiostamassa. Valinnat tehty pitkällä ajalla siten, että kotonaolo nyt mahdollista n. 5 vuoden ajan (2 lasta peräkkäin). 

[/quote]

Lisäänpä tähän että siis tosiaan tämä asia huomioitu jo ammatinvalintavaiheessa, ts lähdin opiskelemaan alaa jolla työskentelystä on mahdollista saada jotain säästöönkin, yhtenä ajatuksena juuri kotiin jääminen mahdollisten lasten kanssa. 

Vierailija
9/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole yksinhuoltaja mutta me pärjäsimme ilman minun palkaa sillä että karsin menoja esim. ruokaa teemme pariksi päiväksi kerralla, tehdään sitä ruokaa mikä on tarjouksessa, värjäsin itse hiukset, luovuin ripsipidennyksistä...  myin kirppiksellä varastoa tyhjäksi vaatteista ja tavaroista + hankinnat lähes aina kirppikseltä. Toki minulla oli muutama tonni tilillä säästössä ja pystyimme tekemään 4 ulkomaan matkaakin.

Vierailija
10/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:34"]

[/quote]

Lisäänpä tähän että siis tosiaan tämä asia huomioitu jo ammatinvalintavaiheessa, ts lähdin opiskelemaan alaa jolla työskentelystä on mahdollista saada jotain säästöönkin, yhtenä ajatuksena juuri kotiin jääminen mahdollisten lasten kanssa. 

[/quote]

Mistäs pienituloinen säästää?? Jos laitat satasen kuussa säästöön se tekee vuodessa 1200€, 10 vuoden kuluttua uskallat olla 6kk hoitovapaalla - tosin voit olla sen ikäinen ettei muksua enää tulekaan. Ja matkan varrella on hajonnut pesukone (-500€), lohjennut hammas ja laitettu kruunu (-1300€) tms... jolloin tuo 6kk onkin enää 3kk.....

Vierailija
11/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö viikissä asu paljon opiskelijoita?

Vierailija
12/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:40"]

eikö viikissä asu paljon opiskelijoita?

[/quote]

Asuu siellä niitäkin, mutta jos HOASIn taloihin viittaat, niin nykyään, kun sinne on rakennettu paljon enemmän, niiden osuus asunnoista ei enää ole kovin suuri.

Vierailija
13/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ensimmäistä lasta säästin hoitovapaata varten muutamia tuhansia euroja, jotka riittivät oikein hyvin vielä toisenkin lapsen hoitovapaalle, koska ihan hyvin ollaan pärjätty miehenkin palkalla (2500 €/kk). Ei mitään valittamista, mutta toisaalta en teekään enempää kuin nämä kaksi lasta. Lapset kuitenkin kuluttavat enemmän ja enemmän kasvaessaan, ja haluan että voimme tarjota heille kaikenlaista, lähtien siitä että saavat harrastaa mieleisiään asioita.

Vierailija
14/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotona monta vuotta lasten kanssa, ja Viikissä asunkin sattumalta ;-) Mun mies tienaa 5500 euroa kuussa (brutto) joten kyllä sillä ihan eleli kotiäitinäkin. Asumme lisäksi asumisoikeusasunnossa (rivitalo) jossa asumiskustannukset on varsin kohtuulliset verrattuna tämän alueen kauhuhintoihin jos omistusasuntojen hinnoista puhutaan.

Vierailija
15/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka lapsen kohdalla on olllut varaa muutaman kuukauden hoitovapaaseen. Toki Toki vanhempainvapaiden jälkeen on ensin pidetty kaikki lomat (palkalliset) pois, isäkuukausi jne. jotka pidentäneet isorahaisempaa jaksoa. Kesällä 1v. täyttävä menee lokakuussa hoitoon, varsinaista 300 euron hoitovapaata tarvitaan tällä kertaa 2,5kk. Minä olen 6 viikkoa lomalla, mies neljä. Plus isäkuukausi, jolloin minä töissä.

Vierailija
16/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän suoraan, että itse olin hyvätuloisen puolison ansiosta kotiäiti. Olin sitä vielä 2 vuotta nuorimman lapsen hoitovapana jälkeenkin. Töihin menin kun lapsi täytti 5 vuotta.

Vierailija
17/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti on niin että pienituloiset äidit ja varsinkin maahanmuuttajat jäävät usein hoitovapaalle. Maahanmuuttajat yleisesti sen takia että eivät ole olleet töissä ennen äitiyslomaa joten ei ole edes työpaikkaa minne palata.

Sitä en kyllä ymmärrä että miten pienituloiset juuri jäävät elleivät he ole sitten näitä kenellä ei ole työpaikkaa minne palata sillä itse olen yh ja en missään nimessä halua jäädä kotihoidontuelle sillä tulothan olisivat ihan katastrofaalisen pienet. Vaikka palkkani ei ole suuri niin kyllä työssäkäydessäni jää käteen muutama satanen enemmän kun kotona ollessa ja jokainen satanen on tarpeen kun rahaa on muutenkin vähän!

Sehän nyt on selvä että jos ukko tienaa bruttona 4000€ ja ylöspäin niin mikä ongelma siinä on jäädä. Johan noilla tuloilla jo elättää koko perheen varsinkin kun äiti saa lisäksi vähän taskurahaa lapsilisistä ja kotihoidontuesta.

Vierailija
18/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut nyt yli vuoden kotihoidontuella, eikä ole tehnyt tiukkaa. Töihin menen syksyllä. Lapsia on kolme, lasten välissä olen ollut töissä ja lapset ovat jääneet kotiin uuden vauvan synnyttyä. Asumme Helsingin lähistöllä, asumiskuluihin menee n. 1500 kuussa (laina+korot+vastike+vesi+sähkö), mies tienaa nyt noin 5000 bruttona, tosin suurimman osan tästä viimeisimmästä äitiys- ja hoitovapaajaksosta palkka on ollut n. 3800.

Mistään emme käytännössä ole joutuneet tinkimään. Matkustelleet emme tosin ole, jollei viime vuotista Tallinnan kylpyläreissua koko perheen voimin oteta huomioon. Tämän kahden vuoden aikana olemme tehneet ylimääräisiä asuntolainanlyhennyksiä 15 000 euron edestä. Auto on vanha (2005), mutta velaton ja toimiva. Kaksi vanhinta lasta harrastavat, minun ja miehen harrastukset ovat ilmaisia, kuten ovat aina olleet (juoksu, hiihto ja pyöräily). Ruoasta pystyisi säästämään vielä paljon, jos tarvitsisi. Me emme ole kovinkaan materialistisia, en tiedä, johtuuko sitten siitä, että rahallisia ongelmia ei ole.

Vierailija
19/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona kunnes nuorin oli 3 v. Pystyimme tähän koska oli

a) säästöjä

b) kaikki kulutus minimissä + myin koko ajan huutiksessa ja kirppiksellä pieneksi jäänyttä lastentavaraa

Miehen nettotulo+ lapsilisät+kotihoidontuki oli yht. n 2800-2900/kk, lyhensimme koko ajan asuntolainaa.

Vierailija
20/44 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sossuhan sen elämisen maksaa jos yh:lla on alle kolmevuotias lapsi? 

eiköhän normaaleissa kahden vanhemman perheessä pystytä ennakoimaan säästämällä etukäteen, laittamaan asuntolaina koroille hoitovapaan ajaksi jne.